Flinke scheuren in de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 11:56

Afgelopen winter heeft mijn paard flink in de modder gestaan en hierdoor ernstige rotstraal aan overgehouden. Inmiddels is de rotstraal ver verdwenen en heb ik mijn paard ook verhuist naar een andere stalling waar het in de winter beter voor hem is.

Sinds de modderperiode had hij in de hoeven wat kleine verticale scheurtjes, in iedere hoef meerdere. De smid gaf aan dat dit weinig kwaad kon en hij veilde ze steeds weg. De hoef had tijd nodig om weer sterk te worden en weer te herstellen na de modderige periode.

Nu sinds de een op de andere dag zijn deze kleine scheurtjes ineens flink uitgescheurd, ik vermoed zelf door dat het op dit moment heel erg droog is. Ik heb het een en ander al over gelezen maar ik ben benieuwd wat bokt hiervan vind en of er iemand ervaring mee heeft. Ik heb de smid natuurlijk gebeld en hij komt eind van de dag kijken naar de hoeven.

Het gaat om 3 hoeven, de 4e hoef heeft alleen nog van die hele kleine scheurtjes die je makkelijk kan weg vijlen, maar het zit er aan te komen dat het ook zal gaan uitscheuren.

Rechts voor
Afbeelding

Links voor

Afbeelding

Achter
Afbeelding

Even nog wat achtergrondinformatie, Chris stond tot kort altijd 24/7 buiten en staat nu (tijdelijk) s'nachts op stal. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en 2x per dag een halve schep luzerne van Vitalbix (hij is insulineresistent en kan bijna nergens tegen...) voorheen alleen op hooidieet gestaan, maar nooit deze klachten ervaren. In de winter heb ik MSM bijgevoerd vanwege de rotstraal. Op dit moment geen supps of toevoegingen. Rotstraal behandeld met hypozin en ik smeerde de hoeven in met laurier vet ong 3x per week.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:03

Goh, ik heb hier geen ervaring mee. Maar misschien komt deze slechte hoornkwaliteit wel door een gebrek aan essentiele voedingsstoffen voor de hoorngroei gezien hij alleen op een hooidieet staat.
Een goede balancer kan hier wel een oplossing bieden denk ik zo.
En dan om te beginnen ééntje die speciaal erop gericht is om de hoornkwaliteit te herstellen.

Ik zou dan meteen denken aan zoiets
http://www.equilife.co.uk/products/fomula4-feet.html

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:06

Meestal wordt er een horizontaal streepje geveild aan de bovenkant van de barst zodat het niet verder doorscheurt.
ik heb ooit wel al eens een foto gezien van een metalen plaatje dat over de barst bevestigd was om de hoef beter samen te houden.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:10

Helaas heb ik hier veel ervaring mee.
Ik zal je niet gaan zeggen wat je "moet" doen (want dan zegt Pietje weer nee, en Jantje weer misschien) . Ik ga je mijn ervaring delen. En wat advies geven
Advies nummer 1: Ga hier zeer zorgvuldig mee om. Het is niet niks en neem de tijd. Voordat alles echt in orde is, ben je zo een jaar verder.

Onze pony heeft ook lelijke (en minder lelijke) scheuren in zijn hoeven.
Ook al eens in dit topic gepost [MD] Weet iemand wat dit is?

Brix heeft last van verticale scheuren. De oorzaak bij hem is interne spanning in de hoef, in combinatie met een extreem dunne wand.
Ik weet niet wat de oorzaak bij jouw paard is, en ik weet de dikte en kwaliteit van de hoorn ook niet.

Wat wij doen is:
= Vaak door de smid laten controleren. Soms kijkt hij er alleen maar naar en zegt "Ok, ga zo verder" Vaak is soms wel iedere week. Wij staan op een stal waar dezelfde smid minstens 3 x per maand komt. Zo kan hij even een blik werpen en wel of niet ingrijpen.
= Extreme hoef hygiene. Iets wat schoon is, geneest beter. Iedere dag ballen wippen in de box. Voeten schoonhouden. Stralen in top condititie houden.
= 200% Biotine geven. Is het voorschrift 1 schepje, dan doen wij er 2. Biotine help niet om de hoeven sneller te laten groeien, het helpt ook niet om de wand dikker te maken. Het verbetert wel de kwaliteit van de hoefwand. En omdat de wand bij Brix zo dun is, is het van levensbelang dat hij van goede kwaliteit is.
= Dagelijks, bij droog weer, (zon, vorst, pekel) soms twee keer per dag, invetten met Duo Hoef. https://www.paardendrogist.nl/product/d ... et/101306/ M.I. het enige vet wat iets doet voor de hoef.
= Als de scheur tot en met de kroonrand is, rust geven (onbelast bewegen. Los, in het land, paddock) totdat de kroonrand dicht is. Bij ons is dat meestal met een tot twee weken.
= Loopt hij rad? Dan weer bewegen/aan het werk. Maar gedoseerd. Als Brix weer een flinke scheur heeft, springen wij niet totdat er minstens een derde/een halve hoeflengte uitgroei is.

Wij kiezen er ABSOLUUT niet voor om de scheur uit te laten gutsen, of dwars snedes te laten maken in de hoef. Dat heeft het de eerste keer verschrikkelijk verergerd. Brix is toen bijna 6 maanden uit de running geweest.
Wij kiezen er ook niet voor om met krammen, lippen, banden te werken. Dat wekt nog meer interne spanning in de hoef op. Dat maakthet er niet beter op, eerder slechter. Brix staat op ijzers zonder lip.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, aan mijn verhaal. Neem de tijd. Zorg dat de hoefkwaliteit optimaal is. (De hoeven lijken mij wat droog). Probeer de oorzaak te achterhalen, overleg veel met je smid.
Succes.
Ik ga nog even wat foto's zoeken van Brix z'n voeten.



Afbeelding Februari 2016. De scheur was uitgegutst en was gaan ontsteken.


Afbeelding Een week later. De kroonrand is droog. Genezing kan beginnen.


Afbeelding Weer iets later. De aangroei begint.


Afbeelding Lekker doorgroeien.


Afbeelding We gaan weer springen.

De smid dacht dat het laatste stukje er uit zou gaan breken. Is altijd, tot en met de laatste smid beurt, blijven zitten.



Hij heeft nu weer een scheur. Maar omdat we het niet hebben laten uitgutsen, gaat het proces nu veel sneller. Maar een of twee dagen onregelmatig geweest. We springen niet, verzorgen goed. De aangroei gaat lekker.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:40

Ik weet dat ik nu half Bokt over mij heen krijg: maar ik zou hem zeker op ijzers zetten.

Ha ha ha, nou heb ik je toch verteld wat je "moet" doen. :D :D

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:47

Zoek eens op schimmel in de hoef en white line desease.. ik zou dit door een kundige smid weg laten snijden en behandelen.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:51

Whit line desease gaat meestal niet in "mooie" rechte scheuren.
Dat brokkelt en geeft meer half ronde plekken, beginnend aan de draagrand van de hoef.
Helaas heb ik ook daar (met een ander paard) ervaring mee.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:54

Dat kan beginnen doordat er een schimmel in de hoef zit en dat daardoor de hoefwand los laat. In het geval van ts d’r paard denk ik echt aan een flinke schimmel..

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:57

En dat de schimmel dan scheuren veroorzaakt bedoel je. Aha, op die manier.
In ieder geval TS, alles onderzoeken, geen mogelijkheid uitsluiten.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:00

Op de bovenste twee foto's zijn de hoeven ook veel te lang. Niet bevorderlijk voor scheuren!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:01

rien10 schreef:
Ik weet dat ik nu half Bokt over mij heen krijg: maar ik zou hem zeker op ijzers zetten.

Ha ha ha, nou heb ik je toch verteld wat je "moet" doen. :D :D


Bedankt voor je uitgebreide reactie. Vraagje m.b.t ijzers: ik heb nog nooit een paard gehad met ijzers, altijd blootsvoet en om die reden heb ik er ook simpelweg geen verstand van. Wat zou het nut er van zijn in deze situatie?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:03

Saskia9 schreef:
Op de bovenste twee foto's zijn de hoeven ook veel te lang. Niet bevorderlijk voor scheuren!


De smid is 4 weken geleden geweest en hij zou op 16 mei eigenlijk weer komen. Zijn hoeven zijn eigenlijk altijd zo? En er heeft nog nooit iemand iets van gezegd.. Ze zijn wel iets langer dan net na het bekappen maar niet extreem.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:04

MarjanB schreef:
Dat kan beginnen doordat er een schimmel in de hoef zit en dat daardoor de hoefwand los laat. In het geval van ts d’r paard denk ik echt aan een flinke schimmel..


Hoe kom je daar achter of het wel/geen schimmel is?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:05

Dat de hoef in ieder geval minder te lijden heeft van de ondergrond (ongelijkheden).
Iets meer verdeling van het draagvlak.
Iets bijeenhouden van de hoef. De hoefwerking wordt namelijk bij dit soort scheuren wel heel erg groot.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:05

Unbeatable schreef:
MarjanB schreef:
Dat kan beginnen doordat er een schimmel in de hoef zit en dat daardoor de hoefwand los laat. In het geval van ts d’r paard denk ik echt aan een flinke schimmel..


Hoe kom je daar achter of het wel/geen schimmel is?


Dat kan je smid of dierenarts voor je onderzoeken.

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:05

Unbeatable schreef:
rien10 schreef:
Ik weet dat ik nu half Bokt over mij heen krijg: maar ik zou hem zeker op ijzers zetten.

Ha ha ha, nou heb ik je toch verteld wat je "moet" doen. :D :D


Bedankt voor je uitgebreide reactie. Vraagje m.b.t ijzers: ik heb nog nooit een paard gehad met ijzers, altijd blootsvoet en om die reden heb ik er ook simpelweg geen verstand van. Wat zou het nut er van zijn in deze situatie?

Laat er eerst eens een zeer kundige smid naar kijken, dus een andere dan die je tot nu toe had. Vooral die eerste scheur is alarmerend.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:11

@Bigone
Ik ben er wel van overtuigend dat mijn smid kundig is. Voorheen waren deze scheuren niet aanwezig, ik haalde paard gisteren uit de wei toen ik het zag, terwijl er zondag nog niets aan de hand was. Voorheen waren er hele kleine scheurtjes die na het veilen niet eens meer zichtbaar waren. Smid komt vandaag eind vd middag pas voor het eerst kijken.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:14

Als "eerste hulp bij scheuren" kan je de voeten lekker nat houden en zien wat dat met de scheur doet.
Bij Brix trekt de scheur dicht na een bad. Ook met flink invetten met Duo Hoef trekt de scheur dicht.
In theorie kan dit niet. In de praktijk dus wel.

Dicht is niet "genezen" maar wel minder kans op intreden van vuil.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 22:01

Smid is toenstraks geweest en heeft de hoeven eens kritisch bekeken. Hij gaf zelf aan dat hij het op de foto's die ik had gestuurd erger eruit vond zien dan in het echt, dat had een stalgenoot ook gezegd.
De scheuren op de 3 hoeven heeft hij uitgesneden, hij denkt zelf niet dat het met een schimmel heeft te maken, want dan zouden de scheuren er anders uit moeten zien. Wat het dan wel is, weet hij niet precies. Hij vermoed dat de kleine scheurtjes afkomstig waren door de slechte hoefkwaliteit door de dagenlange modder en dan nu opeens doordat het zo droog is dat het daardoor is uitgescheurd, maar dit weet hij niet zeker. De scheuren zijn in ieder geval niet door en paard loopt ook verder niet gevoelig. Ik kreeg advies om te hoeven niet in te smeren met olie of vet omdat dat het afsluit, maar juist met iets hydraterends. Hij gaf aan een wit potje met oranje deksel maar weet de naam hiervan niet en het lijkt op nivea creme, dus ik moet dit even gaan googlen...

Het is nu dus voor mij even vaag wat er nu aan de hand is. Ik zit te denken misschien supplement door zijn voer? Maar wat voor supplement dan? Iemand nog tips voor iets 'hydraterends' wat ik er op kan smeren? Ik zit nu even met handen in het haar en weet niet precies wat ik nu moet doen. Is het verstandig om de DA erbij te halen?

De foto's volgen.
Laatst bijgewerkt door Unbeatable op 08-05-18 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 22:06

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:32

Ik zou de hoeven dagelijks flink/lang nat maken.

Verder biotine bij voeren en cavalor hoef aid special (is een voedingssupplement). Beide werken hoef kwaliteit verhogend.

Toen ik de scheuren zag dichtbij ook aan droogte scheuren.

Smeren met vet sluit inderdaad af. Duo hoef is een slacht product van paarden. Het is uitgekookt paarden vet. Lichaamseigen dus vher sluit niet af en heeft een voedende werking.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:51

Ppppfff dat ziet er gelukkig beter uit na bezoek van hoefsmid

Wij hebben goede ervaring met een mengsel olijfolie gemengd met natuurazijn. Gewoon uit het keukenkastje. Lekker goedkoop en doeltreffend omdat azijn eventuele schimmels doodt.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 22:56

rien10 schreef:
Ik zou de hoeven dagelijks flink/lang nat maken.

Verder biotine bij voeren en cavalor hoef aid special (is een voedingssupplement). Beide werken hoef kwaliteit verhogend.

Toen ik de scheuren zag dichtbij ook aan droogte scheuren.

Smeren met vet sluit inderdaad af. Duo hoef is een slacht product van paarden. Het is uitgekookt paarden vet. Lichaamseigen dus vher sluit niet af en heeft een voedende werking.


Daar kan ik inderdaad mee beginnen. Bedankt voor je tips!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:56

ik heb zeer goeie ervaringen met duo hoef, mijn pony had vrij zachte hoeven, te zacht om te beslaan. De eerste keer dat mijn smid kwam kon hij er met botte messen zo doorheen. ben van voer veranderd (van pavo natures best met pavo daily fit naar metazoa biks en vitalbix mueslie)
en ben duo hoef gaan smeren en nu moet hij voor het bekappen echt wel even goed kracht zetten, ook bij de straal. zijn hoeven zijn nu keihard, geen scheuren door de nagels, de nagels groeien ook netjes uit.
de eerste 2 á 3 weken dagelijks insmeren en daarna één a twee keer per week.

http://www.duoprotection.nl/

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:01

Yep. Ik ben ook fan :j