Kreupelheidsonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Kreupelheidsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 19:42

Hai allemaal,

Sinds een aantal weken loopt mijn merrie rechtsvoor en linksachter kreupel. Volgens mijn fysio is ze voor kreupel, omdat ze daar nu overbelast.
Donderdag heb ik een afspraak bij de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek, echter heb ik geen idee hoe zoiets gaat. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en dit willen delen?

Ik open dit topic omdat ik al weken behoorlijk gespannen ben voor donderdag :=


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:53

Ligt aan de ernst kreupelheid. Over het algemeen zien ze paard graag in beweging, rechtuit en op volte. Tip: laat paard naast je lopen, aan losse lijn. Zo beïnvloed jij de beweging het minst, en heeft de da een zo helder mogelijk beeld.

Hoe het verder loopt verschild dus. Of er uitverdoofd wordt of niet, echo maken of niet...

op youtube zijn wel wat voorbeeldfilmpjes te vinden zodat je beetje idee hebt van verloop. Voorbeeld:

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:53

Bij onze pony ging het ongeveer als volgt; pony in stand bekijken (vanwege een wond en gevulde hoef heeft de DA ook meteen even gevoeld) Daarna laten bewegen in rechte lijn, op voltes, op hard en zacht.
Daarna kunnen ze gaan uitverdoven tot duidelijk is wat het probleem zit en evt kunnen er natuurlijk echo's of foto's gemaakt worden.

Snap dat je gespannen bent. Ik vond het zelf heel fijn om wat meer duidelijkheid te krijgen. Sterkte!

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kreupelheidsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:29

Ik moet m'n paarden altijd eerst rechtuit en dan op de harde en zachte cirkel laten draven. Als de arts dan gezien heeft welk been gaat hij evt nog buigproeven doen.
Daarna evt scannen en behandelen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Kreupelheidsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 13:06

Bedankt voor de reacties, ben heel benieuwd.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:13

Mijn paard moest eerst stap en draf op rechte lijn tonen, vervolgens stap en draf op de volte. Aan de hand daarvan zijn er foto's gemaakt, in dit geval van de rug.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Symke en 56 bezoekers