3 jaar oud en nooit bekapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 18:00

Leo schreef:
Interessant topic!

Ik vind de hoeven niet heel schrikbarend, ik ben benieuwd wat de smid er van zegt (vooral van de randen, al zou ik me er nog niet al te druk om maken, dat kan liggen aan wat anderen hier ook al uitleggen) en hoeveel bekapbeurten ze nodig heeft.

Die van mij was zelfs ruim 4,5 toen hij voor het eerst een hoefsmid zag; 1,5 maand nadat ik hem had gekocht (net even terug gezocht). Eerder lukte dat niet veilig, simpel om dezelfde reden: hij was er nog niet klaar voor.

Hij had lange tenen en brede voeten, maar niet schrikbarend. Ze begonnen pas na de verhuizing wat te brokkelen, waarschijnlijk combinatie seizoen, wisseling van rantsoen en bodem, maar geen scheuren of dergelijke. Hij heeft zijn hele leven in een kudde in een natuurgebied gestaan, ook dus geen mens van dichtbij gezien voor zaken als halsters, laat staan bekappen. Hoeven zijn op natuurlijke weg gesleten vermoed ik in de jaren.

Echt duidelijke foto's van zijn hoeven destijds heb ik niet, maar er staan wel een aantal foto's dat hij op het beton staat dat je een indruk kunt krijgen:
[PP] [VOLG] Rock-it, rock my world.

[ Afbeelding ]

Hij is dus na 1,5 maand aan de voorkant bekapt en ik ben verder gegaan met oefenen voetjes geven en vasthouden, voor en achter. Toen hij de voorkant voor de tweede keer kon bekappen, kon hij achter ook mee nemen. Het heeft wel wat werk gekost, ik denk ongeveer een jaar. Toen begonnen de voorhoeven juist in te scheuren middenvoor en heeft een andere smid meegekeken en ze uiteindelijk goed gekregen. Nu heeft hij al een jaar perfecte voeten.
Overigens geen nadelen aan gehad qua beenstand of vergroeiingen, hij heeft prima voeten en beenwerk. :)
Als je een smid hebt die weet wat hij of zij doet, en niet te veel in één keer wil doen, komt het wel in orde met die voetjes.

Leuk hoor, een projectpaard! Leuk dier! Veel geluk er mee. Mijn ervaring met projectpaardjes is dat je er onwijs veel voor terugkrijgt.


Ja ik wacht ook gewoon af tot de bekapper is geweest. Ik vind het onwijs interessant iedereen zijn meningen te lezen. En wat je allemaal uit de hoeven kan halen echt bijzonder.

Wauw wat een prachtig paard heb je zeg! En een super gaaf topic die ga ik is rustig kezen. Mijn meissie was wel iets meer bekend met mensen maar alleen van de hooibaal neer zetten in de winter. Ik heb de 11e een afspraak maar weet niet of ik dat ga redden. Maar we hadden besproken dat we het anders verplaatsen. Nu tilt ze enkele seconden haar voornemen op. Dus misschien kunnen we wel alleen voor doen.

Ik vind het allemaal super spannend en leuk tegelijk. Som denk ik waar begin ik aan maar ze is zo leuk,nieuwschierig en lief.

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:00

Gewoon rustig bekappen niet alles in 1 keer willen maar over een paar bekappingen verdelen

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:31

_kmbn schreef:
Popstra schreef:
Ik heb even in je andere topic gespiekt maar mijn god zeg, wat staan die beesten er schandalig slecht bij daar waar ze vandaan komt!!
Vind het paard ook veel te mager voor een paint. Ik heb zelf quarters en paints en uit verschillende opfok bedrijven maar geloof me, die horen er niet zo bij te staan.
En dan de hoeven, echt schandalig dat die fokker dat niet laat doen!! Dat hoort er bij en anders moet je geen paarden houden en al überhaupt niet fokken.
Persoonlijk had ik daar nooit een paard gekocht maar dat is mijn mening. Fokkers als dat kun je maar beter mijden.


Ik vind dat je zeker gelijk heb, ze hadden absoluut aandacht aan de hoeven moeten geven. Ze staat ook heel schraal, ze heeft daarbij wormen maar eer continue. Nu word ze bijgevoerd en hoop dat ze snel opknapt. Ik wist van te voren niet dat ze er zo bij stond maar toen ik daar eenmaal kwam en ze mij uitkoos was ik verliefd op haar en kon ik haar daar niet laten staan. :o

Komt wel goed met haar hoor ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:41

Festeropre schreef:
Te lange teen ( toon ) door geen of slechte bekapping kan dezelfde hoefvorm geven


Nee een gezonde hoef die te lang wordt breekt gewoon af. Een snavel ontstaat alleen bij hoefbevangenheid.

Dit paard is zeker weten HB geweest.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 06:48

Arabesk schreef:
Festeropre schreef:
Te lange teen ( toon ) door geen of slechte bekapping kan dezelfde hoefvorm geven


Nee een gezonde hoef die te lang wordt breekt gewoon af. Een snavel ontstaat alleen bij hoefbevangenheid.

Dit paard is zeker weten HB geweest.


Is dat zo?
Een paard met ondergeschoven hielen en lange tenen die ook nog op zachte bodem staat kan toch wel degelijk deze hoefvorm ontwikkelen?
Je ziet toch ook de welbekende “ harlekijn” voeten? Breken toch ook niet vanzelf af?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:35

Volgens mij wordt een jong en mager paard wat 24\7 buiten staat niet gauw hoefbevangen.Het zijn meestal oudere te vette paarden die onvoldoende beweging krijgen,die daar gevoelig voor zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:10

Festeropre schreef:
Arabesk schreef:


Nee een gezonde hoef die te lang wordt breekt gewoon af. Een snavel ontstaat alleen bij hoefbevangenheid.

Dit paard is zeker weten HB geweest.


Is dat zo?
Een paard met ondergeschoven hielen en lange tenen die ook nog op zachte bodem staat kan toch wel degelijk deze hoefvorm ontwikkelen?
Je ziet toch ook de welbekende “ harlekijn” voeten? Breken toch ook niet vanzelf af?


Ja dat kan inderdaad wel degelijk. Hoeven ze echt niet altijd hoefbevangen voor geweest te zijn!

Birdie60

Berichten: 8399
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:13

Mijn haflinger die ik gehad heb daar kwam de hoefsmid wel maar die vroeg elke keer wat die kwam doen.
Vond het nog niet nodig. Zagen er goed uit, heeft ook 3 jaar geen behandeling gehad.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:18

@ Quir;
Daar ben ik eigenlijk van overtuigd, maar ik heb Arabesk hoog staan dus wil het graag van haar aannemen.

@ Arabesk; kan je dit verder onderbouwen?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:45

Hoe dan ook,volgens de berichten van ts is het paard nu niet hoefbevangen want hij loopt goed.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:03

is de smid al geweest?

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:04

nanoukkie schreef:
is de smid al geweest?

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:12

Volgens haar andere topic is de hoefsmid nog niet geweest....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:33

Arabesk schreef:
Festeropre schreef:
Te lange teen ( toon ) door geen of slechte bekapping kan dezelfde hoefvorm geven


Nee een gezonde hoef die te lang wordt breekt gewoon af. Een snavel ontstaat alleen bij hoefbevangenheid.

Dit paard is zeker weten HB geweest.


Gezonde hoeven breken idd gewoon, al zie ik hier wel verschil tussen seizoenen. In de winter en het voorjaar zijn de hoeven wat langer en moet ik er af en toe wel wat aan doen, dit puur door de zachtere (natte) bodem van de wei.
Nu is de bodem weer hard en breekt alles dat te lang geworden is langzaam, stukje voor stukje af.

Zolang ze er dus geen last van hebben doe ik weinig aan de hoeven, af en toe knip ik er een afgebroken stukje af als dat er moeilijk af komt, haal er een vijl langs en dat is het.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 20:08

Whoooops, meldingen uitgeschakeld :o
Mijn bekapster is langs geweest, toen vertikte jacy het om haar benen op te tillen. Ze kreeg super veel stres en drentelde alle kanten op. Toen hebben wij samen besloten dat, die maand of anderhalf niet uitmaakt op de ruim drie jaar.

Imiddels te jacy alle vier de hoeven goed uit en heb ik ze allemaal al 2/3 x helemaal goed kunnen uitkrabben. Ze slofte erg door het uitkrabben is dit veel minder.
Ik denk persoonlijk dat ik nog 1/2 weken wacht rot me bekapper er bij komt. Waarom? Als jacy gestrest raakt, komt ze in freeze. Je kunt doen wat je wilt maar ze is zo weer weg. Dan ga je geen beentje tillen, misschien haar achterheen. Maar dat vind ik nog niet veilig omdat ik merk als iemand anders haar nog der achter been tilt ze onwijs gaat terug trekken en dan vervolgd flinke trappen naar achter kan geven.

Ik wil net als alle eerste ervaring die ze nu heeft, een prettige ervaring is. Dus ook met het eerste keer bekappen. Voor de rest knapt ze flink op. Heb haar immidels echt super uitgestrekt zien draven en galopperen, ze loopt spat zuiver. Om hoog en naar beneden zowel in draf als galop heb ze ook geen moeite mee.

Fotos heb ik niet kunnen maken van der onderkant omdat elke x het tijdens een training is, of ik me telefoon in de keer heb. Zou van de week even kijken of dat gaat lukken!

Meldingen staan weer aan := dus de berichten ga ik wel binnen zien komen nu.

Anoniem

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:35

Goed dat je je dame er langzaam aan laat wennen, in kleine stapjes, op haar tijd. Zo doet ze positieve ervaringen op met de hoefsmid.. Fijn, dat je het zo goed met haar doet !

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 08:10

Vanavond spoedje bekapper. Gister avond zag ik dat bij haar rechtervoorhoef de scheur eerst nog verder verticaal naar boven was gegaan. Dit was een serieuze split geworden. Vervolgens gaat hij horizontaal verder.

We gaan kijken wat we kunnen doen en hopen dat we het haar even weer wat gemakkelijker kunnen maken.

Ik geef jullie vanavond of morgen wek weer even een update

Anoniem

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:11

Succes!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 09:45

Gisteravond is de bekapper met spoed gekomen. Maar goed ook want de kier was nu een loshangende flap geworden.

We hebben alleen de voorhoeven gedaan omdat ze het echt nog super spannend vond.

Ze heeft de teen een flink stuk ingekort en een beetje bijgevijld, maar het vijlen vond ze super spannend.

Ze heeft dubbele zolen en der hoeven zijn er knoerd hard. We gaan nu om de drie weken elke keer een kleinstukje bijwerken.

Van der snaveltjes zijn zeker al 6-8 cm afgehaald, ze liep ook meteen een stuk makkelijker dan gister.

Ik heb even wat snelle fotos gemaakt, maar ze was zo klaar er mee naar het bekappen dat ze ook geen zin had om allebei der voor hoeven te tillen.

Het is nog niet perfect, nog lange niet maar het was ook niet bedoeling dat ze gister al bekapt werd. Ik ben super trots op hoe ze het deed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas foto niet duidelijk, hebben dus alleen hoef in gekort en een beetje geveild. Dus de onderkant is nog zoals hij was toen ze kwam.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:23

Was sedatie geen optie zodat onderkant ook gedaan kon worden?

Mijn paard was ook verschrikkelijk angstig voor de smid. En de eerste smid die ik liet komen heeft die angst niet bepaald verholpen maar juist verergerd door een dierenarts erbij te halen die hem bleef inspuiten (1200 kg terwijl Limo 350kg woog). Ij kreeg daarnaast ook adviezen waarbij ik verstomd stond. Die dierenarts heeft achter zijn geld kunnen fluiten.

Tweede smid was veel rustiger nam alle tijd en heeft de voorvoetjes onder sedatie perfect kunnen doen. Achtervoetjes niet want dan brak Limo door de verdoving heen.

Heb zelf véél geoefend met de hoeven inclusief zelf vijlen en na een aantal maanden lukte ook linksachter perfect zonder sedatie alleen rechtsachter bleef nog een probleem. Nu een jaar later lukken alle vier de hoeven zonder sedatie.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:52

Art_Ificious schreef:
Was sedatie geen optie zodat onderkant ook gedaan kon worden?

Mijn paard was ook verschrikkelijk angstig voor de smid. En de eerste smid die ik liet komen heeft die angst niet bepaald verholpen maar juist verergerd door een dierenarts erbij te halen die hem bleef inspuiten (1200 kg terwijl Limo 350kg woog). Ij kreeg daarnaast ook adviezen waarbij ik verstomd stond. Die dierenarts heeft achter zijn geld kunnen fluiten.

Tweede smid was veel rustiger nam alle tijd en heeft de voorvoetjes onder sedatie perfect kunnen doen. Achtervoetjes niet want dan brak Limo door de verdoving heen.

Heb zelf véél geoefend met de hoeven inclusief zelf vijlen en na een aantal maanden lukte ook linksachter perfect zonder sedatie alleen rechtsachter bleef nog een probleem. Nu een jaar later lukken alle vier de hoeven zonder sedatie.


Nee sedatie is totaal niet nodig. Ze moet het gewoon nog leren, dat is een proces. Ze vertrouwt het allemaal nog niet helemaal en vreemden zijn nog spannender. Het komt vanzelf wel, we bouwen het langzaam op. Me bekapper heeft goed de hoeven bekeken en het is ook niet echt nodig om haast te hebben omdat ze wat we nu kunnen zien sterke hoeven heeft. Maar gewoon goed bijhouden.

Maar wel bedankt voor de tip!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 15:39

Zo ben ik weer vandaag ging het beentje tillen serieus perfect alle vier. Daarom ook super goede fotos geschoten!

Ik zou zeggen brand los!!

Rechts voor
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Als ze gister zo tilde hadden we ze makkelijk alle vier goed kunnen doen. Maar wie weet de volgende keer!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:43

Dit vind ik er niet eens schrikbarend uitzien hoor- niet goed nog, maar valt voor mij niet onder de noemer 'zwaar ernstig'

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:48

Rizette schreef:
Het lijkt meer op een paard wat te lange hoeven heeft gehad om wat voor reden dan ook en wat toch wel meerdere malen bekapt is geweest. Als dit een paard is wat 3 jaar niet bekapt is geweest dan zou me dat toch echt wel heel erg verbazen met deze hoefvorm. Zal eigenlijk niet kunnen denk ik.


Misschien dat de vorige eigenaren zelf het met een RASP of vijl hebben bijgehouden ?

Hebben ze al die tijd ook bij mij 6 jarige shetje gedaan. Is nu in dit jaar voor het eerst weer bekapt. En die zag er ook aan dat er geen professional aan heb gezeten.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: 3 jaar oud en nooit bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:06

misschien handig als je zelf thuis met optillen ook wat probeert te vijlen en tikken op de hoef. ik heb zelf gewoon een hoefvijl voor de randen / haakjes maar je kunt ook gewoon een kleine houtvijl ofzo gebruiken om te oefenen. Scheelt weer veel voor je bekapper