Wat zien jullie aan dit paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 15:12

Om te beginnen: veearts en fysio zijn erbij geweest en wordt vervolgd.

Paard is Quarter merrie van 25 jaar en tot voor kort altijd in beweging geweest en op redelijk nivo getraind. Moet altijd even warm gereden worden en dan kun je haar op dubbeltje draaien en bijna dubbelvouwen.

Tijdspad:
8 mei, les gehad, lekker gewerkt, niks ad hand.

10 mei, wat stijf en kort lopend, misschien wat spierpijn na de les, licht gestapt en gedraafd onder zadel, daarna ok.

11 mei, weer wat stijver dan gisteren. Wellicht meer ad hand, filmpje gemaakt.


Toch maar even fysio inschakelen en filmpje doorgestuurd. Wegens drukte kan ze pas 31 mei

Ondertussen licht in beweging gehouden omdat met beweging het minder lijkt te worden.


Nog niet echt beter.

31 mei fysio geweest, vast in linkerheup. Los gewerkt en liep beter. Week rustig rechtuit wandelen en dan weer filmpje sturen

Filmpje 8 juni: gaat volgens fysio al beter, meer swing in heup. Even doorgaan zo en over week weer overleg.


9 juni hoefsmid geweest, hij vond haar niet goed in heup. Geen ijzers achter gedaan ivm steeds op moeten tillen.
11 juni weer filmpje gemaakt en naar fysio gestuurd. Was verlechterd.

Toch maar even veearts ingeschakeld, duurt te lang en beetje pijnstilling is misschien wel wenselijk.
Hij was het met fysio eens en paard zit nu aan de metacam.
Fysio komt weer as donderdag.

Wat vinden jullie van de filmpjes?
Let wel, het is geen dressuurpaard met ruime gangen.
Dit is hoe ze normaal loopt:

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:34

Ik zou hier dus geen fysio meer bijhalen maar na de kliniek gaan en kijken waar het probleem zit en dan foto of echo maken. Een fysio kan het probleem nu ook erger maken aangezien je niet weet wat er aan de hand is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:41

Inderdaad röntgenfoto's en echo. Misschien is het ks of iets anders vreselijks. Of een kapotte knie achter.

Ijzers eraf en het land op. Wat niet heel wordt op t land wordt zelden heel in een kliniek.

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:45

Inderdaad, naar de kliniek. Eerst een goede diagnose, daarna behandelplan opstellen.
Sterkte.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 15:47

Veearts zegt eerst week metacam en dan naar kliniek voor verder onderzoek. Als hij ernstiger dacht zou hij toch wel zeggen nu naar kliniek.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:51

Ik zou hier toch ook een paar fototjes en scans bij willen. Je hebt ook dierenartsen die dit op locatie op korte termijn kunnen doen , ik vond het altijd prettig om een paard met pijn niet te moeten vervoeren naar een kliniek.
Apart dat je DA zegt te wachten, het is nu al een maand zo als ik de filmpjes geloof.. en dan zou ik niet altijd blind op de DA vertrouwen, onze DA wilde mijn merrie met een gekanteld hoefbeen nog 4 tot 6 weken wegzetten met metacam omdat het een hoefzweer was volgens hun. Op aandringen van ons foto's gemaakt en het was helaas al zo erg dat het einde verhaal betekende. Ging ook om een Quarter.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:57

Houd lichte hoefbevangenheid of lichte spierbevangenheid in je achterhoofd.
Voor mij ziet het eruit alsof paard wel wil maar niet kan. Ik zie niet 1 specifiek been waar ze kreupel aan loopt. Maar een goed kreupelheidsonderzoek met buigproeven kan je een stuk meer vertellen waar het eventuele probleem zit.

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:01

cissy schreef:
Veearts zegt eerst week metacam en dan naar kliniek voor verder onderzoek. Als hij ernstiger dacht zou hij toch wel zeggen nu naar kliniek.


Als ik wil dat mijn paard moet worden onderzocht, dan gebeurt dat. Ik zou me na een maand kreupel, onregelmatigheid, niet naar huis laten sturen met metacam.
Wie is nu de klant?

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:14

Ik zou hier ook mee naar de kliniek gaan, dat hoeft niet zo zeer nu meteen maar van metacam gaat ze niet beter worden. Het verlicht de pijn misschien wat, maar dat is niet handig bij een kreupelheidsonderzoek. Het is in ieder geval duidelijk dat ze erg veel moeite heeft met linksachter.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:18

Ze loopt niet goed op linksachter lijkt.

Ik zou hier mee naar de kliniek gaan en het laten onderzoeken dmv foto's en/of echo, net wat de da na kreupelheidsonderzoek adviseert. Het verbaasd mij eigenlijk dat de da niet al adviseerde om naar de kliniek te gaan, want dat er iets niet goed zit is wel duidelijk.
Laatst bijgewerkt door finnens op 16-06-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

When was the last time you did something for the first time?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:19

Idd tijd voor een heldere diagnose, een volledig kreupheidsonderzoek zeg maar. Dan kun je doelgericht aan de slag.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:21

Bij westernpaarden wordt de achterhand vaak flink belast door de typische oefeningen die ze doen. Je zegt dat je paard op een dubbeltje kon draaien,heeft ze daarbij niet iets verdraaid?Want het lijkt zo te zien in de achterhand te zitten?

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:39

Mijn eerste gedachte ging richting lichte bevangenheid of net ertegen aan. Maar overbelasting door kort draaien etc. sluit ik ook niet uit.

Als je het precies wilt weten dan naar een goede kliniek voor uitgebreid onderzoek. Gezien de leeftijd zou ik zien om haar pijnvrij te krijgen en dan op pensioen. Draaien op een dubbeltje zeker nooit meer doen.

Als bevangenheid is uitgesloten dan vind ik de wei op ook geen slechte optie.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:42

Cis, weet je mijn haflinger (James) nog? Doet me aan haar denken....

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:44

cissy schreef:
Veearts zegt eerst week metacam en dan naar kliniek voor verder onderzoek. Als hij ernstiger dacht zou hij toch wel zeggen nu naar kliniek.


Kantelen bekken lijkt 1 van de mogelijke oorzaken, leeftijd zal ook een zware rol spelen.

Metacam ok, echter naar de kliniek, fysio of i.d. lijkt mij " jammer van het geld".

Lijkt mij tijd voor verder als weide paard.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:46

Ik ga mee in de richting kantje boord spierbevangenheid of hoefbevangenheid.

Ik zie op de filmpjes geen enkele verbetering. Is voor mij echt een heel verschil met het laatste wat je postte van dec 2017 ( hoe ze normaal loopt ).
Denk dat een fysio hier absoluut geen meerwaarde heeft en je beter af bent met een goede paardenarts.

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:54

Mijn vorige paard liep met momenten ook zo, we zijn van pijnlijke knieën naar spat naar uiteindelijk chronische ontsteking in bekkenplaat gegaan.
Ik zou hier niet mee aantobben, maar naar een kliniek waar ze ook inwendige echo's kunnen maken om bekkengebied in beeld te brengen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:56

Ze loopt echt niet beter naar de fysiobehandeling. Eerder slechter. Zou haar al helemaal niet meer in die zware bak laten lopen. Duidelijk dat ze erg veel pijn heeft. Ik zou naar een goede kliniek gaan en dan een onderzoek laten doen. Ze valt op haar rechterachterbeen, dus lijkt de pijn het meest links te zitten. Hoewel ze achter helemaal al stijf is. Kan van alles zij lijkt mij..

Geen leven zonder horsies!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:04

Je hebt ook vee artsen die prutsers zijn. Ik zou zsm naar de kliniek gaan. Niet meer naar de fysio want dat heeft niks geholpen.

Op de foto zetten(ook de rug) en kijken wat er er speelt.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:10

Paard is 25, artrose lijkt mij dus ook een optie. Foto's laten trekken lijkt mij hier de enige keuze.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 16-06-18 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:17

Ze loopt net als mijn 25 jarige,al is dat een tinker.
Die heeft artrose in knie en spronggewricht achter.
Zou haar op de foto laten zetten en van daaruit bekijken of inspuiten nodig is.

Ik geef zelf devils relief en dat helpt behoorlijk tegen de pijn en het slechte lopen :j

pien_2010

Berichten: 42815
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:27

TS sterkte. Moeilijk dit.
Ellepel kunt je iets meer schrijven over de evil? Mag ook per pb. Eerlijk gezegd wil ik er alles over weten tot en moet prijs toe :o

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:33

Ik zie net mijn oude haflinger lopen. De wil om te lopen is er compleet af.

Hoe is met opstaan na het rollen? En na een tijdje liggen?

Ik heb met mijn haflinger niet meer willen zeulen van kliniek naar kliniek dus toen het haar niet meer ging heb ik haar laten gaan. (Bijna 23) Maar wel met de wetenschap dat er 7 jaar eerder al atrose was geconstateerd via foto's.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wat zien jullie aan dit paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:40

Die is kreupel LA, op het eerste filmpje al in de eerste paar passen te zien. De kreupelheid duurt al best lang en wordt niet beter, eerder slechter. Lijkt mij reden genoeg om verder te kijken. Ik ben zelf ook paardenfysio en had in dit geval geen tweede afspraak met je gemaakt, maar je geadviseerd verder onderzoek te laten doen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:52

Vind het wel een raar advies trouwens van de dierenarts, de dierenartsen die ik ken die adviseren toch maximaal twee weken en dan moeten ze verbeterd zijn, anders word er vaak verder onderzoek gedaan. En snap vooral de pijnstillers niet, paard loopt dan beter maar probleem word niet opgelost en je hebt kans dat het paard weer over zijn pijngrens heen gaat, na een maand had het paard in combinatie met de fysio toch voor minimaal 80% verbeterd moeten zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, lina1998, moonsparkle, savieralover, xPearl en 8 bezoekers