Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:31

Mogelijks beginnende podotrochleose ivm botopbouw aan het straalbeen.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:26

En is er al voortgang Ts?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:41

Zoals ze op die eerste foto staat, lijkt het me misschien toch (ook) hoefkatrolontsteking te zijn.

Ik zou haar desondanks meteen van het gras halen, en preventief op HB dieet zetten, tot een tweede arts ernaar heeft gekeken.

Dit is hoe dan ook niet met een ijzer op te lossen. Het ijzer zorgt alleen voor verlichting (mits goed aangebracht), maar er is behandeling nodig om het probleem weg te halen.

Wat zegt je smid?

Heb je foto's (close up) van de hoeven? (per hoef, in stand, 1 foto van de zijkant, 1 van de voorkant en 1 van de onderkant)

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:29

Geen update meer? Jammer...

88henkie88
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-18

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 01:07

Rotstraal wordt nu behandeld, daarna behandeling met speciale pad en soort van kit.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 01:31

Maar je paard staat niet zo van de rotstraal hoor

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:58

Nou idd, ik geloof nooit dat dit alleen door rotstraal komt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:11

Mij lijkt een second opinion door een andere smid en evt. röntgenfoto's van de hoeven met spoed toch wel op zijn plaats voor dit paard... Hier kun je toch niet rustig naar blijven kijken?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:06

arm dier... volgens mij moet je echt meer actie ondernemen, hij heeft echt pijn.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:18

Het lijkt bevangenheid, maar kan echt van alles zijn (de mijne die zo stond had tumor in het hoofd waardoor er pijnprikkels verden verstuurd terwijl er verder niks aan de hand was), zorg eerst zo snel mogelijk voor betere pijnbestrijding en een second opninion lijkt me in dit geval niet verkeerd.

Vind het kwalijk dat je paard geen betere pijnbestrijding gekregen heeft namelijk. Door de stress van pijn herstellen ze ook minder goed.

Sterkte, ik hoop dat je snel een behandelbare diagnose krijgt met passende behandeling en het snel opknapt dan.
Laatst bijgewerkt door Lante op 02-06-18 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:18

Dat paard heeft echt pijn . Mij maak je niet wijs dat dit paard geen pijnstillers nodig heeft. Zeker het verhaal van steeds wisselen van been baart me zorgen.
Ik zou zeker een andere DA laten komen.
Zou sowieso ook testen op cushing .
Dit is gewoon sneu.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:24

Gerum.. Als ik de foto's zie van je paardje voel ik de pijn bijna zelf. Dit ziet er echt niet goed uit! Er is Veel geroepen over een andere dierenarts en dat lijkt me ook het beste. Alleen zo te lezen heb je dat niet gedaan ts? Erg jammer want dit paardje heeft echt echt goede zorg nodig op dit moment en een juiste gerichte behandeling

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:31

Zoals Knert zegt:
Weg bij Zeddam. Echt...

Voor een second opinion naar de Graafschap dierenartsen in Vorden ( en dan specifiek vragen naar Jeroen Smak of Schelto Jonker..
Of anders inderdaad de Watermolen in Haaksbergen.

Maar niet.... níet, NIET Zeddam laten klungelen
(

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:34

Ik heb ooit een paard gekocht waar aan 4 benen de hele straal zo ongeveer weggerot was, die stond echt niet zo sneu :n

Ik beb ooit een paard in deze houding op stal gevonden en die had een infectie van het kniegewricht. Die houding staat synoniem voor vreselijk veel pijn en moet dringend met pijnstilling behandeld worden.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:39

Ik vind het geen typische hoefbevangenheid-houding.

Mij viel op: de knik in de pols (voorknie, handwortel, carpus - het gewricht heeft vele namen).

1) Dit is een lastige stand die veel kracht kost.
2) In principe geloof ik de rotstraal en de botopbouw in het straalbeentje wel.

....maar een diagnose is een verhaal met kop en en staart.
Het dier ontlast om 'een' reden de hoefkatrol, waar ook gedoe is te zien, de straal kan haar functie niet uitoefenen en er komt rotstraal.

Maar wat gebeurt er nou dat er nieuw botweefsel aan het straalbot komt...?
Of idd: is er iets mis in de pols...?
Of god verhoede in het brein...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-06-18 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:40

Hoefbevangen, hoefkatrolontsteking en/of eventueel rugpijn lijken me voor de hand liggende aandoeningen waarom het paard zo staat.
Ze stapt erg kort, hoe draaft ze?

Deze stand komt absoluut NIET van rotstraal.
Een eggbar-ijzer (eventueel met zooitje en siliconen) was vroeger, en nu soms nog, het middel om een paard met hko op de been te houden.
Er is ook wat te zien op de straalbenen, dus hko is voor de hand liggend.
Hier kunnen ze ook flink rugpijn door ontwikkelen, omdat ze anders staan en lopen.
Andersom kan ook, door de rugpijn hko ontwikkelen.

Kortom, paard van het gras en door een GOEDE kliniek na laten kijken, want dat dit dier pijn heeft is door een blinde nog te zien.

Sterkte!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:48

Ik vraag mij af in hoeverre dit een serieuze vraag / account is... :?

Kan mij namelijk niet voorstellen dat je als paardeneigenaar je paard zo dagen of misschien wel wekenlang laat staan, echt niet.
Plus alle reacties in dit topic wijzen in dezelfde richting. En daar werd niet meer op gereageerd. Waarom dan een topic / account aanmaken ? :?

Voor mij teveel dingen die niet helemaal kloppen :+

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:51

Waarom weiger je je paard de nodige zorg? Je behandelt voor iets wat je paard niet heeft, en ondertussen heeft dat arme beest vreselijk veel pijn..... Sneu dit....

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:55

Mijn paard met hoefkatrolontsteking stond ook zo, ze liep zelfs zo.
Ze had erg veel pijn, helaas konden wij niets meer doen en is ze ingeslapen worden.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:41

SweetVanille schreef:
Waarom weiger je je paard de nodige zorg? Je behandelt voor iets wat je paard niet heeft, en ondertussen heeft dat arme beest vreselijk veel pijn..... Sneu dit....


Beetje rare reactie.. eigenaar weigert paard niks. Is naar een kliniek gegaan, en doet wat men daar denkt dat er gedaan moet worden en niks minder.
Dat bokt ervaringen heeft met deze kliniek die niet goed zijn, dat kan de eigenaar ook van tevoren niet ruiken.

Dit paar zo laten staan en er niks aan doen, dát is zorg weigeren...

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:46

Ik zou een andere DA zoeken. Jouw paard staat er heel vreemd bij; uit jouw beschrijving dat ik meteen aan hoefbevangenheid, maar de foto's laten nog meer zien dan alleen dat. Loopt je paard wel gewoon zuiver, kan hij kleine draaien probleemloos maken?

Het ziet eruit alsof je paard heel veel pijn heeft, maar als het lopen op harde en zachte grond prima is, als draaien makkelijk gaat etc, dan is het misschien toch iets anders.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:46

Pluttersput schreef:
SweetVanille schreef:
Waarom weiger je je paard de nodige zorg? Je behandelt voor iets wat je paard niet heeft, en ondertussen heeft dat arme beest vreselijk veel pijn..... Sneu dit....


Beetje rare reactie.. eigenaar weigert paard niks. Is naar een kliniek gegaan, en doet wat men daar denkt dat er gedaan moet worden en niks minder.
Dat bokt ervaringen heeft met deze kliniek die niet goed zijn, dat kan de eigenaar ook van tevoren niet ruiken.

Dit paar zo laten staan en er niks aan doen, dát is zorg weigeren...



Iedere paardeneigenaar ziet dat dit geen rotstraal is... Ik heb het niet eens over Bokt ervaring met een zekere kliniek... En je laatste zinnetje. Precies. Er gebeurt niks aan. Dan zijn we er toch? :')

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:55

Nee er wordt zeker wel wat mee gedaan alleen niet precies wat het "boktpubliek" nogal dwingend adviseert 8)7
Het staat de ts volkomen vrij om iets met het advies te doen of niet.
We zitten hier niet op een diergeneeskundige faculteit advies site volgens mij, Iedereen is amateur en doet het met de kennis die hij of zij denkt te hebben, dat wil niet zeggen dat ze het dan bij het rechte eind hebben.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:58

Het hoeft niet persee hoefbevangenheid te zijn. Een paard staat op die manier doordat het pijn heeft en hij deze pijn wil ontlasten. Het kan dus ook een andere oorzaak dan hoefbevangenheid zijn.
Máár ook ik geloof niet zo dat rotstraal de reden is van deze pijn.. Zou heel goed kunnen dat hij rotstraal heeft hoor, maar dan denk ik dat er ook nog iets anders mis is. Wat het is, geen idee. Het is alleen wel duidelijk dat hij verschrikkelijk veel pijn heeft!
TS, ik hoop voor jou én voor je paard dat je er snel achter komt wat de reden van deze pijn is en dat hij snel genezen is :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:00

iedere paardeneigenaar? Kom, nou schat je alle paardeneigenaren wel heel hoog in; ik ken paardeneigenaren die al jaren paarden hebben maar nog geen kreupel paard kunnen herkennen als het in lichtere mate kreupel is. Of jaren rijden maar nog niet weten hoe ze op correcte wijze een simpel bustrensje in het hoofdstel moeten hangen.

Zoals Pluttersput al zegt; ts handeld zoals hem dat door de kliniek verteld is en hij (logisch ook) er van uit gaat dat de da weet waar die over praat

ontopic: mij lijkt me ook dat er wat anders aan de hand is dan rotstraal. Ik ga dan ook mee met de mensen die zeggen voor een second opinion te gaan bij een andere kliniek. Want is overduidelijk dat het paard van je dochter erg veel pijn heeft.