Paard verwond zichzelf aan de benen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marjoleinvde

Paard verwond zichzelf aan de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 16:15

Beste Bokkers,

Mijn paard verwond zichzelf vaak bij de hoefbal (hiervoor heeft ie al 24/7 springschoenen om)
Nu kwam ik aan op stal en was ook zijn linker voorbeen en achterbeen aangetikt..
In de buurt van de pezen.., het liefst zet ik hem gewoon zonder poes pas terug in zn land/ paddock.
Maar ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken om zijn pezen.

Iemand tips ?
Ik zat zelf te denken aan compositie protec peesbeschermers
Afbeelding

~With horses, pressure and release is the key in anything you do~

Femke_Tweety

Re: Paard verwond zichzelf aan de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:21

Paarden die zichzelf op de hoefbal raken hebben vaak baat bij íets langere tenen achter, en íets kortere, wat beter afgeronde tenen aan de voorkant.

Het achterbeen wordt daarmee een fráctie trager opgetild, het voorbeen komt een fràctie sneller weg.

En dat kan net het verschil maken dat je nodig hebt. (Mijnpaard had er jaren geleden ook een handje van, minder ernstig dan bij jouw paard, maar toch)

Qua beenbeschermers heb ik verder weinig tips.

Maar júist omdat je hem liever zonder in het land wil zetten kan een gesprek met je hoefsmid hierover, met evt mijn voorgaande opmerking, wel eens wat helpen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:46

Eens met mijn voorganger.. als ik de hoeven zo een klein beetje kan zien denk ik dat daar zeker winst te behalen valt.

Ik heb overigens de compositie en kan ze zeker aanraden alleen het stuk wat achterlangs langs de pezen loopt zweet nog wel hoor dus 100% ideaal is het niet voor dag en nacht.

Corazon ♡
dr:L2, spr:B, SGW:M

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:23

ik denk dat je eens een goede hoefsmid moet bellen, kan stukken schelen

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 11:49

Zeker mee eens over de hoefsmid!
Hij zou ook dinsdag al langskomen, maar zou ik hem dan ook kunnen vragen voor een bepaalde hoefstand?
Belemmerd dat dan niks in het rijden ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:00

Je veranderd de stand niet, je rond alleen de teen wat meer af. Kan echt geen kwaad.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:36

Of een fràctie standverandering.

Een goede hoefsmid moet dat prima kunnen. Gaat dan om halve mm ofzo.

Kan zelfs bij het rijden nog wel eens voordeel opleveren.

Snuitje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:53

Ooh en zorg er ook voor dat je paard voldoende rust houd. Ga er niet meteen weer mee rijden.

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:22

Misschien stomme vraag maar kun je zeker weten dat dit door zichzelf aantikken veroorzaakt is? Is er niet iets in de paddock/wei/stal waar hij zich aan kan openhalen? Of kuddegenoten waarmee hij speelt of onenigheid heeft?

Ik haalde een keer mn merrie van de paddock en zag dat de binnenkant van beide achterbenen onder de schaafwonden zaten. Nu had ze liggen rollen naast het schrikdraad en was ze vast komen ze zitten en haar benen opengehaald aan een klein houten randje tussen paddock en sloot (deze rand houdt t zand in de paddock zeg maar). De haren waren te vinden op dit randje en draad. Bij het proberen op te staan zichzelf nog aangetikt denk ik. Ik wil hiermee aangeven dat ze zich in mijn ervaring , ook al zie je zo niks opvallends, kunnen verwonden op schijnbaar onmogelijke en banketstaaf manieren...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:28

Marjoleinvde schreef:
Zeker mee eens over de hoefsmid!
Hij zou ook dinsdag al langskomen, maar zou ik hem dan ook kunnen vragen voor een bepaalde hoefstand?
Belemmerd dat dan niks in het rijden ?

Als je een goede smid hebt moet hij je probleem kunnen oplossen - ik vraag eigenlijk nooit om een bepaalde hoefstand, dat is aan de smid.....Ik leg uit wat het probleem is en vraag hem of hij kan helpen door een bepaalde manier van bekappen/ijzers, whatever.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:39

ik fok ruim bewegende pony's die niet aantikken. toch stappen ze soms wel een halve meter over. truc is idd de hoeven. Ik heb een natural balance smid en die let er zelf ook al op. kijkt eerst hoe dier beweegt, bekapt, kijkt nogmaals, werkt evt. wat bij, tot ze tevreden is.

drachtige merries mooi verspreid Volgtopic♧
◇2018 met ☆pablo☆ en ☆djémo☆ gedekt◇
Laila
♤ork ork ork... mest ruim je met een vork♤

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 15:46

@snuitje
Hoe bedoel je ?
Met de wondjes of met als de hoefstand iets verandert is ?

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 15:50

SennaNr1 schreef:
Misschien stomme vraag maar kun je zeker weten dat dit door zichzelf aantikken veroorzaakt is? Is er niet iets in de paddock/wei/stal waar hij zich aan kan openhalen? Of kuddegenoten waarmee hij speelt of onenigheid heeft?

Ik haalde een keer mn merrie van de paddock en zag dat de binnenkant van beide achterbenen onder de schaafwonden zaten. Nu had ze liggen rollen naast het schrikdraad en was ze vast komen ze zitten en haar benen opengehaald aan een klein houten randje tussen paddock en sloot (deze rand houdt t zand in de paddock zeg maar). De haren waren te vinden op dit randje en draad. Bij het proberen op te staan zichzelf nog aangetikt denk ik. Ik wil hiermee aangeven dat ze zich in mijn ervaring , ook al zie je zo niks opvallends, kunnen verwonden op schijnbaar onmogelijke en banketstaaf manieren...

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, omdat ik er natuurlijk ook niet bij ben geweest.
Hij kan zich eigenlijk nergens aan openhalen en staat apart in de paddock en op de weide.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie