Paard loopt stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Paard loopt stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 23:02

Hallo,

Sinds een tijdje loopt mijn paard (19) rechtsachter stijf. Ze heeft in beide voor benen artrose dus ik werk/train niet veel met haar (max 2x per week), ook krijgt ze glucosamine. De ene keer loopt ze slechter dan de andere keer. Eerst ging dit wel over na een lange tijd instappen/loswerken, eigenlijk zodra ze warmgelopen was zag je er niets meer van. Ze is al eerder hiervoor naar de veearts gegaan maar die kon zo snel niets vinden en zei dat ze uit balans was door haar artrose. Ik heb echter het idee dat er iets in haar rug vast zit?

Zouden jullie hier nog een keer een vee arts naar laten kijken (ze is dus niet kreupel, alleen stijf) of zouden jullie eerst een fysio laten komen?

Groetjes

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard loopt stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:19

Sowieso zou het van gematigd bewegen beter moeten zijn. Dus van het weiland af loopt hij ws beter dan vanaf zijn stal. Misschien hier iets mee doen?
En wb veearts vs fysio... ik heb er eentje die beide is. Dat is helemaal ideaal

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:22

Mijn merrie van 22 loopt nu al zon 1,5 jaar stijf rechtsachter. Ze loopt inderdaad de ene keer beter dan de andere keer. Vooral rechte stukken loopt ze goed, op de volte wat minder. Ik heb er 1,5 jaar geleden inderdaad een fysio bijgehaald, hierbij zag ik resultaat, maar na een paar weken kwamen de klachten alweer terug... fysio kan van de buitenkant ook niet echt zien wat er precies aan de hand is. Ik dacht namelijk bij mijn paard dat het stijf lopen ook vanuit de rug kwam. Ik heb bij mijn paard foto's laten maken en daar is uit gekomen dat ze een chronische ontsteking in haar knie heeft rechtsachter. Ook was er artrose te vinden. Mocht je echt willen weten wat er aan de hand is zou je foto's kunnen laten maken...

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard loopt stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:26

Ik vind dat ook altijd een lastige afweging. Ik ben namelijk ook nooit echt fan om eerst naar de HA te gaan als ik weet dat ik beter bij de fysio of chiro kan aankloppen.
Leg je probleem eens voor bij een paardenfysio of osteopaat... DA kan altijd diepgaander onderzoek doen met scans en/of fotos etc.

Equi_cranio
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:48

Hoi, voor dit soort 'vage' klachten is cranio-sacraal therapie ook erg geschikt. Mocht je meer willen weten kan je altijd een pb sturen. Succes iig!

elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:37

Dorine92 schreef:
Sowieso zou het van gematigd bewegen beter moeten zijn. Dus van het weiland af loopt hij ws beter dan vanaf zijn stal. Misschien hier iets mee doen?
En wb veearts vs fysio... ik heb er eentje die beide is. Dat is helemaal ideaal

Ze staat vanwege haar artrose al zoveel mogelijk op het land, nu nog 24/7 omdat het nog zulk mooi weer is. Ze komt inderdaad vaak stijf uit stal, maar dat komt natuurlijk omdat ze ook artrose heeft in beide voorbenen. Ik stapte ongeveer 3x per week een kwartiertje met haar.

elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:39

Myrthe_x schreef:
Mijn merrie van 22 loopt nu al zon 1,5 jaar stijf rechtsachter. Ze loopt inderdaad de ene keer beter dan de andere keer. Vooral rechte stukken loopt ze goed, op de volte wat minder. Ik heb er 1,5 jaar geleden inderdaad een fysio bijgehaald, hierbij zag ik resultaat, maar na een paar weken kwamen de klachten alweer terug... fysio kan van de buitenkant ook niet echt zien wat er precies aan de hand is. Ik dacht namelijk bij mijn paard dat het stijf lopen ook vanuit de rug kwam. Ik heb bij mijn paard foto's laten maken en daar is uit gekomen dat ze een chronische ontsteking in haar knie heeft rechtsachter. Ook was er artrose te vinden. Mocht je echt willen weten wat er aan de hand is zou je foto's kunnen laten maken...

Ja klinkt echt exact hetzelfde, en op het harde loopt ze beter dan in mulzand. Op de volte zie je inderdaad dat ze haar linker achterbeen niet echt goed mee neemt. Ik hoop dat het met haar mee valt, ze is ook echt niet kreupel maar puur stijf.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:00

Met in beide voorbenen artrose zal de kans groot zijn dat de rug al niet heel fijn is. Ik denk met jouw omschrijving eerder richting artrose op de knie of spat op het spronggewricht bij dat achterbeen. Ik zou er eerst een dierenarts naar laten kijken en eventueel foto’s laten maken. En als dan blijkt dat het been o.k. is pas daarna naar een (goede) fysio.

elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 14:02

Roodvos schreef:
Met in beide voorbenen artrose zal de kans groot zijn dat de rug al niet heel fijn is. Ik denk met jouw omschrijving eerder richting artrose op de knie of spat op het spronggewricht bij dat achterbeen. Ik zou er eerst een dierenarts naar laten kijken en eventueel foto’s laten maken. En als dan blijkt dat het been o.k. is pas daarna naar een (goede) fysio.

Bedankt voor jullie berichtjes! Vandaag liep ze weer erg stijf en haar broekspieren zijn erg hard. Morgen komt een dierenarts even afwachten wat daaruit komt en daarna naar een fysio.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:11

Roodvos schreef:
Met in beide voorbenen artrose zal de kans groot zijn dat de rug al niet heel fijn is. Ik denk met jouw omschrijving eerder richting artrose op de knie of spat op het spronggewricht bij dat achterbeen. Ik zou er eerst een dierenarts naar laten kijken en eventueel foto’s laten maken. En als dan blijkt dat het been o.k. is pas daarna naar een (goede) fysio.


Dat is ook mijn idee, met artrose in de voorbenen gaan ze hun rug vasthouden door de pijn en zullen ze achter ook anders gaan lopen/ compenseren.

Het is natuurlijk altijd goed om na te laten kijken en ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik vrees alleen dat er niet superveel aan te doen is en met dit soort dingen is het natuurlijk ook belangrijk om afwegingen te maken, ook financieel.