Rotstraal komt gewoon terug...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:10

Teer is ouderwets en achterhaald, je sluit de boel hermetisch af dus je moet wel heel zeker zijn dat alles goed schoon is en er niets kan gaan smetten.

En persoonlijk zie ik heel mooie voetjes hoor TS !! ms bij de foto eerste iets in de straalgroeve te zien.
Verder niets ernstigs lijkt mij

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:49

Waarom zijn er nog steeds mensen dat teer helpt?! Kom op, we leven in 2018!! Ieder topic waar ik dit voorbij zie komen: NEE teer is slecht.

Voor een paard met rotstraal: hoeven schoonmaken met betadineshampoo, de betadine droogt de hoef uit. Wachten tot het droog is, hypozin aanbrengen met een tandenborstel oid.

Aan de foto's te zien lijkt het me geen (erge) rotstraal maar ik kan het van hier niet ruiken / voelen, dus misschien best een andere hoefsmid even vragen voor een second opinion.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:02

ElCamino schreef:
Teer is ouderwets en achterhaald, je sluit de boel hermetisch af dus je moet wel heel zeker zijn dat alles goed schoon is en er niets kan gaan smetten.

En persoonlijk zie ik heel mooie voetjes hoor TS !! ms bij de foto eerste iets in de straalgroeve te zien.
Verder niets ernstigs lijkt mij


Ga helemaal hierin mee hoor, zie ook niks raars aan deze hoefjes.
En ja dat er wat wit/geel materiaal bij schrapen of snijden meekomt is volkomen normaal en ja alle hoefmateriaal ruikt, zeker als je paardje veel op stal in eigen mest en urine staat.

Zit op tweede foto links wat los materiaal (steunsels ?)wat je weg kan halen, maar rot zie ik nergens.

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 17:01

elbony schreef:
Met hoefteer sluit je de boel af van buiten, dan kunnen de anaerobe bacteriën daaronder gewoon doorgaan onder de afsluiting. Je wil er juist zuurstof bij hebben voor de genezing, dat is waarom de hoefsmid het ook zoveel mogelijk bloot legt.



Dit heb ik al vaak gehoord, de ene zegt dat et goed is de andere niet...nu weet ik het zelf ook niet meer. :+

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:21

Als er ook maar iets van rotstraal zit moet je niet gaan teren. Bij een schone hoef kan het wel ter voorkomen van...
Zit er iets rotstraal in de middenste straalgroeve TS? Dan even met een wattenstaafje erdoor, zo diep mogelijk, om het schoon te maken daarna deed ik er altijd jodium in. Niet geen betadine, maar echte jodium. Na een paar x was het dan al schoon. Gewoon dagelijks even bekijken en evt behandelen tot het droog is. Daarna wel dagelijks even bekijken.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:53

elbony schreef:
Met hoefteer sluit je de boel af van buiten, dan kunnen de anaerobe bacteriën daaronder gewoon doorgaan onder de afsluiting. Je wil er juist zuurstof bij hebben voor de genezing, dat is waarom de hoefsmid het ook zoveel mogelijk bloot legt.



Hoefteer gebruik je zodra je gaat merken dat de straal zacht wordt, dan voorkom je straal rot,
Heeft het paard al straalrot dan ben je eigenlijk al te laat,
ik ben van de oude stempel. Ik ben 55 jaar en ik heb vanaf mijn 7de jaar gereden.
Als wij op de manege paarden hadden staan zijn waar van de straal zacht werd, werd aangeraden hoefteer te gebruiken. OP zo manier voor kwam je aan straal rot.


Zachte hoeven moet je dan ook niet in vetten, dan worden ze juist zacht van.

En als je vlak bij de kust woont ga vaker naar strand , zee water is juist goed voor de hoeven ,

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:57

Jackietje123 schreef:
elbony schreef:
Met hoefteer sluit je de boel af van buiten, dan kunnen de anaerobe bacteriën daaronder gewoon doorgaan onder de afsluiting. Je wil er juist zuurstof bij hebben voor de genezing, dat is waarom de hoefsmid het ook zoveel mogelijk bloot legt.



Dit heb ik al vaak gehoord, de ene zegt dat et goed is de andere niet...nu weet ik het zelf ook niet meer. :+



als het paard eenmaal straal rot heeft ben je eigenlijk al te laat, teer is alleen voor een zachte straal,
en heeft ook met een vochtige ondergrond waar je paard te maken,

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:01

Hier hielp Ecostyle Klausan spray heel goed.
Werkt ontsmettend en versnelt de genezing.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:39

Een beetje wittig ofzo wat er af komt is opzich niet erg of raar.
Onze huid schilfert ja ook een beetje. Dus de hoeven van een paard ook.

Natuurlijk mag het niet te erg zijn en te veel stinken

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:27

Mijn tinker (van de foto) heeft ook wit spul uit de stralen komen en toch echt straalkanker.

Hou de stralen goed open (smid) en goed schoonmaken en droog houden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:18


Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:29

Hoefteer nooit gebruiken. Het sluit niet alleen de hoef af, jet is teer en teer is kankerverwekkend. Stop er dis mee enndoe weg als je het nog in je kast hebt staan.
Ik zou die hoeven wel eens helemaal willen zien.... ik zie op de foto geen rotstraal, als er “prut” uitkomt met uitkrabben en het stinkt, dan zit er wel een ontsteking ergens. Waarom heeft je paard hoefijzers? Mag ik dat vragen?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:53

Als het slecht is dan mag het niet verkocht worden

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:55

Jetta schreef:
Hoefteer nooit gebruiken. Het sluit niet alleen de hoef af, jet is teer en teer is kankerverwekkend. Stop er dis mee enndoe weg als je het nog in je kast hebt staan.
Ik zou die hoeven wel eens helemaal willen zien.... ik zie op de foto geen rotstraal, als er “prut” uitkomt met uitkrabben en het stinkt, dan zit er wel een ontsteking ergens. Waarom heeft je paard hoefijzers? Mag ik dat vragen?

https://www.medpets.nl/rapide+stockholmer+teer/ beetje goed lezen!!!!!!!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:15

ik snap jouw "ik weet het niet meer" TS! De foto's die je hebt geplaatst laten niet direkt iets heel ernstigs zien. Ik kan de foto's alleen niet ruiken ;-). Je zei dat het nu weer terug komt na een eerdere rotstraal aanval. Vandaar mijn zorg over teer. Als rotstraal terug komt wil dat wat zeggen. Afsluiten met teer zou kunnen werken, maar is niet zeker, gezien mijn eerdere meldingen. Teer is inderdaad ouderwets (ik ken het ook vanuit de vorige eeuw ;-). Maar in deze nieuwe eeuw zijn er andere middelen voor handen die de voet niet afsluiten, nog teveel uitdrogen, wat je ook niet wil. Sommigen zweren bij Hippozin (spelling?) anderen hebben weer andere merken die voor hun gevoel goed werken.
Er zijn meerdere wegen naar Rome v.w.b. gezondheid. Kies een middel waar je je goed bij voelt. Waar je geloof in hebt.
Ik heb mijn paard met zeer vernauwde hielen en praktisch niet aanwezige stralen uit Spanje gekregen, vol met rotstraal. Dat heb ik kunnen verbeteren door een goede bekapper te vinden; een produkt op zijn straal te smeren (absorbine frog & sole) waar ik een goed gevoel bij had. En daarnaast zijn menu onder de loep te nemen (veel zink/koper/aminozuren/silicium in een balancer, en zo weinig mogelijk suiker. Daarnaast steeds meer vrije beweging toe kunnen voegen. Dit alles samen heeft voor ons gewerkt. Het is vaak een probleem wat je op meerdere fronten aan moet pakken. Vaak is het niet alleen oplosbaar met van buiten iets smeren op de straal.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:30

pompadour schreef:
Als het slecht is dan mag het niet verkocht worden


Sigaretten worden ook gewoon verkocht.

Ik zie verder ook niet veel bijzonders aan de stralen, alleen dat ze totaal niet meedoen in het hoefmechanisme. Ze dragen niet door de ijzers en dat kan een oorzaak zijn van rotstraal.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:33

Cowgirl schreef:
pompadour schreef:
Als het slecht is dan mag het niet verkocht worden


Sigaretten worden ook gewoon verkocht.

Ik zie verder ook niet veel bijzonders aan de stralen, alleen dat ze totaal niet meedoen in het hoefmechanisme. Ze dragen niet door de ijzers en dat kan een oorzaak zijn van rotstraal.




als ik de foto's ziet , zie ik ook niks ergs.
rotstraal krijgt een paard als hun eigenaren het verwaarloost en komt niet door ijzers,
paarden die alleen gekapt krijgen het ook, misschien wel erger.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 08:41

Ik zeg ook KAN een oorzaak zijn. Omdat de straal niet zijn functie doet die hij moet doen.
Overigens kan de hele hoef zijn functie niet 100% doen door het ijzer.

Dat kan dus problemen geven.
En om nou te zeggen dat het gelijk verwaarlozing is is ook wel iets overdreven.

Ik gebruikte altijd zelf betadine oplossing.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:06

Koper schreef:
mirjamalvaro schreef:
Kun je eventueel strooisel veranderen? Heb goede dingen gelezen over de stro korrel equibedding tegen rotstraal. Stal blijft veel droger en is bacterie/schimmel vrij.

Juist dat soort fijne spul komt in alle kiertjes en hoekjes van de hoef, met alle troep die er aan vast zit. En voedt daar de rotstraalbacteriën. Je kunt beter stro gebruiken als strooisel.


Onze korrels zijn 16mm dik ipv de huidige 8mm korrels, doordat deze niet zo fijn vermalen zijn heb je nog iets van structuur in de korrel zitten. Hieronder een foto van een stal die er nu een maand in ligt.


Afbeelding

Jackietje123

Berichten: 22
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Ergens tussen de paarden :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 20:36

Afbeelding
Dit bedoel ik met het witte dat er uit komt. Op de foto is het niet zó erg, maar als je hard krabt heb je dat voor. :+

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Rotstraal komt gewoon terug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:58

Een straal is een levend iets en heeft een functie. Het ding groeit, vervelt, en dat zie je als een plakje of wat wit schraapsel. Soms valt er een hele plak af als je hoefsmid er niet altijd van alles afsnijdt. Heel normaal.
Misschien is het goed je een beetje in voeten van je paard te verdiepen, en wat te gaan lezen. Het is erg interessante materie.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:05

Jackie: is normaal hoor, geen zorgen over maken.
Zeker in stalperiode , met veel binnenstaan is de zool e.d. vaak vrij zacht en krab je zomaar materiaal eraf.
En dat stinkt inderdaad naar het bekende hoefluchtje :r
Luchtje gaat zo fijn in je handen zitten, en ruik je na paar keer handen wassen nog.

Stinkt nu veel minder, ze staan veel buiten en het is kurkdroog, ook hoeven zijn erg stug , hard en brokkelig momenteel.
Niet fijn om er nu wat aan te doen.