Plots wondjes van hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Plots wondjes van hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:59

Ik heb een jaar geleden Scoot Boots gekocht (laten passen) en hiermee een maand of 3 gereden zonder problemen. Daarvoor had ik Easybooy Back Countrys voor langere tijd en ook hiermee nooit problemen gehad. Ben dan ruim een half jaar gestopt met rijden, ging wandelen aan de hand maar dit blootvoets.

Na de laatste bekapping door een nieuw persoon liep hij niet zo geweldig (door bekapping of doordat ze overal weer vers steenpuin gegooid hebben?) en heb ik de Scoot Boots weer gebruikt, geen problemen op een aantal wandelingen. Intussen heb ik mezelf weer terug in het zadel gezet en vorig weekend voor het eerst een wondje. Kon gebeuren dacht ik, even aankijken maar. Heb dan gisteren de hoeven wat bijgevijld en een wandeling aan de hand gedaan, geen probleem. Vandaag wat verder gegaan, ook stukje onder het zadel en het wondje is er weer.

Ik heb geen idee waar dit zo plots vandaan komt. Hij heeft altijd bij het uit doen wat 'wildere haren' gehad op zijn bepaalde plekken maar dat was het dan. Nu is het op die plaats aan 1 voet open, aan de andere voeten niet. Zouden ze nog wat krap zitten?

Heb een foto gemaakt van vandaag, je ziet op de gaiter waar het probleem zit, alles wordt stoffig/vuil behalve 1 plaats boven aan de rand (rechts op de foto). Daar zit ook het wondje dus lijkt me een drukprobleem?

Afbeelding

Afbeelding

Iemand ervaring hiermee of een idee hoe dit zo plots kan?


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:50

ik heb geen ervaring met scootboots. heb al jaren equine fusions.
heeft er geen takje of steentje tussen gezeten?
ik zou proberen er een neopreen "kussentje" onder te doen. en kijken of het wondje dan dicht blijft of weg gaat.

Anoniem

Re: Plots wondjes van hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:23

Er zit wel eens wat vuiligheid tussen maar meestal dan in het midden omdat het daar wat open is, maar dat heeft nog nooit geschuurd. Lijkt me ook niet dat het 2x op exact dezelfde plaats op de zijkant gaat gebeuren.

Jij zou er nog wat tussen steken dan? Want er zit dus al een neopreen kussentje en het probleem zit volgens mij op die boven/zij-rand. Geen idee of het handig gaat zijn er nog meer tussen te duwen?

Wondje is overigens een dag later alweer dicht, dus het is geen groot iets, alleen lijkt het mij wel een gevoelige plek te zijn geworden. Of het is echt toeval geweest maar dat is moeilijk zeggen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:58

ik heb bij de equine fusions uit voorzorg altijd een neopreen kussentje tussen de hoef / kroonrand en de schoen. omdat ik de rand toch te hard vond.

de nieuwe uitvoering heeft wel een extra dik neopreen kussentje erin verwerkt.

ik gebruik hiervoor een neopreen kaakbeschermer. werkt al jaren prima. of iets van schapenvacht bijv.
blijkbaar is dat stukje bij jouw paard wat gevoelig.

Anoniem

Re: Plots wondjes van hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:11

Maar er zit al een neopreen stukje ... Dat flapje is niet de rand van de schoen, is al een beschermer ...
Hij heeft ook nog nooit problemen gehad met die schoenen, is niet de eerste keer dat ik ze gebruik. Hij heeft er nog niet super veel op gelopen maar toch al meer kilometers dan nu die paar keer ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equus_c en 49 bezoekers