Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:20

Anoniem schreef:
Ken je het verhaal niet van Esther snijgraag ? :=


Ja maar dat heegt niks met NB meer te maken wat zij deed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:11

Maartje1990 schreef:
[naam] schreef:
Ken je het verhaal niet van Esther snijgraag ? :=


Ja maar dat heegt niks met NB meer te maken wat zij deed


Dat begon wel zo maar toen sloeg ze door en ging hyperfanatiek en in volledige ontkenning de Strasser kant op.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:13

Ik ben er 3 tegen gekomen- eentje wilde hielen graag op de grond, kostte wat kost. Gevolg: paard kreupel

De andere twee hadden geen idee wat ze deden en vijlden er lustig op los- eentje helaas wel een paar keer uitgeschoten- een kroonrand open, de ander had na ongeveer een half uur vijlen misschien net een begin aan een kwartierboogje gemaakt. Het paard had het wel gezien en wilde toch weleens wisselen van been- nee, het paard was lévensgevaarlijk.

Niet op 1 keer gebaseerd...

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:31

Festeropre schreef:
Een paard kan gevoelig zijn om HKO te ontwikkelen als de eerder genoemde zaken niet in orde zijn die betrekking hebben op de algehele gezondheid van hoef en paard, zoals voeding, training en huisvesting.
Het is bij deze paarden juist van het allergrootste belang dat alle preventieve maatregelen worden genomen om overbelasting van de hoefkatrol te voorkomen.
Bij een paard met HKO is het juist belangrijk om optimale hoeffunctie te houden.
Ik weet precies wat een smid zegt over de wiggen, laatst nog gevraagd.
De reden is dat de voet van achter hoger word gezet ( hiel ) zodat de spanning van de diepe buigpees af gaat


Dan is er dus een erfelijke correlatie, maar goed, daar gaat het in dit topic niet om.
Ik ben het met je eens dat overbelasting voorkomen moet worden, maar een paard met HKO heeft geen optimale hoeffunctie. Zijn sowieso al vaker toonlanders, hoefvorm is steiler (tot bokhoef aan toe), dus je kunt zo een paard al niet bekappen volgens het boekje.
En dan ben je dus aangewezen op schadebeperking en zoveel mogelijk status quo behouden. Als dat kan door middel van enkel bekappen, top! Ik ga ook zeker niet beweren dat een HKO-paard per definitie op ijzers moet. Maar heel vaak toch wel. Verkeerde hoefvorm, verkeerde druk in de hoef, leidt weer tot hoefzweren en andere ellende. Zo een paard "gun" je toch de symptoombestrijding van een ijzer? Terug in de tijd kan niet meer, preventief aan de slag met enkel bekappen kan jammer genoeg niet meer. Dan is het toch geen schande om je paard op ijzers te zetten?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:44

@ xyt2u het is niet MIJN cursus maar die van Frans en Ilona. De best opgezette in mijn ogen want er zit een compleet lespakket bij. Dagcursussen zonder enige vorm van naslagwerk zijn weggegooid geld.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:47

Kuggur schreef:
superpony schreef:
Maar in Nederland doen we echt snel heel moeilijk. Ik lees regelmatig van mensen in andere landen, die landelijk wonen dat er in de wijde omtrek geen hoefsmid te vinden is, of alleen hele ouderwetse... en ze noodgedwongen zelf bekappen. Ook Nederlanders die in Nederland bijv een cursus hebben gedaan.

Dit dus. Ik besla mijn paarden zelf, al bijna twintig jaar. Er zijn hier buiten de paar grotere plaatsen geen hoefsmeden, dus veel mensen doen het zelf, of hebben er een ongediplomeerde bekende voor.
Het werk van degenen die het voor me deden indertijd was dermate dat ik vond dat dát ook wel zelf kon leren. Cursus gedaan ( oh horror, een weekend cursus nog wel... _O- ), en sindsdien altijd zelf gedaan.
Geheimpje verklappen? Zó moeilijk is het niet....


Whoehahaha maar het is een hele studie hoor _O-

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:13

Vandaag wederom weer zo geshockeerd van het werk van een Smit ( die met titel; “ Nederlands kampioen”) dat ik het toch niet kan laten om hier de foto’s te delen.
Dit paard heeft geen gezondheidsproblemen, is altijd met regelmaat bekapt en beslagen.
En desondanks staan de voorvoeten er zo bij;
( net bekapt en beslagen )
*knip*
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-06-18 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek van eigenaar

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:17

Ik weet natuurlijk niet wat voor paard het is en zo maar er is niet eens netjes genageld en paardje staat enorm slecht op de hoeven.
Apart beslag sowieso!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:47

ik ken er niks van, maar zelfs ik zie dat dit echt niet hoort :+

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:12

Paard staat zo te zien al een hele tijd niet ruim genoeg op de ijzers.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:47

Horror...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 03:44

Zo... is dat even schandalig!

Iemand die vermeend kampioen is, zou absoluut niet zo mogen beslaan.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:00

Nog een stel voetjes, same story;
*knip*
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-06-18 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek van eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:45

Festeropre schreef:
Nog een stel voetjes, same story;



[ [url=m/uOlXat.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tja, dat kun je zelf niet even snel bijvijlen nee :n
Dat wordt knap lastig.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:27

Dit vind ik nog wel aardig om even te vermelden: na een periode zelfstudie en een tiental keren begeleid te zijn door een natuurlijk bekapster, doe ik het al 3 jaar zelf zonder controle.

Vanwege endurancetraining is 1 van mijn IJslanders tijdelijk op duplo's gegaan deze week. De hoefsmid zei de duplo's er met pijn in zijn hart onder te zetten, want de hoeven zijn qua vorm én functionaliteit perfect. Met de visiteertang reageerde hij nergens gevoelig.

De bekapping was kaarsrecht en goed bijgehouden, feitelijk kon hij de duplo's er zó onder slaan.

Vond ik toch wel leuk om te horen als doe-het-zelver zonder 4-jarige opleiding. :D En het bewijst maar weer: bekappen is géén hogere wiskunde of tovenarij.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:55

Wijslander schreef:
Dit vind ik nog wel aardig om even te vermelden: na een periode zelfstudie en een tiental keren begeleid te zijn door een natuurlijk bekapster, doe ik het al 3 jaar zelf zonder controle.

Vanwege endurancetraining is 1 van mijn IJslanders tijdelijk op duplo's gegaan deze week. De hoefsmid zei de duplo's er met pijn in zijn hart onder te zetten, want de hoeven zijn qua vorm én functionaliteit perfect. Met de visiteertang reageerde hij nergens gevoelig.

De bekapping was kaarsrecht en goed bijgehouden, feitelijk kon hij de duplo's er zó onder slaan.

Vond ik toch wel leuk om te horen als doe-het-zelver zonder 4-jarige opleiding. :D En het bewijst maar weer: bekappen is géén hogere wiskunde of tovenarij.


Gaaf!
Wat zijn Duplo’s precies?
Ik heb zelf altijd het een idee dat een bekapping die vooraf gaat aan het plaatsen van een ijzer toch altijd veel rechter is? ( dus niet de natuurlijke vorm vd hoef) of is dat bij Duplo’s anders?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:47

Duplo is kunstof hoefbeslag met een ijzeren kern. Het kunstof is beweeglijk en zorgt dat het natuurlijke hoefmechanisme nog enigszins blijft functioneren. Ze passen goed onder natuurlijk bekapte hoeven.


Afbeelding

Maartje3
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:15

mijn oom kapt ook de pony’s van mijn tante en die zien er gewoon goed uit. Dat komt waarschijnlijk ook omdat hij koeien heeft die hij ook moet kappen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:46

Wijslander schreef:
Duplo is kunstof hoefbeslag met een ijzeren kern. Het kunstof is beweeglijk en zorgt dat het natuurlijke hoefmechanisme nog enigszins blijft functioneren. Ze passen goed onder natuurlijk bekapte hoeven.


[ [url=m/yATu56.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ah zo!
Bedankt voor de foto, had echt geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:54

Clasical schreef:
Wijslander schreef:
Duplo is kunstof hoefbeslag met een ijzeren kern. Het kunstof is beweeglijk en zorgt dat het natuurlijke hoefmechanisme nog enigszins blijft functioneren. Ze passen goed onder natuurlijk bekapte hoeven.


[ [url=m/yATu56.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ah zo!
Bedankt voor de foto, had echt geen idee.


Vind je dit wel een goed alternatief voor als de slijtage sneller gaat dan de groei?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:42

Een alternatief voor wat? :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:48

Oh je bedoelt een alternatief voor blote voeten denk ik. :D Dit is voor ons het beste alternatief dat ik momenteel kon bedenken. Hoefschoenen geven toch teveel mogelijke nadelen. Het liefst zou ik er niks onder hebben natuurlijk, maar met het testritje gisteren liep mijn pony erg fijn. De duplo's geven een soort 'Nike Air Max' effect.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:02

Ik ben er niet bekend mee.
Het idee van het rubber om waarschijnlijk demping te creëren lijkt mij een prima idee.
De “kern” van ijzer fixeerd alsnog de hoef.
Zo stagneer je alsnog een deel van de hoeffuntie, nl. die van het onafhankelijk van elkaar bewegen van de hoefballen bv.
Iets wat je met een hoefschoen wel optimaal behoud.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:18

Dan kun je anders nog plakijzers gebruiken, maar goed, alles wat je erop of eraan doet, verandert het hoefmechanisme- al is het maar een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:21

Wijslander schreef:
Oh je bedoelt een alternatief voor blote voeten denk ik. :D Dit is voor ons het beste alternatief dat ik momenteel kon bedenken. Hoefschoenen geven toch teveel mogelijke nadelen. Het liefst zou ik er niks onder hebben natuurlijk, maar met het testritje gisteren liep mijn pony erg fijn. De duplo's geven een soort 'Nike Air Max' effect.


Is het erg stroef?
Zou het wat zijn voor een dressuurpaard of zou het storend zijn tijdens de oefeningen in de bak omdat het misschien teveel remt?