Ouder paard anders laten bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:28

Situatie:
Paard van 25 jaar, grotendeels van haar leven rondom op ijzers (voor zooltjes) gestaan.
Sinds 3 jaar achter blootsvoets, sinds een jaar voor ook blootvoets.

Achter gaat prima, sterke hoeven die bij elke bekapbeurt alleen iets bijgewerkt worden.
Voor is de kwaliteit niet geweldig, ziet er vaak slordig uit, tijd lang aardig gebrokkeld vanwege nog nagelgaten etc.

Altijd een normale goede smid er bij gehad.

Wat is aan te raden?
Een natuurlijk bekapper die de hoeven waarschijnlijk toch een andere stand gaat geven als dat ze jaren lang gehad heeft of toch enigszins de stand behouden die ze al haar jaren heeft?

Waarom mijn vraag?
Ik ben wel voorstander van een hoef zo natuurlijk mogelijk te laten, maar vraag mij af of het wel eerlijk tegenover een paard van 25 is om de stand te veranderen waar ze nooit aan gewend is, risico overstrekking pezen etc?

Wat is wijsheid?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:43

Met een paard van 25 zou ik toch wel heel voorzichtig zijn met veranderingen. Indien nodig aanpassingen zeer geleidelijk doen.

Is er een reden om de bekapping aan te passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:49

Ja bij de smid die ik normaal heb loopt het paard 2 weken gevoelig na elke bekapbeurt.
Er is een natuurlijk bekapper 2x bij geweest en na de tijd liep ze niet gevoelig.

Maar ik twijfel nu omdat ze momenteel kreupel loopt door een afgebroken stuk hoef en ze te kort loopt.
Dan ga je aan het denken en vraag ik mij af of je een paard van die leeftijd nog wel moet willen corrigeren en of dat niet juist problemen gaat veroorzaken omdat de pezen ook anders belast gaam worden enzo.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:02

Tja ik zou er simpelweg weer ijzers ondergooien als dat wel goed ging. Niet meer klooien op die leeftijd je hebt kans dat je meer stuk maakt dan verbeterd.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:06

Als je er reeds een natuurlijke bekappen bij hebt gehad en paard reageerde daar beter op zou ik die er vaker bellen.
Wel zou ik zeggen dat je geen heftige veranderingen aan de hoeven wilt maar enkel dat het dier pijnvrij en functioneel kan blijven bewegen. Blijkbaar heeft hij dat ook in de eerdere bekapbeurten gedaan.

Misschien kan je de komende tijd opvangen met een hoefschoen? Totdat de hoef weer mooi aangegroeid is.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:07

Als na een jaar nog een stuk hoefwand afbrokkelt is er wat aan de hand. Na een jaar is de hele hoefcapsule vernieuwd. Afbrokkelen zou bij goede voeding en bekapping niet meer mogen. En gevoelig nabekapping is ook niet de bedoeling. Dan gaat er te veel af ineens. Hoe vaak komt er een smid of bekapper? Heb je foto's?

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:22

Vraag of ze niks van de zool afhalen met kappen.

Als ze altijd op zooltjes liep was dat waarschijnlijk omdat ze ook gevoeliger liep na het kappen?
Anders toch weer een ijzer.

De hele stand veranderen is wel een groot risico.
Ik heb het bij een jongere paard gezien die dus goed kreupel is geworden. Edit Was ook drastisch veranderd de stand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:31

cobiie schreef:
Als je er reeds een natuurlijke bekappen bij hebt gehad en paard reageerde daar beter op zou ik die er vaker bellen.
Wel zou ik zeggen dat je geen heftige veranderingen aan de hoeven wilt maar enkel dat het dier pijnvrij en functioneel kan blijven bewegen. Blijkbaar heeft hij dat ook in de eerdere bekapbeurten gedaan.

Misschien kan je de komende tijd opvangen met een hoefschoen? Totdat de hoef weer mooi aangegroeid is.

Hoefschoenen heb ik over zitten twijfelen maar als we rijden is het recreatief en nu in de weide loopt ze goed, en rijden doe ik toch niet nu ze zo kort staat. Dus vind ik het een beetje jammer geld om voor een korte periode hoefschoenen te kopen die ik straks toch niet meer kan gebruiken.
De hoef ik momenteel redelijk weer aangegroeid namelijk.


Floortz schreef:
Als na een jaar nog een stuk hoefwand afbrokkelt is er wat aan de hand. Na een jaar is de hele hoefcapsule vernieuwd. Afbrokkelen zou bij goede voeding en bekapping niet meer mogen. En gevoelig nabekapping is ook niet de bedoeling. Dan gaat er te veel af ineens. Hoe vaak komt er een smid of bekapper? Heb je foto's?


Een jaar is misschien iets overdreven maar sinds november staat ze blootvoets voor.
Voeding is sinds 3 maanden ook aangepast.
Smid komt gemiddeld om de 6 weken maar nu is het bijna 8 weken geleden omdat haar hoeven voor zo kort staan.

Afbeelding
Dit is van afgelopen week hoe haar hoeven zijn.


Christiene schreef:
Vraag of ze niks van de zool afhalen met kappen.

Als ze altijd op zooltjes liep was dat waarschijnlijk omdat ze ook gevoeliger liep na het kappen?
Anders toch weer een ijzer.

De hele stand veranderen is wel een groot risico.
Ik heb het bij een jongere paard gezien die dus goed kreupel is geworden. Edit Was ook drastisch veranderd de stand


Dat ik haar kocht 17 jaar geleden liep zij al op zooltjes, volgens de vorige eigenaresse omdat zij er concours mee sprong om de druk iets te verzachten, maar twijfel eerlijk gezegd of dat dat de werkelijke reden was.
Heb ook wel eens enkel ijzers zonder zooltjes geprobeerd maar dan liep ze onwijs gevoelig.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:51

Kun je eens een foto van de onderkant maken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:27

Oef zijn dat haar voorhoeven?

Mij is altijd geleerd dat de spieren de pezen op spanning houden. Dus als je langzaam corrigeert kunnen de spieren zich aanpassen. De gewrichten zijn een ander verhaal. Als het paard echt al 25 jaar deze stand heeft zou ik met de dierenarts overleggen wat wijsheid is. Maar ik denk dat die zal zeggen, niet rigoreus meer wijzigen.

Mischien kun je met de natuurlijk bekapper afspreken om met deze hoeven terughoudend te werk te gaan? Wel netjes afronden en kwartierboogjes maken om scheuren te voorkomen, maar voor de hielen een balans zoeken tussen wat nu de praktijk is en wat wenselijk zou zijn?

Kinke

Berichten: 20521
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:30

maar als ze sinds november op blote voeten staat, dan kunnen er toch geen nagelgaten meer in zitten?
Het is handig als je wat duidelijker foto's maakt, fototoestel op de grond naast de hoef zetten, hetzelfde van voren doen en foto's van de onderkant zou ook zaken verduidelijken. Ik vind het er zo erg vreemd uitzien in ieder geval.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:42

troi schreef:
Tja ik zou er simpelweg weer ijzers ondergooien als dat wel goed ging. Niet meer klooien op die leeftijd je hebt kans dat je meer stuk maakt dan verbeterd.


Dit is precies mijn idee ook :j
Heb hier ook een 25-jarige staan die voor niet blootsvoets kan. Achter geen probleem.
Dus daar staan ijzertjes onder vooraan. Voor mij het belangrijkste dat paard gewoon goed kan lopen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:54

Als die rand de uitgroei sinds november is dan zal dat linker voetje waarschijnlijk tot bokvoetje gaan groeien als je enkel om de 6-8 weken bekapt. Dat zul je wekelijks moeten begeleiden om dat in goede banen te leiden. Doe je dat niet dan krijgt hij rechts een brokkel platvoet en links een hele stijle voet.
Waarschijnlijk ook de reden dat hij ooit op ijzers gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:26

Caira schreef:
Kun je eens een foto van de onderkant maken?

Zal ik vd week even maken.


Gypsy schreef:
Oef zijn dat haar voorhoeven?

Mij is altijd geleerd dat de spieren de pezen op spanning houden. Dus als je langzaam corrigeert kunnen de spieren zich aanpassen. De gewrichten zijn een ander verhaal. Als het paard echt al 25 jaar deze stand heeft zou ik met de dierenarts overleggen wat wijsheid is. Maar ik denk dat die zal zeggen, niet rigoreus meer wijzigen.

Mischien kun je met de natuurlijk bekapper afspreken om met deze hoeven terughoudend te werk te gaan? Wel netjes afronden en kwartierboogjes maken om scheuren te voorkomen, maar voor de hielen een balans zoeken tussen wat nu de praktijk is en wat wenselijk zou zijn?

Ja helaas haar voorbenen, het was nog erger.
dit was het stuk wat afgebroken was:





Kinke schreef:
maar als ze sinds november op blote voeten staat, dan kunnen er toch geen nagelgaten meer in zitten?
Het is handig als je wat duidelijker foto's maakt, fototoestel op de grond naast de hoef zetten, hetzelfde van voren doen en foto's van de onderkant zou ook zaken verduidelijken. Ik vind het er zo erg vreemd uitzien in ieder geval.


Klopt nagelgaten zijn er inmiddels wel uitgegroeid.
Zal vd week even duidelijkere foto’s maken.


Sizzle schreef:
Als die rand de uitgroei sinds november is dan zal dat linker voetje waarschijnlijk tot bokvoetje gaan groeien als je enkel om de 6-8 weken bekapt. Dat zul je wekelijks moeten begeleiden om dat in goede banen te leiden. Doe je dat niet dan krijgt hij rechts een brokkel platvoet en links een hele stijle voet.
Waarschijnlijk ook de reden dat hij ooit op ijzers gegaan is.


Zij heeft altijd al haar ene hoef stijler gehad, maar wat kan een ijzer daar aan corrigeren dan?

Ze heeft toen de ijzers er net onder weg waren een paar weken gevoelig gelopen, daarna gewoon goed.
Is al die tijd wel goed gegaan, totdat van haar ene hoef een stuk afgebroken was, dat is gekomen doordat ze met dr andere hoef er hard op neer klapte, daardoor brak ook nog eens een stuk voorhoef af van dr andere hoef dus, wat maakt dat ze nu met beide voorhoeven zo beroerd er bij loopt.

Maar goed, daardoor ben ik wel aan het denken gekomen over welke hoefsmid ik het beste kan laten komen zonder dat haar gewrichten of pezen naar z’n gootje gaan zeg maar.
Ijzers er weer onder heb ik ook over nagedacht maar ik weet niet of daar het nut van in zie, ik weet dat ze wel goed loopt zonder de ijzers (momenteel dus niet doordat ze zo kort staat), en op het weiland heeft ze sowieso nergens last van.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:34

Je ziet aan de uitgroei dat de hoef nu stijler wil worden.
Met een ijzer kun je ‚kunstmatig‘ de teen naar voren laten groeien door de positie van het ijzer. Dat is welliswaar ook niet fantastisch maar als je dit zonder ijzer niet tot bokvoetje wil laten komen dan moet je echt gericht regelmatig steeds de teen wat ‚ontlasten‘ zodat hij niet achter hoog, voor kort wordt.
Met zulke lastige voeten is een normale periodieke bekapping niet erg optimaal.

Anoniem

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:38

Ahh op die manier, dank voor je uitleg.
Ik zal vd week even betere foto’s maken en hier plaatsen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:49

Is misschien een plakijzertje een idee om de hoef even wat te laten aangroeien? Die hippoblue glue on zijn relatief makkelijk te plakken door jezelf of je bekapper en blijven goed zitten als je de gebruiksaanwijzing precies opvolgt. Geeft misschien even de tijd om verder te denken over het plan van aanpak en je paard is ondertussen even klachtenvrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:40

Shalimar schreef:
Is misschien een plakijzertje een idee om de hoef even wat te laten aangroeien? Die hippoblue glue on zijn relatief makkelijk te plakken door jezelf of je bekapper en blijven goed zitten als je de gebruiksaanwijzing precies opvolgt. Geeft misschien even de tijd om verder te denken over het plan van aanpak en je paard is ondertussen even klachtenvrij.


Daar heb ik idd niet over nagedacht, misschien wel goede optie.
Blijft dat een beetje goed zitten dan?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:17

Die hippoblue zijn bij mij tien weken blijven zitten. Je moet het wel precies zo doen als omschreven en het liefst met het hittepistool tijdens het plakken op de hoef de lippen nog extra een keer verwarmen om ze in de goede vorm te drukken met lijmen. Het is wel even een dingetje maar om de hoef te laten groeien en je paard te ontlasten qua gevoeligheid vond ik het wel een goede optie. Soms moest ik links en rechts weer even een lipje vastplakken maar dat was niet echt een probleem. En ik had de middenbalk eruit gehaald (gewoon met een kartelmesje) zodat ik de hoef beter kon uitkrabben. Wel vond ik het wat minder toen ik de plakijzers eraf haalde, doordat je de voet tussendoor niet bijhoudt. Maar ja, soms moet je wat. Ik heb er daarna weer een gewoon ijzer onder kunnen doen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:31

Langer tussen bekapbeurten laten zitten omdat de voeten wat kort zijn maakt wel weer dat er meer kans is om ongelijke voeten te krijgen. Waardoor er meer aan gedaan moet worden om ze zo goed mogelijk gelijk te houden. Liever alleen een klein vijltje er langs dan een paar weken later een flink stuk.

Ik ben ook benieuwd naar foto's van de onderkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:04

Dennis schreef:
Langer tussen bekapbeurten laten zitten omdat de voeten wat kort zijn maakt wel weer dat er meer kans is om ongelijke voeten te krijgen. Waardoor er meer aan gedaan moet worden om ze zo goed mogelijk gelijk te houden. Liever alleen een klein vijltje er langs dan een paar weken later een flink stuk.

Ik ben ook benieuwd naar foto's van de onderkant.


Ben ik compleet met je eens, maar omdat ik zo twijfel nu wat te doen is de smid nog niet geweest.
Had toch mijn eerdere smid geappt en die zou afgelopen maandag komen om het iets bij te werken voor zover dat mogelijk is, maar die kon alleen op een tijdstip dat ik niet kon en vervolgens reageert hij niet meer op mijn berichten :(

En nu zit ik dus in dubio, laat ik de smid komen die ik al een paar jaar heb maar waar ze na elke bekapbeurt gevoelig liep of de natuurlijk bekapper die de laatste 2x is geweest maar pas over een week of 3 tijd heeft?
Of toch een andere smid zoeken, waar ik niet weet wie of wat.

Shalimar, dank je wel voor je uitleg! Ga dit zeker even meenemen in mijn opties.

Wil graag snel dat er iets gebeurd maar weet gewoon even niet wat.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:29


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:42

Ik heb hier allemaal oude sokjes van de ijzers gehaald en natuurlijk bekapt, geen enkel probleem. De hoeven zijn er alleen maar op vooruit gegaan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ouder paard anders laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:52

Ik had deze maar mooi op de ijzers laten staan. Ongelijke voeten zijn heel moeilijk goed te houden zonder ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 06:56

Floortz schreef:
zit er eentje van deze lijst dicht genoeg bij je in de buurt?
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/practioners.html


Ja heb er 2 in de buurt zitten die ik nog niet ken, dus even kijken of ik daar wat mee kan, dank je wel.


Arabesk schreef:
Ik heb hier allemaal oude sokjes van de ijzers gehaald en natuurlijk bekapt, geen enkel probleem. De hoeven zijn er alleen maar op vooruit gegaan.


Goed om te horen! Maar ik laat het liever over aan de smid, ga er zelf niet aan zitten, ik zou het waarschijnlijk alleen maar erger maken haha.
Maar heb je dan ook paarden gehad met ongelijke hoeven zoals die van mij?