[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 22:09

Mocht je in de gelegenheid zijn, ik heb mijn paddock droog gemaakt met paddock platen van paddock platen shop. Fantastische en duurzame oplossing. Hele fijne service ook. Je kunt al denken in een paar m2 voor bv een pad of een vierkant rondom de hooiplek. Ze zijn heel schappelijk geprijsd :)


BarbaraNova

Berichten: 4171
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:28

Heeft iemand tips om de hoefjes van mijn pony warm te houden? hoefschoenen blijven natuurlijk niet droog

Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:15

Misschien de back on track kootbeschermers? Ik heb ze een tijdje geprobeerd, maar Ivy was zo slecht dat ze er niet echt iets aan had. Anderen hier in het topic hadden er wel goede ervaringen mee geloof ik.

BarbaraNova

Berichten: 4171
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:21

ja die had ik ook gezien, ook een soort bescherm sokjes van cavallo, effe verder zoeken. Dank je in ieder geval

Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:51

Ik heb nog een setje liggen als je ze wil proberen.

BarbaraNova

Berichten: 4171
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:19

ik heb de bot bandages, die ga ik eerst even proberen, bedankt iig voor het aanbod

BarbaraNova

Berichten: 4171
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:36

Weet iemand goede ondersteunende kruiden voor HB paardjes?

Slmt9

Berichten: 4742
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:05

Hoe doen jullie dat nu met het vriezen?
Wegens ziekte is onze track niet vlak gemaakt en ik ben geneigd om hoefschoenen aan te doen, maar 24u om te laten. Morgen even luchten en dan weer om.
Ik weet dat 24u niet aanbevolen wordt, maar de zolen vinden dit ook niet erg grappig.

mysa

Berichten: 10388
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:21

Heb ik zo vaak gedaan, kan best. Nu gelukkig niet nodig hier.

Slmt9

Berichten: 4742
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:28

mysa schreef:
Heb ik zo vaak gedaan, kan best. Nu gelukkig niet nodig hier.


Hahaha heerlijk zo’n nuchtere reactie. Dank, ga ik dat ook doen :D

hagelslag
Berichten: 8941
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:39

Slmt9 schreef:
Hoe doen jullie dat nu met het vriezen?
Wegens ziekte is onze track niet vlak gemaakt en ik ben geneigd om hoefschoenen aan te doen, maar 24u om te laten. Morgen even luchten en dan weer om.
Ik weet dat 24u niet aanbevolen wordt, maar de zolen vinden dit ook niet erg grappig.



Wij hebben gelukkig een groot stuk wat redelijk recht is waar ze kan lopen.
Maar als ze op een hard puntje komt loopt ze wel voorzichtig.

Mn zusje is vanmorgen nog een klein rondje met haar buiten gestapt...
Ze was op straat/rechte berm zonder gevroren punten lekker actief

Slmt9

Berichten: 4742
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:44

Ja, die punten zijn hier precies het probleem. Doe denk ik eerst op de track de schoenen aan, dan meenemen en ff stukje wandelen op ‘t vlakke.
Ooit is hij ook winterbevangen geweest. Ondanks dat het nu al lange tijd goed gaat, blijft de vrees voor bevangenheid toch altijd in mn hoofd sluimeren. Nu is winterbevangen wel zonder ontsteking, maar toch sneu om hem zo te zien lopen.

MarliesV

Berichten: 15154
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 20:26

Hier gelukkig geen getob met deze temperaturen.

Ze is vandaag 8km mee geweest aan de hand, blij ei
Afbeelding

Life is short....SMILE while you still have teeth!

tirzasarah10

Berichten: 1819
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:02

Hallo, zou iemand mij hier wat meer info kunnen geven? Mijn lieve shetxhackney is 2.5 terug door de hoefsmid op de kliniek bevangen geraakt. Beestje liep al een tijdje niet tof, zelf dacht ik zeker niet aan bevangen omdat het eerst 1 voet leek. Wij zijn per 1 november verhuisd en hebben de paarden net als daarvoor aan huis, een flink eind verderop maar nog steeds hooi bij de boer waar hij het al 2 jaar van krijgt. Pony is nog nooit bevangen geweest en ik let mega goed op omdat ik eerder mijn haf verloren ben aan bevangenheid. Dat we naar de hoefsmid gingen waren zijn voeten warm, eerder zijn die niet warm geweest. Toevallig was hij op dezelfde kliniek al een paar weken eerder geweest voor zijn tandjes en hebben we hem gewogen, 186 kilo en het jaar daarvoor 188 kilo. Kreeg zelfs nog complimenten over hoe goed hij er uit ziet en prima op gewicht is. Nu is het huis waar wij zijn heen verhuisd nog niet helemaal paard klaar maar vanwege de afstand moesten ze toch echt mee. Gevolg was dat de paarden veel op het beton en in een blubber wei hebben gestaan. Nu zei de hoefsmid het komt van kort gras na een koude nacht, dat wil ik geloven maar het feit is datde wei 1 blubberbak was zonder nog maar 1 grasspriet. De hoefsmid zei hij is te goed voor pijnstillers, snapte ik opzich. Hij loopt dus alleen op beton echt zwaar beroerd en op het zand(bak is een week klaar) is hij aan het rennen. Vanwege de warme voeten heb ik hem een aspirine gegeven en na 2 aspirine was dat helemaal weg. Ik heb een week lang 2 aspirine per dag gegeven en toen dacht ik ik stop er mee, gevolg was gelijk weer warme voetjes. Ik ben weer begonnen maar hoe lang blijven die warme voetjes dan? Ik heb zijn voeten nu in gepakt met natte watten en vetwrap zodat de niet nog korter kunnen worden. De stal is voor zeker 80% met rubbertegels bestraat en het stukje beton met stro. Ik wil maandag even contact opnemen met de dierenarts want ik zie geen verbetering en de oorzaak is ook wat wazig in mijn ogen. Nooit bevangen shet die plots toch bevangen raakt zonder duidelijke oorzaak... hij heeft dus wel korte voeten en veel stress gehad afgelopen 4 maanden, augustus was zijn beste maatje ingeslapen en daarna nog niet zo fijn gestaan. Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen en hoelang ik moet wachten voor duidelijke verbetering.
Afbeelding

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

capopjekop

Berichten: 30620
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:13

Ik snap je bericht niet helemaal. Waarom denk je dat hij pas bij de smid bevangen is geraakt? Hij liep al gevoelig en had warme voeten voordat hij naar de smid ging dus? Overigens zijn er veel meer oorzaken van hoefbevangenheid. Het hoeft niet altijd overgewicht te zijn of de voeding. Ook dingen als stress, hormonen, overbelasting etc kunnen het triggeren.

Ik zou vandaag de dierenarts al bellen. Een smid volg ik voor advies voor de hoeven. De dierenarts voor medicatie en pijnbestrijding. Je pony loopt op het harde slecht en heeft dus pijn. In dat opzicht vind ik het een vreemd advies van je smid om geen medicatie te adviseren. Dus ik zou zeker even met je dierenarts bellen om te overleggen wat wijsheid is.

judithM
Berichten: 1491
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:25

Slmt9 schreef:
Hoe doen jullie dat nu met het vriezen?
Wegens ziekte is onze track niet vlak gemaakt en ik ben geneigd om hoefschoenen aan te doen, maar 24u om te laten. Morgen even luchten en dan weer om.
Ik weet dat 24u niet aanbevolen wordt, maar de zolen vinden dit ook niet erg grappig.


Gewoon aan doen die schoenen, is geen probleem ( bij die van mij in ieder geval) ik heb s nachts de fedimax stalbeschermers om op stal in de winter en zijn schoenen heeft hij overdag altijd aan ( geen blubber bij ons).

tirzasarah10

Berichten: 1819
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:00

capopjekop schreef:
Ik snap je bericht niet helemaal. Waarom denk je dat hij pas bij de smid bevangen is geraakt? Hij liep al gevoelig en had warme voeten voordat hij naar de smid ging dus? Overigens zijn er veel meer oorzaken van hoefbevangenheid. Het hoeft niet altijd overgewicht te zijn of de voeding. Ook dingen als stress, hormonen, overbelasting etc kunnen het triggeren.

Ik zou vandaag de dierenarts al bellen. Een smid volg ik voor advies voor de hoeven. De dierenarts voor medicatie en pijnbestrijding. Je pony loopt op het harde slecht en heeft dus pijn. In dat opzicht vind ik het een vreemd advies van je smid om geen medicatie te adviseren. Dus ik zou zeker even met je dierenarts bellen om te overleggen wat wijsheid is.


Hij heeft pas op de dag naar de hoefsmid warme voeten gekregen. Daarvoor liep hij niet goed en leek het meer 1 been als dat hij slecht leek op beide benen. Ik ben bij de hoefsmid geweest op de paardenkliniek in emmeloord, ik verwacht toch dat een smid daar overlegt met de dierenarts als medicatie nodig is. Het zit immers allemaal op hetzelfde terrein. Ik bel ze vandaag nog wel en zal vragen om medicatie. Ik dacht zelf alleen dat hij wel iets meer zou opknappen na alle aanpassingen die ik had gemaakt, vandaar mijn vraag hier of het normaal is dat hij niet verbeterd. Mijn ervaring is nl dat dierenartsen/hoefsmeden veel weten maar dat de mensen met veel ervaring bij 1 specifieke aandoening juist veel meer weten.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

hagelslag
Berichten: 8941
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:44

tirzasarah10 schreef:
capopjekop schreef:
Ik snap je bericht niet helemaal. Waarom denk je dat hij pas bij de smid bevangen is geraakt? Hij liep al gevoelig en had warme voeten voordat hij naar de smid ging dus? Overigens zijn er veel meer oorzaken van hoefbevangenheid. Het hoeft niet altijd overgewicht te zijn of de voeding. Ook dingen als stress, hormonen, overbelasting etc kunnen het triggeren.

Ik zou vandaag de dierenarts al bellen. Een smid volg ik voor advies voor de hoeven. De dierenarts voor medicatie en pijnbestrijding. Je pony loopt op het harde slecht en heeft dus pijn. In dat opzicht vind ik het een vreemd advies van je smid om geen medicatie te adviseren. Dus ik zou zeker even met je dierenarts bellen om te overleggen wat wijsheid is.


Hij heeft pas op de dag naar de hoefsmid warme voeten gekregen. Daarvoor liep hij niet goed en leek het meer 1 been als dat hij slecht leek op beide benen. Ik ben bij de hoefsmid geweest op de paardenkliniek in emmeloord, ik verwacht toch dat een smid daar overlegt met de dierenarts als medicatie nodig is. Het zit immers allemaal op hetzelfde terrein. Ik bel ze vandaag nog wel en zal vragen om medicatie. Ik dacht zelf alleen dat hij wel iets meer zou opknappen na alle aanpassingen die ik had gemaakt, vandaar mijn vraag hier of het normaal is dat hij niet verbeterd. Mijn ervaring is nl dat dierenartsen/hoefsmeden veel weten maar dat de mensen met veel ervaring bij 1 specifieke aandoening juist veel meer weten.



Asperin langer geven en langzamer afbouwen

En je hoefsmid is niet schuldig.
Indien je paard of ponny om wat voor reden dan ook al iets warme voeten had, dan kan een bekapbeurt inderdaad de laatste zet geven.
Betekend niet dat de hoefsmid slecht is. Tenzij hij de stand extreem veranderd heeft.


Voor nu is het beperken in beweging, pijnstilling en duimen draaien belangrijk.

Hoe ziet zijn voerschema eruit?
Voor nu zou je absoluut niet meer als water en arm hooi mogen geven.

tirzasarah10

Berichten: 1819
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:50

@hagelslag, oo nee de hoefsmid is zeker niet schuldig hoor! Gaf meer aan dat als er medicatie gegeven moest worden dit op een kliniek gewoon aangevraagd had kunnen worden, er lopen zat artsen rond en alles werkt met elkaar samen. De hoefsmid had alleen aangegeven dat zijn voeten heel kort waren en er bij die kleintjes praktisch niks onder gemaakt kon worden.

Beperken in beweging is heel lastig omdat hij uit zichzelf gewoon de hele dag wil spelen met zijn vriendin... zet je hem apart of klein neer gaat hij schrapen.

Hooi is idd arm en hij krijgt een handje subli dieetmix, handje bietenpulp of een mini stukje banaan voor het aspirientje. Dus niet alles tegelijk maar gewoon een mini handje of stukje, smorgens en savonds. Zonder bevangenheid at hij smorgens en savonds bietenpulp mee met mijn andere paard. Ik ga de aspirine langer geven en langzamer afbouwen, ik mocht hem ook nog metacam geven wat ik nog heb staan.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Mist

Berichten: 9459
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:29

Pijnstillers als bute is vn ook ontstekingsremmer, en dat is wat nodig is. Laat aub een goede paarden da komen en ga niet zelf dokteren!

Slmt9

Berichten: 4742
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:37

judithM schreef:
Slmt9 schreef:
Hoe doen jullie dat nu met het vriezen?
Wegens ziekte is onze track niet vlak gemaakt en ik ben geneigd om hoefschoenen aan te doen, maar 24u om te laten. Morgen even luchten en dan weer om.
Ik weet dat 24u niet aanbevolen wordt, maar de zolen vinden dit ook niet erg grappig.


Gewoon aan doen die schoenen, is geen probleem ( bij die van mij in ieder geval) ik heb s nachts de fedimax stalbeschermers om op stal in de winter en zijn schoenen heeft hij overdag altijd aan ( geen blubber bij ons).


Yes, heb ze aangedaan. Wat een verademing voor mijn paard.

hagelslag
Berichten: 8941
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:07

tirzasarah10 schreef:
@hagelslag, oo nee de hoefsmid is zeker niet schuldig hoor! Gaf meer aan dat als er medicatie gegeven moest worden dit op een kliniek gewoon aangevraagd had kunnen worden, er lopen zat artsen rond en alles werkt met elkaar samen. De hoefsmid had alleen aangegeven dat zijn voeten heel kort waren en er bij die kleintjes praktisch niks onder gemaakt kon worden.

Beperken in beweging is heel lastig omdat hij uit zichzelf gewoon de hele dag wil spelen met zijn vriendin... zet je hem apart of klein neer gaat hij schrapen.

Hooi is idd arm en hij krijgt een handje subli dieetmix, handje bietenpulp of een mini stukje banaan voor het aspirientje. Dus niet alles tegelijk maar gewoon een mini handje of stukje, smorgens en savonds. Zonder bevangenheid at hij smorgens en savonds bietenpulp mee met mijn andere paard. Ik ga de aspirine langer geven en langzamer afbouwen, ik mocht hem ook nog metacam geven wat ik nog heb staan.


Als ze acuut bevangen staan wil je ze echt alleen hooi en water geven.
Meer absoluut niet.
Het lichaam heeft al uiterste moeite om alle afvalstoffen weg te werken.
Als ze dan ook nog extra suikers bovenop krijgen, dan blijven ze bevangen

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:22

Tijd vliegt. 24e dec 2020 werd Nicky bevangen.
Wat een jaar! En zo blij dat ze weer fit is.
We rijden nu even wat minder ivm drukte van school en werk.
Maar ze is blij en vrolijk. En loopt super op haar voeten. Zelfs met de vorst.
Afbeelding

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:40

Wat fijn Marjo :j , leuke honden heb je ook <3

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:48

assebassie schreef:
Wat fijn Marjo :j , leuke honden heb je ook <3


Dankje *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers