Vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:17

Frysian90 schreef:
Ja zeker heb hem klinisch laten keuren! En de dierenarts zei dat als ik veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen maar de hoefsmid wilt dit liever nog niet doen.

Effe bellen naar de DA die gekeurd heeft en vragen wat er achter de opmerking zit van 'veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen'. Dan weet je toch al iets meer. Kan bv ook zijn dat het paard dunne zolen heeft.
Nadat de smid geweest is mag je paard max 1 of 2 dagen iets gevoelig lopen, maar eigenlijk liefst helemaal niet. Een paar weken is echt veel te lang.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:19

Als de hoeven erg lang waren en er is ineens behoorlijk wat afgehaald (wat ik al niet zo slim vindt, in etappes was beter geweest) dan krijgt je paard een hele andere beenstand en heeft dat effect op pezen en gewrichten. Niet ieder paard is hetzelfde en het ene paard heeft langer gewenning nodig dan de andere. Hoe gedraagt hij zich op de weide? Draaft of galoppeert hij daar bijv. wel?
Zie je wel verbetering t.o.v. 4 weken geleden? Of loopt hij nog steeds net zo slecht?
Als jij altijd op hoge hakken loopt en je gaat ineens op platte schoenen lopen (of andersom), dan moet je daar ook aan wennen en kun je kramp in je voeten/kuiten krijgen.
Daarnaast heb je nog het feit van de mijten. Als je het niet vertrouwd dan zou ik er een DA naar laten kijken.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:59

Ik zit toch de kant van hoefbevangen op te denken.

Bij een peesblessure lopen ze vaak juist beter op het harde en wordt dat (voor zover ik weet) ook geadviseerd.

Hoefbevangen heb ik helaas wel ervaring mee en slechter op het harde is voor mij al een alarmbel. Het zelfde voor bochtjes en als ik eerlijk ben vind ik jouw paard niet heel dun . Hoe voelt zijn nek? (De kap/bovenkant). Soepel/zacht of juist niet. Staat hij op de wei?

Het is nu al even zo, alleen met de hoefsmid heb je contact gehad als ik het goed begrijp. Heeft de hoefsmid erna je paard nog gezien? Is het misschien tijd om een dierenarts te laten komen?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:22

dunne / gevoelige zolen zou ook nog kunnen, daar kunnen ze ook pulsatie van krijgen (zoals ook bij hoefbevangen of een hoefzweer) voel je pulsatie, weet niet of je dat al het gezegd, maar heeft je paard verhoging? zou er zelf een DA naar laten kijken in ieder geval. kan van alles zijn wat misschien niets te maken heeft met de bekapping maar toevallig samenvalt. Mijn paard had gevoelige zolen/zoolkneuzing van het harde weiland bijvoorbeeld, ook pulsatie te voelen, week van het land af en paar dagen bute iom de DA en hoefsmid en het is weer goed, was trouwens ook net bekapt, maar niets van de zolen afgehaald, dus.... zou een DA erbij halen

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 20:24

Op de wei is hij super vrolijk en lekker rennen en als ik hem los gooi ook, rollen en soms lekker wegspringen en galopperen.
En als ik op hem stap loopt hij lekker door en wilt hij soms aandraven, zn hoeven waren erg lang voorheen ja en zie zekerbwel wat verbetering maar tis niet over..
Mabotje schreef:
Als de hoeven erg lang waren en er is ineens
behoorlijk wat afgehaald (wat ik al niet zo slim vindt, in etappes was beter geweest) dan krijgt je paard een hele andere beenstand en heeft dat effect op pezen en gewrichten. Niet ieder paard is hetzelfde en het ene paard heeft langer gewenning nodig dan de andere. Hoe gedraagt hij zich op de weide? Draaft of galoppeert hij daar bijv. wel?
Zie je wel verbetering t.o.v. 4 weken geleden? Of loopt hij nog steeds net zo slecht?
Als jij altijd op hoge hakken loopt en je gaat ineens op platte schoenen lopen (of andersom), dan moet je daar ook aan wennen en kun je kramp in je voeten/kuiten krijgen.
Daarnaast heb je nog het feit van de mijten. Als je het niet vertrouwd dan zou ik er een DA naar laten kijken.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 20:26

Bochtjes maken heeft hij niet echt problemen mee.. ja hij stond sinds november stil dus totaal geen bespiering.. hij is al iets afgevallen haha
flavlip schreef:
Ik zit toch de kant van hoefbevangen op te denken.

Bij een peesblessure lopen ze vaak juist beter op het harde en wordt dat (voor zover ik weet) ook geadviseerd.

Hoefbevangen heb ik helaas wel ervaring mee en slechter op het harde is voor mij al een alarmbel. Het zelfde voor bochtjes en als ik eerlijk ben vind ik jouw paard niet heel dun . Hoe voelt zijn nek? (De kap/bovenkant). Soepel/zacht of juist niet. Staat hij op de wei?

Het is nu al even zo, alleen met de hoefsmid heb je contact gehad als ik het goed begrijp. Heeft de hoefsmid erna je paard nog gezien? Is het misschien tijd om een dierenarts te laten komen?

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 20:27

Oke thanks ga ik doen!
Sclimpre schreef:
Frysian90 schreef:
Ja zeker heb hem klinisch laten keuren! En de dierenarts zei dat als ik veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen maar de hoefsmid wilt dit liever nog niet doen.

Effe bellen naar de DA die gekeurd heeft en vragen wat er achter de opmerking zit van 'veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen'. Dan weet je toch al iets meer. Kan bv ook zijn dat het paard dunne zolen heeft.
Nadat de smid geweest is mag je paard max 1 of 2 dagen iets gevoelig lopen, maar eigenlijk liefst helemaal niet. Een paar weken is echt veel te lang.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:58

@Sclimpre: dat ben ik niet met je eens. Wel als het een reguliere kapbeurt betreft, maar dit paard was al heel lang niet naar de smid geweest en had lange hoeven. Dat is wel een andere situatie.

[/quote]
Effe bellen naar de DA die gekeurd heeft en vragen wat er achter de opmerking zit van 'veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen'. Dan weet je toch al iets meer. Kan bv ook zijn dat het paard dunne zolen heeft.
Nadat de smid geweest is mag je paard max 1 of 2 dagen iets gevoelig lopen, maar eigenlijk liefst helemaal niet. Een paar weken is echt veel te lang.[/quote]

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:59

Als de hoeven flink achterstallig onderhoud hebben, zool is dun, hielen zijn veel te hoog waardoor de straal niet kan meedragen, dan kost het wel een paar bekapbeurten voordat e.e.a. weer in orde is. Voor de gevoeligheid zijn hoefschoenen een goede oplossing. Gevoelig kan diverse oorzaken hebben, zoals achterstallig onderhoud, gras, dunne zolen, verkeerde voeding, te veel op zachte ondergrond, te nat, etc etc. De hoefsmid of bekapper kan beter iets vaker komen en wat minder corrigeren, dan af en toe en dan veel eraf. In hoeverre de pees blijvend beschadigd is kun je door een DA laten scannen. Je kunt bij paardenhoeven.info ook veel info vinden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:07


gaya1

Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-13
Woonplaats: heemskerk

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:24

Zoals ik lees komt je paard met slecht hoeven binnen en moet het nu dus even wennen aan zijn nieuwr voetjes, in etappes bekappen had op dit punt wat beter geweest maar wat gedaan is is gedaan.
Van wat ik zie op de foto is er nog best wat winst te behalen dus je verdiepen in hoeven is zeker geen overbodige luxe, de site die floortz heeft gedeeld is daar perfect voor.

Verder zou ik hem van de bix af gaan halen en hem alleen op vitamine/ minerelen brok gaan zetten, ze hebben daar samen met goed ruwvoer genoeg aan.
Als hij op het zachte goed loopt zou ik het daar even bij laten of bermen op gaan zoeken, wil je toch naar buiten dan zouden hoefschoenen een goede optie zijn.
Een ijzer gaat het niet beter maken want dan krijgt de hoef nooit een kans om zich aan te passen aan de grond waar die op loopt, het heeft gewoon echt even tijd nodig.
Net als wij als ik nieuwe schoenen aan heb lopen ze ook niet gelijk lekker, bij ons gaat het gelukkig sneller maar hij een paard kan het weken tot maanden duren voor dat de hoef zich goed kan vormen..
En voor je gevoel kan je er ook eens een andere bekapper bij halen die er misschien en oog op wil lichten, vele ogen zien soms meer dan alleen dezelfde.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:12

Mabotje schreef:
@Sclimpre: dat ben ik niet met je eens. Wel als het een reguliere kapbeurt betreft, maar dit paard was al heel lang niet naar de smid geweest en had lange hoeven. Dat is wel een andere situatie.

Effe bellen naar de DA die gekeurd heeft en vragen wat er achter de opmerking zit van 'veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen'. Dan weet je toch al iets meer. Kan bv ook zijn dat het paard dunne zolen heeft.
Nadat de smid geweest is mag je paard max 1 of 2 dagen iets gevoelig lopen, maar eigenlijk liefst helemaal niet. Een paar weken is echt veel te lang.[/quote][/quote]

Als ik het bericht van TS goed begrijp was het paard in januari voor het laatst bij de smid geweest. Eind april koopt zij dit paard wat op dat moment correct liep. Begin mei worden zijn hoeven terug gedaan en vanaf dan loopt hij kreupel. Dus er was 3.5 tot 4 maand niets aan de hoeven gedaan. Het was winter, dus hoeven groeien niet zo hard. Dus zo'n specaculaire dingen moeten er dan ook weer niet gebeuren. Als de hoeven extreem slecht waren geweest zou het paard toch niet klinisch goedgekeurd zijn eind april? Of dan zou de DA wel gevraagd hebben de hoeven eerst in orde te maken voordat er een keuring kon doorgaan.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:53

Vandaag met t draven tijdens longeren heeft mn instructrice mee gekeken en ze zei dat ze al veel verbetering zag en dat hij amper nog gevoellig liep. Dus wacht t toch npg heel even af

Lathira
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:55

Fijn dat het nu al beter gaat! <3

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:33

Ja denk dat t toch de combi atie is misschien van geen conditie en nu elke dag beweging, zn hoeven natuurlijk de mijt en t wassen van de byemite..
Lathira schreef:
Fijn dat het nu al beter gaat! <3