Vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 14:39

Hallo allemaal. Ik ben sinds 27 april trotse eigenaar van Winzzent. Nu was hij al een lange tijd niet naar de hoefsmid geweest bij de vorige eigenaar. (Januari) Nu heeft de hoefsmid hem bekapt en loopt hij kreupel. Dit is mn eerste paard dus heb er zelf nog geen verstand van. We zij 4 weken verder en nog steeds loopt hij gevoelig. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, heeft dit tijd nodig of moet ik er een dierenarts naar laten kijken? De hoefsmid zegt dat dit tijd nodig heeft en dat ik veel met hem moet wandelen op het zachte. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven! Hij heeft geen ijzers trouwens en dat vind de hoefsmid ook niet nodig. Wel weet ik dat hij deze wel heeft gehad in het verleden en dat hij ooit een peesblessure heeft gehad.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26301
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:03

Wat vervelend dat je paard niet goed loopt nadat de smid is geweest. Ik weet dat meerdere Bokkers al tegen dit soort dingen aangelopen zijn, op [BEH] Beweging en hoefverzorging zijn wel meer topics hierover te vinden.

Jouw vraag hoort daar ook eigenlijk thuis. Geeft niks, kan gebeuren. Ik heb al een moderator gevraagd jouw topic daarheen te verplaatsen.

Heel veel sterkte met je paard, hoop dat hij snel weer soepel rond kan galopperen!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:04

Dit forumdeel is bedoeld om je voor te stellen. Op jouw vraag krijg je vast meer antwoorden op [BEH] Beweging en hoefverzorging. Daar verplaats ik je topic dus naartoe.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:12

4 weken kreupel/ gevoelig na een bekapping is niet normaal. Ik zou ermee naar een kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek en eventueel foto’s.

Wat heeft de hoefsmid als reden op gegeven dat hij dit wel normaal vindt? Heeft hij veel veranderd aan de stand?

Heb je hem gekocht bij een particulier of een bedrijf.

Zo lang wachten voor controle bij kreupelheid terwijl je hem nog maar zo kort hebt is niet zo handig. Heb je de oude eigenaar wel direct op de hoogte gesteld?

Is het dier klinisch/rontgenlogisch gekeurd bij aankoop?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:14

Dit komt inderdaad meer voor,te kort bekappen,maar na 3 weken zou het weer goed moeten zijn.Als het langer duurt zou ik de veearts laten kijken,en dan voortaan je smid vragen niet meer zo kort te bekappen,of zelfs een andere smid nemen. Want na het bekappen hoort een paard beter te lopen en niet slechter.Laat maar eens weten hoe dit verder gaat,want daat leer ik ook weer van. Want in de paarden maak je vanalles mee en bent nooit uitgeleerd.Heb je een foto van je nieuwe vriendje?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:19

En vooral van zijn hoeven :D

Misschien zijn er handige bokkers die daar al iets uit kunnen halen.

Drie/vier weken na het bekappen nog gevoelig hoort eigenlijk niet... zelfs met hele dunne zolen zou je verwachten dat het nu toch veel minder zou zijn.

Slijten de hoeven heel veel? Wat voer je, en waar staat hij op? (wei, hoeveel gras, paddock, noem maar op)

Hoe is zijn stand?

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 18:45

Sorry, ik heb geen idee hoe dit werkt ik ben nieuw hier.. ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen. Kan alleen een filmpje plaatsen haha. Hij krijgt bix en staat op stro en overdag in de wei. Zal proberen vanavond fotos te maken van zn hoeven. De oude eigenaar geen contact meer mee want dat ging niet zo leuk.. heb hem gekocht bij een fokker

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 18:57

Afbeelding
:D

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:00

Mooi paard!Hij is lekker mollig.Zijn hoeven zijn echter niet te zien op deze foto.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:20

Loopt hij op het harde slechter dan op het zachte? En hoe gaan bochtjes?

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:23

Afbeelding
Afbeelding
Ik zal vanavond fotos proberen te maken van zn benen en hoeven!

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:24

Ja op het harde loopt hij slechter dus moet nu op t zachte lopen.
Hij heeft ook nog geen conditie. Kan nu wel een half uurtje op hem stappen zegt mn instructrice, maar hij stuikelt ook af en toe soort van, maar hij heeft wel mega zin om.te rijden want wilt dan bijv aandraven en loopt echt voorwaarts..
flavlip schreef:
Loopt hij op het harde slechter dan op het zachte? En hoe gaan bochtjes?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:52

Struikelen kan veel oorzaken hebben.

Dat ze wat harder loopt in draf kan zijn om zijn balans te behouden. Denk er maar aan dat het vroeger makkelijker was om hard te fietsen dan langzaam.

Het paard is bii aankoop niet gekeurd neem ik aan.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 19:55

Ja zeker heb hem klinisch laten keuren! En de dierenarts zei dat als ik veel van plan was om op het hsrde te gaan om hoefijzers te doen maar de hoefsmid wilt dit liever nog niet doen.
cobiie schreef:
Struikelen kan veel oorzaken hebben.

Dat ze wat harder loopt in draf kan zijn om zijn balans te behouden. Denk er maar aan dat het vroeger makkelijker was om hard te fietsen dan langzaam.

Het paard is bii aankoop niet gekeurd neem ik aan.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:01

anjali schreef:
Dit komt inderdaad meer voor,te kort bekappen,maar na 3 weken zou het weer goed moeten zijn.Als het langer duurt zou ik de veearts laten kijken,en dan voortaan je smid vragen niet meer zo kort te bekappen,of zelfs een andere smid nemen. Want na het bekappen hoort een paard beter te lopen en niet slechter.Laat maar eens weten hoe dit verder gaat,want daat leer ik ook weer van. Want in de paarden maak je vanalles mee en bent nooit uitgeleerd.Heb je een foto van je nieuwe vriendje?


....ooit was er iemand bij ons op stal die ivm een peesblessure veel op het harde liep met haar dier.
Dus 'de hoeven sleten'.

Na een ruim half jaar kwam er een prima smid.
...dier liep dagen heel lastig en stijf, maar was binnen een week over.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 23:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:55

Ligt het aan mij, of de foto, of is de linkerkoot wat dikker?

Verder kan ik eigenlijk niets heel vreemds zien... ze zal een beetje een toontreder zijn, maar iets overduidelijks en abnormaals zie ik niet

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 01:35

Hmm zal er morgen eens op letten nogmaals. Ik vind dat zelf lastig om te zien nog..
Hij zat wel helemaal onder de mijt toen ik hem kreeg :(
khirshanta schreef:
Ligt het aan mij, of de foto, of is de linkerkoot wat dikker?

Verder kan ik eigenlijk niets heel vreemds zien... ze zal een beetje een toontreder zijn, maar iets overduidelijks en abnormaals zie ik niet

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 01:36

Frysian90 schreef:
Hmm zal er morgen eens op letten nogmaals. Ik vind dat zelf lastig om te zien nog..
Hij zat wel helemaal onder de mijt toen ik hem kreeg :( wat is toonreder? :o
khirshanta schreef:
Ligt het aan mij, of de foto, of is de linkerkoot wat dikker?

Verder kan ik eigenlijk niets heel vreemds zien... ze zal een beetje een toontreder zijn, maar iets overduidelijks en abnormaals zie ik niet

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 01:46

Hij kan natuurlijk ook kreupel lopen van de mijt, of van die overontwikkelde spieren bij de boeg. Zou me niet verbazen als hij ergens voor compenseert.

Heb je iets van begeleiding TS? Waarom heb je dit paard gekocht? Je schrijft dat je het paard pas hebt en dat je dus nog niet veel ervaring hebt. Andersom was handiger geweest... maar heb je iemand in je omgeving die wel ervaring heeft met paarden?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:11

Dier staat linksvoor stijler en rechtsvoor platter.
Veel paarden staan zo, maar ideaal is het niet.

Steek je licht eens op bij Karin Leibbrandt en de face book pagina 4dimension dressage.
Wil je lang plezier hebben van je 4 benige vriend, liefst zonder nieuwe peesblessures, kun je daar veel nuttige informatie krijgen.

(Een peesblessure kan botte pech zijn - maar bij veel dieren staan de pezen sowieso onder meer druk dan ideaal en dan is het dier extra kwetsbaar.)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:09

Zo heel kort zien de hoeven er niet uit.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:16

Wij laten weleens een ijzer onder leggen als ze gevoelig blijven. Zeker als hij altijd met heeft gestaan zou ik dat zeker proberen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:00

Zomaar een ijzer eronder tegen gevoelligheid zou mijn persoonlijke voorkeur niet zijn; liefst eerst proberen te kijken waar het vandaan komt

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:08

Ja heb rijd al 20 jaar op manage paarden, geen ervaring met einden paard3n.. ik heb wel begeleiding ja ik sta op een pension stal en ze houden hem ook goed in de gaten hoor maar wil gewoon zelf ook dingen leren enz niet continu maar alles aan hun hoeven te vragen..
Ik heb hem gekocht omdat hij super braaf is en lief, en dat was voor min ook belangrijk. Tijdens de keuring was er niks te zien, alleen dat hij nodig naar de hoefsmid moest.. ja dat zei mijn i structrice ook dat het alles bij elkaar zou kunnen zijn, ik behandel hem nu met byemite en dat is gelukkig wel een stuk rustiger
Koper schreef:
Hij kan natuurlijk ook kreupel lopen van de mijt, of van die overontwikkelde spieren bij de boeg. Zou me niet verbazen als hij ergens voor compenseert.

Heb je iets van begeleiding TS? Waarom heb je dit paard gekocht? Je schrijft dat je het paard pas hebt en dat je dus nog niet veel ervaring hebt. Andersom was handiger geweest... maar heb je iemand in je omgeving die wel ervaring heeft met paarden?