Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 13:06

BigBen schreef:
ElCamino schreef:
hmmmmm, vriendinnetje had een paard met terugkerende peesblessure en met foto's bleek hij uiteindelijk kissing spines te hebben en door overcompensatie de benen te overbelasten.

KS veroorzaakt geen peesproblemen in het onderbeen.

Vena schreef:
Mijn pony had een peesblessure a.g.v. een scheefstaand bekken. Dat heeft de tweede osteopaat ook meteen vastgesteld en verholpen.

Een scheefstaand bekken komt zelden of nooit voor. Maar zelfs als het voorkomt is een scheefstand van het bekken niet de oorzaak van een peesprobleem in het onderbeen rechtsvoor.

@TS Een ontsteking van de sesamschede is een probleem dat bij paarden frequent voorkomt, over de loop der jaren grondig onderzocht werd, en waarvan de ins en outs ondertussen goed bekend zijn. Ik begrijp dat het frustrerend is dat de kogel opnieuw gezwollen staat, maar het heeft geen enkele zin om op een wilde jacht te gaaan naar andere mogelijke oorzaken, want die zijn er eenvoudigweg niet.

Overvulling van de sesamschede is een signaal dat aangeeft dat er iets verkeerd loopt met het hele systeem rondom de sesambeentjes. Dat systeem bestaat uit het kootgewricht, de sesambeentjes, twee buigpezen die gevat zitten in een slijmbeurs, en een aantal ligamenten. Eén of meer elementen van dat systeem is beschadigd of geïrriteerd geraakt, en omdat alle elementen elkaar nodig hebben om goed te functioneren, komt het hele systeem onder druk. De oorzaak van die beschadiging kan toevallig zijn (een verstuiking of verdraaiing van het kootgewricht), maar dikwijls gaat het om overbelasting. Overbelasting kan het gevolg zijn van te zware arbeid (diepe bodem bv.) of van té repetitieve arbeid. Bij jouw paard is er nu geen sprake meer van overbelasting, maar de schade is blijkbaar nog niet genoeg hersteld.

Overvulling van de sesamschede is een signaal, en je moet het bijzonder ernstig nemen, want het gaat van kwaad naar erger. Genezen doet het eigenlijk alleen door rust. Persoonlijk zou ik zeggen, zet je paard minstens drie maand op een weide. Minstens. En heb geduld.


Bedankt voor je duidelijke berichtje, en zeg jij dan wel inspuiten net als de vorige keren ? Of het lijf het zelf laten oplossen? Want vocht afdrijven is niet zijn beste eigenschap O:)
De rust gaat sowieso komen alleen ben ik zo bang dat het gewoon weer terug gaat komen, zijn er geen opties qua beslag of iets waardoor het hele systeem wat minder belast word ?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:59

Je kunt best overleggen met je DA, maar ik zou denken infiltreren en 10 dagen NSAID's (equiox of metacam). Wat je verder kunt doen, als het praktisch haalbaar is, iedere dag 10 minuten koud afspoelen. Afspoelen is beter dan gels en icepacks. En als je paard 's avonds binnenkomt, een stalbandage aanleggen.
Speciale ijzers ben ik geen voorstander van. Het beste is zonder ijzers, en goed rond laten zetten, zodat de voet mooi kan afrollen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 15:29

BigBen schreef:
Je kunt best overleggen met je DA, maar ik zou denken infiltreren en 10 dagen NSAID's (equiox of metacam). Wat je verder kunt doen, als het praktisch haalbaar is, iedere dag 10 minuten koud afspoelen. Afspoelen is beter dan gels en icepacks. En als je paard 's avonds binnenkomt, een stalbandage aanleggen.
Speciale ijzers ben ik geen voorstander van. Het beste is zonder ijzers, en goed rond laten zetten, zodat de voet mooi kan afrollen.


Dankjewel, ik zal het aankomende week met de da overleggen

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:43

Ashleytjuhh schreef:
Wij hebben dit ook met onze pony op het moment. en dan ook nog eens het bandje er over heen Wat eigenlijk niet meer goed zou komen waardoor we der dus eigenlijk af zouden moeten maken.


Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar jouw verhaal doet me wel een beetje denken aan een te strak annulair ligament. Zolang de peesschede normaal gevuld is past het allemaal nog, raakt de schede wat overvuld door belasting knelt het bandje dit af en gaat het paard kreupel lopen. Beetje koelen en rust, schede weer wat minder vol, kreupelheid weg.

Hebben ze daar met echo naar gekeken? Want dat is operatief goed te behandelen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:14

Ik vind hem niet lekker lopen op het filmpje. Erg op eieren. Beetje kort-lang achter ook. En de plek achter het zadel lijkt zwak/pijnlijk. Al eens een goede osteopaat laten kijken? Misschien last van SI? Hij lijkt vreselijk te compenseren

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:58

Dorine92 schreef:
Ik vind hem niet lekker lopen op het filmpje. Erg op eieren. Beetje kort-lang achter ook. En de plek achter het zadel lijkt zwak/pijnlijk. Al eens een goede osteopaat laten kijken? Misschien last van SI? Hij lijkt vreselijk te compenseren

Hou toch op met die slogans.
Er is op heel dat filmpje veterinair niets verkeerds te zien. Hij loopt op zijn gemakkie te sloffen aan de longe, en dat is alles. Hij is niet kreupel, niet onregelmatig, niet krom, niet gespannen. Okee, hij is niet erg actief, maar dat wordt ook niet gevraagd. En hoe jij kunt "zien" dat de plek achter het zadel "zwak/pijnlijk lijkt", gaat mijn petje te boven.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:28

BigBen schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind hem niet lekker lopen op het filmpje. Erg op eieren. Beetje kort-lang achter ook. En de plek achter het zadel lijkt zwak/pijnlijk. Al eens een goede osteopaat laten kijken? Misschien last van SI? Hij lijkt vreselijk te compenseren

Hou toch op met die slogans.
Er is op heel dat filmpje veterinair niets verkeerds te zien. Hij loopt op zijn gemakkie te sloffen aan de longe, en dat is alles. Hij is niet kreupel, niet onregelmatig, niet krom, niet gespannen. Okee, hij is niet erg actief, maar dat wordt ook niet gevraagd. En hoe jij kunt "zien" dat de plek achter het zadel "zwak/pijnlijk lijkt", gaat mijn petje te boven.

Doe even normaal zeg wil je? Jij ben dierenarts?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:39

Dorine92 schreef:
Ik vind hem niet lekker lopen op het filmpje. Erg op eieren. Beetje kort-lang achter ook. En de plek achter het zadel lijkt zwak/pijnlijk. Al eens een goede osteopaat laten kijken? Misschien last van SI? Hij lijkt vreselijk te compenseren


Hij komt jaarlijks bij de osteopaat en daar is nog nooit iets mis mee geweest, wel is hij heel gevoelig op zijn rug maar dit zijn vooral de spieren

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:48

Bij welke kliniek heb je hem laten scannen? Peesbeschadigingen in de lengterichting zijn nl. niet te zien op echo.
Hier zelfde ervaring: overvulling peesschede. Na paar weken stappen was het altijd weer helemaal dun, maar na iets meer opbouwen vulde het zich toch weer langzaam. Echo prima (Raaphorst) maar kreeg advies om een kijkoperatie te laten doen omdat een echo niet alles uitsluit. Zij wilde het zeker niet zomaar gaan inspuiten, omdat cortico's ontzettend slecht zijn voor een eventuele peesbeschadiging. Bij de kijkoperatie zagen ze inderdaad (beginnende) peesirritatie in de lengterichting. Dit is geshaved tijdens de operatie (geneest het mooier). Daarna een opbouwschema gehad en alles is prima genezen en ook de overvulling helemaal weg.
Een tweede oorzaak kan een verdikt annulair ligament zijn, een ervaren echoscopist moet dit kunnen zien. Niet alle DA's kunnen het zien.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 00:10

Focussed schreef:
Bij welke kliniek heb je hem laten scannen? Peesbeschadigingen in de lengterichting zijn nl. niet te zien op echo.
Hier zelfde ervaring: overvulling peesschede. Na paar weken stappen was het altijd weer helemaal dun, maar na iets meer opbouwen vulde het zich toch weer langzaam. Echo prima (Raaphorst) maar kreeg advies om een kijkoperatie te laten doen omdat een echo niet alles uitsluit. Zij wilde het zeker niet zomaar gaan inspuiten, omdat cortico's ontzettend slecht zijn voor een eventuele peesbeschadiging. Bij de kijkoperatie zagen ze inderdaad (beginnende) peesirritatie in de lengterichting. Dit is geshaved tijdens de operatie (geneest het mooier). Daarna een opbouwschema gehad en alles is prima genezen en ook de overvulling helemaal weg.
Een tweede oorzaak kan een verdikt annulair ligament zijn, een ervaren echoscopist moet dit kunnen zien. Niet alle DA's kunnen het zien.


Okee klinkt heftig! Maar als het zoiets is zou dat een logische oorzaak kunnen zijn.
Ik ben niet bij dierenkliniek middenwaard geweest.
Welke (grote) kliniek zou jij dan zeggen ?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:53

Focussed schreef:
Bij welke kliniek heb je hem laten scannen? Peesbeschadigingen in de lengterichting zijn nl. niet te zien op echo.
Hier zelfde ervaring: overvulling peesschede. Na paar weken stappen was het altijd weer helemaal dun, maar na iets meer opbouwen vulde het zich toch weer langzaam. Echo prima (Raaphorst) maar kreeg advies om een kijkoperatie te laten doen omdat een echo niet alles uitsluit. Zij wilde het zeker niet zomaar gaan inspuiten, omdat cortico's ontzettend slecht zijn voor een eventuele peesbeschadiging. Bij de kijkoperatie zagen ze inderdaad (beginnende) peesirritatie in de lengterichting. Dit is geshaved tijdens de operatie (geneest het mooier). Daarna een opbouwschema gehad en alles is prima genezen en ook de overvulling helemaal weg.
Een tweede oorzaak kan een verdikt annulair ligament zijn, een ervaren echoscopist moet dit kunnen zien. Niet alle DA's kunnen het zien.

Overlangse scheurtjes worden in 76% van de gevallen wél gevonden met echografie.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21649711

Bij tenoscopie ga je er van uit dat er behoorlijke schade is aan de pezen, in het bijzonder de diepe buiger, en dat afvalmateriaal en flarden los weefsel in de peesschede geblokkeerd zit. Dat ga je vervolgens met een kijkoperatie opruimen en verwijderen. Dat moet onder volledige narcose, en het is geen wondermiddel. Ik heb een verslag gelezen van Hans Wilderjans van de Bosdreef. Bij 25 warmbloeden werd tenoscopie uitgevoerd, bij 17 werd een overlangse scheur in de diepe buiger gevonden, bij 10 volledige genezing, de rest bleef kreupel (3) of niet meer geschikt voor normale competitie (4). Ik heb nog een paar andere teksten gevonden met percentages tussen 50 en 60% succes.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.2746/042516403776148183

Een verdikt annulair ligament is zelden de primaire oorzaak van overvulling van de peeschede, maar bijna altijd een gevolg. Ik zeg het waarschijnlijk veel te simpel, maar het probleem is dat om één of andere reden het hele systeem ontstoken raakt, door een trauma bv., maar in de meeste gevallen door overbelasting, en dat vervolgens de ontsteking een eigen leven gaat leiden, ook als de eigenlijke oorzaak van de ontsteking al lang is weggenomen. Zo'n chronische ontsteking veroorzaakt dan weer problemen bij andere elementen in het systeem, bv. het annulair ligament.

Cortico's zijn gevaarlijk bij constant gebruik, maar bij éénmalig gebruik zijn het de krachtigste ontstekingsremmers die we hebben. En dat is natuurlijk de bedoeling, de cyclus van ontsteking => beschadiging => meer ontsteking => meer beschadiging onderbreken. Daar zit ook de logica om na de injectie nog 10 dagen NSAID's te geven. Persoonlijk vind ik bij een paard het risico van éénmalig cortico veel kleiner dan het risico bij een volledige verdoving en recovery.

TS kan het zich bij wijze van spreken permitteren om haar paard drie maand op rust te zetten. Dan zou ik toch geneigd zijn om verder te gaan met de conservatieve aanpak, ook al omdat er nog geen sprake is van kreupel gaan. Maar goed, ik denk dat uiteindelijk de plaatselijke DA het best geplaatst is om de situatie in te schatten.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:10

Een sensitiviteit van 76% vind ik toch niet heel veel. Een op de vier eigenaren krijgt dus te horen "echo is prima" terwijl de pees wel degelijk beschadigd is.

In mijn geval was het een beginnende beschadiging, die dus niet op echo te zien was (behalve uiteraard vocht) en die dus dmv een tenoscopie aan het licht kwam. Zonder die tenoscopie ga je een revalidatieplan maken gebaseerd op lucht, want je hebt geen idee wat je aan het revalideren bent. Ik was uiteindelijk blij dat ik het had laten doen en het paard is volledig terug in de sport (internationaal). Maar het is natuurlijk invasief en kostbaar (€1200). Dat moet je zeker meenemen in de overweging :j . Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat een negatieve echo niet altijd wil zeggen dat de pees daadwerkelijk onbeschadigd is, zeker bij recidiverende zwelling. En om dan lukraak cortico's te injecteren...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:44

Heb je ook foto's van de zijkant van de kogel en hoef?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 12:55

Interessant meiden !! Het is idd belangrijk dat ik dit goed met de Arts ga overleggen die ziet altijd meer als dat ik al zie op een echo.

Internationaal zullen we nooit worden maar we kwamen dicht bij het Z en dat is niet ons einddoel, dus als ik iets ervoor over zou moeten hebben, heb ik dat! Als je weet dat hij er daardoor weer 100% door kan worden

Afbeelding

Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:19

My 2 cents...gezien het feit dat je zwanger bent, en een paard met peesproblemen; haal hem van de ijzers af en zet hem een half jaar op een paddock Paradise op rust om te genezen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 09:20

Floortz schreef:
My 2 cents...gezien het feit dat je zwanger bent, en een paard met peesproblemen; haal hem van de ijzers af en zet hem een half jaar op een paddock Paradise op rust om te genezen.


In principe toont de echo al 2 keer aan dat de pees in orde is, Het is een overvulling van de peesschede, een pp is geven optie dan moet ik verhuizen en daar begin ik niet aan. Op het land gaat hij sowieso de komende tijd !! Maar dan vind ik het persoonlijk fijn om wel te weten wat het “probleem” is vooral omdat het nu echt warmer blijft

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:30

Aangezien je aangeeft dat vocht afdrijven niet zijn sterkste vak is raad ik je aan om een therapeut in te schakelen die een paar keer een lymfe drainage behandeling kan geven. Zo komt zijn lymfesysteem wat beter op gang, het drijft vocht met afvalstoffen af en voert voedingsstoffen aan. Ik weet niet waar je woont in Noord Holland?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 16:28

Barb schreef:
Aangezien je aangeeft dat vocht afdrijven niet zijn sterkste vak is raad ik je aan om een therapeut in te schakelen die een paar keer een lymfe drainage behandeling kan geven. Zo komt zijn lymfesysteem wat beter op gang, het drijft vocht met afvalstoffen af en voert voedingsstoffen aan. Ik weet niet waar je woont in Noord Holland?


Heb ik ook al is gehad :j !! Super lief vrouwtje heeft hem toen een paar keer behandeld maar dat werkt nog niet voldoende bij hem. Ik geef hem daarentegen wel een kruidenthee die hem moet helpen met het afvoeren van afvalstoffen

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:10

Focussed schreef:
Een sensitiviteit van 76% vind ik toch niet heel veel. Een op de vier eigenaren krijgt dus te horen "echo is prima" terwijl de pees wel degelijk beschadigd is.

Die 76% slaat alleen op overlangse scheurtjes in de diepe buiger. Overall zal de betrouwbaarheid van echo een stuk hoger zijn.

Focussed schreef:
Zonder die tenoscopie ga je een revalidatieplan maken gebaseerd op lucht, want je hebt geen idee wat je aan het revalideren bent.

Tja. Laten we eerlijk zijn, alle revalidatieplannen zijn grosso modo hetzelfde. Eerst rust, dan geleidelijk weer opbouwen. Om het even of het om de diepe buiger gaat, de oppervlakkige buiger, één of ander ligament... Iedere DA/kliniek heeft zo'n beetje zijn eigen protocol, en er bestaat bij mijn weten geen plan dat bewezen betere resultaten heeft. Wat de tenoscopie laat zien zal echt geen verschil maken qua revalidatie.

Focussed schreef:
Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat een negatieve echo niet altijd wil zeggen dat de pees daadwerkelijk onbeschadigd is, zeker bij recidiverende zwelling. En om dan lukraak cortico's te injecteren...

Dat ben ik wel met je eens, maar in dit geval is een tenoscopie al even lukraak hoor.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:18

Afbeelding

Is dit iets nieuws ?
Volgens mij vochtophoping ter hoogte van de uitloper van de tussenpees.

Misschien nuttig om de andere voet ook eens grondig te bekijken.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:40

wittepit schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Wij hebben dit ook met onze pony op het moment. en dan ook nog eens het bandje er over heen Wat eigenlijk niet meer goed zou komen waardoor we der dus eigenlijk af zouden moeten maken.


Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar jouw verhaal doet me wel een beetje denken aan een te strak annulair ligament. Zolang de peesschede normaal gevuld is past het allemaal nog, raakt de schede wat overvuld door belasting knelt het bandje dit af en gaat het paard kreupel lopen. Beetje koelen en rust, schede weer wat minder vol, kreupelheid weg.

Hebben ze daar met echo naar gekeken? Want dat is operatief goed te behandelen.



Dit wilde ik ook aangeven, mijn paard had ook een overvulde peesschede, maar liep niet kreupel. Uiteindelijk bleek dit de oorzaak. Het was wachten op dat hij kreupel ging lopen maar we waren er op tijd bij.
Rust en inspuiten hadden maar tijdelijk effect, de zwelling nam dan af, maar nadat het paard weer in het werk stond kwam het net zo hard terug.

Edit, ik heb ook alle mogelijke vochtafdrijvende middeltjes gebruikt maar dat loste de oorzaak niet op.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 15:21

ingvdh schreef:
wittepit schreef:

Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar jouw verhaal doet me wel een beetje denken aan een te strak annulair ligament. Zolang de peesschede normaal gevuld is past het allemaal nog, raakt de schede wat overvuld door belasting knelt het bandje dit af en gaat het paard kreupel lopen. Beetje koelen en rust, schede weer wat minder vol, kreupelheid weg.

Hebben ze daar met echo naar gekeken? Want dat is operatief goed te behandelen.



Dit wilde ik ook aangeven, mijn paard had ook een overvulde peesschede, maar liep niet kreupel. Uiteindelijk bleek dit de oorzaak. Het was wachten op dat hij kreupel ging lopen maar we waren er op tijd bij.
Rust en inspuiten hadden maar tijdelijk effect, de zwelling nam dan af, maar nadat het paard weer in het werk stond kwam het net zo hard terug.

Edit, ik heb ook alle mogelijke vochtafdrijvende middeltjes gebruikt maar dat loste de oorzaak niet op.


Waar zit dat annulair ligament ? En kan dat dus zomaar na een x aantal jaar komen?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 15:23

BigBen schreef:
[ [url=m/xf9MgX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit iets nieuws ?
Volgens mij vochtophoping ter hoogte van de uitloper van de tussenpees.

Misschien nuttig om de andere voet ook eens grondig te bekijken.

Volgens mij heb ik daar laatst ook aan gevoeld en zit het links ook, maar ik ga even extra checken !


Ik heb ondertussen ook contact met Emmeloord en daar ga ik alles even heen sturen van mijn da en die bekijken het nogmaals

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 15:36

Ik heb even een foto van de andere kant.
Daar zit wel ook wat maar niet zo een bultje als op rechts.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog van zaterdag een foto van dr zijkant, daar lijkt het bultje wel minder


Afbeelding

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:27

Het ligament is een bandje dat de pezen bij elkaar houdt. Loopt over de sesambeentjes heen. Bandje kan opgerekt of doorgesneden worden. Dit bandje is te krap en schuurt over de pezen en de sesambeentjes heen, dat veroorzaakt het vocht.

Mijn paard kreeg het ook pas op zijn 10de.