[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:13

Wat een fijn nieuws Francis! Ik zal duimen dat Raya de goede kant op blijft gaan.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr


judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:26

Mijn pony is 24, Ir en ppid waar hij nog niet voor behandeld wordt. Ik laat hem eerst nogmaals testen hierop. Hij is een aantal maal bevangen geweest en nu (afkloppen) gaat het weer heel goed. Maar hij wordt nu echt te schraal. Hij krijgt 6 maal per dag hooi in een slowfeednet, dit wordt geweekt ivm luchtwegen. Hooi is getest en suiker is goed maar weinig energie en proteïne. Hij krijgt tweemaal daags een handje formula4feet erbij en glucobalance. Wat kan ik hem nou veilig erbij geven dan hij niet magerder wordt?

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:50

Sorry om even zo binnen te vallen weer, alleen de vraag wat voor brokjes geven jullie aan jullie (ex) hoefbevangen pony?

Ik heb een ex hoefbevangen pony en geef nu klein handje vitalbix met supplementen. Maar ze eet de supplementen niet heel goed als ze niet goed gemixed zijn. Echter heb ik het idee dat ze erg dik wordt van meer vitalbix? Iemand iets wat je er door heen kan doen wat niet dik maakt?
Het moet klaargezet kunnen worden. Stal geeft het zelf 2x daags aan haar namelijk

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:07

Ik voerde voorheen safe and sound bij. Dat ruikt heerlijk en is makkelijk om te mixen

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:12

Ik geef metazoa aan mijn hoefbevangen paardje. Ik meng daarmee ook de supplementen, doe ik een klein beetje door, heel even laten weken en eet ze zo op.

Ik zal ook weer eens updaten over Happy. Met Happy gaat het heel erg goed. Ze is inmiddels alweer 2 weken van de pijnstilling af en als je haar ziet lopen, zou je echt niet zeggen dat ze ooit kreupel gelopen heeft. Echt geweldig! Van het weekend was ze aan het scheuren en bokken door de paddock heen, dus dat gaat weer helemaal goed. Ik wil weer een klein beetje beginnen met stappen om op te bouwen.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:01

Ik deed ook altijd weken, maar even weken en in een bakje doen voor paar dagen om klaar te zetten is niet zo handig. Alles blijft dan plakken

Wat fijn dat het zo snel al beter gaat Elise!

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:17

judithM schreef:
Mijn pony is 24, Ir en ppid waar hij nog niet voor behandeld wordt. Ik laat hem eerst nogmaals testen hierop. Hij is een aantal maal bevangen geweest en nu (afkloppen) gaat het weer heel goed. Maar hij wordt nu echt te schraal. Hij krijgt 6 maal per dag hooi in een slowfeednet, dit wordt geweekt ivm luchtwegen. Hooi is getest en suiker is goed maar weinig energie en proteïne. Hij krijgt tweemaal daags een handje formula4feet erbij en glucobalance. Wat kan ik hem nou veilig erbij geven dan hij niet magerder wordt?


Zoveel ervaring hier, kan niemand mij helpen? Ik zit zelf te denken aan seniors priores, vital bix daily complete of speedy beet maar daar moet dan weer wat bij om een en ander te compenseren toch? En moet ik m dan formula4feet blijven geven?

Hij is ongeveer 1.20 hoog

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:22

Ik zit met hetzelfde. In het cushingtopic werd bodybuilder genoemd en ik zit ook voor cushcare te kijken.

Blue_flower
Berichten: 1917
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:24

Maar hoe schraal wordt hij? Krijgt hij dan wel voldoende ruwvoer?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:27

Mijn welshmerrie krijgt onbeperkt graszaadhooi en weidehooi. Grietje moet ook niet dunner worden. Maar Hans de jongste en gezondste is juist weer gevuld genoeg. Oudere paarden en paarden met cushing hebben meer eiwitten nodig heb ik gelezen. Die vallen sneller in. Dus daar kijk ik nu naar.

Blue_flower
Berichten: 1917
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:29

capopjekop schreef:
Mijn welshmerrie krijgt onbeperkt graszaadhooi en weidehooi. Grietje moet ook niet dunner worden. Maar Hans de jongste en gezondste is juist weer gevuld genoeg. Oudere paarden en paarden met cushing hebben meer eiwitten nodig heb ik gelezen. Die vallen sneller in. Dus daar kijk ik nu naar.


Eiwitten zijn toch ook weer aanleiding om hoefbevangenheid te kunnen triggeren?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:31

Dat is voor zover ik weet achterhaald. Suikers en zetmeel weer wel. Eiwit is belangrijk voor de spieropbouw. Ik merk bij mijn dames dat vooral hun bovenlijn erg heeft ingeleverd

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:51

Hij krijgt ruim hooi, staat bijna onbeperkt hooi uit slowfeednet te eten. Dit is echter wel heel arm hooi.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:10

judithM schreef:
Mijn pony is 24, Ir en ppid waar hij nog niet voor behandeld wordt. Ik laat hem eerst nogmaals testen hierop. Hij is een aantal maal bevangen geweest en nu (afkloppen) gaat het weer heel goed. Maar hij wordt nu echt te schraal. Hij krijgt 6 maal per dag hooi in een slowfeednet, dit wordt geweekt ivm luchtwegen. Hooi is getest en suiker is goed maar weinig energie en proteïne. Hij krijgt tweemaal daags een handje formula4feet erbij en glucobalance. Wat kan ik hem nou veilig erbij geven dan hij niet magerder wordt?

Bietenpulp

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:28

Je kunt ook eiwitten bij gaan geven? Ik heb een pssm paard en die hebben meer behoefte aan eiwitten. Ik geef erwteneiwit isolaat van bulkpowders.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:42

Olie door wat hij al krijgt? Wel rustig opbouwen.

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:50

Ik ben inderdaad begonnen met een klein beetje lijnzaadolie. Nu nog 10 ml p/d

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:00

Ik geef op advies van mijn holistisch arts red fibre, geplette gerst en spelt (die laatste 2 nog geen 100gr per dag) voor een verbeterde darmwerking, zodat alles ook beter opgenomen wordt.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:00

Judith ik ben luzerne van de welkoop gaan bijvoeren toen ze te schraal werd, werkt goed hier,ze krijgt er nog steeds een beetje van, lust dit erg graag.

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:08

assebassie schreef:
Judith ik ben luzerne van de welkoop gaan bijvoeren toen ze te schraal werd, werkt goed hier,ze krijgt er nog steeds een beetje van, lust dit erg graag.


Die is melasse vrij geloof ik?

Maar als je Luzerne bij geeft moet je het weer met iets aanvullen omdat de verhoudingen met iets anders (snap je nog? Haha) scheef gaan liggen?

Jij hebt een paard? Hoeveel geef je?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:30

Is dat niet de calcium fosfor verhouding?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:54

capopjekop schreef:
Is dat niet de calcium fosfor verhouding?


ja klopt, ik heb een voedingslezing van Havens pas gehad, tot 3kg luzerne per dag hoef je het niet te corrigeren zeiden ze toen

ik gaf ook Grasmix van Hartog en Fibre mix, Fibre mix is lager nog in suiker. vond het erg stoffig alleen, Havens blijkt ook een mix te hebben luzerne met andere dingen erbij, laag in suiker en verhouding is niet scheef.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:57

ik gaf Speedy bite is bietenpulp van pavo en Seniores priores van Subli, luzerne gaf ik ook. bleef mijn merrie mee op gewicht, viel ook snel af door oa Cushing.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:48

judithM schreef:
assebassie schreef:
Judith ik ben luzerne van de welkoop gaan bijvoeren toen ze te schraal werd, werkt goed hier,ze krijgt er nog steeds een beetje van, lust dit erg graag.


Die is melasse vrij geloof ik?

Maar als je Luzerne bij geeft moet je het weer met iets aanvullen omdat de verhoudingen met iets anders (snap je nog? Haha) scheef gaan liggen?

Jij hebt een paard? Hoeveel geef je?

Zou inderdaad melasse vrij zijn.
En arabier van ongeveer 400 kg. Ze krijgt nu nog zo'n 300 gr per dag, toen ik begon, half jaar geleden, 500 per dag. Heeft dus weinig invloed op de calcium/fosfor, als je meer geeft moet je dat even uitzoeken.
Speedy beet en senior priores ook nog een poosje gevoerd, nu goed hooi, pavo vital en zelfs een paar uur wei.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:09

Eiwit is hier ook een issue.
Bloedonderzoek wees onlangs ook uit dat dit aan de lage kant is (ureum en kreatinine waren te laag, en dat betekent 'ondervoeding' … en dat bij een shet die doorlopend hooi heeft :+ )
Maw, ik ben ook wat aan het zoeken.

Chorella lijkt mij een goede, maar dat lusten ze niet, dat is hier ook zo vaak. Als ik al wat gezonds vind, denken die twee van mij, vreet het lekker zelf op.

Blijft altijd lastig, maar nu eentje weer HB is geworden (door overbelasting, tekorten, wormbesmetting, cushing en daarmee zijn stofwisseling door elkaar gehusseld), ga ik toch proberen of metazoa wat is voor hem. Hoef je verhoudingsgewijs weinig van te voren en zit in ieder geval vol met de stofjes die hij nu te kort komt (ijzer, zink, eiwit).

En zo blijven we puzzelen, is het niet met de één dan met de ander :+

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16 en 3 bezoekers