Verdere opbouw na blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Verdere opbouw na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 13:32

Hoi ! Ik heb al heel wat research gedaan op Bokt , Maar kan helaas niet vinden wat ik zoek . 5 maanden geleden had mijn paard een pees gescheurd . Na box rust en aan dr hand stappen , mochten we er ook op. Uiteindelijk 2 weken 2 min , 5 min en 7,5 min mogen draven . Zaterdag is de Da weer langs geweest en gewoon goed , alleen beetje stijf / spierpijn van vorige dag , toen was hij uit zn plaat gegaan . Paar dagen rust een onstekingremmers en was weer goed . Nu mogen we dus weer alles van de Da, Inc galop en voltes. 5 dagen pw dressuurmatig werk en 2 dagen rust .Laatst gereden en heb wat gedraafd en 1 zijde gegaloppeerd . Zou iemand mij kunnen helpen met een opbouwschema ? Gr

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verdere opbouw na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:57


N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:59


N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:00

Mizora schreef:
Dit topic is nog recent, mogelijk helpt dit je wat op weg.

[MD] Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Ik heb t bekeken , maar ik ben dus al 6 weken aan het opbouwen en nu ik alles mag , weet ik niet goed waar ik moet beginnen kwa galop

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Verdere opbouw na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:02

Gewoon deze week 1 min galop of 2 voltes zo iets en volgende week verdubbel je dat enz

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:04

Hoeveel minuten heb je tot nu toe gedraafd? Want in dit schema zijn ze met 6 weken over het algemeen nog vooral bezig met veel draven, en helemaal nog niet met de galop. Ze zijn ook nog volop bezig met opbouwen. Wat daar ook consequent terugkomt is "niet te snel willen". Maar ik zal een linkje naar je topic plaatsen daar, daar zitten meer mensen met ervaring met opbouwen (die van mij heb ik helaas vlak voor het opbouwen moeten inslapen vanwege koliek).

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Verdere opbouw na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:17

Hey,

Ik ben van dat andere topic :-)

Bij mij gaat het zo:
10 min instappen (elke 2 rondes van hand veranderen)
2 rondes draf links + 2 rondes stap
2 rondes draf rechts + 2 rondes stap
2 rondes draf links + 2 rondes stap
2 rondes draf rechts
10 min uitstappen (elke 2 rondes van hand veranderen)

1 rondje draf is ongeveer 40 seconden, dus elke keer ongeveer 1.5 min draf per keer.
De ene dag begin ik links, de volgende rechts.

Week 2: 3 keer 2 rondes links en rechts
week 3: 4 keer 2 rondes links en rechts
enzo verder
Vanaf week 6 een stukje galop erbij nemen (1 ronde links en rechts). Daarna kan de intensiteit opgedreven worden: langere draf stukken, cirkels enz.

Wij zitten net aan week 1, dus nog maar net bezig met opbouwen (ik zat er vandaag de 2de keer op).

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:38

Mizora schreef:
Hoeveel minuten heb je tot nu toe gedraafd? Want in dit schema zijn ze met 6 weken over het algemeen nog vooral bezig met veel draven, en helemaal nog niet met de galop. Ze zijn ook nog volop bezig met opbouwen. Wat daar ook consequent terugkomt is "niet te snel willen". Maar ik zal een linkje naar je topic plaatsen daar, daar zitten meer mensen met ervaring met opbouwen (die van mij heb ik helaas vlak voor het opbouwen moeten inslapen vanwege koliek).

Tot nu toe hebben we 7,5 min gedraafd . Sterkte

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:39

ikkebenhier schreef:
Hey,

Ik ben van dat andere topic :-)

Bij mij gaat het zo:
10 min instappen (elke 2 rondes van hand veranderen)
2 rondes draf links + 2 rondes stap
2 rondes draf rechts + 2 rondes stap
2 rondes draf links + 2 rondes stap
2 rondes draf rechts
10 min uitstappen (elke 2 rondes van hand veranderen)

1 rondje draf is ongeveer 40 seconden, dus elke keer ongeveer 1.5 min draf per keer.
De ene dag begin ik links, de volgende rechts.

Week 2: 3 keer 2 rondes links en rechts
week 3: 4 keer 2 rondes links en rechts
enzo verder
Vanaf week 6 een stukje galop erbij nemen (1 ronde links en rechts). Daarna kan de intensiteit opgedreven worden: langere draf stukken, cirkels enz.

Wij zitten net aan week 1, dus nog maar net bezig met opbouwen (ik zat er vandaag de 2de keer op).

Ah oke , ik zit dus al aan de 7,5 min draf en 20/30 min stap en logeren / voltes

N_N
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:40

koetjeboe schreef:
Gewoon deze week 1 min galop of 2 voltes zo iets en volgende week verdubbel je dat enz

Ike bedankt ,wel met rust ertussen dan

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:46

N_N schreef:
ikkebenhier schreef:
Hey,

Ik ben van dat andere topic :-)

Bij mij gaat het zo:
10 min instappen (elke 2 rondes van hand veranderen)...
10 min uitstappen (elke 2 rondes van hand veranderen)

1 rondje draf is ongeveer 40 seconden, dus elke keer ongeveer 1.5 min draf per keer.
Week 2: 3 keer 2 rondes links en rechts
week 3: 4 keer 2 rondes links en rechts
enzo verder
Vanaf week 6 een stukje galop erbij nemen (1 ronde links en rechts). Daarna kan de intensiteit opgedreven worden: langere draf stukken, cirkels enz.

Wij zitten net aan week 1, dus nog maar net bezig met opbouwen (ik zat er vandaag de 2de keer op).

Ah oke , ik zit dus al aan de 7,5 min draf en 20/30 min stap en logeren / voltes


In week 5, de week voordat ze de galop erbij pakt, zit ze op 6x 4 rondes draven (2 zijden 2 rondes). Dat komt neer op 18 minuten draven en zo'n 50 minuten stappen (een ronde stappen is waarschijnlijk iets meer dan 1 minuut, en daarvan doet ze er 22: +20 minuten stappen die ze bij elkaar met in- en uitstappen doet).

Ter vergelijk.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Verdere opbouw na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:56

Laat dat woord ,,snel,, voor revalideren maar achterwege want revalidatie heeft gewoon tijd nodig wil je het goed doen.