Wat zien jullie aan dit paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:58

Paard is 25 dus advies van de da, een week metacam is nog niet zo verkeerd. Geld kan ts nog genoeg uitgeven. Maar wil je dit ook is de vraag, je paard is 25 en ze kan gewoon versleten zijn. Ik snap dat je nu eerst de oorzaak van dit lopen wil weten maar houd rekening met veel uitgaves en weinig resultaat als in weer een goed westernpaard worden. Dier moet wel pijnloos door het leven kunnen natuurlijk, succes met haar.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:01

Ik zie absoluut geen hoefbevangenheid.
Tying up zou het kunnen zijn maar ik denk eerder aan een rug/heup probleem. Kijk maar naar hoe ze haar staart houdt; ik gok op de wervels.

Wat ik zou doen is een kliniek bellen, zsm afspraak maken daar. Een maand zo lopen kan je niet scharen onder “even rust en dan gaat het misschien over” (al ben ik niet van het naar de dierenarts racen)
Verder geen werk op de cirkel maar stappen aan de hand.


Overigens zie ik op je filmpje van 26 dec 17 ook al problemen.
Verkeerd aanspringen, staart hoog, verkorte pas achterbenen.

Succes, Hoop iig dat het toch mee blijkt te vallen voor jullie, 25 is n mooie leeftijd maar aan het werk blijven samen zou nog mooier zijn :)
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 16-06-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:02

bigone schreef:
Paard is 25 dus advies van de da, een week metacam is nog niet zo verkeerd. Geld kan ts nog genoeg uitgeven. Maar wil je dit ook is de vraag, je paard is 25 en ze kan gewoon versleten zijn. Ik snap dat je nu eerst de oorzaak van dit lopen wil weten maar houd rekening met veel uitgaves en weinig resultaat als in weer een goed westernpaard worden. Dier moet wel pijnloos door het leven kunnen natuurlijk, succes met haar.

Dat zie ik anders, als het paard bijvoorbeeld atrose heeft kan gedoseerd bewegen juist goed zijn terwijl met een anders diagnose dat niet
verstandig zou zijn. Daarbij lijkt het mij fijn om te weten wat het dier mankeert en waar je hem eventueel mee zou kunnen ondersteunen. Daarbij kost een foto of echo de wereld niet, doorgaan met fysio behandelingen zonder resultaat is weggegooid geld.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:05

luffwinny schreef:
bigone schreef:
Paard is 25 dus advies van de da, een week metacam is nog niet zo verkeerd. Geld kan ts nog genoeg uitgeven. Maar wil je dit ook is de vraag, je paard is 25 en ze kan gewoon versleten zijn. Ik snap dat je nu eerst de oorzaak van dit lopen wil weten maar houd rekening met veel uitgaves en weinig resultaat als in weer een goed westernpaard worden. Dier moet wel pijnloos door het leven kunnen natuurlijk, succes met haar.

Dat zie ik anders, als het paard bijvoorbeeld atrose heeft kan gedoseerd bewegen juist goed zijn terwijl met een anders diagnose dat niet
verstandig zou zijn. Daarbij lijkt het mij fijn om te weten wat het dier mankeert en waar je hem eventueel mee zou kunnen ondersteunen. Daarbij kost een foto of echo de wereld niet, doorgaan met fysio behandelingen zonder resultaat is weggegooid geld.

Ik zeg nergens dat het paard op pensioen moet, alleen wel zonder pijn moet kunnen bewegen, rustige buitenritten bvb maar geen spins en stops enz. Een springpaard kan in zijn leven maar een bepaald aantal sprongen aan (misschien niet bewezen maar word door grote jongens wel gezegd) dus ook een western paard zal in zijn leven maar een bepaalde belasting van de zware oefeningen aankunnen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:37

Ik rij al jaren geen reining oefeningen meer, daar is onze bak niet geschikt voor. Ze was altijd super wendbaar en soepel en ik reed volop dressuurmatig met haar. Nu even niet uiteraard.

Kort lopen hoort wel een beetje bij dr. Ze heeft een ferme kont en kan nou eenmaal niet zo ruim lopen als een kwpn-er.

Werk op de cirkel was alleen om een filmpje te kunnen maken. Ik heb niet altijd een helpertje bij de hand. Verder zijn we nu alleen maar aan het wandelen rechtuit en loopt ze in de wei.

Ik ga maandag weer in overleg met DA, dat stond al gepland en dan weer verder kijken. Wellicht ook Utrecht even bellen.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:43

Zoals hij loopt en trekt met zijn hals denk ik aan een hernia of knelling van de rugzenuw.

Dat kan net als een mens spits in de rug veroorzaken en kan je lang last van hebben en met elk moment weer opspringen waar pijnscheuten ook door ontstaan.

Hierbij zal je dat idd zoals de andere aangeven enkel bij een arts verder moeten kijken.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:44

Iedereen ziet natuurlijk wat, maar ga naar de Lingehoeve of Bodegraven, zijn 2 top klinieken op beenproblemen...zij zien wat bokkers niet zien..maar ook de meeste huistuinen keuken da’s niet zien..

Anoniem

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:45

Ik vind haar achter onregelmatig op links en voor kort. Wat ik opvallend vind is dat ze in december veel meer buiging heeft in het spronggewricht.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:48

Scheefheid en slijtage doen een boel....

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:50

Wat betreft de pijnstilling. Ik ga even van mezelf uit, als ik door mijn rug ben gegaan door overbelasting loop ik ook zo scheef als wat. Al mn spieren staan dan strak. Dan loop ik ook beter op een paracetamolletje dan zonder. Dan kan de boel ontspannen en recht trekken en is het met wat rust met twee/drie weken weer over.
Van daaruit gingen mijn gedachten dat het voor haar wellicht ook wat comfort kan brengen en de boel weer kan ontspannen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:52

Joolien schreef:
Ik vind haar achter onregelmatig op links en voor kort. Wat ik opvallend vind is dat ze in december veel meer buiging heeft in het spronggewricht.

Komt uit linkerheup, dus linksachter kort en daarom rechtvoor ook niet rad. Volgens fysio dus.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:54

cissy schreef:
Wat betreft de pijnstilling. Ik ga even van mezelf uit, als ik door mijn rug ben gegaan door overbelasting loop ik ook zo scheef als wat. Al mn spieren staan dan strak. Dan loop ik ook beter op een paracetamolletje dan zonder. Dan kan de boel ontspannen en recht trekken en is het met wat rust met twee/drie weken weer over.
Van daaruit gingen mijn gedachten dat het voor haar wellicht ook wat comfort kan brengen en de boel weer kan ontspannen.

Maar als jij door je rug bent gegaan weet je waar de pijn vandaan komt, bij je paard is het gissen, door pijnstillers te geven kunnen ze duidelijk over hun grens gaan. Daarbij had het paard allang verbeterd moeten zijn en niet na een maand pijnstillers.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:54

Een paard is van nature scheef, wordt hij niet rechtgericht en scheef gereden, dan ontstaat er slijtage, overcompenseren in spieren met overbelasting pezen en banden...een scheef paard op leeftijd laat dit zien, ook als je niet meer rijdt of anders traint... een rechtgericht paard dat een tijdje niet meer wordt gerden is weer terug naar af en dus scheef....geen probleem om een scheef niet rechtgericht paard lekker te laten hobbelen....maar...maar als je gaat rijden zul je dit moeten oplossen, doe je dit niet dat rijdt je er blessures en slijtage in wat zich uiteindelijk zal gaan uiten in een paard dat onregelmatig loopt tot zelfs kreupel gaan..

Gelukkig wordt dit steeds meer bekend en gaan steeds meer mensen hier mee aan de slag...

Dit is wat ik bedoel met scheefheid en niet scheefheid door pijn zoals een mens met rugpijn die compenseert

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:59

absolem je uitspraak dat er dierenartsen zijn die lopen te prutsen, danwel prutsers zijn vind ik werkelijk tenenkrommend!

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:00

Ts, gewoon de metacam geven, zie je de komende dagen een flinke verbetering dan weet je dat pijn de oorzaak is en dan opladen en naar de kliniek voor verder onderzoek.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 22:03

Indestal schreef:
Een paard is van nature scheef, wordt hij niet rechtgericht en scheef gereden, dan ontstaat er slijtage, overcompenseren in spieren met overbelasting pezen en banden...een scheef paard op leeftijd laat dit zien, ook als je niet meer rijdt of anders traint... een rechtgericht paard dat een tijdje niet meer wordt gerden is weer terug naar af en dus scheef....geen probleem om een scheef niet rechtgericht paard lekker te laten hobbelen....maar...maar als je gaat rijden zul je dit moeten oplossen, doe je dit niet dat rijdt je er blessures en slijtage in wat zich uiteindelijk zal gaan uiten in een paard dat onregelmatig loopt tot zelfs kreupel gaan..

Gelukkig wordt dit steeds meer bekend en gaan steeds meer mensen hier mee aan de slag...

Dit is wat ik bedoel met scheefheid en niet scheefheid door pijn zoals een mens met rugpijn die compenseert


Ik snap je post maar paard wordt rechtgericht met rijden door mijzelf.
Paard wat werkelijk scheef en versleten is kan niet zo makkelijk verzameld lopen, met gemak zijgangen en contragalop, galoppirouettes etc. Dat kon zij tot voor kort wel. Er is dus wat gebeurd denk ik. Misschien uitgegleden in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:03

Duidelijk inderdaad iets wat uit de linkerheup komt, of ruggenwervel, of bekken,... iets in die regio in elk geval. Ik denk aan ofwel een accute ontsteking ofwel iets verkeerd geschoten, in elk geval pijn daar die uitstraalt naar het hele linkerbeen. Het is in elk geval iets wat PLOTS is opgetreden en dus ook zo snel mogelijk verholpen moet worden lijkt mij. Artrose, natuurlijke scheefheid etc, doet zich niet zo plotsklaps voor.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:05

Ik zou ermee naar de Lingehoeve gaan. Lijkt me dat je de linkerknie heel zorgvuldig op de foto wil hebben. Lingehoeve is daarmee veel beter dan Utrecht.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:12

Waratje schreef:
Ik zou ermee naar de Lingehoeve gaan. Lijkt me dat je de linkerknie heel zorgvuldig op de foto wil hebben. Lingehoeve is daarmee veel beter dan Utrecht.



Helemaal mee eens, zelf ook goede ervaringen mee.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 22:19

luffwinny schreef:
Daarbij had het paard allang verbeterd moeten zijn en niet na een maand pijnstillers.

Paard is pas sinds dinsdag aan de pijnstilling dus nog geen week.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:25

Djali schreef:
Duidelijk inderdaad iets wat uit de linkerheup komt, of ruggenwervel, of bekken,... iets in die regio in elk geval. Ik denk aan ofwel een accute ontsteking ofwel iets verkeerd geschoten, in elk geval pijn daar die uitstraalt naar het hele linkerbeen. Het is in elk geval iets wat PLOTS is opgetreden en dus ook zo snel mogelijk verholpen moet worden lijkt mij. Artrose, natuurlijke scheefheid etc, doet zich niet zo plotsklaps voor.


Hoe kun jij nou zien dat het uit rug /bekken /heup komt? Waarom kan het niet uit de knie of sprong komen?

Dit vind ik dus tenenkrommend, mensen die diagnoses gaan stellen adh van een filmpje.

Het enige wat je kunt zeggen is dat dit paard linksachter kreupel is en niet optimaal beweegt in lijf en leden. Wat daaraan ten grondslag ligt, moet uitgezocht worden door professionals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:32

Topictitel is: wat zien jullie aan dit paard? Wel, dat is wat ik zie. Gewoon een antwoord op de vraag. Verder niets om je zo druk om te maken hoor :')

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:59

Djali schreef:
Topictitel is: wat zien jullie aan dit paard? Wel, dat is wat ik zie. Gewoon een antwoord op de vraag. Verder niets om je zo druk om te maken hoor :')


Dat is niet wat je ziet, tenzij je röntgenogen hebt. Wat je ziet is een kreupelheid en stijfheid. Verder kun je niks zeggen over de oorsprong daarvan, en dat doe je wel.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:32

connie64 schreef:
absolem je uitspraak dat er dierenartsen zijn die lopen te prutsen, danwel prutsers zijn vind ik werkelijk tenenkrommend!



Ik vind het tenenkrommend dat een dierenarts spierontspanners geeft en metacam geeft met de diagnose dat een paard koliek heeft terwijl het paard staat te zwalken op z'n achterbenen.Geen temperatuur opgemeten of ander onderzoek of iets dergelijks... en bij een second opinion in de kliniek blijkt dat dat paard gewoon een moddervette dwarslaesie in de nek heeft en niet eens vervoerd had mogen worden eigenlijk.


Ik vind het ook tenenkrommend dat een paard met een gigantische bult bij de lymfe vol gespoten werd met antibiotica zonder zeker te weten dat het geen droes was. Reden? Volgens de da week de bult teveel af van de plek waar het 'normaal' zou zitten. Paard heeft het niet overleefd.

Dat vind ik tenenkrommend!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:40

Is ze PSSM vrij?