Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Slmt9

Berichten: 4778
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:52

Die van mij heeft jarenlang gevoelige voeten gehad. Na het bekappen altijd extra gevoelig. Zelfs met ijzers liep hij nog niet fantastisch.
Buiten ging hij zelf altijd gelijk maar de berm en wilde nooit op het harde.

Ik was er zo klaar mee en ben geswitched naar een hoefsmid die op jaime jackson wijze bekapt. Wat een wereld van verschil vanaf dag 1. De hoef heeft een jaar nodig om te vernieuwen, maar met de nieuwe bekapwijze is hij enorm snel vooruit gegaan. Mijn paard kreeg zelfs de voorkeur om op het harde te stappen, draven en galoperen ipv in de berm. Voor mij dus een hele openbaring, nooit meer anders en het antwoord op hoe je het goed krijgt zal voor mij nooit ijzers zijn.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:12

Lindsey_99 schreef:
Maar ik zou, als ze nu op een paar stapjes na gevoelig loopt, nooit ijzers met zooltje eronder doen. Ik zou liever een smid zoeken die dusdanig bekapt dat ze niet meer gevoelig loopt. Vermoedelijk haalt hij er dan te veel af als ze het vaker heeft. En voor het buitenrijden hoefschoenen kopen. Van gras af op hooi kan ook al schelen want na de droge zomer is het gras een tijd erg rijk geweest wat (lichte?) hoefbevangenheid of gevoeligheid kan veroorzaken. Het neemt nu weer wat af.

Waarom zou jij die ijzers met zooltjes nooit doen? Heeft uiteraard wel nadelen, maar in dit geval zijn de voordelen (paard kan pijnvrij lopen) waarschijnlijk groter dan de nadelen.
Dusdanig bekappen dat ze niet meer gevoelig loopt is wel moeilijk als de zolen meer afslijten dan bijgroeien, dan valt er niet veel te bekappen en blijft de toestand zoals die nu is.

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:38

Omdat ze op de weide niet gevoelig loopt vind ik een ijzer met zooltje een veel te zwaar middel. Omdat het alleen om wat rustige buitenritten gaat zijn hoefschoenen imo een veel betere optie. Daarnaast zal het ijzer met zool niets doen wat aangroei of herstel van de dunne zool betreft (als dat al het geval is)

Over de IJssel

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 20:56

Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar hoefschoenen.
Op de wei heeft ze nergens last van. Gaat dus om 1 a 2x een rustige buitenrit (voornamelijk stapwerk en op goede dagen een klein stukje draf / galop) van rond de 15 km per keer.
Ik heb totaal geen ervaring met hoefschoenen en heb dus ook geen idee welk model / merk / type bij ons past. En mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een passervice nu nog iemand vinden die in de buurt komt.

[O]

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:20

Marlies Sanders

Over de IJssel

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:25

Lindsey_99 schreef:
Marlies Sanders


Heeft ze ook een website?

[O]

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:35

Geen idee, maar ze is te vinden bij de website van Equischoen bij de passervice.

Over de IJssel

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:00

Idd zijn hoefschoenen wel een mooie optie.
Ook helpt hier de Kevin Bacon Hoof solution goed tegen gevoelige hoeven. Voor het buiten rijden erop en veel minder last.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Tilmar

Berichten: 3312
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:06

Ik heb nu 2 jaar hoefschoenen voor mijn paard, dat bevalt heel goed! Haar hoeven zijn groter en steviger geworden sinds de ijzers er af zijn.
Ik heb viper renegades, die zijn geschikt voor ronde hoeven. Ze zijn erg makkelijk aan en uit te trekken en blijven goed zitten. Mijn paard loopt er prima op.
Ik heb deze op advies van een webwinkel in hoefschoenen, zij hebben een pas-set, het is belangrijk dat ze goed passen anders gaan ze draaien of schuren.

Ook heb ik Megasus Horserunners gekocht, eigenlijk te vroeg want die schijn je aldoor te verliezen :D ik was zo nieuwsgierig.. Die ga ik er van de winter maar eens onder maken.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:09

MelanieB schreef:
Idd zijn hoefschoenen wel een mooie optie.
Ook helpt hier de Kevin Bacon Hoof solution goed tegen gevoelige hoeven. Voor het buiten rijden erop en veel minder last.


Dat zou voor ons een mooie tip kunnen zijn. Misschien maar eens proberen. Doe je op voor je weg rijdt of gewoon 1 x pw oid?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:11

Om van binnenuit te versterken zou je silicium in combinatie met Ledum kunnen geven. Heb ik erg goede ervaring mee bij mijn ex hoefbevangen pony met hele gevoelige zolen!

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:09

IngridM schreef:
MelanieB schreef:
Idd zijn hoefschoenen wel een mooie optie.
Ook helpt hier de Kevin Bacon Hoof solution goed tegen gevoelige hoeven. Voor het buiten rijden erop en veel minder last.


Dat zou voor ons een mooie tip kunnen zijn. Misschien maar eens proberen. Doe je op voor je weg rijdt of gewoon 1 x pw oid?

Voor ik een buitenrit maak bij de gevoelige types of als ze net van ijzers af zijn. Ff goed hoef schoonmaken met hoef krabber en borsteltje en dan heel dun erop met kwastje. In principe mag je het dagelijks gebruiken als je wilt.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:11

Biotine voeren was hier de oplossing :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:30

@MelanieB, dat klinkt heel interessant. Ik volg al een tijdje omdat mijn paard ook gevoelig loopt, ik heb het product even opgezocht. Alleen heb jij een verklaring waarom het direct helpt tegen gevoelige voeten?

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:17

https://www.kevinbacons.com/nl/onze-pro ... -solution/

Ik heb er geen verklaring voor helaas, wel de ervaring bij verschillende hier dat het werkt om ze een stukje comfort te geven. In de winter als het nat is op de wei werkt het ook erg fijn om te gebruiken voor een buitenrit als ze gevoeliger zijn. Het is wel wat duurder en klein potje maar doe er vrij lang mee, kramer en horze verkopen 't.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers