Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:07

khirshanta schreef:
Gedeeltelijk wel- als ze het fatsoenlijk kunnen; zeker. Absoluut doen.

Vaak genoeg wat aangekloot gezien, wat achteraf weer rechtgezet moet worden. Daarom; het is geen hogere wetenschap, maar sommige mensen hebben er geen inzicht in en gevoel voor. Die mensen, met alle respect, moeten eraf blijven en het aan eon ander overlaten



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:18

Ja als je het zover laat komen daar er iemand met een hamer en bijl aan moet gaan zitten heb je idd geen inzicht.
En het gaat hier over; je eigen paard bijhouden.
Niet je eigen manege

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:23

Sommige mensen hebben nu eenmaal een stal, en sommige mensen hobbyen aan op een stal (ik).

Je doet het klinken alsof er paarden verminkt en hoeven afgehakt worden, en dat vind ik te ver gaan.

Met mes en hamer is waar de naam bekapper vandaan komt. Als je dat schuwt, denk ik dat de term 'natuurlijk vijler' beter past.

Edit: verder vind ik het een niet topic gerelateerde post, en ga ik hier niet verder op in.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 06-06-18 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:24

Anoniem schreef:
Het inzicht van het vakkundig oog en dit foutloos in uitvoering kunnen brengen met kapmes en hamer.
In één keer de overtollige hoefwand eraf kappen en vervolgens in één keer de, wat men bij NB een mustangroll noemt, de afronding eraf kappen.
Lucht leggen kan apart daarbij nog worden gedaan. Overtollig steunsel wordt ook weg gekapt.
Niet stukje bij beetje met de kniptang eraf knippen zoals tegenwoordig veel wordt gedaan.

[ [url=m/uZud1u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H9tjwz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier kwam geen vijl, mes of kniptang aan te pas.
Daarom heet het van vroeger uit ook bekappen.

Erzijn meer wegen die naar Rome leiden. Wat voor gereedschap je prefereert zegt imo weinig over de kwaliteit van je ambachtsschap.
Hier in IJsland werden ( nu steeds minder, maar nog wel in gebruik) deze trekmessen gebruikt, hófjárn genaamd https://goo.gl/images/dN5M5v
Produceert dezelfde mooie reepjes hoef als de kapmethode. Beter? Slechter? Niet echt. Ik prefereer persoonlijk hoefmessen, tang en rasp.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:25

Het woord “natuurlijk” refereerd naar de slijtage zoals deze ook in de natuur plaatsvind, elke dag een beetje.
Met tang aan de slag?
Prima in de beginfase of bij een medische noodgreep

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:27

Kuggur schreef:
Anoniem schreef:
Het inzicht van het vakkundig oog en dit foutloos in uitvoering kunnen brengen met kapmes en hamer.
In één keer de overtollige hoefwand eraf kappen en vervolgens in één keer de, wat men bij NB een mustangroll noemt, de afronding eraf kappen.
Lucht leggen kan apart daarbij nog worden gedaan. Overtollig steunsel wordt ook weg gekapt.
Niet stukje bij beetje met de kniptang eraf knippen zoals tegenwoordig veel wordt gedaan.

[ [url=m/uZud1u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H9tjwz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier kwam geen vijl, mes of kniptang aan te pas.
Daarom heet het van vroeger uit ook bekappen.

Erzijn meer wegen die naar Rome leiden. Wat voor gereedschap je prefereert zegt imo weinig over de kwaliteit van je ambachtsschap.
Hier in IJsland werden ( nu steeds minder, maar nog wel in gebruik) deze trekmessen gebruikt, hófjárn genaamd https://goo.gl/images/dN5M5v
Produceert dezelfde mooie reepjes hoef als de kapmethode. Beter? Slechter? Niet echt. Ik prefereer persoonlijk hoefmessen, tang en rasp.


Persoonlijk vind ik het met mes en hamer bekappen een prachtige ambacht, die ik met begeleiding van mijn smid en op mijn opleiding graag wil leren. Ik knip en vijl, en ze zien er prima uit, maar ik wil desondanks die methode ook leren.

Als het paard maar netjes erop staat, en goed loopt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:33

Dus je wacht met bekappen totdat het lang genoeg is zodat je lekker los kan met hamer en bijtel? Omdat je dat graag doet?
Als ik zie dat er zoveel werk moet gebeuren denk ik; kak, ik heb echt veel te lang gewacht.
Er zijn meer ambachten waar je met hamer en bijtel kan werken als dat is wat je graag doet

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:37

Festeropre schreef:
Dus je wacht met bekappen totdat het lang genoeg is zodat je lekker los kan met hamer en bijtel? Omdat je dat graag doet?
Als ik zie dat er zoveel werk moet gebeuren denk ik; kak, ik heb echt veel te lang gewacht.
Er zijn meer ambachten waar je met hamer en bijtel kan werken als dat is wat je graag doet


Ik ben met je eens dat regelmatig bekappen waar dat niet bij nodig is beter os. Maar dat beweert ze helemaal niet en je opmerking is niet erg vriendelijk.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:38

Tijd dit maar te ontstippen. Misschien moet je google translate eens op mijn onderschrift loslaten Festeropre.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:38

Oh echt, dames...

Let it go!

Ik geloof dat we een ieders standpunt nu wel minstens 3x gelezen hebben.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:47

Ja dat was wel wat kort door de bocht.
Sorry Khirshanta.
Merk dat ego en emoties vaak de overhand nemen.
Ik ben ook maar slechts een mens.
Ik ga maar stoppen, bedankt ieder voor het discussiëren!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:50

Geen probleem hoor- en als je de discussie verder door wilt zetten (via pb), sta ik daar zeker voor open :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:17

Festeropre schreef:
Dus je wacht met bekappen totdat het lang genoeg is zodat je lekker los kan met hamer en bijtel? Omdat je dat graag doet?
Als ik zie dat er zoveel werk moet gebeuren denk ik; kak, ik heb echt veel te lang gewacht.
Er zijn meer ambachten waar je met hamer en bijtel kan werken als dat is wat je graag doet


Zoveel werk is het niet, mijn hoefsmid doet er met kapmes 8 in anderhalf uur waarvan het grootste deel shires.
De hoefwand van een volwassen grote Shire met goeie voeten is al snel 3x zo dik als die van het gemiddelde kwpn paard. Daar sta je dus zo een hele middag kwartierboogjes en een mustangroll in te vijlen want daar is met een vijl bijna geen doorkomen aan.
Daar doe je zo'n dier ook geen plezier mee en je eigen rug ook niet.
Wat dat betreft ligt het er ook aan welk type paard je wilt gaan bijhouden en of je dat lichamelijk aankunt.
De gemiddelde hoefsmid (vooral die die met de tang werken) wil al liever geen zware koudbloeden uit de hand bekappen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:05

En daarom de slijptol. Zo gepiept op die manier.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:14

Hier slijten ze helaas ook niet voldoende, ondanks 24/7 buiten, stuk steen, zand etc. 4 met regelmaat vijlen is ook even werk, hoe je het went of keert. Maar als je het na het hoeven krabben doet, kan het reuze meevallen. Ik heb ooit besloten ze niet meer alle 4 op 1 dag te doen, vanwege mijn reuma, maar hou me er nog vaak niet aan en dan is 4 al veel.

Spatter; wat het met elkaar te maken heeft? Alles! Als mensen gaan zeggen; lijf moet goed zijn, goed getraind worden, moeten er ook altijd goede hoeven onder zitten! Als iets niet oke is, zou je dat horen te merken in je training.

En wbt zadels, hoofdstellen, bijzets etc. Ik geef dat aan, omdat men DAT wel normaal vindt om op eigen houtje te kopen, uit te proberen en een paard mee de soep in te rijden. Daarmee heb je net zoveel ellende als dat men hoeven zou verknallen.

Er zijn ook natuurlijke bekappers die wel graag met een kapmes werken en dat ook netjes kunnen. En de een knipt graag wat sneller en de ander vijlt graag wat meer.

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:50

Gypsy schreef:
En daarom de slijptol. Zo gepiept op die manier.


Ik hoop dat je de comforttrim bedoelt :=
Daar bleef ik bandjes op vervangen :o

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:59

Kettingzaag erop, zo opgelost :+
Hèhè, wat flauw van me.

Sorry.

Al weet ik dat sommige smeden electrisch werken ja-

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:53

mijn man kwam al jaren op 1 stal en had daar vele klanten.
Tot er een eentje kwam met een vlotte babbel en vertelde dat natuurlijk bekappen veel beter was.
Steeds meer klanten stapten over naar hem, hij wist het immers allemaal zo goed te vertellen.
Tot na een half jaar het eerste gemopper kwam, immers volgens dezelfde man moesten de paarden liefst 24 uur buiten , bitten waren niet goed enz enz.
Ineens deugde geen enkele "klant"meer.
Dat de paarden in de zomer maar wat graag binnen stonden omdat ze buiten opgevreten werden door de dazen , daar had hij geen boodschap aan.
En zo kwam menig klant weer terug gekrabbeld naar mijn man , of hij alsjeblieft hun paardje weer wilde doen want hun paarden waren er ook niet beter op gaan lopen en ze betaalde veel meer en hij moest vaker komen want ja steeds kleine beetjes er af want anders teveel standwijziging.

Zo hadden wij ook een klant waarvan de man een cursus had gedaan en helemaal enthousiast verkondigde dat hij het nu zelf kon.
Vrouwlief had er weinig vertrouwen in dus mijn man bleef haar paard wel doen.
Beide zagen ze met lede ogen aan hoe het paardje steeds beroerder kwam te staan tot de man zelf ook niet meer wist hoe hij het recht moest breien.
Al met al heeft de man het een jaar zelf gedaan en heeft het ook weer een jaar geduurd voordat het paard weer netjes stond.


Onze ervaring is dat de meeste mensen zo'n cursus doen in de hoop het geld van de smid te kunnen uitsparen om er in de loop der tijd achter te komen dat het veel inzicht vergt en veel fysieke kracht.
En dat hun paard altijd zo braaf was bij de smid maar bij hun staat te klieren.

Mijn man heeft enorm veel ezels in zijn bestand , een deel muilezels die gereden of betuigd worden en zebra's van een circus.
Denk niet dat een natuurlijk bekapper die anders zal bekappen als mijn man, die dan doorgaat voor een standaard hoefsmid.

Wat mij betreft is iedere persoon die een paardachtige netjes terug op de hoeven zet , een hoefsmid!
Papiertje zegt daarbij niet zoveel, het blijft een ambacht en er is maar 1 manier en dat is de goede, zo dat het paard optimaal loopt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:01

Zo zijn er horror verhalen over en weer. Het belangrijkste is imo dat het een deskundig iemand is die aan de hoeven van je paard komt. Of het NB of een “gewone” hoefsmid is, aan prutsers heb je niets.

Als je het zelf wil gaan doen is imo hele goede begeleiding noodzakelijk.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:18

Anoniem schreef:
Gypsy schreef:
En daarom de slijptol. Zo gepiept op die manier.


Ik hoop dat je de comforttrim bedoelt :=
Daar bleef ik bandjes op vervangen :o


Volgens mij bedoeld ze echt de slijptol ik heb meerdere bekappers gezien die dat gebruiken

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:55

spatter schreef:
mijn man kwam al jaren op 1 stal en had daar vele klanten.
Tot er een eentje kwam met een vlotte babbel en vertelde dat natuurlijk bekappen veel beter was.
Steeds meer klanten stapten over naar hem, hij wist het immers allemaal zo goed te vertellen.
Tot na een half jaar het eerste gemopper kwam, immers volgens dezelfde man moesten de paarden liefst 24 uur buiten , bitten waren niet goed enz enz.
Ineens deugde geen enkele "klant"meer.
Dat de paarden in de zomer maar wat graag binnen stonden omdat ze buiten opgevreten werden door de dazen , daar had hij geen boodschap aan.
En zo kwam menig klant weer terug gekrabbeld naar mijn man , of hij alsjeblieft hun paardje weer wilde doen want hun paarden waren er ook niet beter op gaan lopen en ze betaalde veel meer en hij moest vaker komen want ja steeds kleine beetjes er af want anders teveel standwijziging.

Zo hadden wij ook een klant waarvan de man een cursus had gedaan en helemaal enthousiast verkondigde dat hij het nu zelf kon.
Vrouwlief had er weinig vertrouwen in dus mijn man bleef haar paard wel doen.
Beide zagen ze met lede ogen aan hoe het paardje steeds beroerder kwam te staan tot de man zelf ook niet meer wist hoe hij het recht moest breien.
Al met al heeft de man het een jaar zelf gedaan en heeft het ook weer een jaar geduurd voordat het paard weer netjes stond.


Onze ervaring is dat de meeste mensen zo'n cursus doen in de hoop het geld van de smid te kunnen uitsparen om er in de loop der tijd achter te komen dat het veel inzicht vergt en veel fysieke kracht.
En dat hun paard altijd zo braaf was bij de smid maar bij hun staat te klieren.

Mijn man heeft enorm veel ezels in zijn bestand , een deel muilezels die gereden of betuigd worden en zebra's van een circus.
Denk niet dat een natuurlijk bekapper die anders zal bekappen als mijn man, die dan doorgaat voor een standaard hoefsmid.

Wat mij betreft is iedere persoon die een paardachtige netjes terug op de hoeven zet , een hoefsmid!
Papiertje zegt daarbij niet zoveel, het blijft een ambacht en er is maar 1 manier en dat is de goede, zo dat het paard optimaal loopt.


Die gevallen heb je overal he?! Als het goed is, kan jouw man dan ook een boek schrijven over klanten die van een andere hoefsmid af komen en hoe waardeloos dat werk is wat hij tegenkomt. Gebeurt net zo vaak natuurlijk.

Het eerste verhaal dat je omschrijft klinkt als een compleet plaatje. Onze paarden komen ook nooit binnen, maar dan moet je inderdaad alle omstandigheden zo maken, dat dit goed gaat.

Klinkt ook niet alsof die eigenaren zich hebben verdiept in het gehele verhaal en het snel moeilijk vinden als een paard 24/7 buiten staat. Maar nogmaals, ik zou ze ook nooit 24/7 buiten laten als er geen schuilmogelijkheden staan, als ze niet kunnen afwisselen qua plek, niet samen staan in een stabiele groep, goed voer krijgen etc.

Als jouw man bij mijn paarden langskomt denkt hij vast; brave, tevreden, gezonde paarden met mooie hoeven. Heerlijk leventje zo voor ze.

Er zijn heel veel goede hoefsmeden die zich niet eens willen aansluiten bij de branchevereniging bijv. De een zegt; ik wil daar niet op de lijst staan en me aan hun regeltjes houden, maar er zijn er ook die het van jongs af aan hebben geleerd en geen papiertje hebben. Sommigen missen een stukje theorie, maar zien wel veel.

Neemt niet weg dat zelfs veel veeartsen weinig weten. Hoeven, voeding, is allemaal maar een klein onderdeel van de opleiding en het ligt dus aan de persoon hoeveel interesse daarvoor is en hoe je het toepast na je opleiding.
als vb; we leren allemaal autorijden, krijgen na x uren een papiertje en mogen de weg op om vervolgens overal te hard te rijden, verkeerde inhaalmanouvres te maken, richtingaanwijzers niet meer te gebruiken, voorrangsregels aan de laars te lappen en noem maar op.

Een papiertje zegt gewoon niet alles.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:04

Inderdaad zijn er meerdere die het zo doen. Gaat heel mooi hoor.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:31

Maar dat is het hem inderdaad ook. Er zijn NB'ers die écht goed zijn. Er zijn er ook die écht slecht zijn.

Met traditionele hoefsmeden precies hetzelfde.

En ironisch genoeg hoor je vaak een nb vs traditioneel discussie, terwijl op het einde van de rit het helemaal niet uitmaakt welk labeltje je erop plakt.

Als het paard maar gezond is en blij.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:44

khirshanta schreef:
Maar dat is het hem inderdaad ook. Er zijn NB'ers die écht goed zijn. Er zijn er ook die écht slecht zijn.

Met traditionele hoefsmeden precies hetzelfde.

En ironisch genoeg hoor je vaak een nb vs traditioneel discussie, terwijl op het einde van de rit het helemaal niet uitmaakt welk labeltje je erop plakt.

Als het paard maar gezond is en blij.


Ik ben die echt slechte nb'ers alleen nog nooit tegen gekomen :+

Maar je zal mij ook niet horen zeggen dat iedereen hoefsmid slecht bekapt

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:59

Ken je het verhaal niet van Esther snijgraag ? :=