[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:18

Ik geef in de slechtere periodes Naf Devils Relief aan Chico voor zijn artrose, dat werkt bij hem voldoende om op te starten. Gelukkig in de zomerperiode niks nodig omdat hij dan de hele dag op de wei loopt.

Hij krijgt dan wel het hele jaar de glucosamine van New Market, Joint Saver, die werkt super voor de artrose. Daar zit geen Duivelsklauw in.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:30

LinSa schreef:
Hierbij de foto's van de voorhoeven nu. Het zwarte wat je ziet is spul wat ik er nu op smeer in een poging er wat vocht in te krijgen.

[ [url=m/XLYF0j.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PDyiRY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er apart uit zeg.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:10

Ook ik meld me hier weer aan.

In het kort : meermalen door diverse behandelaars 'opgegeven' Friese 20+ruin die in 9-2016 om onbekende redenen HB-geraakt is met uiteindelijke gevolgen dubbelzijdige sincker en zoolbreuk.
Zijn leven is gered door het oa. hier lezen van de nodige ervaringen en de net-op-tijd komende hulp van R. van Nassau dmv. , door mijn eigen smid maar iom. van Nassau gesmede, speciale ijzers zónder dichte zooltjes >> zooltjes onder zoolbreuk kunnen fataal en sowieso erg pijnlijk zijn !

Meer info via mijn profiel/zoekfunctie.

Noot : het gaat nog steeds goed met mijn trots !

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:29

Ik wil de mensen hier nog bedanken voor het advies m.b.t foto’s. Helaas heel slecht nieuws maar het is voor mij zéker een meerwaarde geweest wat heeft aangetoond hoe slecht ze eigenlijk is en hoe goed ze dit gemaskeerd heeft. Met een aantal klinische testen erbij had de dierenarts al wel snel direct een beeld dat ze veel slechter is als hoe ik haar gezien heb. Ze zag ook het beeld van hoe ik haar heb gezien en begreep me wel, daarin was t gewoon een vrolijk en ondernemend paard.

Het is dus mijn advies om wel altijd ook foto’s te maken. Want ook klinisch kunnen ze slechter zijn dan ze laten zien.. :n

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:49

Wat een slecht nieuws zeg! En wat goed dat je toch een foto hebt laten maken! Kan er nog iets gedaan worden?

Mijn pony is ook altijd veel alerter en gezelliger als ik er ben. Toen ze hoefbevangen werd, had ik toevallig een camera hangen voor mijn andere hoogdrachtige pony. Daarmee kon ik erg goed observeren hoe mijn pony zich gedroeg als ik er niet was. Dat heeft er ook voor gezorgd dat er er gelukkig vrij snel bij waren.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:42

Ik breek hier even in, hopelijk is dat geen probleem :) Mijn zorg fjord is 3 weken terug hoefbevangen geraakt. Uiteraard direct DA erbij gehad en op de pijnstillers en Ascal gezet, rantsoen aangepast etc.. Hij slankt goed af, maar ik vind hem nogsteeds niet goed lopen. We overwegen nu röntgen te laten maken, maar vanaf welk moment is dit waardevol?

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:05

Mijn DA raadde het af in de acute fase omdat de stand van het hoefbeen nog kan veranderen, maar ik weet niet hoelang ze van acute fase spreken. Is de hoefsmid/bekapper al geweest? Wat denkt die?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:58


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:22

Ik kom hier ook maar binnen, want ik weet nog steeds niet wat ik met mijn paardje aan moet. Enkele weken geleden opende ik dit topic: [BEH] Hoefzweer ... uiteindelijk bevangen ... wat nu?

Dit is een maand geleden en zowel veearts als smid geven aan dat de gevoeligheid die we vandaag nog steeds zien uit zijn dubbele zool komt (gevolg van een belachelijke grote hoefzweer). Alleen hoe weet ik dat nu écht zeker? Veearts zegt dat foto's nu geen zin hebben, dat ik dat best na 3 maanden pas doe.
Daarnaast geeft hij enkel op het harde wat gevoeligheid aan (en is hij zelf wel superactief: draf, galop, gepest worden door zijn vriendje :+ vindt hij allemaal ok). DA wilde dat ik terug ging longeren, omdat hij ook gewoon enorm stijf wordt van zoveel op stal staan, wat ook niet bijdraagt aan zijn beweging natuurlijk!

Hij moest sowieso wat gewicht kwijt, dat hebben we nu wel al vrij goed onder controle. Ongelooflijk hoeveel je een paard kan laten afvallen op een maand tijd! Ondertussen mag hij wel een paar uurtjes per dag nog steeds buiten, ik durf niet over te schakelen op 24/7 nog niet.

Ik wil jullie wel alvast bedanken voor de hoop aan info die ik hier kon vinden! (en ik het oude topic)

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:56

hwn schreef:
Mijn DA raadde het af in de acute fase omdat de stand van het hoefbeen nog kan veranderen, maar ik weet niet hoelang ze van acute fase spreken. Is de hoefsmid/bekapper al geweest? Wat denkt die?


De DA heeft zelf de hoeven gecontroleerd (zool wat bijgewerkt, was wat rommelig door het nat staan) bij het 2e bezoek, nu 14 dagen terug, gezien het paard net was bekapt voor de bevangenheid. Toen gaf hij aan nog geen noodzaak te zien voor foto's. Echter zie ik er nu geen heil in de DA weer te laten komen, gezien hij wel vooruit is gegaan, maar nog niet naar mijn zin. Ik wil hem nu ook niet op de pijnstillers omdat hij nu al door zijn mini paddock stuitert, laat hem dan maar liever voelen wat er wel is. Echter loopt hij niet naar mijn zin, maar ik weet niet wat een reguliere termijn is voor foto's in deze.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:19

Helaas is het hier ook raak, ondanks dat ik altijd erg paranoia ben over hoefbevangen en heel erg oplet met wat ze binnenkrijgen...

Denken jullie even mee wat de beste optie lijkt?
Ze staan nu een maand op een weide waarvan ik initieel dacht dat ze zelfs niet voldoende eten zouden hebben voor een week. Niets was minder waar, de enkele hompjes gras (met veel fructaan waarschijnlijk) tussen het onkruid maakte dat mijn paarden op een week veel ronder werden.
Hierna leek het echt leeg maar die enkele sprieten gaven toch nog voldoende (overigens beschikken ze constant over oud hooi van 2017 in slowfeeder)

Ik weet dus niet goed waar ik ze best kan zetten, op deze weide laten staan (millimeter gras 50% van de oppervlakte, rest is onkruid of zand) of mijn andere weide met gras dat heel lang en stengelig is (maar wel ook helemaal verdroogd)
Wat denken jullie?

Het liefst van al zou ik hem in een paddock zetten, maar dan moet ik hem verhuizen (100km verder) en ik weet niet of dat een slim idee is.
Pony krijgt nu bute en overdag 5u graasmasker aan (daar kan hij op deze weide echt niet mee eten, daar is het gras te kort voor)

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:50

Ik lees graag mee, ik heb sinds kort een nieuwe pony die helaas in het verleden bevangen geweest blijkt te zijn. Dit is vastgesteld dmv foto's. Zij is momenteel ook nog flink te zwaar. Pony's staan thuis en momenteel alleen op de paddock. Weiland is zo kaalgevreten en nu met de regen in aantocht durf ik haar niet te laten grazen. Ze krijgen samen 2 keer per dag arm voordroog uit een slowfeeder en 1x per dag Vitalbix Daily Complete, Vitalbix pure lucerne (halve voerschep voor de vezels), een scheutje lijnzaadolie en een schepje Gluco Balance. Uiteraard zijn we ook bezig met haar gewicht.
Ik weet alleen niet zo goed wat ik nu qua weidegang kan doen. Weitje is niet groot, al jaren niet bemest en momenteel kaalgevreten. Ik wil ze het liefst wel wat laten grazen als straks het gras weer wat is gegroeid maar wanneer is dat weer enigszins veilig, bij welke lengte? Ik heb geen ervaring met bevangen pony's, uiteraard wel ervaring met paarden en de nodige kennis maar nog nooit een HBer gehad. Iemand advies?

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:20

Ook ik lees hier weer mee :)
Vosje gaat momenteel best goed..heb haar bijna van de pijnstilling af
En ik ben begonnen haar hoefjes zelf te vijlen ( in overleg met de smid)
Dit lijkt echt zijn vruchten af te werpen..2x per week even het vijltje er bij langs
Verder staat ze veel op het verdroogde gras en dat gaat goed..ze is blij en ik geloof erin dat een gezonde geest het lichaam helpt
Ook krijgt ze nu wat vitamine E erbij met selenium en geen granen meer
Ik hoop dat het zo blijft dan ben ik meer dan tevreden

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:36

Gras dat al jaren niet s bemest kan juist hoog in fructaan zijn doordat de bemesting ontbreekt en daardoor gestresst is. Paardnatuurlijk.nl kan je erover lezen ook.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:09

lique68 schreef:
Gras dat al jaren niet s bemest kan juist hoog in fructaan zijn doordat de bemesting ontbreekt en daardoor gestresst is. Paardnatuurlijk.nl kan je erover lezen ook.


Daar ben ik van op de hoogte idd maar daar kan ik op dit moment niets aan veranderen. Wellicht dat het in het voorjaar wat drijfmest krijgt maar bemesten is momenteel geen optie. Vandaar mijn vraag wat ik nu het beste kan doen en of ik goed bezig ben :)

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:56

@ Oliiviia, ik zou een bevangen paard niet op onbeperkt hooi durven zetten, zelfs al is het oud hooi. Is je paard te zwaar? Dan zou ik toch eerder uitrekenen wat die mag eten en hier voorlopig niet boven gaan. Desnoods wat takjes of stro (let op voor verstoppingskoliek hiermee!) geven als je vreest voor maagzweren of verveling.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:10

LinSa schreef:
Mijn pony is zonder gras bevangen geraakt. In verband met een soort permanente obesitas stond ze al 2 jaar niet op de weide. Ook nu ze getest hooi krijgt en een minuscuul beetje slobber, blijft ze vetophopingen houden. Ribben zijn zeer gemakkelijk te voelen, maar schouders en zeker de billen is echt massief. Dus zij komt zeker niet op de weide voordat ze helemaal netjes is. De vraag is of dat ooit gaat gebeuren.


Heb je toevallig op cushing ookwel ppid laten testen? Zo klinkt het namelijk wel..

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:32

LinSa schreef:
Wat een slecht nieuws zeg! En wat goed dat je toch een foto hebt laten maken! Kan er nog iets gedaan worden?

Mijn pony is ook altijd veel alerter en gezelliger als ik er ben. Toen ze hoefbevangen werd, had ik toevallig een camera hangen voor mijn andere hoogdrachtige pony. Daarmee kon ik erg goed observeren hoe mijn pony zich gedroeg als ik er niet was. Dat heeft er ook voor gezorgd dat er er gelukkig vrij snel bij waren.


Er was geen uitzicht op een dierwaardig en pijnvrij leven. Het was zoveel erger dan ik had kunnen bedenken.. Uiteraard is er wel met meerdere overleg geweest maar overal kwam hetzelfe antwoord ‘dit komt nooit meer goed’.

Voor mij zijn foto’s maken dus zeker wel meerwaarde. Dan weet je hoe de situatie in elkaar steekt. Anders had ik waarschijnlijk nog langer af gewacht want als ik er was, was ze nog steeds vrolijk. Ik merkte natuurlijk wel dat ze slechter werd, daarom ook de overweging voor de röntgenfoto’s. Maar dit had ik niet verwacht :n . Ze was echt een bikkel.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:45

Deni11 schreef:
LinSa schreef:
Mijn pony is zonder gras bevangen geraakt. In verband met een soort permanente obesitas stond ze al 2 jaar niet op de weide. Ook nu ze getest hooi krijgt en een minuscuul beetje slobber, blijft ze vetophopingen houden. Ribben zijn zeer gemakkelijk te voelen, maar schouders en zeker de billen is echt massief. Dus zij komt zeker niet op de weide voordat ze helemaal netjes is. De vraag is of dat ooit gaat gebeuren.


Heb je toevallig op cushing ookwel ppid laten testen? Zo klinkt het namelijk wel..


Ze is 2 jaar terug heel licht positief getest. Toen heb ik medicatie gegeven maar daar ben ik ook weer mee gestopt omdat het meer slechte effecten gaf dan dat ik er echt iets van merkte. Nu laat ik haar met enten straks opnieuw testen. Ik verwacht eigenlijk wel dat dit de onderliggende oorzaak is.
Sinds gisteren loopt ze ineens weer minder goed. Niks extra's gehad. Alleen iets meer hooi, maar dat is getest en is echt enorm schraal.
Ze komen maandag voor een scopie van mijn andere pony. Overweeg nu om ook meteen foto's te laten maken van de hb'er. Weet niet of dat nog bij de afspraak erbij kan. Wil eigenlijk toch wel weten waar we aan toe zijn, al is ze nu veel te goed om in te slapen.

Pfff heftig xChantal94, is je pony nu ingeslapen? Heel moeilijk! Veel sterkte met het verwerken, rotziekte.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:21

Ik kom dit topic even binnen vallen.. sinds gisteren loopt mijn paard niet lekker en alle 4 de hoeven zijn warm aan de binnenzijde. Kan dat hoefbevangenheid zijn?
Het leek eerst verdacht veel op een hoefzweer dus DA er nog bij gehad omdat we t niet vertrouwden en die dacht ook hoefzweer maar nu zijn alle 4 de hoeven opeens aan 1 zijde warm.. ik snap er niks meer van ;(

Ze krijgt hooi en ze is de laatste tijd enigszins afgevallen, dat was de bedoeling want ze was wel een beetje te dik. Verder alleen vitalbix.. en ze graast heel soms eens maximaal een uurtje.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:57

_Nynke schreef:
Ik kom dit topic even binnen vallen.. sinds gisteren loopt mijn paard niet lekker en alle 4 de hoeven zijn warm aan de binnenzijde. Kan dat hoefbevangenheid zijn?
Het leek eerst verdacht veel op een hoefzweer dus DA er nog bij gehad omdat we t niet vertrouwden en die dacht ook hoefzweer maar nu zijn alle 4 de hoeven opeens aan 1 zijde warm.. ik snap er niks meer van ;(

Ze krijgt hooi en ze is de laatste tijd enigszins afgevallen, dat was de bedoeling want ze was wel een beetje te dik. Verder alleen vitalbix.. en ze graast heel soms eens maximaal een uurtje.



Heeft ze ook pulsatie? Reageert ze op de visiteertang op de tenen? Ik zou de dierenarts/hoefsmid er op nieuw bij vragen. Bij hoefbevangenheid is het wel van belang dat er snel gereageerd wordt.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:58

Ook ik kan me melden in dit topic. In het afgelopen jaar voor dit paard al diverse malen de dierenarts erbij gehad. Teruggetrokken uit de sport en nu ook nog eens hoefbevangen. We gaan er weer met volle moed tegenaan.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:01

Hier is het weer mis sinds vrijdag. Geen idee wat het getriggerd heeft, maar ze loopt weer beroerd. We waren net lekker wandelingen aan het maken van 3 a 4 kilometer.
Ze zouden vandaag voor mijn andere pony komen, dus ook meteen maar foto's gemaakt van de hoefbevangenpony.
Foto's zijn goed, klinisch beeld is slecht. En dan? :(
Linksvoor is 6% gekanteld, rechtsvoor 4%. Vanaf 10% wordt er gesproken van een matige kanteling. Nu dus een lichte kanteling. Geen vervorming oid aan het hoefbeen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:07

Ips, arme Detje. Ik had je gister nog ff aan willen spreken, maar kwam er niet van. HB is zo'n ellende, boven op al haar andere ellende.....

@ LinSa: Roos had op de foto's (na een week of 4 om te zien waar we stonden en na een maand of 4 bij een grote terugval) ook weinig kanteling terwijl ik wel een pony had met heel erg veel pijn. Toen het begin mei weer fout ging heb ik toen ook bewust niet nog eens foto's gemaakt. Als ze op 4 zakjes buut niet kunnen staan kan het gewoon niet meer, hoe goed de foto's ook waren.

Ik hoor er zo veel op het moment. Zal het de regen zijn die we nu hebben?
Begin van de seasonal rise? Is wel een cushing dingetje, maar er zijn er genoeg die het hebben, maar nog niet getest zijn. Waardes stijgen ook bij gezonde paarden, dus wat extra gevoeligheid zou ook niet raar zijn.

Mijn instructrice heeft haar merrie die helemaal niet op het gras komt, wat schralig is en zo veel mogelijk in het werk staat ook weer bevangen. Ik heb aangedrongen op een cushing test, merrie bleek toch cushing te hebben. Maar al zo vaak bevangen geweest, dus hoe ze nu zal herstellen is natuurlijk altijd maar afwachten.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:48

Dennis schreef:
Ips, arme Detje. Ik had je gister nog ff aan willen spreken, maar kwam er niet van. HB is zo'n ellende, boven op al haar andere ellende.....

@ LinSa: Roos had op de foto's (na een week of 4 om te zien waar we stonden en na een maand of 4 bij een grote terugval) ook weinig kanteling terwijl ik wel een pony had met heel erg veel pijn. Toen het begin mei weer fout ging heb ik toen ook bewust niet nog eens foto's gemaakt. Als ze op 4 zakjes buut niet kunnen staan kan het gewoon niet meer, hoe goed de foto's ook waren.

Ik hoor er zo veel op het moment. Zal het de regen zijn die we nu hebben?
Begin van de seasonal rise? Is wel een cushing dingetje, maar er zijn er genoeg die het hebben, maar nog niet getest zijn. Waardes stijgen ook bij gezonde paarden, dus wat extra gevoeligheid zou ook niet raar zijn.

Mijn instructrice heeft haar merrie die helemaal niet op het gras komt, wat schralig is en zo veel mogelijk in het werk staat ook weer bevangen. Ik heb aangedrongen op een cushing test, merrie bleek toch cushing te hebben. Maar al zo vaak bevangen geweest, dus hoe ze nu zal herstellen is natuurlijk altijd maar afwachten.


Ja ik meende me te herinneren dat jij hetzelfde had. Ik wil niet zeggen dat ze nu echt heel erg veel pijn heeft, want ze ligt nauwelijks en is wel alert. Ze loopt alleen liefst niet en als ze in beweging komt is dat echt het typische hoefbevingen loopje. Ze krijgt nu ook geen Bute en draagt 24/7 haar hoefschoenen.
Begin van de seasonal rise zou prima kunnen! Ik wil haar erg graag op Cushing laten testen, maar nu ze weer met pijn staat is die test niet betrouwbaar. Ik zou natuurlijk gewoon met prascend kunnen starten, maar ik heb graag een beginwaarde zodat ik over een bepaalde tijd kan kijken hoe het ervoor staat.