Rood te zien in hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Rood te zien in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 12:33

Hallo,
Ik zag gisteren in de hoeven van mijn Shetlander iets vreemds en ik wil graag weten wat dit is. Voordat ik de dierenarts ga bellen, dacht ik dat het misschien handig zou zijn om te kijken of mensen op bokt weten wat dit is. Ik weet namelijk niet of het ernstig is of niet. Mijn pony lijkt er ook geen last van te hebben.
Afbeelding
Zo ziet haar hoef eruit.

Nog even wat informatie:
-het is een Shetlander.
-de hoefsmid kwam vrijdag en toen was er nog niks te zien. Hij heeft de hoeven bekapt. Wel vertelde hij dat ze wat te dik was en haar nek bij de manen iets te dik was.
-alle 4 de hoeven hebben dit.
-ze loopt niet moeilijk of kreupel.

Zelf dacht ik aan hoefbevangenheid toen ik het voor het eerst zag, maar ik begin wel te twijfelen aangezien ze niet kreupel loopt en alles nog kan en wilt doen.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat er misschien mensen zijn die herkennen wat dit is. Alvast bedankt!

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Rood te zien in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:35

Het kan een kneuzing zijn geweest.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Rood te zien in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:37

een lichte vorm van hoefbevangenheid een half jaar geleden, waarschijnlijk toen ze het verse voorjaarsgras op gingen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Rood te zien in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:38

Ik zou me er inderdaad niet te druk om maken, het ziet er uit als een oude kneuzing dat bij licht gekleurde hoeven gewoon extra opvalt.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Rood te zien in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 12:40

Oh dat is echt heel fijn! Ik had meteen al de gedachte dat ze hoefbevangen was omdat mijn verzorgpony hieraan is overleden, dus ik hoef me geen zorgen te maken denk ik :)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rood te zien in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:20

Wanneer het aan alle vier hoeven is dan idd lichte bevangenheid in het voorjaar dus je bent gewaarschuwd. Af laten vallen, testen op cushing eventueel en heel erg uitkijken straks. Fructaanindex raadplegen voor de weidegang en heel gedoseerd opbouwen.