Flinke scheuren in de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 23:06

Veel goede reacties over duo hoef, dit product ga ik zeker bestellen.
Kan het niet zijn dat hij tekorten heeft aan vitamines/mineralen? Zou het de moeite zijn om bloed te laten prikken of staat dat los hiervan?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:10

Dat kan zeer zeker vitamine en mineralen tekort. Duo hoef is echt een aanrader! Succes.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 23:12

Chesss schreef:
Dat kan zeer zeker vitamine en mineralen tekort. Duo hoef is echt een aanrader! Succes.


Is bloedonderzoek daar ook volledig betrouwbaar voor of kan dat nog wel eens afwijkende waardes geven?

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:12

Je zou het kunnen doen, beter safe than sorry.
Ik heb nooit bloed laten prikken maar mijn pony is wel aanzienlijk verbeterd op de metazoa, niet alleen de hoeven maar in het algemeen (vacht, kleur, conditie, hoeven, bespiering ect) veel mensen staat het voer tegen omdat er waardes zijn die scheef zijn.
je hoort ook veel lovende reacties over equilin, dat is een vitamine brokje die goed te combineren is met een andere voeding. biotine zou misschien ook wel kunnen helpen. kwestie van uitproberen wat werkt.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:13

Ik quote mezelf ff; “verder biotine bij voeren en cavalor hoef aid special (is een voedingssupplement). Beide werken hoef kwaliteit verhogend. “

Bloed prikken is niet nodig. Je gaat vanzelf de werking van deze supplementen ervaren.
Wel langdurig geven. Een jaar of zo.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:24

Ik zou dit over een compléét andere boeg gooien!

De hoefwand is te lang waardoor er te veel druk ontstaat op de inwendige en uitwendige delen van de hoef. De hoefwand kan daardoor gaan flaren, scheuren en brokkelen. Ik zou deze hoef dus 'natuurlijk bekappen' met een mooie mustangrol. Daardoor raakt de hoefwand de bodem niet meer en zal deze niet verder scheuren.

Daarnaast de hoeven dagelijks in een modderbadje en níet afsluiten met olie of vet.

Je hoefsmid vijlt wel de voorkant van de hoefwand. Daarmee maakt hij deze dunner en zwakker, dus kwetsbaarder voor scheuren en brokkelen. Je ziet de scheuren minder of niet, maar de te grote druk is niet weg: aan de onderzijde is de hoef nog steeds te lang. Even ter vergelijk met mensennagels: ik heb ribbeltjes op mijn nagels en ze scheuren af als ze te lang zijn. Als ik ze nu zou vijlen op de bovenkant (dus de ribbeltjes weg, maar ze blijven wel lang), zouden ze dan steviger worden?

Een vitaminebrok/ balancer, graan- en melassevrij, is verstandig bij te geven. Bijvoorbeeld van Vitalbix of JPGF.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:27

Ik zie trouwens dat er vandaag al wel een bescheiden mustangrol is gelegd in de teen van de hoef, maar de kwartieren zijn nog te lang. Daar zie je ook flares. En laat je smid de voorkant niet wegvijlen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:30

Ik ben ook geen fan van dat uit gutsen (is mis gegaan bij ons) maar dat is al gebeurd dus een gepasseerd station.

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:39

Duo Hoof!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:50

Is wel een serieus probleem. Qua eten zou ik je een balancer aanraden waar FLINK veel zink en koper in zit. (bv; je paard gezond en fit/ equilin / victorious secret 2000). Veel hoefproblemen hebben toch een link met de voeding (vooral een tekort aan zink en koper). Suikers achterwege laten zoveel als mogelijk is.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:58

Ik zorg met dit droge weer altijd voor een flinke modderpoel bij de drinkbak zodat ze meerdere keren per dag even natte voeten krijgen. Tip van mijn smid tegen uitdrogen.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:26

rien10 schreef:
Ik weet dat ik nu half Bokt over mij heen krijg: maar ik zou hem zeker op ijzers zetten.

Ha ha ha, nou heb ik je toch verteld wat je "moet" doen. :D :D



:D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:12

Unbeatable schreef:
Veel goede reacties over duo hoef, dit product ga ik zeker bestellen.
Kan het niet zijn dat hij tekorten heeft aan vitamines/mineralen? Zou het de moeite zijn om bloed te laten prikken of staat dat los hiervan?



Zie mijn post. Was de eerste die reageerde.... :+
Ik zal 'm hieronder nog even quoten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:13

Pandora2 schreef:
Goh, ik heb hier geen ervaring mee. Maar misschien komt deze slechte hoornkwaliteit wel door een gebrek aan essentiele voedingsstoffen voor de hoorngroei gezien hij alleen op een hooidieet staat.
Een goede balancer kan hier wel een oplossing bieden denk ik zo.
En dan om te beginnen ééntje die speciaal erop gericht is om de hoornkwaliteit te herstellen.

Ik zou dan meteen denken aan zoiets
http://www.equilife.co.uk/products/fomula4-feet.html

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:14

Eens met chubby!

Anoniem

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:41

Heb je ook een foto van de onderkant van de hoef? Ik vermoed ook dat de hoefwand te lang is en daardoor deze scheuren ontstaan..

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:16

Lillian__ schreef:
Je zou het kunnen doen, beter safe than sorry.
Ik heb nooit bloed laten prikken maar mijn pony is wel aanzienlijk verbeterd op de metazoa, niet alleen de hoeven maar in het algemeen (vacht, kleur, conditie, hoeven, bespiering ect) veel mensen staat het voer tegen omdat er waardes zijn die scheef zijn.
je hoort ook veel lovende reacties over equilin, dat is een vitamine brokje die goed te combineren is met een andere voeding. biotine zou misschien ook wel kunnen helpen. kwestie van uitproberen wat werkt.


Equilin heb ik al wel eens geprobeerd, helaas kreeg mijn paard hier jeuk van. In de 7 jaar dat ik hem heb heb ik maar één ding gevonden waar hij geen jeuk van krijgt en dat is luzerne.. Biotine zet ik op het lijstje, bedankt.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:22

Chubby schreef:
Ik zou dit over een compléét andere boeg gooien!

De hoefwand is te lang waardoor er te veel druk ontstaat op de inwendige en uitwendige delen van de hoef. De hoefwand kan daardoor gaan flaren, scheuren en brokkelen. Ik zou deze hoef dus 'natuurlijk bekappen' met een mooie mustangrol. Daardoor raakt de hoefwand de bodem niet meer en zal deze niet verder scheuren.

Daarnaast de hoeven dagelijks in een modderbadje en níet afsluiten met olie of vet.

Je hoefsmid vijlt wel de voorkant van de hoefwand. Daarmee maakt hij deze dunner en zwakker, dus kwetsbaarder voor scheuren en brokkelen. Je ziet de scheuren minder of niet, maar de te grote druk is niet weg: aan de onderzijde is de hoef nog steeds te lang. Even ter vergelijk met mensennagels: ik heb ribbeltjes op mijn nagels en ze scheuren af als ze te lang zijn. Als ik ze nu zou vijlen op de bovenkant (dus de ribbeltjes weg, maar ze blijven wel lang), zouden ze dan steviger worden?

Een vitaminebrok/ balancer, graan- en melassevrij, is verstandig bij te geven. Bijvoorbeeld van Vitalbix of JPGF.


Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben zelf totaal onbekend met natuurlijk bekappen maar na jou bericht ben ik mij er wel in gaan verdiepen op het internet. Ik lees via veel mensen dat ze het om de 2 weken zelf bij werken en tussendoor ook de smid laten komen, ik ben bang dat ik misschien te weinig kennis heb om aan zoiets te beginnen. Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar mijn hoef kennis is zoals jullie wel lezen niet erg ruimschoots, daarom zou ik het ook vervelend vinden als ik dan iets fout zou doen. Smid zou mij hier vast bij kunnen ondersteunen, volgens mij zitten wij een beetje in de zelfde regio, ben jij bekend met een goede natuurlijke bekapper? Mag ook via pb.

Tip van het modderbadje is een goede, daar kan ik vandaag mee beginnen. Olie en vet deed ik eigenlijk al niet.

Pff de voeding is weer een zoektocht apart... Ik heb de vitalbix daily complete geprobeerd maar hier kreeg hij ook jeuk van.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:23

rien10 schreef:
Ik ben ook geen fan van dat uit gutsen (is mis gegaan bij ons) maar dat is al gebeurd dus een gepasseerd station.


Uit gutsen, bedoel je daarmee de scheurtjes uitsnijden? En wat is er mis gegaan bij jou als ik vragen mag? Misschien iets waar ik op kan letten bijvoorbeeld.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:24

elbony schreef:
Is wel een serieus probleem. Qua eten zou ik je een balancer aanraden waar FLINK veel zink en koper in zit. (bv; je paard gezond en fit/ equilin / victorious secret 2000). Veel hoefproblemen hebben toch een link met de voeding (vooral een tekort aan zink en koper). Suikers achterwege laten zoveel als mogelijk is.


Ik heb jepaardgezondenfit en equilin beide al geprobeerd, die laatste ken ik zelf niet maar kan ik nog wel even researchen. Ik vrees als hij niet tegen de éérste twee kon, dat die laatste ook afvalt maar ik zal de samenstelling even bekijken. Suikers lieten we al achterwege, hij is insulineresistent :j

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:26

maikeltje schreef:
Ik zorg met dit droge weer altijd voor een flinke modderpoel bij de drinkbak zodat ze meerdere keren per dag even natte voeten krijgen. Tip van mijn smid tegen uitdrogen.


Ik sta op een pensionstal waar ik dit helaas niet zo makkelijk even kan doen. Zou het ook effectief genoeg zijn om een tijdje op de spuitplaats de hoeven nat te blijven spuiten?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:28

Pandora2 schreef:
Pandora2 schreef:
Goh, ik heb hier geen ervaring mee. Maar misschien komt deze slechte hoornkwaliteit wel door een gebrek aan essentiele voedingsstoffen voor de hoorngroei gezien hij alleen op een hooidieet staat.
Een goede balancer kan hier wel een oplossing bieden denk ik zo.
En dan om te beginnen ééntje die speciaal erop gericht is om de hoornkwaliteit te herstellen.

Ik zou dan meteen denken aan zoiets
http://www.equilife.co.uk/products/fomula4-feet.html


Sorry, even gemist. Deze heb ik nog niet geprobeerd. Heb je zelf ervaring met dit product?
Ziet er wel heel erg goed uit, de omschrijving tenminste.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:28

Unbeatable schreef:
maikeltje schreef:
Ik zorg met dit droge weer altijd voor een flinke modderpoel bij de drinkbak zodat ze meerdere keren per dag even natte voeten krijgen. Tip van mijn smid tegen uitdrogen.


Ik sta op een pensionstal waar ik dit helaas niet zo makkelijk even kan doen. Zou het ook effectief genoeg zijn om een tijdje op de spuitplaats de hoeven nat te blijven spuiten?



Ja. Zeker doen. alles is beter dan niets. En dan duo hoef erop.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 09-05-18 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 18:29

Humpiedumpie schreef:
Heb je ook een foto van de onderkant van de hoef? Ik vermoed ook dat de hoefwand te lang is en daardoor deze scheuren ontstaan..


Deze zal ik vanavond maken!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 19:38

Even voor mijzelf alles op een rijtje gezet en druk jullie advies en het internet aan het afstruimen.
Ik heb een proefverpakking besteld van Equilife Feet4Feet en een Paard Natuursteen besteld via http://www.paardnatuurlijk.nl
Biotine zit al in deze voeding verwerkt dus dat ga ik eerst even aankijken op deze manier en anders kan ik het altijd nog bijvoeren als ik niet voldoende resultaat merk.

Nu nog opzoek naar een goede natuurlijk bekapper die mij advies kan geven, iemand hiermee bekend in de regio Breda (Brabant)?