3 jaar oud en nooit bekapt

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:54

Rizette schreef:
Het lijkt meer op een paard wat te lange hoeven heeft gehad om wat voor reden dan ook en wat toch wel meerdere malen bekapt is geweest. Als dit een paard is wat 3 jaar niet bekapt is geweest dan zou me dat toch echt wel heel erg verbazen met deze hoefvorm. Zal eigenlijk niet kunnen denk ik.

Het kan goed- slechte voeding, slecht onderhoud; toch slijten / brokkelen (dat doet het ook). Kan best. Gezien de algehele staat van de hoeven zover die nu te zien is, denk ik dat dat best mogelijk is.

Ik ben heel benieuwd, TS.
Hoe ben je hierbij terechtgekomen? Want ze klinken niet of ze goed onderhouden zijn ***edit: ik lees net in je andere topic, en die paardjes zien er helemaal niet slecht uit verder. Blijft evengoed eeuwig zonde van haar hoeven. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:22

Festeropre schreef:
Jawel hoor, zo kan een onbekapte driejarige hoef er echt uit zien, ook als ze op enkel zachte bodem staan.
De slechte conditie kan de hoefgroei enorm stagneren

Zo denk ik er ook over.
In het natte seizoen te zacht en flink aan het uitflaren.
In de zommer breken stukken uit.

De sterk opgekrulde nooit bekapte paarden hebben vaak geen mogelijkheid om te bewegen en krijgen dan de clownsschoen.

Kijk eens naar de hoeven bij bv mustangmakeover zoals nu in Duitsland bv op yt te vinden is.

De ringen/lagen komen door betere en slechtere omstandigheden, bv ziekte of een periode met zeer slecht voer als ze veel te lang zonder bijvoeding buiten staan.
Misschien was dit paard rang laagste waardoor het moeilijk was te vinden wat ze nodig had.

Over 6 maanden heb je een heel ander paard :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:37

BMHP schreef:
Festeropre schreef:
Jawel hoor, zo kan een onbekapte driejarige hoef er echt uit zien, ook als ze op enkel zachte bodem staan.
De slechte conditie kan de hoefgroei enorm stagneren

Zo denk ik er ook over.
In het natte seizoen te zacht en flink aan het uitflaren.
In de zommer breken stukken uit.

De sterk opgekrulde nooit bekapte paarden hebben vaak geen mogelijkheid om te bewegen en krijgen dan de clownsschoen.

Kijk eens naar de hoeven bij bv mustangmakeover zoals nu in Duitsland bv op yt te vinden is.

De ringen/lagen komen door betere en slechtere omstandigheden, bv ziekte of een periode met zeer slecht voer als ze veel te lang zonder bijvoeding buiten staan.
Misschien was dit paard rang laagste waardoor het moeilijk was te vinden wat ze nodig had.

Over 6 maanden heb je een heel ander paard :)

Mee eens.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 18:40

khirshanta schreef:
Rizette schreef:
Het lijkt meer op een paard wat te lange hoeven heeft gehad om wat voor reden dan ook en wat toch wel meerdere malen bekapt is geweest. Als dit een paard is wat 3 jaar niet bekapt is geweest dan zou me dat toch echt wel heel erg verbazen met deze hoefvorm. Zal eigenlijk niet kunnen denk ik.

Het kan goed- slechte voeding, slecht onderhoud; toch slijten / brokkelen (dat doet het ook). Kan best. Gezien de algehele staat van de hoeven zover die nu te zien is, denk ik dat dat best mogelijk is.

Ik ben heel benieuwd, TS.
Hoe ben je hierbij terechtgekomen? Want ze klinken niet of ze goed onderhouden zijn ***edit: ik lees net in je andere topic, en die paardjes zien er helemaal niet slecht uit verder. Blijft evengoed eeuwig zonde van haar hoeven. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt!

Er was een reactie op Facebook met een foro van haar en haar zussen. Dus was gaan kijken en zo doende eigenlijk. Ze hebben enkel de basis voorziening gehad dus water, hooi en gras geen entingen, dierartsen e.d. Enkel op een groot stuk weide gehouden.ook de ouder dieren zijn niet beleerd of dergelijke sommige kunnen halster anderen net zoveel als jacy. Zie zien er niet slecht uit, maar mogen wat mij betreft wel wat meer zorg en onderhoud

volg ons op insta @bigbluejacy

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 18:44

Ik heb net even wat fotos gemaakt op de bestrating kan je het wat duidelijke zien en staat ze recht. Fotos nog niet topkwaliteit want ze blijft niet staan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:48

Je ziet op de eerste en tweede foto een duidelijke verdikking boven haar kroonrand.
Daaraan zie je al hoeveel druk daar in de voet aanwezig is.

“ YOU ARE YOUR HORSE HIS LIFE”
Visit my insta; @Classical_Team

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:54

Zit er eigenlijk een scheurtje over de hele lengte in die hoef op foto 2,of is dat opgedroogde modder?Door dat zand en blubber is het niet goed te zien.Nou vind ik het toch wel sterk dat die van geboorte af nooit bekapt zouden zijn hoor.Misschien gebeurde het toch wel onder dwang en wil ze daarom nu geen voetjes meer geven?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:02

anjali schreef:
Zit er eigenlijk een scheurtje over de hele lengte in die hoef op foto 2,of is dat opgedroogde modder?Door dat zand en blubber is het niet goed te zien.Nou vind ik het toch wel sterk dat die van geboorte af nooit bekapt zouden zijn hoor.Misschien gebeurde het toch wel onder dwang en wil ze daarom nu geen voetjes meer geven?

Dit denk ik dus ook.
Mijne is volgens fokker ook gekapt maar toch kon niemand hem bij de achtervenen aanraken zelfs voorbenen was zeer eng de eerste maand dat ik hem had. (Slaan met achterbenen deed hij zodra je ze wou aanraken)
Uiteindelijk gehoord gekregen van iemand dat hij misschien wel gekapt is maar onder goede verdoving en misschien op een niet fijne manier waardoor hij eigenlijk een angst opgebouwd had.

https://amicigraphy.webnode.be/
Fotografie voor iedereen

khirshanta

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:15

Sodeju zeg...die zal zich een stuk beter voelen wanneer straks weer alles normaal is!

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 19:25

Art_Ificious schreef:
anjali schreef:

Dit denk ik dus ook.
Mijne is volgens fokker ook gekapt maar toch kon niemand hem bij de achtervenen aanraken zelfs voorbenen was zeer eng de eerste maand dat ik hem had. (Slaan met achterbenen deed hij zodra je ze wou aanraken)
Uiteindelijk gehoord gekregen van iemand dat hij misschien wel gekapt is maar onder goede verdoving en misschien op een niet fijne manier waardoor hij eigenlijk een angst opgebouwd had.

Zelf toch denk ik van niet dat se bekapt is. Zelfs de ouder dieren worden niet bekapt. Naast dat er geen budget voor is maakt het ze niet zoveel uit. Ze hebben totaal een stuk 15 paarden waarvan het een hels karwei zou zijn om ze te bekappen met gevaar voor eigen leven.. mijn merrie is dan nog het zachtst kwa karakter maar die anderen geven meteen een lel als je dicht bij komt. Jammer dat ik een fotos van de andere paarden heb, jacy had wel duidelijk de beste hoeven. Zou zelfs voor en leek te zien zijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:29

Euhm wacht even... geen budget voor een.smid? Waarom dan paarden houden EN ermee fokken? Dat snap ik dus echt niet. :n

https://amicigraphy.webnode.be/
Fotografie voor iedereen

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:31

Art_Ificious schreef:
Euhm wacht even... geen budget voor een.smid? Waarom dan paarden houden EN ermee fokken? Dat snap ik dus echt niet. :n

Broodfok, zoals ook bij honden bv.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 19:38

Festeropre schreef:
Art_Ificious schreef:

Broodfok, zoals ook bij honden bv.

Naja als het goed is word het binnenkort overgenomen door twee hele lieve mensen die wel echt om ze geven en zodra ze hoorden dat jacy zoveel wormen had meteen in de auto zijn gesprongen om zelf er heen te gaan en ze te ontwormen (3 uur rijden en een boottocht) zodat ze zeker weten dat het goed ging. Ze krijgen langzaam steeds wat meer invloed. Dus ik wil ze zeker niet slecht praten.

Edit: maar jullie hebben zeker gelijk. Daarnaast vind ik dag door dit soort laksheden de dieren onnodig lijden. Het zijn allemaal prachtige paarden maar het zou ze goed doen om dit te stoppen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:45

Mijn pony was toen ik hem kocht als 3 jarige ook nog nooit bekapt hoor, zo'n hoef brokkelt wel af. Die had ook geen overdreven lange hoeven alleen wat brokkels/scheuren en iets hoge hielen, hij heeft nu supermooie hoeven.

Alleen wanneer er ijzers onder zitten waardoor ze niet slijten/brokkelen krijg je vaak van die idioot lange flap voeten. Bij onbeslagen paarden is dat vaak niet het geval.

Hoeven van de foto's van TS zijn gewoon niet in balans nu, denk dat het er met een paar keer bekappen al veel beter uit ziet, beter geen voorbarig conclusies trekken.. die groeiringen kunnen allerlei oorzaken hebben.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 16:15

Ze lag vandaag dus kon snel twee fotos maken van haar linker voor been.
Imiddels kan ik haar voornemen al enkele seconden optillen dus verwacht snel betere fotos te hebben.Afbeelding
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:30

Ik heb even in je andere topic gespiekt maar mijn god zeg, wat staan die beesten er schandalig slecht bij daar waar ze vandaan komt!!
Vind het paard ook veel te mager voor een paint. Ik heb zelf quarters en paints en uit verschillende opfok bedrijven maar geloof me, die horen er niet zo bij te staan.
En dan de hoeven, echt schandalig dat die fokker dat niet laat doen!! Dat hoort er bij en anders moet je geen paarden houden en al überhaupt niet fokken.
Persoonlijk had ik daar nooit een paard gekocht maar dat is mijn mening. Fokkers als dat kun je maar beter mijden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:37

_kmbn schreef:
Ze lag vandaag dus kon snel twee fotos maken van haar linker voor been.
Imiddels kan ik haar voornemen al enkele seconden optillen dus verwacht snel betere fotos te hebben.[ [url=m/GKbvSN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/45ypYp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog duidelijker is hier de lange teen te zien!
Fijn dat het goed gaat met optillen, hopelijk kan er snel wat gedaan worden.

[

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:51

Ik heb een aantal keer tinkers bekapt die zo uit ierland en engeland kwamen en ook nog geen bekapper gezien hadden, ik vind deze hoeven er niet heel erg schrikbarend uitzien. Er zit gerust wel wat werk aan maar ik denk dat je met een paar bekappingen nette hoeven hebt hoor. Ik verwacht dat de ringen en het niet recht naar beneden groeien van de hoefwand door verschil in voeding komt in de zomer en winter.
Fijn dat je een geduldige bekapper hebt, niet te veel in een keer willen doen, zorg dat je paard eerst alleen maar goede ervaringen opdoet en dat de bekapping niet te lang duurt.

Kijk voor TREC instructrie en trainingen op onze website http://www.trec-training.nl

Hoefschoenmaatje, passervice voor hoefschoenen, stuur PB voor meer info

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:59

Ik vind de hoeven niet schrikbarend eerlijk gezegd, er zijn paarden waarbij je dit lang kan volhouden.
Bij mijn paard is dit ook zo geweest en ik kan rustig een half jaar tot jaar zonder smid .
Alleen voor de netheid en klein onderhoud doe ik het.
Mijn shettendame moet iedere 8 weken anders krijgt ze lange platvoeten.
Zo kan het per paard verschillen hoor.
Ben heel erg benieuwd.
Mijn kleinste hengstje is ook panisch bij achterbenen.
Ik doe een touw om het achterbeen en ga langzaam wrijven en wat druk opvoeren met optillen.
Zo kan hij mij niet slaan en hij vind het niet zo eng als met handen werken.
Zo werk ik toe naar de normale manier op een vriendelijke stressloze wijze

[o] Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:00

Delphi2 schreef:
Ik heb een aantal keer tinkers bekapt die zo uit ierland en engeland kwamen en ook nog geen bekapper gezien hadden, ik vind deze hoeven er niet heel erg schrikbarend uitzien. Er zit gerust wel wat werk aan maar ik denk dat je met een paar bekappingen nette hoeven hebt hoor. Ik verwacht dat de ringen en het niet recht naar beneden groeien van de hoefwand door verschil in voeding komt in de zomer en winter.
Fijn dat je een geduldige bekapper hebt, niet te veel in een keer willen doen, zorg dat je paard eerst alleen maar goede ervaringen opdoet en dat de bekapping niet te lang duurt.

Dit is een stukje van een deskundige!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:17

Hoeven zien er op zich prima uit om nog nooi gekapt te zijn.

Die ringen zijn ook 'normaal'
Kunnen ontstaan door ziekte,stress,verandering van voer,bevangenheid,....
Ze zitten allemaal bovenaan,dus het dier moet in de laatste maanden heel wat meegemaakt hebben qua verandering of gezondheidsproblemen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:24

Interessant topic!

Ik vind de hoeven niet heel schrikbarend, ik ben benieuwd wat de smid er van zegt (vooral van de randen, al zou ik me er nog niet al te druk om maken, dat kan liggen aan wat anderen hier ook al uitleggen) en hoeveel bekapbeurten ze nodig heeft.

Die van mij was zelfs ruim 4,5 toen hij voor het eerst een hoefsmid zag; 1,5 maand nadat ik hem had gekocht (net even terug gezocht). Eerder lukte dat niet veilig, simpel om dezelfde reden: hij was er nog niet klaar voor.

Hij had lange tenen en brede voeten, maar niet schrikbarend. Ze begonnen pas na de verhuizing wat te brokkelen, waarschijnlijk combinatie seizoen, wisseling van rantsoen en bodem, maar geen scheuren of dergelijke. Hij heeft zijn hele leven in een kudde in een natuurgebied gestaan, ook dus geen mens van dichtbij gezien voor zaken als halsters, laat staan bekappen. Hoeven zijn op natuurlijke weg gesleten vermoed ik in de jaren.

Echt duidelijke foto's van zijn hoeven destijds heb ik niet, maar er staan wel een aantal foto's dat hij op het beton staat dat je een indruk kunt krijgen:
[PP] [VOLG] Rock-it, rock my world.

Afbeelding

Hij is dus na 1,5 maand aan de voorkant bekapt en ik ben verder gegaan met oefenen voetjes geven en vasthouden, voor en achter. Toen hij de voorkant voor de tweede keer kon bekappen, kon hij achter ook mee nemen. Het heeft wel wat werk gekost, ik denk ongeveer een jaar. Toen begonnen de voorhoeven juist in te scheuren middenvoor en heeft een andere smid meegekeken en ze uiteindelijk goed gekregen. Nu heeft hij al een jaar perfecte voeten.
Overigens geen nadelen aan gehad qua beenstand of vergroeiingen, hij heeft prima voeten en beenwerk. :)
Als je een smid hebt die weet wat hij of zij doet, en niet te veel in één keer wil doen, komt het wel in orde met die voetjes.

Leuk hoor, een projectpaard! Leuk dier! Veel geluk er mee. Mijn ervaring met projectpaardjes is dat je er onwijs veel voor terugkrijgt.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 17:46

Popstra schreef:
Ik heb even in je andere topic gespiekt maar mijn god zeg, wat staan die beesten er schandalig slecht bij daar waar ze vandaan komt!!
Vind het paard ook veel te mager voor een paint. Ik heb zelf quarters en paints en uit verschillende opfok bedrijven maar geloof me, die horen er niet zo bij te staan.
En dan de hoeven, echt schandalig dat die fokker dat niet laat doen!! Dat hoort er bij en anders moet je geen paarden houden en al überhaupt niet fokken.
Persoonlijk had ik daar nooit een paard gekocht maar dat is mijn mening. Fokkers als dat kun je maar beter mijden.

Ik vind dat je zeker gelijk heb, ze hadden absoluut aandacht aan de hoeven moeten geven. Ze staat ook heel schraal, ze heeft daarbij wormen maar eer continue. Nu word ze bijgevoerd en hoop dat ze snel opknapt. Ik wist van te voren niet dat ze er zo bij stond maar toen ik daar eenmaal kwam en ze mij uitkoos was ik verliefd op haar en kon ik haar daar niet laten staan. :o

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 17:50

LukieBradley schreef:
Ik vind de hoeven niet schrikbarend eerlijk gezegd, er zijn paarden waarbij je dit lang kan volhouden.
Bij mijn paard is dit ook zo geweest en ik kan rustig een half jaar tot jaar zonder smid .
Alleen voor de netheid en klein onderhoud doe ik het.
Mijn shettendame moet iedere 8 weken anders krijgt ze lange platvoeten.
Zo kan het per paard verschillen hoor.
Ben heel erg benieuwd.
Mijn kleinste hengstje is ook panisch bij achterbenen.
Ik doe een touw om het achterbeen en ga langzaam wrijven en wat druk opvoeren met optillen.
Zo kan hij mij niet slaan en hij vind het niet zo eng als met handen werken.
Zo werk ik toe naar de normale manier op een vriendelijke stressloze wijze

Ik ben ook eeg benieuwd hoe het nou allemaal zit als we het wat duidelijker kunnen bekijken. Ik doe alles lekker oo haar tempo, maar door de twee paarden die er nu bij staan is er veel onrust en dat maakt het wel even wat lastiger. Gelukkig heeft ze wel een heel kalm karakter

Delphi2 schreef:

Ja ik wil zeker dat ze alleen goede ervaringen heeft, alles zo prettig mogelijk voor haar. Ze stonden bij de fokker in de zomer 24/7 op de weide (30 ha) en zodra het weer te slecht werd stonden ze in een stuk wat weide was met onbeperkt hooi. Ze worden niet bijgevoerd daar.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 17:53

tengeltje11 schreef:
Hoeven zien er op zich prima uit om nog nooi gekapt te zijn.

Die ringen zijn ook 'normaal'
Kunnen ontstaan door ziekte,stress,verandering van voer,bevangenheid,....
Ze zitten allemaal bovenaan,dus het dier moet in de laatste maanden heel wat meegemaakt hebben qua verandering of gezondheidsproblemen.

Ik heb nog even na gevraagd en ze is naar weten nooit bevangen geweest. Ze heeft wel heeel veel wormen en echt allemaal verschillende, Wij zijn nu bezig met het ontwormen. Kwa voeding van gras naar hooi, en verder weet ik het ook niet. Heb helaas in de winter haar hoeven niet kunnen bekijken toen was het eeg nat namelijk..