Bespiering van paard in trainen zonder paard te belasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Bespiering van paard in trainen zonder paard te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 14:12

Mijn paard staat voorlopig even op rust. Dit is nu week drie. Met wat geluk is het dan alweer oke maar misschien moet ze juist naar de kliniek als ze over 5 dagen nog niet goed loopt.

Vandaag constateerde de DA het volgende...
Mijn paard loopt rechtsvoor niet helemaal goed omdat ze:
1) voor te plat op d'r hoeven staat. De hoefsmid komt dus z.s.m. om dit te beginnen herstellen.
2) juist linksachter niet helemaal lekker loopt. Sowieso een beetje scheve SI gewricht. Ze zou achter ontlasten door voor te belasten.

Ze is niet stokkreupel maar je kan aan de longe zien dat het haar niet lekker zit.

Tis een Engelse Volbloed merrie die ik 4 maanden geleden kocht, zowat uit de wei geplukt en had dus weinig bespiering. Eerder wel renpaard geweest maar alleen 1 koers gelopen. Ze is 29 mei 5 geworden. Totdat ze minder goed ging lopen ontwikkelde de bespiering zich echt goed en ziet ze er veel beter uit (Ik heb voor en na foto's op m'n telefoon)

--

Nu ben ik dus benieuwd naar of er oefeningen zijn die je kan doen met een paard dat op rust staat zodat het paard qua bespiering niet meteen helemaal in elkaar zakt. Of is dit juist een grote "don't"?

Ik snap dat je hiervoor moet weten wat er echt aan de hand is en we zijn net beginnen met onderzoeken, maar misschien hebben jullie ervaringen die jullie willen/kunnen delen.

Alvast bedankt!

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:21

Osteopaat al bij gehad? En idd hoefsmid.

Qua training zou ik echt even rustig aan doen als ze rust heeft. Zeker als ze kreupel is. Die spieren heb je straks zo weer opgebouwd wanneer ze niet meer kreupel is. Wanneer ze weer wat beter loopt veel gaan stappen, kan ook aan de hand, dat is goed om de conditie weer op te bouwen.

Met beetje clicker training zou je haar nog beetje kunnen trainen als ze stil staat met rek en strek oefeningen, in de zin van beetje hersentraining :)
Laatst bijgewerkt door Kaaaren op 06-06-18 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:23

Dat hangt er inderdaad volledig vanaf wat er aan de hand is met dit paard. Maar als je zelfs bij gewoon longeren ziet dat ze zich niet lekker voelt bij haar lijf lijkt het mij echt niet nodig om dit paard te willen onderhouden in bespiering. Ze geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is, en dat ze nood heeft aan rust. Dus geef haar dan die rust. Die bespiering verdwijnt niet zo snel als ze gewoon goed en duurzaam opgebouwd is, en dat heb je er dan op een paar weken tijd wel weer een beetje terug aan. Wat is de reden dat ze nu slecht is gaan lopen? Overbelasting door het willen ontwikkelen van bespiering icm met de scheefheid? Een paard dat van nature al schever is dan normaal moet je eerst volledig recht proberen krijgen voor je begint aan de verdere spieropbouw. Want dat recht maken op zich vraagt al veel training en geeft als het goed is ook al een hoop extra spieren op de 'slechte' kant. Dus als je zegt dat je haar nog maar 4 maanden hebt stel ik mij daar vooral vragen bij, hoe snel ben je gegaan in de training?

Ik zou dus echt niets doen met dit paard, alles gewoon even met rust laten. Stretchen ook niet doen tot je weet wat er precies aand de hand is. Stel dat er een spier overbelast is geraakt of geblesseerd is, kan je meer schade toebrengen door er zelf mee aan de slag te proberen gaan.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:25

Wat zegt de dierenarts qua beweging? Mijn paard staat inmiddels al langere tijd stil en inmiddels heb ik een schema met 20 min beweging per dag naast paddock. Met dat schema ga ik proberen haar spieren op de grond weer op te bouwen. Maar dat schema is dus wel aangepast aan t schema van de dierenarts.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bespiering van paard in trainen zonder paard te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:27

zwemmen

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:47

Heeft je paard de hele APK al gehad?
Dus Tandarts, Hoefsmid en daarna osteo/fysio? (zo niet, zorg dan dat je tandarts doet, voor je fysio/osteo doet)

Daarbij vind ik het vrij moeilijk, als ze er echt moeite mee heeft, en je verdenkt SI, zou ik niet direct willen longeren, gewoon rechtuit stappen zou ik dan het liefste aan willen raden.
Loopt je paard nu overdag(of zelfs dag en nacht) nog wel op het land?

Er is zoveel wat je op de grond kan doen ter ondersteuning, maar zeker wanneer ze al zo lopen dat ze op rust staan wel onder begeleiding van dierenarts/fysio/osteo, liefst met goede instructeur die ook kennis heeft van biomechanica en revalidatie.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:00

Als je paard al een poosje niet goed loopt, kan het ook aan pezen liggen.
Dus ik zou nu het advies van de DA volgen en het eventuele onderzoek in de kliniek afwachten.
Als je weer wat mag trainen, zou ik adviseren om te gaan stappen met je paard. Gewoon simpel, zoveel als mogelijk rechtuit, op stevige ondergrond.
Stappen is een vorm van massage. Zelfs de dieper liggende lagen in spieren en pezen krijgen een betere doorbloeding. Het is een belangrijk element voor een goede basisconditie dat helaas te vaak wordt overgeslagen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:08

OliverTwist schreef:
Mijn paard staat voorlopig even op rust. Dit is nu week drie. Met wat geluk is het dan alweer oke maar misschien moet ze juist naar de kliniek als ze over 5 dagen nog niet goed loopt.

Vandaag constateerde de DA het volgende...
Mijn paard loopt rechtsvoor niet helemaal goed omdat ze:
1) voor te plat op d'r hoeven staat. De hoefsmid komt dus z.s.m. om dit te beginnen herstellen.
2) juist linksachter niet helemaal lekker loopt. Sowieso een beetje scheve SI gewricht. Ze zou achter ontlasten door voor te belasten.

Ze is niet stokkreupel maar je kan aan de longe zien dat het haar niet lekker zit.

Tis een Engelse Volbloed merrie die ik 4 maanden geleden kocht, zowat uit de wei geplukt en had dus weinig bespiering. Eerder wel renpaard geweest maar alleen 1 koers gelopen. Ze is 29 mei 5 geworden. Totdat ze minder goed ging lopen ontwikkelde de bespiering zich echt goed en ziet ze er veel beter uit (Ik heb voor en na foto's op m'n telefoon)

--

Nu ben ik dus benieuwd naar of er oefeningen zijn die je kan doen met een paard dat op rust staat zodat het paard qua bespiering niet meteen helemaal in elkaar zakt. Of is dit juist een grote "don't"?

Ik snap dat je hiervoor moet weten wat er echt aan de hand is en we zijn net beginnen met onderzoeken, maar misschien hebben jullie ervaringen die jullie willen/kunnen delen.

Alvast bedankt!


Als ik het zo lees dan lijkt me dat ze voor kreupel toont omdat achter niet lekker zit.
Ik zou niets doen, behalve vrije beweging maar wel zorgen voor een goede osteopaat oid (in overleg met de dierenarts) die wat aan het SI gewricht kan doen.
Pas als dat goed is, het dier weer oppakken..het beste is onder begeleiding van een goede revalidatie trainer.

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 23:54

Heleennn schreef:
Dus als je zegt dat je haar nog maar 4 maanden hebt stel ik mij daar vooral vragen bij, hoe snel ben je gegaan in de training?


In mijn beleving viel t wel mee. 2x in de week beetje dressuurmatig (rechtstellen en ontspannen en vooral rustig blijven en halthouden... stilstaan kon ze niet...)

En paar keer per week buiten stappen en 1x per week rust. Soms i.p.v. bak een keer buiten rijden op een stuk waar ze lekker kan galloperen; galop is haar makkelijkste gang.

Ze is niet van "helemaal niet bespierd" naar "heel goed bespierd" getransformeerd in die 4 maanden maar je ziet wel verschil.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Bespiering van paard in trainen zonder paard te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 01:10

Ik vind zelf 1 dag in de week rust voor een paard wat van t land is 'geplukt' best weinig, in principe werkt de regel van leeftijd van t paard is aantal keren werken in de week wel redelijk, ook voor mentaal, en dat gaat dan over halve uurtjes naar mijn idee. Nu is jouw paard niet echt in t werk geweest dus zou ik m als 3 jarige zien zeg maar, en dus 3 x in de week onder t zadel en dus fors meer rustdagen sowieso, maar goed nu weet ik jouw opbouwschema afgelopen maanden natuurlijk niet 8)7

Natuurlijk is er een verschil in werk voor een 3 jarige die ingereden wordt of in voorbereiding erop en jouw 5 jarige, 3x erop is bij jou geen probleem maar dat zou ik bij een 3 jarige niet doen :roll: maar goed je snapt t principe vast wel :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:03

OliverTwist schreef:
Heleennn schreef:
Dus als je zegt dat je haar nog maar 4 maanden hebt stel ik mij daar vooral vragen bij, hoe snel ben je gegaan in de training?


In mijn beleving viel t wel mee. 2x in de week beetje dressuurmatig (rechtstellen en ontspannen en vooral rustig blijven en halthouden... stilstaan kon ze niet...)

En paar keer per week buiten stappen en 1x per week rust. Soms i.p.v. bak een keer buiten rijden op een stuk waar ze lekker kan galloperen; galop is haar makkelijkste gang.

Ze is niet van "helemaal niet bespierd" naar "heel goed bespierd" getransformeerd in die 4 maanden maar je ziet wel verschil.


Is het buiten stappen ook onder zadel?
Want dan zijn er alleen fysiek belaste uren waarin ze getraind wordt.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:16

Oefeningen voor spieropbouw zijn toch allemaal belastende oefeningen. Als ze helemaal rust moet krijgen, zou ik me hieraan houden. Als ze wel mag stappen, kun je eventueel rechtuit op straat stukken met haar stappen.
Verder helpt goed voeren, vaak zijn volbloeden wat schraal waardoor ze ook bespiering lijken te missen. Zorg dat hij op gewicht blijft. (Maar te dik is natuurlijk ook niet goed)
Ik hoop dat je een echt goede hoefsmid hebt. Hoeven zijn echt een probleem bij de engelse volbloed. Ik ben voor ijzers, omdat de zolen vaak heel dun zijn en snel beschadigen bij dit ras. De stand kun je iets verbeteren, maar enigzins plat hoort ook wel bij dit ras. Wacht in elk geval niet te lang met de bekappingen. Vraag de smid even mee te kijken als ze loopt. De problemen achter kunnen ook vanuit de knieen komen en dan helpt binnendoor zetten.

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:07

Heb je al eens dubbele lijnen geprobeerd? Kun je in stap doen

16969
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:42

Ik werk veel aan lange lijnen, in stap, loswerken, lengtebuiging, achterbeen onder laten treden.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:54

Spieren trainen zonder te belasten?? :')
Sorry hoor maar je kunt zelf toch wel bedenken dit niet mogelijk is!?

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Bespiering van paard in trainen zonder paard te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:28

Is een waterstapmolen geen optie?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:31

aquatrainer onder toezicht van een dierenarts misschien?
Zou verder niet teveel willen hoor.