Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:31

Jeetje mensen, kunnen we het hier ook nog beschaafd houden? Ook als je slechte ervaringen met iemand hebt of als je het niet eens bent met wat je van ze weet kun je een fatsoenlijke reactie typen toch? Al die veroordelingen zijn nou niet bepaald een goede basis voor een goed gesprek.


Zelf las ik altijd heel erg veel over alles dat met paarden te maken had. Ook over natuurlijk bekappen zoals ze dat toen (16 jaar geleden) alleen bij Paardnatuurlijk deden. Ik vertelde mijn hoefsmid (helaas inmiddels al een aantal jaar overleden) er over die me op dat moment aan het leren was om de hoeven van mijn eigen paarden zelf bij te houden. Hij is toen de cursus gaan doen en vond veel ervan heel erg goed aansluiten en erg informatief. Hij heeft zich er verder in verdiept en heeft mij ook het een en ander geleerd. Ongeveer een jaar later kreeg ik het vak bekappen/hoefonderhoud ook tijdens mijn opleiding paardenhouderij (in Alkmaar). Ik ging in gesprek met mijn docent over de zin en onzin van ijzers en natuurlijk bekappen en ook hij is de cursus gaan doen. Ik heb hem geholpen tijdens de lessen over bekappen en zo nog veel meer bijgeleerd. Inmiddels bekap ik dus al 15 jaar mijn eigen paarden zonder ooit zelf echt een opleiding te hebben gevolgd. Ik heb me in die periode wel eens bij een forum of pagina over bekappen aangesloten in de hoop meer te leren. Maar de toon is helaas vaak erg veroordelend (net als hier bij sommige deelnemers). In totaal hebben er in deze periode nog 4 bekappers/smeden aan mijn paarden gezeten. Helaas zorgde de 2 traditionele (goed bekend staande) smeden er voor dat mijn paard kreupel liep na het bekappen. De 2 natuurlijk bekappers (me ook aangeraden door anderen) hebben me wel goed geholpen. 1 van hen was helaas wel een beetje zweverig en dat past niet zo goed bij me. Maar de ander mag van mij echt wel aan de hoeven van mijn paard komen als ik het zelf niet red. Geen idee welke opleiding(en) zij gedaan heeft. Maar ze heeft er oog voor en is top voor mijn paard.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:52

Als ze goed zijn voor je paard, perfect! Al welke stroming het is

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:40

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik merk dat er vaak weerstand is tegen labels. Maar meestal zijn er zo veel meer overeenkomsten dan verschillen. Dat zie je in hoefverzorging, maar ook in rijlessen en huisvesting. We hebben (hopelijk) allemaal het beste voor met onze paarden. En het is zoeken wat het beste past bij jou en je paard. Ik ben wel van mening dat je het, als eigenaar, naar je paard toe verplicht bent om je te blijven verdiepen in alles dat te maken heeft met paardenwelzijn. Van verzorging tot training. Je paard heeft namelijk geen keuze. Die verantwoordelijkheid ligt geheel bij jou als eigenaar. En als je verdiepen in hoeven en ze zelf gaan bijhouden binnen je mogelijkheden ligt en bijdraagt aan het welzijn van je paard dan moet je dat vooral doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:34

Maar in Nederland doen we echt snel heel moeilijk. Ik lees regelmatig van mensen in andere landen, die landelijk wonen dat er in de wijde omtrek geen hoefsmid te vinden is, of alleen hele ouderwetse... en ze noodgedwongen zelf bekappen. Ook Nederlanders die in Nederland bijv een cursus hebben gedaan.

En weet je hoeveel manege eigenaren de manege pony's en paarden zelf doen uit kosten besparing? Znder enige opleiding, maar puur ervaring en doen......

Mensen meten enorm met 2 maten. Als je je verdiept en de interesse hebt, ben je slecht als je na een cursus onder begeleiding zelf de hoeven bijhoudt.

Maar men koopt wel klakkeloos 2e hands zadels, die 9 van de 10x niet passen en dus gewoon slecht zijn

Men koopt harde bitten, omdat ze rijtechnisch falen, maar als de buurvrouw roept; koop een strenger bit, is dat een goed advies........

Men koopt bijzet teugels, ook bij gebrek aan rijtechnische vaardigheden, want die of die doet dat ook en het werd geadviseerd door.......vul maar in. En dan nog de zwepen, sporen, het trainen zelf. Want men neemt les eens in de zoveel tijd en loopt de rest van de tijd ook zelf aan te klooien...........Met vaak schade en problemen nadien.

Het is echt allemaal precies hetzelfde en geeft evenveel leed als dat iemand zelf de hoeven zou verknallen.

Alles begint bij echt leren, echte interesse, echt verdiepen, goede begeleiding en ervaring ervarin en nog eens veel ervaringen op doen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:51

superpony schreef:
Maar in Nederland doen we echt snel heel moeilijk. Ik lees regelmatig van mensen in andere landen, die landelijk wonen dat er in de wijde omtrek geen hoefsmid te vinden is, of alleen hele ouderwetse... en ze noodgedwongen zelf bekappen. Ook Nederlanders die in Nederland bijv een cursus hebben gedaan.

En weet je hoeveel manege eigenaren de manege pony's en paarden zelf doen uit kosten besparing? Znder enige opleiding, maar puur ervaring en doen......

Mensen meten enorm met 2 maten. Als je je verdiept en de interesse hebt, ben je slecht als je na een cursus onder begeleiding zelf de hoeven bijhoudt.

Maar men koopt wel klakkeloos 2e hands zadels, die 9 van de 10x niet passen en dus gewoon slecht zijn

Men koopt harde bitten, omdat ze rijtechnisch falen, maar als de buurvrouw roept; koop een strenger bit, is dat een goed advies........

Men koopt bijzet teugels, ook bij gebrek aan rijtechnische vaardigheden, want die of die doet dat ook en het werd geadviseerd door.......vul maar in. En dan nog de zwepen, sporen, het trainen zelf. Want men neemt les eens in de zoveel tijd en loopt de rest van de tijd ook zelf aan te klooien...........Met vaak schade en problemen nadien.

Het is echt allemaal precies hetzelfde en geeft evenveel leed als dat iemand zelf de hoeven zou verknallen.

Alles begint bij echt leren, echte interesse, echt verdiepen, goede begeleiding en ervaring ervarin en nog eens veel ervaringen op doen.


Dus 90% van de tweedehands zadels zijn slecht en verpesten je paard?

Jeetje, hoezo vooroordelen? Men neemt heus niet klakkeloos zomaar iets aan van een ander. Niet iedereen, buiten de natural, rijdt met sporen, zweep, bijzet, neemt te weinig les of whatever. Ik vind dat je de strekking wel heel ver uit verband trekt om je punt te “bewijzen”.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:45

Waar word het woord “natural” gebruikt?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:54

superpony schreef:
Maar in Nederland doen we echt snel heel moeilijk. Ik lees regelmatig van mensen in andere landen, die landelijk wonen dat er in de wijde omtrek geen hoefsmid te vinden is, of alleen hele ouderwetse... en ze noodgedwongen zelf bekappen. Ook Nederlanders die in Nederland bijv een cursus hebben gedaan.

Dit dus. Ik besla mijn paarden zelf, al bijna twintig jaar. Er zijn hier buiten de paar grotere plaatsen geen hoefsmeden, dus veel mensen doen het zelf, of hebben er een ongediplomeerde bekende voor.
Het werk van degenen die het voor me deden indertijd was dermate dat ik vond dat dát ook wel zelf kon leren. Cursus gedaan ( oh horror, een weekend cursus nog wel... _O- ), en sindsdien altijd zelf gedaan.
Geheimpje verklappen? Zó moeilijk is het niet....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:55

Daphara schreef:
superpony schreef:
Maar in Nederland doen we echt snel heel moeilijk. Ik lees regelmatig van mensen in andere landen, die landelijk wonen dat er in de wijde omtrek geen hoefsmid te vinden is, of alleen hele ouderwetse... en ze noodgedwongen zelf bekappen. Ook Nederlanders die in Nederland bijv een cursus hebben gedaan.

En weet je hoeveel manege eigenaren de manege pony's en paarden zelf doen uit kosten besparing? Znder enige opleiding, maar puur ervaring en doen......

Mensen meten enorm met 2 maten. Als je je verdiept en de interesse hebt, ben je slecht als je na een cursus onder begeleiding zelf de hoeven bijhoudt.

Maar men koopt wel klakkeloos 2e hands zadels, die 9 van de 10x niet passen en dus gewoon slecht zijn

Men koopt harde bitten, omdat ze rijtechnisch falen, maar als de buurvrouw roept; koop een strenger bit, is dat een goed advies........

Men koopt bijzet teugels, ook bij gebrek aan rijtechnische vaardigheden, want die of die doet dat ook en het werd geadviseerd door.......vul maar in. En dan nog de zwepen, sporen, het trainen zelf. Want men neemt les eens in de zoveel tijd en loopt de rest van de tijd ook zelf aan te klooien...........Met vaak schade en problemen nadien.

Het is echt allemaal precies hetzelfde en geeft evenveel leed als dat iemand zelf de hoeven zou verknallen.

Alles begint bij echt leren, echte interesse, echt verdiepen, goede begeleiding en ervaring ervarin en nog eens veel ervaringen op doen.


Dus 90% van de tweedehands zadels zijn slecht en verpesten je paard?

Jeetje, hoezo vooroordelen? Men neemt heus niet klakkeloos zomaar iets aan van een ander. Niet iedereen, buiten de natural, rijdt met sporen, zweep, bijzet, neemt te weinig les of whatever. Ik vind dat je de strekking wel heel ver uit verband trekt om je punt te “bewijzen”.


Niet alleen 2e hands zadels, maar alles wat men zelf zomaar koopt. En ja, 100% zeker dat je daar je paard mee vernield. Het is alleen dat mensen altijd het paard de schuld geven en niet zelf wijzer worden.

Ik trek niks uit zijn verband. Het is exact hetzelfde of iemand zijn eigen paard verknald met slechte tack, bijzets, slechte voeding, slechte training, of zelf slecht bekappen. Ik vind het een grof schandaal wat voor bitten en bijzets er vrij te koop zijn, maar daar hoor je niemand over.

Ja, mensen op stal nemen alles klakkeloos van elkaar over. Wat de een doet, doet de ander ook. Wat de een heeft, wil de ander ook hebben. Legio voorbeelden.

Ik ben geen natural en heb alle kanten van de paardensport echt wel gezien.....helaas.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:57

Kuggur schreef:
superpony schreef:
Maar in Nederland doen we echt snel heel moeilijk. Ik lees regelmatig van mensen in andere landen, die landelijk wonen dat er in de wijde omtrek geen hoefsmid te vinden is, of alleen hele ouderwetse... en ze noodgedwongen zelf bekappen. Ook Nederlanders die in Nederland bijv een cursus hebben gedaan.

Dit dus. Ik besla mijn paarden zelf, al bijna twintig jaar. Er zijn hier buiten de paar grotere plaatsen geen hoefsmeden, dus veel mensen doen het zelf, of hebben er een ongediplomeerde bekende voor.
Het werk van degenen die het voor me deden indertijd was dermate dat ik vond dat dát ook wel zelf kon leren. Cursus gedaan ( oh horror, een weekend cursus nog wel... _O- ), en sindsdien altijd zelf gedaan.
Geheimpje verklappen? Zó moeilijk is het niet....


Ja, precies. Mensen doen ook nog alsof het een hele moeilijke opleiding is. Ik geloof niet dat men ooit wel de boeken van de hoefsmeden opleiding heeft gelezen hier, want het is echt geen zware theorie last. En praktijk ligt vrijwel altijd aan je begeleiding en je eigen inzet.

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 01:44

Ik ken er nog maar weinig die het echte bekappen beheersen, het vakmanschap.
Meestal gaat het met de kniptang.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:26

Anoniem schreef:
Ik ken er nog maar weinig die het echte bekappen beheersen, het vakmanschap.
Meestal gaat het met de kniptang.


Nu ben ik benieuwd naar wat voor jou echt bekappen is. Zou je dat willen uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:34

Het inzicht van het vakkundig oog en dit foutloos in uitvoering kunnen brengen met kapmes en hamer.
In één keer de overtollige hoefwand eraf kappen en vervolgens in één keer de, wat men bij NB een mustangroll noemt, de afronding eraf kappen.
Lucht leggen kan apart daarbij nog worden gedaan. Overtollig steunsel wordt ook weg gekapt.
Niet stukje bij beetje met de kniptang eraf knippen zoals tegenwoordig veel wordt gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Hier kwam geen vijl, mes of kniptang aan te pas.
Daarom heet het van vroeger uit ook bekappen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:36

Maar als je zo'n stuk eraf halen moet dan is het eigenlijk al te lang geleden. Als je regelmatig genoeg de hoeven bijhoud zou je een tang of kapmes/hamer niet eens kunnen gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:46

Ik moet zo nu en dan ook nog werken om voor meer dan 20 paarden de kost te verdienen ipv hele dagen te staan vijlen.Daarbij mag mijn rug nog wat langer mee dan een paar weken. 1x in de 6 weken vind ik voldoende bij geen bijzonderheden. Ze gaan er niet dood aan.
Maar als je het zielig of slecht vindt mag je gerust de 5 zware koudbloeden hier wekelijks komen doen, dan doe ik de shetten wel :+

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:48

Anoniem schreef:
Ik moet zo nu en dan ook nog werken om voor meer dan 20 paarden de kost te verdienen ipv hele dagen te staan vijlen.Daarbij mag mijn rug nog wat langer mee dan een paar weken. 1x in de 6 weken vind ik voldoende bij geen bijzonderheden. Ze gaan er niet dood aan.
Maar als je het zielig of slecht vindt mag je gerust de 5 zware koudbloeden hier wekelijks komen doen, dan doe ik de shetten wel :+


:roll: tjonge ik zeg toch niet dat het zielig of slecht is? Ik snap ook wel dat sommige mensen een leven hebben maar je liet het klinken alsof bekappen met een bekapmes en hamer de enige juiste manier is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:53

Ik had het over vakmanschap. Het oude ambacht dat zo vaak wordt vervloekt. De manier waarop mijn opa en vader nog bekapten.
Dat mis ik.
Tegenwoordig is het knippen, kijken, meer knippen, kijken, vijlen, weer kijken.
Of bij NB vijlen vijlen vijlen, kijken kijken, vijlen vijlen vijlen vijlen, kijken van alle kanten, vijlen, nog meer kijken, nog meer vijlen, kijken.....
Het oog van de meester....
Maar het gaat weer offtopic.
Geef mij maar het echte vakmanschap.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:55

Ok, dus goed bekappen is; “waar het gemak van de mens op de eerste plaats komt”...
Dan liever wat vaker minder hard werken.
Grand prix paarden, koudbloeden, shetten, fjorden, tinkers, spaar je paarden?
Tja, dat bedoelde ik met kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:03

Fijn dat jij die keuze zo makkelijk kunt maken. Als ik dat doe worden daar een heleboel mensen de dupe van.
Dan zijn die paardenhoefjes in verhouding nog de minst slechte keus.
Er zijn meer belangrijke dingen wat je paard betreft, zoals goed leren rijden.. weet je nog? ;)
Niet alleen de hoeven zijn belangrijk, zijn rug ook bijvoorbeeld.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:13

Anoniem schreef:
Fijn dat jij die keuze zo makkelijk kunt maken. Als ik dat doe worden daar een heleboel mensen de dupe van.
Dan zijn die paardenhoefjes in verhouding nog de minst slechte keus.
Er zijn meer belangrijke dingen wat je paard betreft, zoals goed leren rijden.. weet je nog? ;)
Niet alleen de hoeven zijn belangrijk, zijn rug ook bijvoorbeeld.


Prima, als paarden maar niet de dupe worden.
Als jij eerder zegt dat je 12 sportpaarden hebt die je “laat “ uitbrengen door “anderen” dan zal het wel gaan.
Wat mijn rijden betreft; ik reed de wissels in verlichte zit zodat hij tijdens “ het nog leren” meer ruimte heeft om vanachter door de springen.
Ik rijd idd enorm vanuit mijn hele bovenlijf ipv onderlijf.
Ik “klap” niet terug in het zadel.
Overigens weeg ik maar 46 kg.
Inmiddels zijn we al weer veel verder.
Mijn paard is 16 en heeft nog nooit een blessure gehad, eigenlijk nog nooit wat, zelfs niks kleins.
En hij word nog steeds elke dag beter!
en zo hoort het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:18

Festeropre schreef:
[naam] schreef:
Fijn dat jij die keuze zo makkelijk kunt maken. Als ik dat doe worden daar een heleboel mensen de dupe van.
Dan zijn die paardenhoefjes in verhouding nog de minst slechte keus.
Er zijn meer belangrijke dingen wat je paard betreft, zoals goed leren rijden.. weet je nog? ;)
Niet alleen de hoeven zijn belangrijk, zijn rug ook bijvoorbeeld.


Prima, als paarden maar niet de dupe worden.
Als jij eerder zegt dat je 12 sportpaarden hebt die je “laat “ uitbrengen door “anderen” dan zal het wel gaan.
Wat mijn rijden betreft; ik reed de wissels in verlichte zit zodat hij tijdens “ het nog leren” meer ruimte heeft om vanachter door de springen.
Ik rijd idd enorm vanuit mijn hele bovenlijf ipv onderlijf.
Ik “klap” niet terug in het zadel.
Overigens weeg ik maar 46 kg.
Inmiddels zijn we al weer veel verder.
Mijn paard is 16 en heeft nog nooit een blessure gehad, eigenlijk nog nooit wat, zelfs niks kleins.
En hij word nog steeds elke dag beter!
en zo hoort het.


Dit is geen rijtechnisch topic en je praat rijtechnisch nu toch echt p**p.
Misschien kun je dit soort dingen beter elders bespreken waar ze je ook van de juiste adviezen kunnen voorzien.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:24

Anoniem schreef:
Fijn dat jij die keuze zo makkelijk kunt maken. Als ik dat doe worden daar een heleboel mensen de dupe van.
Dan zijn die paardenhoefjes in verhouding nog de minst slechte keus.
Er zijn meer belangrijke dingen wat je paard betreft, zoals goed leren rijden.. weet je nog? ;)
Niet alleen de hoeven zijn belangrijk, zijn rug ook bijvoorbeeld.


Goed leren rijden is belangrijker dan goed bekapte hoeven?! 8)7

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:28

Volgens mij gaat dit topic over zelf hoeven kappen!
Heb het idee dat er verschillende wel erg door slaan .

Geen idee wat bitten, 2dehands zadels en rijden, met bekappen te maken heeft, niet meer als dat algemene welzijn belangrijk is.

Volgens mij is iedereen het over eens dat wat je ook doet met je paard, zijn gezondheid voorop staat.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:46

Festeropre schreef:
Ok, dus goed bekappen is; “waar het gemak van de mens op de eerste plaats komt”...
Dan liever wat vaker minder hard werken.
Grand prix paarden, koudbloeden, shetten, fjorden, tinkers, spaar je paarden?
Tja, dat bedoelde ik met kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit.


Ik begrijp dit niet zo goed- waarom komt het gemak van de mens op de eerste plaats, als je een professional inhuurt?

Kwantiteit boven kwaliteit kan ik ook niet zo goed plaatsen, maar ik kan het fout begrijpen. Niet elke stalhouder, of paardeneigenaar, kan elke week even bijvijlen.

Wij ook niet- we houden met 2 man de hoeven bij, bij ons op stal, en er komt een hoefsmid. Desondanks is het onbegonnen werk meer dan 20 paarden elke week bij te vijlen. Er moet ook geklust worden, stallen gemest, verzorgd, gevoerd (zo'n 5 keer per dag), en we werken allemaal. Ik garandeer je dat de kwaliteit van leven van onze paarden bovenaan staat.


Onze smid bekapt ook met mes en hamer. Ik heb daar de kunde nog niet voor, bij mij blijft het nog even 'kijken- knippen-kijken-vijlen-kijken-afronden' :)

Gaat wel komen, met een opleiding en begeleiding van onze smid (die het overigens ook zo netjes doet)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:52

Ik denk dat kwantiteit de kwaliteit van de hoeven wel verbetert. Mits natuurlijk het goed gedaan wordt. En dat is juist wat je een stuk beter kunt doen als je het zelf kunt doen. Ik ben van mening dag eigenlijk iedere eigenaar zijn/haar paarden op zn minst tussen hoef bekappingen door zelf zou moeten bijhouden door oa te vijlen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:01

Gedeeltelijk wel- als ze het fatsoenlijk kunnen; zeker. Absoluut doen.

Vaak genoeg wat aangekloot gezien, wat achteraf weer rechtgezet moet worden. Daarom; het is geen hogere wetenschap, maar sommige mensen hebben er geen inzicht in en gevoel voor. Die mensen, met alle respect, moeten eraf blijven en het aan eon ander overlaten