Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 17:10

Nu ik met mijn paard veel buitenrij.
Merk ik pas hoe gevoelig ze loopt op paden met eikels / beukennootjes enz.
Een weg met steentjes is al helemaal niet te doen.
Vandaag voelde ik dat ze ergens op is gaan staan. Gelijk kreupel. Eraf gegaan voeten nagekeken.
Maar er zat niks. Even aan de hand verder gestapt tot ze weer normaal. Weer opgestapt en verder gereden. Om een pad met veel eikels weer een onregelmatig paard te hebben.

Dit lijkt me voor haar niet fijn maar voor mij ook niet ontspannen.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze echt een gevoelig type is. Ze krijgt ook heel snel plekjes en wondjes van vliegenkappen / halsters / singels enz.
Ze is ook echt een kou kleun en staat snel te rillen.

Hoe krijg ik haar van die gevoelige voeten af? Of is de enige optie ijzers of hoefschoenen?

[O]


Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:24

Je zult de zool minder gevoelig moeten maken, dat zou je evt met teer kunnen proberen.
Echter, als je veel naar buiten gaat in de mooie maanden dan zou ik er gewoon een ijzertje onder zetten.
Desnoods alleen voor.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:06

Mijn merrie heeft ook gevoelige voeten. Ze heeft voor en achter hoefschoenen als ik met haar naar buiten ga. Is wel ff gedoe qua de juiste vinden en met aan en uittrekken. Ook is het een investering. Maar ze loopt als een trein op alle ondergronden.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:08

Schoenen kopen. Is eenmalig een aanschaf maar je doet er lang mee en ze kunnen uit als het niet meer nodig is zodra je weer thuis bent. Als een paard normaal gesproken op zachte ondergrond leeft, zijn de voeten het niet gewend. Voor die paar uurtjes buitenrijden zijn hoefschoenen ideaal. Ik rijd altijd buiten over verharde, onverharde en zandpaden en doe een jaar of 2 met hoefschoenen (scoots)

Over de IJssel

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 20:08

Door haar verleden met een hoop blessures. Rijden we alleen nog maar stapritjes buiten in het bos. We vinden het heerlijk. Alleen word het plezier nu minder door dat ze zo gevoelig kan reageren op bepaalde paden.
Voorkeur gaat ook echt uit naar hoefschoenen. Thuis op de wei heeft ze nergens last van. En voor die 1a 2 keer in de week dat we naar buiten gaan. Lijkt hoefschoenen mij beter.

Zou teren ook kunnen helpen om de voeten wat minder gevoelig te maken?
Of zou ze iets te kort komen omdat ze ook zo'n gevoelig huidje heeft?

[O]

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:38

Teren gaat niet helpen om de zool dikker te maken, of harder. Zool groeit van binnenuit. Voeding (voldoende vitamine/mineralen) kan wel wat doen. Wat krijgt ze te eten?

Over de IJssel

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 22:44

Ze loopt 24 uur buiten.
Ze hebben nog wat gras te knabbelen, krijgen onbeperkt graszaadhooi en 3/4 schep vitalbix probreed.
Ze heeft nog een 5 maanden oud veulen wat af en toe nog drinkt.
Ze is ook absoluut niet te mager wel spierloos en een flinke hooi buik.

[O]

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:59

Ik ken het probleem. Wellicht doe je dit al, maar ik zorg er vooral voor dat haar voeten goed onderhouden zijn, vooral dat de steunsels niet te lang worden (dit scheelt al de helft!).

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:27

vervelend probleem wat ik ook gehad heb. toen heb ik er alleen voor een ijzertje onder gezet. tegenwoording rondom omdat hij toch voortaan ook plates achter nodig heeft.

Be happy eat a snackkie

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:33

Ik volg even.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:50

heb je foto's van de hoeven? zo is het heel lastig om er een uitspraak over te doen. Met ijzers of hoefschoenen is de oorzaak nog niet opgelost...

Anoniem

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:09

Is het toevallig een Tinker?
Want dan zou je hele lijst aan klachten samen ook op een andere aandoening kunnen wijzen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 16:57

Foto's zou ik moeten maken. Die heb ik niet op voorhand.

Moet wel zeggen dat haar hoeven absoluut niet hard groeien. Iedere 8 tot tot 12 weken komt de hoefsmid.
De ene keer kijkt hij alleen andere keer kan er ook wat vanaf.

Nee ze is geen tinker maar een kwpner.

Van de maand moet de dierenarts weer langs komen voor te enten. Heeft het nut om die naar haar voeten te laten kijken?

[O]

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:08

In ieder geval vragen wanneer de DA komt.
Wat zegt de smid van de voeten?
Wij hebben ook een paard met dunne zolen. Met vooraan ijzers loopt ze goed, zonder ijzers gaat het niet, veel te gevoelig.
Volgens de smid is dat gewoon de aard van het beestje. We hebben een tijdje biotine gevoerd maar eigenlijk merkten we niet echt verschil.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:34

Je kan silicium voeren is ook een topic over, dat ondersteunt de hoefgroei en er zijn ook ervaringen dat de hoeven elasticer en steviger worden

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 07:48

Ze is 4 weken geleden naar de smid geweest. Heb er toen niet aangedacht om hem te vragen.
Zal hem eens een appje sturen misschien heeft hij nog tips.

[O]

Anoniem

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:52

Hier op stal is laatst een paard te kort bekapt op de zool door een bekapper, die had zo'n dunne zool gekregen aan een hoef dat ze stokkreupel liep. Uiteindelijk na een aantal dierenartsbezoekjes zijn er frontgenfoto's gemaakt en toen was dat heel duidelijk te zien, en het zou een week of zes duren voor dat weer bijgegroeid zou zijn. Is bij jou de kreupelheid ook begonnen/verergerd na de bekapbeurt?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 19:33

xyzutu2 schreef:
Hier op stal is laatst een paard te kort bekapt op de zool door een bekapper, die had zo'n dunne zool gekregen aan een hoef dat ze stokkreupel liep. Uiteindelijk na een aantal dierenartsbezoekjes zijn er frontgenfoto's gemaakt en toen was dat heel duidelijk te zien, en het zou een week of zes duren voor dat weer bijgegroeid zou zijn. Is bij jou de kreupelheid ook begonnen/verergerd na de bekapbeurt?


Hmmmm nu je het zegt. Ik heb altijd wel het idee dat ze gevoeliger loopt na de smid. Maar nu is het wel heel erg. En inmiddels al wat weken geleden dat ze geweeest is.

Vandaag weer naar het bos geweest. Zo loopt ze hartstikke zuiver en zo heeft ze een paar pijnlijke stapjes.
Probeer nu te ontdekken wanneer het is. Maar nog niet echt echt kunnen waar het aan ligt.

[O]

Anoniem

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:38

Zolang je het vermoeden hebt dat ze gevoeliger is na bezoek van de smid en het dus echt door een te dunne zool kan komen zou ik niet denken aan afharden en juist lekker ruwe paden zoeken, maar juist de hoeven rust geven zodat de zool niet nog verder wegslijt. Dat is namelijk wat er gebeurt als je over onregelmatigheden rijdt, en als je paard ook nog eens langzaam groeiende hoeven heeft dan slijt je ze alleen maar verder af en wordt je paard dus steeds gevoeliger.
Mijn stalgenote kreeg na de röntgenfoto's de keuze om haar paard of 6 weken rust te geven, of ijzers of hoefschoenen te gebruiken als ze trainde zodat er geen enkele verdere zoolslijtage zou gebeuren. Bij haar was de zool inmiddels zo dun dat het paard ook kreupel liep op een vlakke bodem.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 20:31

Ze loopt 24/7 buiten. En 1 a 2 in de week rijden we in het bos. De slechte paden vermijden we al.

Heb mijn hoefsmid ook een appje gestuurd. Hij zegt dat ze laaghangende zolen heeft en de oplossing een ijzer met een zooltje is.

[O]

Anoniem

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:31

Ik ben ook wel benieuwd naar (goede) foto’s van de hoeven. Voornamelijkvan de onderkant..

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 05:25

Wat zijn laaghangende zolen? Nog nooit van gehoord. Wordt nu wel erg benieuwd naar foto's. Maar ik zou, als ze nu op een paar stapjes na gevoelig loopt, nooit ijzers met zooltje eronder doen. Ik zou liever een smid zoeken die dusdanig bekapt dat ze niet meer gevoelig loopt. Vermoedelijk haalt hij er dan te veel af als ze het vaker heeft. En voor het buitenrijden hoefschoenen kopen. Van gras af op hooi kan ook al schelen want na de droge zomer is het gras een tijd erg rijk geweest wat (lichte?) hoefbevangenheid of gevoeligheid kan veroorzaken. Het neemt nu weer wat af.

Over de IJssel

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 05:48

felicity schreef:
Ze loopt 24 uur buiten.
Ze hebben nog wat gras te knabbelen, krijgen onbeperkt graszaadhooi en 3/4 schep vitalbix probreed.
Ze heeft nog een 5 maanden oud veulen wat af en toe nog drinkt.
Ze is ook absoluut niet te mager wel spierloos en een flinke hooi buik.

Ik zou wel wat gewoon weidehooi bij gaan voeren. Graszaadhooi is ideaal als buikvulling maar qua voeding zot er nauwelijks wat in. Ik meng het zelf altijd. Nu kan het mss nog wel maar straks loopt het gras ook terug

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 06:57

Mijn fjord had ook van jongs af ontzettend gevoelige voeten,voornamelijk voor. Verder wel een mooie harde hoef, geen scheuren.... gewoon een heel gevoelige zool. Vanalles geprobeerd tot andere manier van bekappen tot smeersels en supplementen. Uiteindelijk ijzers laten zetten voor de zomer en het probleem was gelijk weg. Naderhand overgestapt op hoefschoenen omdat ze in de winter de ijzers los trapte (weke hoeven door nattigheid) Het effectieve probleem/oorzaak hebben we nooit gevonden. Na het inslapen (pony had ongeval gehad waaruit ze niet kon recupereren ) zijn de onderbenen + hoeven meegegaan met de hoefsmid als oefenmateriaal voor studenten en onderzoek. Hieruit is verder ook geen afwijking gebleken. Ook geen te dunne zool of andere mogelijke oorzaken. Ze was dus gewoon gevoelig....?
De hoeven ontlasten zou ik wel doen dmv hoefschoenen of als ze verder goede voeten heeft, ijzers eronder , liefst warm beslagen.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Gevoelige voeten minder gevoelig maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 07:54

Ze staat nu samen met 2 fjorden die van de lucht al dik worden. Zelf is ze ook niet een van de magerste.
Omdat ze naast gras ook hooi krijgen is er gekozen voor graszaadhooi.
Van de winter word er weer gekeken en kan het hooi (deels) vervangen worden door meer kwaliteit.

Ik ga eens kijken hoe ik de foto's erop ga krijgen.

[O]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers