3 jaar oud en nooit bekapt

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 00:16

barbaras schreef:
misschien handig als je zelf thuis met optillen ook wat probeert te vijlen en tikken op de hoef. ik heb zelf gewoon een hoefvijl voor de randen / haakjes maar je kunt ook gewoon een kleine houtvijl ofzo gebruiken om te oefenen. Scheelt weer veel voor je bekapper

Toevallig vandaag ff op het internet weze kijken naar een goede vijl!

Het benen tillen gaat imiddels echt vanzelf. Maar helaas heeft ze een ontsteking in het achterheen en was ze de afgelopen dagen niet haarzelf. Dus even weer een paar stappen terug. Was duidelijk dat nu ze zich zwak voelt, ze wat minder vertrouwen heb. Ze heb nu wel het besef dat ik, haar niet meer pijn doe of ga pakken op een zwak moment. Maar vreemden is nu weer even een ver van haar bed show.

Dus mocht iemand een goede vijl weten, sta open voor aanraders!

volg ons op insta @bigbluejacy

Jaime_

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 02:14

Ik kan je heel erg de webshop en vijlen aanbevelen van Turbohoofsolutions, echt een top service heeft hij. Ik zou dan gaan voor de Barefoot vijl, die lijkt me in jouw geval het makkelijkste hanteerbaar (dat is eigenlijk een Bassoli Smooth maar dan de punt er vanaf gehaald)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:48

Ik heb gewoon een oude vijl van mijn smid gekregen om te oefenen.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 11:36

Na een lange stilte ben ik weer actief.

Met de droogte waren de hoefjes zo hard dat er niks aan te doen was. De week daarop was ik dood ziek, dus afgelopen week was het zover jacy haar eerste echte bekapbeurt. Ze deed het echt fantastisch.

Binnen een halfuurtje waren alle 4 haar hoefjes netjes gedaan. Soms liet ze even merken dat het wat te veel werd, dus dan gingen we verder met een ander been.
Na afloop kreeg ik nog het leuke compliment dat ze een van de braafste paarden was die mijn bekapper heeft en dat ik gigantisch trots op mezelf mag zijn.

Er was duidelijk te zien hoeveel druk ze op de teen heef gehad. Ook kan het zijn dat ze bevangen is geweest. (Wat hier al meerdere dachten aan de hand van de snavelvormig hoefjes.)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij gaan nu langzaam elke keer een beetje meer eraf halen, ze liep onwijs gevoelig nadietijd. Logisch natuuelijk, ze had een soort van natuurlijke ijzers ee onder zitten.

Ben benieuwd wat jullie wr van vinden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:24

Een paard hoort na het bekappen niet gevoelig te lopen. Ik vraag mijn smid altijd er niet te veel vanaf te halen. Dan maar wat vaker komen!

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:42

Paard in kwestie is nog nooit bekapt geweest, dan is het imo vrij logisch dat ze de eerste keer gevoelig lopen. Met een dergelijke hoef kan je bijna niet een klein beetje eraf halen, risico dat er grote brokken uitscheuren is dan gewoon te groot.
Nu zal dit even een fase zijn dat ze doormoeten. Keralit huffestiger is blijkbaar een super product om de ergste gevoeligheid eraf te halen, dat kan je proberen er even op te doen TS.

Lederen anatomische dressuursingel 120 cm te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/493423/ana ... -trekpaard

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:58

Ik ga meelezen, vind het zo knap van je ts - je hebt duidelijk goed met haar geoefend. Zo fijn dat ze nu in alle rust bekapt kan worden!

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 18:06

Anjali: ze had letterlijk een rand waar ze opliep wat te vergelijken was met een ijzer, haar hoeven waren ook best lang. Daardoor voelt het nu allemaal wat anders, en loopt ze wat gevoelig. En idd wat Duhelo zegt, dit is de eerste keer dat we wat echt bekappen dus dat speelt zeker mee.

Duhelo: dat klopt, we halen zoveel weg als wat kan. We doen de afspraken nu wat korter op elkaar zodat we elke keer een beetje verder kunnen. Je ziet duidelijk hoe snel ze groeien. Toen ze kwam zaten de diepe groeiringen nog helemaal boven aan, nu is het bijna weg. Ze heefr 1 nieuwe ring, ik denk zelf dat die komt door de stressvolle verhuizing en verandering van rantsoen (ze krijgt ander hooi en bij het begin veel krachtvoer). Ik zal daar is naar kijken dan. Bedankt voor de tip!

Swartbeessie: gezellig! Dankjewel leuk om te horen! Ik heb elke dag uiteraard hoeven gekrabt met haar. En om de dag doe ik benen strekken en rekken, dan zorg ik ook dat ik haar benen vasthoud zoals de smid dat zou doen tijdens het bekappen. Voorbenen naar voor vind ze soms nog lastig (ook beetje evenwichtskwestie), maar gaat al stukke beter.
Ben ik ook zo blij mee, heb zoveel commentaar gekregen van mensen toen ik zocht naar een smid. Ze kwamen allemaal met horrorscenarios dat ik de smid in gevaar zou brengen en dat een paard wat zo weinig kent vaak wel veel langer nodig heeft om te leren..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:34

Tjonge wat een verbetering. Ben benieuwd hoe dit er over een jaar uit ziet!

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!