[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

LinSa

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:07

Ik zie het bij mijn pony vooral als ze wat voorzichtiger gaat lopen en als ze op het harde om wil draaien. Dan maakt ze kleine stapjes met haar voorvoeten in plaats van vloeiend om te draaien.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:40

LinSa schreef:
Ik zie het bij mijn pony vooral als ze wat voorzichtiger gaat lopen en als ze op het harde om wil draaien. Dan maakt ze kleine stapjes met haar voorvoeten in plaats van vloeiend om te draaien.

Dit geldt voor die van mij ook.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:08

Ik hoorde vandaag van iemand dat rozenbottels goed zouden zijn voor paarden gevoelig voor hoefbevangenheid, heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:41

Rozenbottel is oa vit c, wat goed is voor een lever die minder functioneert (afvalstoffen). Ook rijk aan biotone wat ook goed is voor de voeten. Dus ja, het zal een positieve aanvulling kunnen zijn. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk bij hb.

In een goed vit supplement zit dit overigens al wel, daar zou ik dan eerder voor kiezen. Bijv. Victorious secret.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:33

Slmt9 schreef:
Rozenbottel is oa vit c, wat goed is voor een lever die minder functioneert (afvalstoffen). Ook rijk aan biotone wat ook goed is voor de voeten. Dus ja, het zal een positieve aanvulling kunnen zijn. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk bij hb.

In een goed vit supplement zit dit overigens al wel, daar zou ik dan eerder voor kiezen. Bijv. Victorious secret.

Het was inderdaad ook niet het eerste waar ik aan dacht bij hoefbevangenheid maar omdat iemand tegen me zei dat dat goed was was ik toch benieuwd.
Pony vindt rozenbottels wel echt super lekker.

Kwa vitamine kreeg hij marstal forse gemengd met een handje marstal faser light, hij is inmiddels weer licht aan het werk maar hij staat nog steeds op alleen maar hooi.
Ik wil de vitamine korrel graag weer gaan geven maar zonder iets er door hoeft meneer het niet :(
En iets erdoor mengen durf ik (nog) niet zo goed.
Vandaag heeft hij wel twee rozenbottels gehad maar ook daar zit wel wat suiker in helaas.

Victorious secret ken ik niet daar ga ik is naar kijken, ik ben alleen bang dat ie dat ook niet hoeft zonder iets erdoor, ik heb al zoveel soorten geprobeerd inmiddels

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:26

vraagje voor de ervaringsdeskundingen hier...
Hoe lang nog?? :\

mijn shetje is nu sinds half juli bevangen. Hij staat sinds 13 juli aan de buut. In het begin op anderhalf zakje per dag en inmiddels op een kwart zakje eenmaal per dag. Hij is wel verbeterd in de tussentijd en hij heeft slechte dagen en goede dagen.

Maar hij loopt nog steeds heel voorzichtig op het harde. In de bak keutelt hij de hele dag wat rond, staat niet op het gras, krijgt minimaal hooi van vorig jaar en klein handje dieetmix met magnesiumpoeder elke dag.

Ik probeer hem nu 15-20 minuten per dag actief te laten bewegen; Aan de longe, beetje sturen aan de lijnen door de bak, soms gewoon suf rondjes aan een halstertouwtje, een wandeling buiten (niet heel ver, want dat red ie niet op het asfalt, zelfs met hoefschoenen)...
Dat soort dingen.
Hij is niet beleerd en zonder zijn maatje op stap is (vooral voor zijn maatje) notdone...Die gaat helemaal uit haar dak als hij uit het zicht verdwijnt.

Stap gaat prima, korte drafstukjes lukt ook aardig en heeel soms een half rondje galop maar dat was nooit zijn beste gang, vooral vanwege zijn omvang denk ik...

Maar afvallen wil nog niet echt lukken. en hij loopt duidelijk nog niet zuiver, zeker niet in draf.
In het algemeen is hij niet enthousiast over drafjes, hoewel op zijn goede dagen hij best wel gemotiveerd kan worden...

Geen vermoeden van PPID, Ik neig eerder naar IR..
Hoe nu verder?

Ik zie als belangrijkste punt om hem toch meer te laten bewegen om hem af te laten vallen. maar dat is lastig als hij zo weinig wil bewegen. en altijd de vraag; hoe ver ik hem kan pushen...

Hij staat nu al 6 weken op buut, hoe lang moeten we dat nog volhouden? of toch dosis weer iets verhogen om zijn mobiliteit te vergroten... Zijn er geen nare bijwerkingen/risico's onderhand?

Ik ga zo de DA weer vragen langs te komen.... maar wil toch even hier wat tips en ideeën opdoen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:45

Persoonlijk zou ik je pony nog helemaal niet dwingen te bewegen als hij nog op de buut staat. De buut maskeert de ergste pijn waardoor hij mss wel overbelast wordt en een terugval krijgt. Aan de longe zou ik al helemaal niet doen. Kleine cirkels lopen is extra belastend. Liever veel rechtuit met hele ruime bochten.

6 weken is nog niet zo lang. Heb je wel een maagbeschermer voor bij de buut? Je hebt anders kans op maagzweren. Zijn er foto's van zijn hoeven gemaakt? Heb je echt een kundige smid? Mijn ervaring is helaas dat bekappen veel invloed heeft op het proces. Zelfs een smid bij een bekende kliniek kreeg haar niet aan het lopen. Nu weer maar mijn oude kliniek en ze is echt vooruit gegaan. Donderdag moeten we die kant weer op.

Ik zou in jouw situatie vooral naar het voer kijken. Wat en hoeveel voer je bij? Laat je hooi analyseren (bijvoorbeeld de pavo quickscan) en weeg af wat je pony op een dag nodig heeft. Dan weet je wat er aan suiker in zit. Wellicht kun je overstappen op ander hooi. Oud hooi daar lopen de vitamines en mineralen snel terug maar suikers niet. Je kunt je hooi eventueel weken. Ik ben toentertijd van gewoon hooi over gestapt op graszaadhooi gemengd met weidehooi. Brok vervangen door een goed vitamine supplement. Grietje heeft toen eenmalig het breakover beslag van van nassau gekregen en daarmee was ze binnen 2 weken van de ergste pijn af. Toen ben ik al snel gaan afbouwen met de buut en gaan wandelen. En toen was ze ook al aardig snel op gezond gewicht.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:17

Vooral niet geforceerd bewegen zolang je pony nog aan de buut zit! Mij werd destijds geadviseerd pas weer te beginnen met longeren als de hoefbevangenheid volledig uit de hoef was gegroeid. Dat betekent dus een jaar vanaf het moment dat ze er helemaal géén last meer van hebben.

Mijn pony moest destijds ook veel afvallen, die was ook véél te dik. Ik heb toen beperkt gevoerd en het voer afgewogen op 1% van het streef(!)gewicht van de pony. Mijn pony woog toen 270 kg, terwijl 200 kg haar streefgewicht was. Zij kreeg dus maar 2 kg hooi op een dag. Even niet leuk, maar anders zou het probleem niet weggaan. Dit was overigens op advies van de dierenarts (DAP Visdonk) en gerenommeerd hoefsmid (R. van Nassau).
Inmiddels krijgt ze weer iets meer (ruim een jaar nadat de HB is begonnen).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:19

Wow dat advies vind ik dan wel heftig. Ik zou zelf dan bang zijn voor bloedvervetting ivm te snel afvallen of maagzweren. 2 kilo hooi zouden die van mij zo op hebben.

Anderzijds heb ik wel veel vertrouwen in visdonk en rob.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:36

Ik vond het ook heel heftig en pony was er ook zéker niet blij mee. Ze kreeg 1 kg 's ochtends rond 7 uur en dat ze op om 11/12 uur, 's avonds idem dito. Wel in een slow feeder natuurlijk. Ze kon toen wel altijd in haar schuilstal wat stro knabbelen, maar alsnog was het inderdaad erg weinig. Aan de andere kant was het extreme overgewicht de oorzaak van de HB en was de keuze om óf in korte tijd snel afvallen óf langere tijd met de HB blijven lopen met als mogelijk gevolg dat dit nooit meer goed zou komen. Tsja, dan moet je toch even zo doorzetten. Tegen de maagzweren gaf ik overigens wel voor de zekerheid een maagbeschermer erbij, samen met de metazoa en glucobalance.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:38

Dat is idd pittig advies en vele uren zonder hooi. Mijn pony krijgt onbeperkt maar wel heel arm gedorsen hooi. En is sinds januari 8 cm in omvang afgevallen.

Idd niet geforceerd bewegen zolamg ze nog aan de pijnstillers zitten werd mij aangeraden.

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:04

Die van mij (600kg streefgewicht) kreeg ook een jaar lang 6 a 7 kg maximaal afgewogen hooi per dag. Over 4 a 5 voerbeurten verdeelt over de dag en is daarop heel mooi geleidelijk afgevallen.
Dit was ook overigens op advies van de dierenarts. Geen gras, krachtvoer, appels wortels etc meer, alleen een vitamine brokje bij.

Ik zou het zo weer doen! Anders raak je het gewicht echt niet zomaar kwijt met minimaal bewegen!

Longeren is mij overigens echt afgeraden, dat doe ik nu hooguit 1x Pm en voor ons is de heftigste periode inmiddels al 3 jaar geleden.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:08

2 kg is echt super weinig inderdaad.

Shetje is ongeveer 85-90 cm hoog en zit volgens het meetlint op 197 kg. 3 weken gelden zat hij op 203, Vorig jaar zat hij op ~220 kg.
Ik denk dat een 20 kg er nog af, al een heel mooi gewicht gaat zijn, maar dat weet je pas als hij dat gaat zijn. Ik staar me niet niet blind op de getallen. Hij heeft geen harde manenkam maar wel veel vet op zijn schouders en een bierbuik.
Ik wil ook geen crashdieet, want daar zit teveel risico op andere bijwerkingen. Ik heb het ruwvoer en alles dan ook rustig afgebouwd de afgelopen tijd.

Je moet je van longeren niet te veel voorstellen hoor. Ik heb een paddock van 15 bij 20 en die gebruik ik zo volledig mogelijk en dat in stap aan een halstertje, zonder druk. Hij bepaalt zelf zijn houding. Dus longeren op een kleine cirkel is hier niet van toepassing. Het scheelt mij wat gewandel en aan de longe kan ik goed zien hoe hij loopt, Dan lukt me niet als ik er naast of voor loop.

En ik dwing hem niet , maar stimuleer wel. Het is de grens opzoeken en goed kijken naar zijn reactie. Heeft hij een goede dag en biedt hij zelf draf aan dan juich ik dat toe. Moet ik hem drijven en drijven en drijven dan doen we een stapkwartiertje... of 5 minuten twee keer op een dag. Hij bepaalt grotendeels het ritme, maar als ik hem niet uitnodig, doet hij niets. Dat was ook zo vóór de HB...

De meningen over wel of niet bewegen zijn verdeeld. Ik heb overlegd met de da en me ingelezen. Het bewegen stimuleert de doorbloeding in de benen en voeten en de kans op overbelasting is met dit beweegschema niet heel groot. Het bewegen stimuleert ook het afvallen, wat voor hem een positieve invloed heeft op de genezing van de HB.

Op een rare manier is het wel fijn om te horen dat 6 weken nog niet zo lang is. Het voelt wel enorm lang... En je wilt heel graag dat het 'over' is. Ik overleg straks dan nog even met de DA over de buut of een alternatief (metacam ?) en maagbeschermers. Kijken wat zijn advies is.

Ik heb een quickscan vorig jaar laten doen. Ik zal het voor de nieuwe hooilading ook even insturen. Dat lijkt me wat stengeliger, maar is wel vers van dit jaar. Ik kan dat nog eens alles doorrekenen en dan echt gaan afwegen. Misschien geef ik hem toch nog teveel, ondanks dat het voor mij niet veel lijkt...

Ik heb ernaast nog een volbloed merrie staan en wat die op een dag verstouwd en toch heel netjes op gewicht blijft zonder aan het werk te zijn.... Dat vertekent natuurlijk enorm...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:10

Mijn chronisch bevangen shet had 2 jaar lang nergens last van. Tot ik dr begin augustus voor een mini rondje meenam voor de kar. Dag erna leek ze wat stijfjes, dus hetzelfde rondje weer gemaakt. 'S nachts voelde t me niet lekker aan en ben ik ij alle vroegte naar stal vertrokken en helaas werd mn vermoeden bevestigd. Dr lijf kan de losgekomen afvalstoffen niet aan. Ze heeft 2 weken binnen gestaan op buut en daarna 1 week buiten op buut. Nu is ze van de buut af en ik moet afkloppen dat ze het goed doet. Op t harde loopt ze gewoon in dr eigen afdruk. Iets waar ze altijd moeite mee had.
Mijn methode als ze bevangen staat is al volgt:
* Stalrust in een dik opgestrooide stal.
* Buut
* Koelen 4x per dag
* Gluco Balance
* De groene os Podo complex

Na een "aanval" laat ik dr sowieso 8 weken net rust. Geen gedwongen beweging.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:39

Onder stimuleren te bewegen versta ik het hooi en het water wat uit elkaar zetten zodat ze in hun eigen tempo wel wat moeten bewegen. Maar goed, iedereen doet het op zijn eigen manier en je moet kijken wat bij jou en je pony past. Als je je maar beseft dat de buut pijn afzwakt en dus erg moet opletten voor overbelasting. Zeker als je niet weet wat de schade in de hoef is.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:06

Mijn pony staat nu ook 6 weken op de buut, op 1 zakje per dag.
Foto's zijn gemaakt, Hoefsmid komt om de week langs en het lijkt erop dat we de buut nu heel rustig aan af kunnen bouwen.
Mijn pony was naar licht bevangen. Je zag het vooral in bochten op het harde.

Shetland bokker #7

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:18

Greendragon: Longeren is hoe dan ook gedwongen beweging.

capopjekop schreef:
Onder stimuleren te bewegen versta ik het hooi en het water wat uit elkaar zetten zodat ze in hun eigen tempo wel wat moeten bewegen. Maar goed, iedereen doet het op zijn eigen manier en je moet kijken wat bij jou en je pony past. Als je je maar beseft dat de buut pijn afzwakt en dus erg moet opletten voor overbelasting. Zeker als je niet weet wat de schade in de hoef is.

Dit inderdaad.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:22

Ik heb het hooi op 3 plekken zodat ze inderdaad bewegen tussen de voerplekken en het water. We mogen nu van de Hoefsmid beginnen met bewegen aan de hand op zachte ondergrond en zo veel mogelijk rechtuit.

Shetland bokker #7

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:27

Eliana schreef:
Mijn pony staat nu ook 6 weken op de buut, op 1 zakje per dag.
Foto's zijn gemaakt, Hoefsmid komt om de week langs en het lijkt erop dat we de buut nu heel rustig aan af kunnen bouwen.
Mijn pony was naar licht bevangen. Je zag het vooral in bochten op het harde.

interessant.. wat voor pony heb je dan? shetje of een groot ras?

1 zakje per dag is nog best hoge dosis toch? Loopt je pony nu wel beter?
Wat is er uit de foto's gekomen?

En de hoefsmid komt om de week en wat doet hij/zij dan?

Mijn DA geeft me wel het gevoel dat hij me zo snel mogelijk van de buut af wil hebben.. Zit ook deels wel wat in, want te lang op medicatie is ook niet ok, maar pijnvrij moet wel het doel zijn natuurlijk...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:53

Ik heb een shetje inderdaad wel een grote maat.
Mijn Hoefsmid en dierenarts geven aan dat ik pas de buut mocht afbouwen als ze beter ging lopen en de hoeven niet meer warm zijn. Hoeven zijn sinds vorig weekend niet meer warm.
Het afbouwen moet ik heel langzaam doen, dus straks eerst half zakje per dag, dan om de dag etc.
Als je op mijn berichtjes zoekt in dit topic dan zie je ook een filmpje van 2 weken terug.
Hoeven zijn licht gekanteld.
De Hoefsmid heeft nu een randje geveild verder stond ze nu nog goed op haar hoeven. Vorige keer had hij alleen gecontroleerd en verder niets gedaan.

Shetland bokker #7

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:55

Ik geef er trouwens wel maagbescherming bij! Een supplement van de paarden drogist

Shetland bokker #7

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:39

Het valt me op dat er hier veel zo lang op medicatie staan. Dat heeft die van mij nooit gehoeven. Ook niet nodig gehad gelukkig.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:42

Geen idee of het hier mag maar zoals sommige van jullie nog weten ben ik 2 maart mijn merrie verloren aan HB..

Nu heb ik nog 2 paar hoefschoenen te koop waarvan 1 echt voor zware acute HB/ sinker en al die ellende...

Ik wil er graag vanaf want het staat hier maar en echt blij word ik er niet van...

Gaat om de easy boot cloud maat 2

Mocht iemand die zoeken.. stuur me maar een berichtje...

Als dit bericht niet mag moet een mod het maar verwijderden

Ik lees hier soms nog mee en wat is het toch een ellende ..
Over een paar dagen is het alweer een half jaar geleden maar vergeten doe ik het niet..

Beterschap voor alle paarden en ponys die het nodig hebben

Ik zal je zo missen, voor altijd in mijn hart
Medische Hoefschoenen te koop https://www.bokt.nl/markt/ad/486715/2-p ... efschoenen

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:20

Lotus83, sterkte nog Y;( Het lijkt me ook echt rot.

Hier toch de doorslag gehad, daar is het dan, bloed in de witte lijn. Ik kan niet zeggen dat ik verrast ben, maar op een gegeven punt sta je toch met de handen in het haar, omdat je tegen dat overgewicht vecht als een bezetene. Op dit moment wil ik me echt gewoon op de vorige eigenaar boosmaken dat hij het ooit zo ver heeft laten komen qua gewicht. Ik vecht al jaren, maar zelfs met magnesium lukt niets. Daarbij is ze altijd om de haverklap 'out', mag ze sowieso geen hooi vanwege haar ernstige allergieën (nee, nat hooi komt ook niet in aanmerking spijtig genoeg) en staat ze al op een heel streng regime. Ze krijgen met vette haflinger en vette shet nu 5x5 meter per dag. Ze kunnen altijd wel ergens nog een beetje droge grasjes knabbelen, maar minder durf ik niet geven... Ook problemen met maagzweren zijn hier de revue al gepasseerd. |o

Heeft iemand nog tips? Ze is net bekapt, loopt ook veel beter dan zes weken geleden. Maar ja, daarbij heeft ze ook die vreemde 'zweren' in haar hielen. Deze zijn nu dichtgegroeid, maar de hoef laat duidelijk vanachter in kleine stukjes los. Ik ben het echt gewoon even beu... -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:52

Is ook echy zo lastig. Mijn pony gaat ook op en af. Ene dag gaat ze als een malle andere dag toch wat gevoelig. Regen maakt het erger lijkt het. Ik spuit nu de hoefjes ik met teerspray als er regen is voorspeld als test. Maar vind het nog niet echt werken. Grasjes pikken doet ze in de paddock tussen de stenen uit wel maar ze mag niet even los op het land. Ook niet met masker en ook niet voor 10 minuutjes. Durf dat toch niet goed aan.

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]