bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 14:30

Ik ben enkel bekend met het traditioneel bekappen.
Kan iemand mij uitleggen wat de principes zijn van natuurlijk bekappen en natural balance bekappen? Wat zijn de verschillen met traditioneel bekappen?

Ik was gisteren op facebook naar een pagina aan het kijken van iemand die, ik geloof natuurlijk bekapt.
Het viel mij op dat bij al haar foto's de hoefwand bijna compleet was weggeraspt (eigenlijk alles tot aan de witte lijn was weg), wel afgerond. Deze paarden liepen dus compleet op de zool. Deze dame was heel erg tegenstander van ijzers. Maar ik vroeg me dan plots af, als ze de ijzers er van onder haalt, en het paard zo bekapt zodat hij compleet op de zool moet lopen... Dat kan toch gewoon niet goed gaan?

Ik ben er helemaal niet in thuis, in al die 'natuurlijke' dingen. Iemand die me wat meer info kan geven?


fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:36

Gebruik even de zoekfunctie hier op bokt, er is erg veel over geschreven. Ook in de wiki vind je meer informatie.

Ik bekap het liefst zodanig dat het paard goed loopt, uitgaande van een natuurlijke hoefstand, passend bij de beenstand. Bij het ene paard betekent dat dat het meer op de zool kan dragen en dat het andere paard meer hoefwand behoud.

Narcissa
Berichten: 3033
Geregistreerd: 29-03-15

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:41

Ik heb jaren geknutseld met diverse smeden. Naar mijn idee liep mijn paard net het beste als ze laag stond, maar dan freakten de smeden want ze staat te kort... Conclusie ze lieten haar langer staan en paard had steeds 2 weken na bekapping scheuren en na 3-4 weken gehele brokken eruit. De laatste keer vloog de eerste brok al een paar uur na de bekapping eruit en had ik er genoeg van.

Er komt nu een NBer. Paard is inderdaad meteen een stuk korter gezet. Zij draagt nu op haar hele hoef ipv enkel de wand. Sindsdien helemaal geen brokken gehad, de scheuren die er nog waren zijn aan het uitgroeien. Wij rijden wekelijks 1 tot 3 keer een uurtje op asfalt, dat is geen enkel probleem. Hoeven zijn veel sterker geworden.

En zeggen dat ik ook tegen NB was want "daar zouden paarden kreupel op gaan" ;)

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:23

Verdiep je ook even in hoe iemand bekapper wordt. Ik weet dat sommige natuurlijk bekappers na een cursus van 1 dag zich al zo noemen.

Zelf heb ik een rot ervaring met Nb. Dit heeft gezorgd voor 5 dagen kliniek, 6 maanden alleen op de wei/paddock en daarna +/- 11/2 jaar rondom ijzers en nu net 16 weken alleen voor ijzers die ze ws. nooit meer kwijt raakt.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:27

Terwijl mijn ervaringen met NB juist heel goed zijn. Er zijn veel verschillende stromingen binnen natuurlijk bekappen. Mijn bekapper vindt het niet erg als mensen hem smid noemen. Aan "natuurlijk bekapper" zit een nare bijklank dankzij de diverse beunhazen. Dat zijn de mensen die het... ehh... net ietsjes anders doen dan mijn bekapper.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Linsey_Focus
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:54

De hoefsmid die mijn bijrijdhaf heeft, kijkt vanaf de hoefzool en de straal zelf wat het paard nodig heeft om goed te kunnen dragen. Hij kijkt naar hoe het natuurlijk slijt, dus wat de hoef zelf al doet, en daar houdt hij zich aan. Sommige bekappers maken de hoef recht vanaf de grond, maar hij maakt de hoef recht vanaf het paard. Dus hij houdt zich aan hoe de hoeven zelf slijten en aan hoe het paard zelf loopt. Als je dus van buitenaf kijkt, lijkt het alsof de hoeven niet helemaal recht zijn gemaakt, maar voor het paard zelf zijn ze recht. Ze zijn dus niet perfect rond, maar dan is dat dus omdat dat paard zo loopt. Als hij het wel perfect rond en recht vanaf buitenaf zou maken, zou het heel goed kunnen zijn dat het paard dan allerlei blessures krijgt, omdat het ineens scheef op de benen staat.
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd :)

Focus Photography by Linsey Hardeman

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:07

ikkebenhier schreef:
Ik was gisteren op facebook naar een pagina aan het kijken van iemand die, ik geloof natuurlijk bekapt.
Het viel mij op dat bij al haar foto's de hoefwand bijna compleet was weggeraspt (eigenlijk alles tot aan de witte lijn was weg), wel afgerond. Deze paarden liepen dus compleet op de zool. Deze dame was heel erg tegenstander van ijzers. Maar ik vroeg me dan plots af, als ze de ijzers er van onder haalt, en het paard zo bekapt zodat hij compleet op de zool moet lopen... Dat kan toch gewoon niet goed gaan?


Het is moeilijk te reageren op wat je schrijft alleen van wat jij op de foto hebt gezien.

Het klopt dat een paard zonder ijzers ook de zool gebruikt om op te lopen.
Dat geheel in tegenstelling met een beslagen paard.

Het wegvijlen, bedoel jij daarmee een mustangrol aan de voorkant van de hoef?

Het doel van de rol is het voorkomen van het wegbreken van kleine stukjes hoef door bv steentjes.

Een paard wat lange tijd op ijzers heeft gestaan kan je niet in een keer op die manier behandelen.
Daar gaat best wel wat tijd overheen.

Een hoef zonder bescherming kan best veel hebben, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Mijn mening is dat afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven, de ondergrond en de hoeveelheid werk er een moment komt dat je het paard moet beschermen, hetzij door bv schoenen of het beperken van de hoeveelheid werk.

Ijzers is een vorm van bescherming die veel invloed heeft op de werking van de hoef.
Een gezonde hoef heeft eigenlijk geen ijzers nodig, als je echt duidelijkheid wilt kan ik je arabesk hier op bokt aanbevelen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:19

Bij natuurlijk bekappen word de zool als referentie gebruikt en niet de hoefcapsule.
Een hoefcapsule die scheef is betekend niet per definitie een scheve stand van het hoefbeen en andersom.
Overigens beschikt de hoef over een zelfcorrigerend vermogen.
Het weghalen van een stuk van de zool wordt door de hoef geregistreerd als 'overmatige slijtage' en de hoef zal daar dan ook sneller gaan groeien (net als steeds een stuk van je huid wegraspen ertoe zal leiden dat je huid daar eelt zal gaan ontwikkelen en dus dikker wordt).
Dus het correct volgen van de zool geeft altijd de juiste voetas en respecteerd vanzelf eventuele afwijkingen in stand, die overigens niet meer te corrigeren zijn na het derde levensjaar.

Goed dat je meer wilt leren!
Mijn respect daarvoor

Je zou kunnen overwegen om een cursus natuurlijk bekappen bij te wonen.
Je hoeft het dan niet perse zelf te gaan praktiseren maar het geeft je wel heel veel inzicht in de hoef en zijn werking.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 21:55

BMHP schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik was gisteren op facebook naar een pagina aan het kijken van iemand die, ik geloof natuurlijk bekapt.
Het viel mij op dat bij al haar foto's de hoefwand bijna compleet was weggeraspt (eigenlijk alles tot aan de witte lijn was weg), wel afgerond. Deze paarden liepen dus compleet op de zool. Deze dame was heel erg tegenstander van ijzers. Maar ik vroeg me dan plots af, als ze de ijzers er van onder haalt, en het paard zo bekapt zodat hij compleet op de zool moet lopen... Dat kan toch gewoon niet goed gaan?


Het is moeilijk te reageren op wat je schrijft alleen van wat jij op de foto hebt gezien.

Het klopt dat een paard zonder ijzers ook de zool gebruikt om op te lopen.
Dat geheel in tegenstelling met een beslagen paard.

Het wegvijlen, bedoel jij daarmee een mustangrol aan de voorkant van de hoef?

Het doel van de rol is het voorkomen van het wegbreken van kleine stukjes hoef door bv steentjes.

Een paard wat lange tijd op ijzers heeft gestaan kan je niet in een keer op die manier behandelen.
Daar gaat best wel wat tijd overheen.

Een hoef zonder bescherming kan best veel hebben, maar er zijn natuurlijk grenzen.
Mijn mening is dat afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven, de ondergrond en de hoeveelheid werk er een moment komt dat je het paard moet beschermen, hetzij door bv schoenen of het beperken van de hoeveelheid werk.

Ijzers is een vorm van bescherming die veel invloed heeft op de werking van de hoef.
Een gezonde hoef heeft eigenlijk geen ijzers nodig, als je echt duidelijkheid wilt kan ik je arabesk hier op bokt aanbevelen.


Ik denk dat het mustangrol genoemd wordt, maar de hele wand werd weg geraspt tot op de witte lijn. Het paard heeft dus niks van wand meer en loopt enkel op de zool.

Op deze fb pagina werden de ijzers er van onder gehaald en volgens mij direct op deze manier bekapt. Daarom dat ik mij juist zat af te vragen dat dit toch echt niet goed kon gaan? Er stond niet letterlijk bij de foto's dat beide foto's op dezelfde dag genomen waren, maar zo leek het wel. een 'voor' foto (met ijzers) en een 'na' foto met de voet op deze manier bekapt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:00

Had dit paard mogelijk een hoefziekte/aandoening?
Het kan zijn dat er bekapt is volgens de methode van Strasser, dat is een vrij ingrijpende manier van bekappen maar moet meer worden gezien als medische noodgreep.
Vaak gebeurd dit wanneer het een geval is van “erop of eronder”, dus als laatste poging

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 05:51

In principe wordt er bij natuurlijk bekappen niet tot in de witte lijn gevijld behalve wanneer dit nodig is (bijv hoefbevangenheid). Het kan best zijn dat betreffende paard dit nodig had en dan kan een paard opzich tijdelijk op alleen zool en straal lopen. Maar in principe loopt Het paard op de zool, straal Rn ongepigmenteerde laag van de hoefwand.

Mooi voorbeeld, je ziet hier ook duidelijk dat de zool en straal meedraagt en de hoef hol is.
Afbeelding

Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:35

BMHP schreef:
Het doel van de rol is het voorkomen van het wegbreken van kleine stukjes hoef door bv steentjes.

Het doel van de mustangroll is dat het paard makkelijker de voet kan afrollen. Een 'scherpe' teen geeft meer stress op de pezen tijdens het afrollen van de voet. Een roll maakt het kantelpunt makkelijker en dus minder belastend.

Rubs

Berichten: 498
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:45

Ik ben ook voor natuurlijk bekappen, of natural balance, omdat het natuurlijk is! Mijn paard loopt op hoef, zool en straal. De tenen en kwartieren zijn iets afgerond. Zijn zool is echt hard en daar wordt niet in gesneden, van de straal worden alleen losse flubbertjes afgehaald.
Maar wees voorzichtig, het is een vrij beroep en er zijn veel prutsers. Ik zou liever een goede hoefsmid hebben dan een slechte natuurlijk bekapper!

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 04:14

Hoefsmid is ook een vrij beroep

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:06

Rubs schreef:
Ik zou liever een goede hoefsmid hebben dan een slechte natuurlijk bekapper!
Tot je een slechte hoefsmid treft....
Overigens is dit geen steekhoudende vergelijking, beide stromingen hebben zo hun ding wat je kunt overnemen of juist niet. Gebruik het beste van de 2 soorten voor wat jóuw paard nodig heeft !

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:37

Ik heb ook goede ervaring met NB!

Mijn smid sneed nauwelijks wat weg van de hoeven, corrigeerde slechts de stand (mijn pony stond achter behoorlijk op de buitenwand).
Ik had hoefschoenen aangeschaft, maar deze bleken niet nodig. Hier in de Randstad zijn er weinig ruiterpaden, laat staan menpaden, en ik reed dus altijd op straat. Ritten van 8 km, 4 keer per week, veel draven; no problem! Nooit last gehad van scheuren of gevoelig lopen.
Mega gezonde en harde hoeven! Juist omdat de smid er weinig aan deed en de hoef slechts licht bijstuurde.

Als je in de Randstad woont en je bent benieuwd welke smid ik had, stuur me dan een pb ;)

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:43

Rubs schreef:
Ik zou liever een goede hoefsmid hebben dan een slechte natuurlijk bekapper!


Eigenlijk een vreemde vergelijking dit. Ik zou ook geen slechte bekapper willen maar ook geen slechte hoefsmid. Als de keuze is tussen wen goede natuurlijk bekapper en een hoefsmid maakt het mij in weze niks uit als ze beidde goed bekappen. Want een goede hoefsmid bekapt wat mij betreft hetzelfde als een goede bekapper. Ik heb er geen last van als de hoefsmid bij iemand anders een hoefijzer onderslaat.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Lindsey_99
Berichten: 2438
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:57

Citaat:
Maar ik vroeg me dan plots af, als ze de ijzers er van onder haalt, en het paard zo bekapt zodat hij compleet op de zool moet lopen... Dat kan toch gewoon niet goed gaan?


Nee, dat gaat ook niet altijd vanzelfsprekend goed. De zool die van nature dik en sterk is, is dun geworden door geen bodemcontact. Zodra ijzers weg zijn moet o.a. de zool eerst weer aangroeien, net als de straal weer een functie krijgen, en dan gaat het over het algemeen prima. Er zijn wel wat meer voorwaarden zoals voeding, verzorging en levenswijze van het paard die zorgen dat paarden probleemloos op blote voeten kunnen lopen.

Ik zou zeggen: verdiep je in het functioneren van paardenvoeten. Dat heldert een heleboel vragen op, er is meer dan genoeg over te vinden op internet.

Over de IJssel

Olikea

Berichten: 5446
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:02

Ook binnen het natuurlijk bekappen zijn er verschillende stromingen met allemaal hun eigen ideeën. Het is heel interessant om je eens in die materie te verdiepen.

Julius <3

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:16

Maartje: foto's zijn gemaakt tussen vijlen en afronden in ?

Vraag,
Waarom laat je de zijdelingse straalgroeven niet verder doorlopen?, doe je dat bewust of moet dat hier nog worden bijgewerkt ?
Ik laat zelf deze bewust verder doorlopen zodat er minder vuil zich kan ophopen en je het ook beter schoon kunt houden.
Maar dat is ingegeven doordat paardje gevoelig is voor Rotstraal.

Bedoel dit: http://hoefsmederijpaulscheerder.nl/ima ... 0hoef2.jpg
Puur als voorbeeld , van net afgeplukt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:12

Peetstap schreef:
Maartje: foto's zijn gemaakt tussen vijlen en afronden in ?

Vraag,
Waarom laat je de zijdelingse straalgroeven niet verder doorlopen?, doe je dat bewust of moet dat hier nog worden bijgewerkt ?
Ik laat zelf deze bewust verder doorlopen zodat er minder vuil zich kan ophopen en je het ook beter schoon kunt houden.
Maar dat is ingegeven doordat paardje gevoelig is voor Rotstraal.

Bedoel dit: http://hoefsmederijpaulscheerder.nl/ima ... 0hoef2.jpg
Puur als voorbeeld , van net afgeplukt


Nee na een rit vab 15-20 voor de wagen over het asfalt :)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

pantarhei

Berichten: 9057
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:17

Kijk eens op www.paardenhoeven.info kun je veel 8nfo vinden over anatomie hoeven en wat een bepaalde stand doet met het binnenwerk vd voet. Ook op paardnatuurlijk kun je veel info vinden

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:51


Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:01

Laat je vooral niet blindstaren op wat ´hoort´ bij de ene stroming of bij de ander, maar laat je juist leiden door je paard. Hij/zij moet er tenslotte de hele dag op lopen.

Zo loopt mijn vp bij een natuurlijke bekapper zoals dat heet, maar geheel tegen de principes in doet hij de voorhoeven iets vierkanter en laat hij de achterhoeven wat lang tov de hoeven voor. Daar doet dit individuele paard het namelijk gewoon het allerbeste op :)

De vierkantere hoef voor zorgt voor ruimere passen, meer stabiliteit en minder struikelen, en als de achterhoeven net zo kort worden gedaan als voor loopt hij wat onregelmatig..

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:56

Een vierkante hoef? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

En achter js toch in principe altijd langer? (De teen bedoel ik dan)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L_Rivaldo en 1 bezoeker