Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 12:13

Jammer van de reacties over het door blijven hameren op natuurlijk bekappen en dat wij een slechte smid hebben..

Dit is niet het geval, wij En onze smid doen er alles maar dan ook echt alles aan zodat onze vriend beter wordt en goede voeten krijgt. Dat er van alles mis is met zijn voeten is duidelijk maar het continu herhalen dat we een slechte smid hebben vind ik jammer..
Onze smid geeft les op scholen, heeft een ontzettend groot tevreden klanten bestand dus zover wij weten een ontzettend goede smid.

Buiten dat even terug naar on topic.
Want de dierenarts is net geweest.

Aron heeft inderdaad straalkanker aan beide voeten, gelukkig zijn we er optijd bij volgens de dierenarts en ziet het behandel plan er goed uit.
We gaan nu gelijk Bodegraven bellen om een afspraak te maken zodat we zo snel mogelijk naar de kliniek kunnen.
Daar gaan ze het zo ver mogelijk weg snijden en Aron zal daar even moeten blijven.
Daarna waarschijnlijk op prednison en thuis verder behandelen en bijhouden.

Al met al dus slecht nieuws maar wel met een goed uitzicht met een behandelplan waar we wat mee kunnen.

Ze heeft nu al een deel weg kunnen snijden, bloed wel als een rund. Dus het is een stuk schoner nu en nu kunnen we het goed schoonhouden met biotex en hoof and sool op advies van de dierenarts en dan hopelijk zo snel mogelijk richting de kliniek vetrekken!

Bedankt allemaal weer voor het meedenken en de adviezen!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:16

Ah jeetje toch, ik was er al bang voor.
Sterkte ermee in ieder geval.

Blijf je in het topic update's plaatsen van het verloop en de behandelingen?

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 12:26

kiki1976 schreef:
Ah jeetje toch, ik was er al bang voor.
Sterkte ermee in ieder geval.

Blijf je in het topic update's plaatsen van het verloop en de behandelingen?


Dankjewel! We gaan ervoor en het moet gewoon goed komen!
Ik zal zeker updates blijven plaatsen over hoe en wat verder!

Zijn achter voet is nu zo na de dierenarts, al het witte is abnormaal dus eigenlijk alles helaas.. Voor voet heb ik geen foto van maar die is vooral aan de linkerkant van zn straal zo slecht.

Afbeelding

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:29

Dat is inderdaad jammer, maar goed dat je gelijk zorgt voor deskundige hulp.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:47

Geen goed nieuws voor het paardje, hopelijk helpen alle behandelingen.

Even een kleine voetnoot, je hoofsmid geeft les op scholen maar herkent geen straalkanker en heeft je niet eerder doorverwezen naar de DA, zou toch nog eens nadenken of deze smid voor jouw paard geschikt is.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:23

Sterkte en beterschap voor je paard. Toch zou ik niet blij zijn met een hoefsmid die dit niet herkent als straal kanker, ik zou mijn vertrouwen verloren hebben. Zo'n hele ingewikkelde diagnose is het niet, het zag er al vrij duidelijk als straal kanker uit.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:48

_Lisaa_ schreef:
kiki1976 schreef:
Ah jeetje toch, ik was er al bang voor.
Sterkte ermee in ieder geval.

Blijf je in het topic update's plaatsen van het verloop en de behandelingen?


Dankjewel! We gaan ervoor en het moet gewoon goed komen!
Ik zal zeker updates blijven plaatsen over hoe en wat verder!

Zijn achter voet is nu zo na de dierenarts, al het witte is abnormaal dus eigenlijk alles helaas.. Voor voet heb ik geen foto van maar die is vooral aan de linkerkant van zn straal zo slecht.

[ [url=m/9M4ecM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je wel dat je ons laat volgen, altijd leerzaam.
Maar is idd een flink stuk

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:53

Dat is wel schrikken.
Heel veel sterkte en succes hoop dat alles goed komt.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:27

rumay schreef:
Geen goed nieuws voor het paardje, hopelijk helpen alle behandelingen.

Even een kleine voetnoot, je hoofsmid geeft les op scholen maar herkent geen straalkanker en heeft je niet eerder doorverwezen naar de DA, zou toch nog eens nadenken of deze smid voor jouw paard geschikt is.


Dat was ook mijn gedachte. Ik kan niet oordelen of de betreffende smid ‘goed’ of ‘slecht’ is, want ken hem niet. Maar als een smid geen straalkanker herkent......

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 14:45

Daarin hebben jullie dan weer wel zeker een punt en is dat echt wel iets om over na te denken voor in het vervolg. Dus daar ga ik het nog over hebben met de eigenaresse!

We mochten eigenlijk de 17e pas maar nadat de dierenarts nog gebeld heeft mogen we ons komende maandag om half 12 melden in Utrecht! En dan gaan ze hem gelijk bekijken, behandelplan op stellen en direct behandelen dus dat is heel fijn!
Wordt dus vervolgt maandag!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:49

Toch wel straalkanker dus. Teer is een behoorlijk achterhaald iets en eerlijk gezegd zou het niet moeten kunnen dat je smid dit niet (veel) eerder als straalkanker herkent heeft...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:01

rumay schreef:
Geen goed nieuws voor het paardje, hopelijk helpen alle behandelingen.

Even een kleine voetnoot, je hoofsmid geeft les op scholen maar herkent geen straalkanker en heeft je niet eerder doorverwezen naar de DA, zou toch nog eens nadenken of deze smid voor jouw paard geschikt is.


Allereerst beterschap. Geen mooie uitslag. En verder sluit ik volledig aan bij Rumay.
Dit had hij als prof echt moeten herkennen als zelfbekappers en naturals ;) het al vanaf een foto met korte omschrijving zien... loyaliteit is prima, maar er zijn wel grenzen.

Hoefkanker komt ook bij onbeslagen paarden voor, het is niet alleen voorbehouden aan beslagen paarden, en men weet nog niet precies wat de oorzaak is van het ontsteken van de straallederhuid. Weerstand, immuunsysteem, hygiene op stal, bodembedekking, voeding, alles kan een rol spelen.
Misschien interessant om te lezen:
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:16

Suzanne F. schreef:
Sterkte en beterschap voor je paard. Toch zou ik niet blij zijn met een hoefsmid die dit niet herkent als straal kanker, ik zou mijn vertrouwen verloren hebben. Zo'n hele ingewikkelde diagnose is het niet, het zag er al vrij duidelijk als straal kanker uit.


Eens. Ik snap dat je je smid niet wilt afvallen, maar dit had al in een veel eerder stadium herkend kunnen worden en had jou en je paard veel ellende kunnen schelen.

Zo op de foto ziet het er netjes uit. Ik hoop dat het rustig blijft en je paard snel en zorgeloos mag herstellen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:27

Verbazend inderdaad. De OP lezend herken je dit (als leek) al als straalkanker (woekering en hevig bloeden bij snijden zijn zo symptomatisch. Ik zou daar toch zelf ook echt niet veel vertrouwen meer in hebben.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:28

Sterkte met het herstel!

Overigens vond ik dit er ook niet helemaal 'tekstboek straalkanker' uitzien, het zag er niet zo 'bloemkolerig' uit als vaak het geval is. Desondanks, als wij het kunnen opperen als idee is het een beetje jammer dat de smid hier niet mee komt.

Maar, inderdaad, genoeg daarover. Nu hopen op een voorspoedig herstel!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:38

Goed gehandeld, sterkte met je paard

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:31

khirshanta schreef:
Sterkte met het herstel!

Overigens vond ik dit er ook niet helemaal 'tekstboek straalkanker' uitzien, het zag er niet zo 'bloemkolerig' uit als vaak het geval is. Desondanks, als wij het kunnen opperen als idee is het een beetje jammer dat de smid hier niet mee komt.

Maar, inderdaad, genoeg daarover. Nu hopen op een voorspoedig herstel!


Nee het zag er zeker niet uit als in een boekje. Bij zulke rare zwellingen/bulten had de smid toch wel moeten opmerken dat er iets niet klopte en dat hij door had moeten sturen.


Maar goed dat is nu achteraf, nu gaan we gewoon hopen op een goede behandeling en herstel.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:32

ik lees dit topic net pas. Wat rot voor je paard en voor jou. En ik wilde net gaan schrijven kanker, maar ik zie dat de veearts het ook al heeft gezien en dat je paard al snel behandeld kan worden. Ik heb niet alles gelezen, maar wat was de reactie van je hoefsmid op dat het straalkanker is?

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 21:32

Nou vandaag was de dag dat we naar de kliniek zijn vertrokken!

Vanmorgen om 10 uur Aron geladen en richting Utrecht vertrokken. Gelukkig fijne soepele rit en Aron kwam droog en relaxed de trailer af. Wat meestal wel nat en hyper is dus dat scheelde weer :)
Aangemeld en gewacht op de artsen voor het onderzoek.

Alle voeten nagekeken en het verhaal aangehoord. Inderdaad straalkanker aan 2 voeten, de andere prima. De arts dacht in eerste instantie dat het vrij ernstig was, flinke woekering en waarschijnlijk goed diep.
Hoefsmid van daar heeft gesneden en gekeken, achter voet vooral breed gegroeid en voor voet viel niet zoveel aan te zien omdat ook deze smid bevestigde dat door er alleen maar naar te kijken het al bloed dus daarmee gewacht tot de behandeling zelf, maar voor zit het vooral diep. Plan opgesteld om hem te behandelen, alles volledig wegsnijden en schoonmaken en behandelen met prednison zolang die goed gaat (ivm hoefbevangenheid) en voor sowieso een maand misschien wel 2 maanden op de kliniek te houden. Het ligt eraan of het schoon terug groeit of dat er weer snel nieuwe woekering ontstaat, dan wordt het meteen weg gesneden en daarom kan het lang duren voor die mee naar huis mag.

Daarna aap in zijn box geparkeerd en gewacht tot hij aan de beurt was. Aron was de braafheid zichzelf gelukkig en liet alles rustig over zich heen komen.

Rond kwart voor 3 waren we aan de beurt. Aron kreeg een verdoving en stond al snel als tina ballerina op zijn benen te waggelen haha. Daarna zijn voeten uitverdoofd en is alles volledig schoon gesneden en behoorlijk wat weg gesneden. Het bloeden viel gelukkig mee omdat allebei de voeten afgekneld waren met speciaal rekbaar verband achtig iets geen idee hoe je dat moet omschrijven haha.
Gelukkig was zowel de smid als de arts wel positief over hoe het er uit zag na het snijden.

Aron staat met 2 mooie roze ducttape voeten in zijn stal, hij krijgt metacam tegen de pijn en morgen verwisselen ze het verband vanwege het bloed verlies. Nu afwachten hoe het terug gaat komen over 5 dagen, de hoop is dat er zo goed als niks terug groeit alleen goed en glad hoornvlies. Zo niet dan gaan ze wat er groeit meteen weer wegsnijden en zo bijhouden tot het hopelijk helemaal weg is.

Al met al een dubbele rare dag, vreemd om je vriend achter te moeten laten en toch ook behoorlijk verdrietig omdat hij aardig wat pijn en ellende moet doorstaan :( we houden voor nu goede hoop en duimen voor goed nieuws over een paar dagen. Gelukkig is Aron een sterk paard dus we gaan er vanuit dat het gewoon goed komt! Woensdag weer bij hem op bezoek en morgen horen we hoe de verbandwissel ging!

Tijdens de behandeling/operatie zelf mocht er geen filmpjes of foto's gemaakt worden dus daar geen foto's van. De artsen hebben zelf foto's gemaakt dus hopelijk ontvangen we die zelf ook!
Net aankomen in de onderzoeksruimte;
Afbeelding

Voorvoetje na de behandeling achter is het zelfde;
Afbeelding

Aap net terug van de behandeling;
Afbeelding
Afbeelding

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:43

Sterkte en beterschap! Mijn pony heeft twee jaar geleden straalkanker gehad, hierin bleek bij hem cushing ook een belangrijke rol gespeeld te hebben. Mijn pony heeft vijf weken in de kliniek gestaan en is na een maand of vier revalideren weer volledig er boven op gekomen. Helaas blijven de lederhuiden gevoelig, maar met aangepaste weidegang en goede stalhygiëne doet hij het heel goed!

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 21:45

_MG schreef:
Sterkte en beterschap! Mijn pony heeft twee jaar geleden straalkanker gehad, hierin bleek bij hem cushing ook een belangrijke rol gespeeld te hebben. Mijn pony heeft vijf weken in de kliniek gestaan en is na een maand of vier revalideren weer volledig er boven op gekomen. Helaas blijven de lederhuiden gevoelig, maar met aangepaste weidegang en goede stalhygiëne doet hij het heel goed!


Fijn te horen dat het helemaal goed gekomen is! Cushing is wel iets inderdaad waar de arts naar vroeg en waar die volgens mij nog op getest wordt! Woensdag even vragen als we er zijn. Zover we weten heeft die het niet maar dat kan natuurlijk ineens anders zijn..
Bedankt!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:46

...mijn duimen draaien!

Hopelijk herstelt hij voorspoedig en wordt weer echt 'een aap' - maar je dier voor 2 maanden achter te moeten laten: brrrr....!

Sterkte!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:54

Beterschap en sterkte de komende tijd. Als ik je foto's zie krijg ik weer slechte herinneringen, ik heb in Utrecht na 2,5 week afscheid moeten nemen van mijn paard. Ik duim ontzettend voor jullie voor een goede afloop.

Anoniem

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:57

Wat fijn dat ze daar zo optimistisch zijn over het herstel!
Staat hij nog steeds op ijzers of zijn die eronderuit? Het lijkt me erg vervelend om hem daar zo achter te laten, maar wel fijn dat hij met verbandwissel en schoonmaken daar in professionele handen is, dan weet je zeker dat het goed en hygienisch gebeurt, wat ik zelf toch altijd wel een risico vind bij open wonden rond de hoeven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:52

Jeetje, 2 maanden op de kliniek is wel lang zeg! Dat zal een beste rekening worden :=
Maar fijn dat ze positief zijn over het herstel!