ontstoken hoef na bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 12:24

Gisteren toen ik op stal aankwam, zag ik dat mijn paard niet 100% liep. Stappen in de weide op een recht stuk was wel oke, maar vanaf het moment dat hij draaide, draafde of gallopeerde, ontlaste hij zijn rechterachterbeen en 'sleepte' dit een beetje mee. Dierenarts gebeld, kon pas over 2 uur komen, oke wachten... 10 minuutjes koelen en verder gewoon stil laten staan. Tijdens het wachten ging hij vaak op rust staan zodat zijn rechterachertbeen ontlast was.
Hij is dinsdagochtend bekapt geweest, ik rijd altijd meteen na de smid, want dan horen ze juist beter te lopen. Ik ging in het bos rijden en voelde al meteen dat hij gevoelig liep, maar ik stelde me er verder geen vragen bij aangezien dit ook wel logisch was.Eens ik aan het draven en galloperen was in het bos, merkte ik niets meer. (dom achteraf gezien, ga ik niet meer doen).
Dierearts zei dat hij tekort bekapt was rechtsachter, waardoor er nu allemaal bloeduitstortingen zijn, en hij eigenlijk op een 'blauwe' plek loopt. Hij regaeerde gevoelig over de gehele hoef. Hij heeft pulsatie in dat been, en door de hoeveelheid bloed die er wordt gepompt naar de ontsteking, heeft hij een vochtophoping bij de kogel. Hij heeft een pijnstiller ingespoten gekregen, en ik moet 5 dagen ontstekingsremmers geven.
Nu vroeg ik mij af, heeft hier iemand ervarind mee? Ik mag sowieso een dikke week niet werken, maar vroeg me af of het been koelen goed is, en of ik eventueel een product kan aanbrengen om de druk te verzachten?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:56

Citaat:
ik rijd altijd meteen na de smid, want dan horen ze juist beter te lopen. Ik ging in het bos rijden en voelde al meteen dat hij gevoelig liep, maar ik stelde me er verder geen vragen bij aangezien dit ook wel logisch was


Je vindt dat hij beter hoort te lopen na een bekapping, maar vervolgens vind je het logisch dat hij gevoelig loopt na een bekapping? Dat kan toch niet, het is het een of het ander lijkt me. Hoe bedoel je dit?

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:59

Je hebt het over druk in de hoef en een ontsteking. Is het woord "hoefzweer" ook gevallen?

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:59

Als je voelt dat de plek/het been warmer is, dan is koelen altijd goed. Lekker met koud water elke dag even spoelen. Over de hoef zelf kan je het beste de hoefsmid zelf bellen. Hij heeft de meeste kennis over hoefproducten en misschien kan hij iets anders aanraden om te doen. Tenslotte heeft hij daar ervaring mee en er een opleiding voor gedaan.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 13:39

@GDG; in de piste bedoelde ik dan, het leek me logisch dat hij een beetje gevoelig zou lopen over de asfalt met steentjes, dit was ook enkel op het begin...
@Maflinger; ja. Nu is het een ontsteking over de gehele hoef, maar als hier een fellere reactie op zou komen zou dit kunnen ontstaan in een absces (=zweer) kunnen ontstaan. Zo heb ik dit begrepen. Nu was hij gevoelig over de hele hoef, en niet maar een plaats.
@Ziyadah; ik ben een beetje terughoudend over de hoefsmid nu. Dat ze iet wat gevoelig lopen oke, een dagje misschien. Maar mank? Dit mag toch niet?! Ik ben er altijd tevreden over geweest, maar heb nu mijn twijfels. Ik dacht eraan iemand anders te laten komen...

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:06

Ken iemand die hetzelfde had vorige week. Dierenarts is gekomen, en er zijn röntgenfoto's genomen vd hoeven (voor). Dierenarts wilde hoefkatrol uitsluiten. Gelukkig was dat niet het geval. Bleek volgens de dierenarts dat er teveel zool was weggesneden. Paard staat nu op stalrust met hoefschoenen om de zool te ontlasten, daarna krijgt het paard hoefijzer met een zooltjes.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:07

En ze heeft direct de hoefsmid ontslagen, en er is een ander geweest en in overleg met de dierenarts is deze behandeling ingezet

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:12

ziyadah schreef:
Als je voelt dat de plek/het been warmer is, dan is koelen altijd goed. Lekker met koud water elke dag even spoelen. Over de hoef zelf kan je het beste de hoefsmid zelf bellen. Hij heeft de meeste kennis over hoefproducten en misschien kan hij iets anders aanraden om te doen. Tenslotte heeft hij daar ervaring mee en er een opleiding voor gedaan.

Even inhaken hoor, koelen is zéker niet altijd goed. Zeker bij een ontsteking is het heel belangrijk dat de doorbloeding goed blijft doorgaan en dat het opwarmt is een afweermechanisme vanuit het lichaam zelf.
Ga je met koud water over een bloedvat, knijpt deze samen wat de doorbloeding niet ten goede komt.

Ik zou dus écht niet zomaar altijd maar gaan koelen.

Als je wilt weten wat je nog meer kan doen, of je kan koelen etc. bel dan gewoon even naar de praktijk. De dierenarts weet wat er aan de hand is en kan je vertellen wat je het beste kan doen. Soms willen we te veel doen he :)

Daarbij, heb ik altijd geleerd rustig aan te doen als de smid is geweest, juist omdat ze gevoeliger kunnen zijn (ook in het zand!) en daar kun je dus dit soort dingen mee veroorzaken.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:08

@luckyfarm: deze zou hij wel genomen hebben als hij dit nodig vond. Hij was niet onder de indruk, haha. Als er iets is laat ik meteen de dierenarts komen. Is altijd iets van niets geweest, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Hij kwam aan (om 10u s'avonfs oeps) en dacht dat hij een blessure of breuk had door hoe ik het omschreef. Achja, gelukkig is het niet heel erg dan..

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:59

Marjoow schreef:
ziyadah schreef:
Als je voelt dat de plek/het been warmer is, dan is koelen altijd goed. Lekker met koud water elke dag even spoelen. Over de hoef zelf kan je het beste de hoefsmid zelf bellen. Hij heeft de meeste kennis over hoefproducten en misschien kan hij iets anders aanraden om te doen. Tenslotte heeft hij daar ervaring mee en er een opleiding voor gedaan.

Even inhaken hoor, koelen is zéker niet altijd goed. Zeker bij een ontsteking is het heel belangrijk dat de doorbloeding goed blijft doorgaan en dat het opwarmt is een afweermechanisme vanuit het lichaam zelf.
Ga je met koud water over een bloedvat, knijpt deze samen wat de doorbloeding niet ten goede komt.

Ik zou dus écht niet zomaar altijd maar gaan koelen.

Als je wilt weten wat je nog meer kan doen, of je kan koelen etc. bel dan gewoon even naar de praktijk. De dierenarts weet wat er aan de hand is en kan je vertellen wat je het beste kan doen. Soms willen we te veel doen he :)

Daarbij, heb ik altijd geleerd rustig aan te doen als de smid is geweest, juist omdat ze gevoeliger kunnen zijn (ook in het zand!) en daar kun je dus dit soort dingen mee veroorzaken.

Heb daarnet idd even de DA gestuurd, hopelijk antwoordt hij voordat ik naar stal ga. Maar dus bij een ontsteking is koelen niet goed? Doet dit de vochtophoping niet afnemen?

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:18

Je dierenarts zegt dus dat hij een zoolkneuzing heeft. Uit de zoolkneuzing kan wel een hoefzweer ontstaan, dus dat moet je wel goed in de gaten houden.
Een paard bij mij op stal heeft dit recent ook gehad, wel door een andere oorzaak. Dierenarts hier raadde beweging (stappen) op geleide van pijn aan (op zachte ondergrond en niet teveel om de kneuzing niet groter te laten worden) en drie A vier dagen metacam. Na twee dagen liep dit paard weer goed.
Koelen is toen niet aan de orde geweest, maar lijkt me in dit geval ook niet verkeerd. Ik ben het eens met argumenten van Marjoow. Echter kan een dik been ook erg gevaarlijk zijn als dat langer aanhoud, voor het lymfevaten stelsel. Als je het met koelen en lichte beweging weg krijgt lijkt me dat beter.

Na de bekapbeurt gelijk rijden zou ik overigens niet meer doen. De mijne is inmiddels met actief pensioen vanwege zijn leeftijd, maar de dag van bekappen kreeg hij altijd vrij, of had ik al gewerkt voordat de smid kwam.
Zelf ga ik ook niet gelijk intensief lopen op nieuwe schoenen.

Hopelijk knapt hij snel op!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:28

Je bent dus direct na de bekapping over asfalt en steentjes gaan rijden om in het bos te komen, begrijp ik? Dat vind ik echt geen slimme zet. Ze waren misschien iets aan de korte kant, en je hebt er nog net een schepje bovenop gedaan. Dat ligt echt niet alleen aan je smid.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:32

nanoukkie schreef:
Marjoow schreef:
ziyadah schreef:
Als je voelt dat de plek/het been warmer is, dan is koelen altijd goed. Lekker met koud water elke dag even spoelen. Over de hoef zelf kan je het beste de hoefsmid zelf bellen. Hij heeft de meeste kennis over hoefproducten en misschien kan hij iets anders aanraden om te doen. Tenslotte heeft hij daar ervaring mee en er een opleiding voor gedaan.

Even inhaken hoor, koelen is zéker niet altijd goed. Zeker bij een ontsteking is het heel belangrijk dat de doorbloeding goed blijft doorgaan en dat het opwarmt is een afweermechanisme vanuit het lichaam zelf.
Ga je met koud water over een bloedvat, knijpt deze samen wat de doorbloeding niet ten goede komt.

Ik zou dus écht niet zomaar altijd maar gaan koelen.

Als je wilt weten wat je nog meer kan doen, of je kan koelen etc. bel dan gewoon even naar de praktijk. De dierenarts weet wat er aan de hand is en kan je vertellen wat je het beste kan doen. Soms willen we te veel doen he :)

Daarbij, heb ik altijd geleerd rustig aan te doen als de smid is geweest, juist omdat ze gevoeliger kunnen zijn (ook in het zand!) en daar kun je dus dit soort dingen mee veroorzaken.

Heb daarnet idd even de DA gestuurd, hopelijk antwoordt hij voordat ik naar stal ga. Maar dus bij een ontsteking is koelen niet goed? Doet dit de vochtophoping niet afnemen?


Ligt aan de ontsteking en waar die zit. In de pezen wil je bv niet dat ze te warm worden omdat de eiwitten daar dan veranderen en dat is niet omkeerbaar. Maar je da weet wat het is en die kan je ook vertellen wat wel en geen zin heeft.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:37

itsmi schreef:
Je dierenarts zegt dus dat hij een zoolkneuzing heeft. Uit de zoolkneuzing kan wel een hoefzweer ontstaan, dus dat moet je wel goed in de gaten houden.
Een paard bij mij op stal heeft dit recent ook gehad, wel door een andere oorzaak. Dierenarts hier raadde beweging (stappen) op geleide van pijn aan (op zachte ondergrond en niet teveel om de kneuzing niet groter te laten worden) en drie A vier dagen metacam. Na twee dagen liep dit paard weer goed.
Koelen is toen niet aan de orde geweest, maar lijkt me in dit geval ook niet verkeerd. Ik ben het eens met argumenten van Marjoow. Echter kan een dik been ook erg gevaarlijk zijn als dat langer aanhoud, voor het lymfevaten stelsel. Als je het met koelen en lichte beweging weg krijgt lijkt me dat beter.

Na de bekapbeurt gelijk rijden zou ik overigens niet meer doen. De mijne is inmiddels met actief pensioen vanwege zijn leeftijd, maar de dag van bekappen kreeg hij altijd vrij, of had ik al gewerkt voordat de smid kwam.
Zelf ga ik ook niet gelijk intensief lopen op nieuwe schoenen.

Hopelijk knapt hij snel op!

Bedankt voor je reactie! Hij heeft geen dik been, maar eerder een vochtophoping rond de kogel, dit is niet heel erg, maar je voelt en ziet het wel. Verder was het been of de hoef niet warm. Straks ga ik even langs om te voelen of de pulsatie al weg/minder is!
In het vervolg rijd ik ook niet meer na het bekappen!

@Mizora; ja, om bij het bos te komen moet ik inderdaad een 300m over asfalt wandelen, en daar lag soms wat grind. Voorheen gaf dit echt geen problemen, dus het ligt wel degelijk aan het feit dat hij tekort is bekapt. Dat hij gisteren zoveel last had was wellicht doordat ik had gereden, dit ga ik ook niet meer doen :)

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:41

Hier pensionpaard dat op hol geslagen was op de openbare weg, was nog niet lang van de ijzers af, en had haar hoeven zo ver afgesleten dat ze ahw mechanisch hoefbevangen was. Ze had erg veel pijn, tijdlang niet op het harde geweest, ik denk in haar geval ook ontstekingsremmers en koelen (stond nog niet bij mij op stal toen, dus weet de behandeling alleen van horen zeggen). Paard had erg veel pijn, was ook massa's afgevallen hierdoor.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:44

Het probleem zit hem in dat je dat direct na de bekapping hebt gedaan. 3 dagen later heeft je paard al weer een millimeter hoefwand extra, de zool die net bloot is komen te liggen is uitgedroogd en daardoor minder gevoelig, en al met al is het gewoon minder kwetsbaar. De hoef was waarschijnlijk in eerste instantie iets aan de korte kant bekapt, maar het werkelijke te kort maken heb je zo zelf gedaan.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:51

@Mizora, dus na een bekapbeurt zou ik 3 dagen niet mogen rijden op verharde ondergrond naar jouw mening? Vind het wel stom dat de hoefsmid dit niet heeft gezegd, toen ik zei dat ik nog buiten ging rijden meteen nadat hij weg was... Maar als het geneest ga ik er meer rekening mee houden.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:54

Ik zou in ieder geval dezelfde dag het niet doen, dan kan je even kijken hoe hij na een dag loopt. Als hij op het erf (ook al verhard) een fractie gevoelig loopt, zou ik het nog even uitstellen. Maar inderdaad is 3 dagen een veilige marge in de meeste gevallen. 9 van de 10 keer gaat het goed, maar het is net de combinatie van wat aan de korte kant bekappen met naar buiten gaan die dan mis gaat.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:13

Ik vraag de smid altijd om niet te kort te bekappen.Want ik vind dat het de bedoeling is dat hij na het bekappen beter loopt en niet slechter.Manege paarden en andere werkende paarden kunnen ook niet dagenlang stilgezet worden nadat de smid is geweest.Dan nemen ze snel een andere smid.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:26

Ik heb al jaren dezelfde smid, waar ik tevreden over ben. Ik ben echter ook een voorzichtig tiepje dus ik ga eigenlijk nooit dezelfde dag nog rijden (na het bekappen). Wat aan de hand stappen in de bak/piste is wat ik doe, zodat ponybeest weer even kan wennen aan de "nieuwe" pootjes.

Je vragen zijn volgens mij beantwoord en je weet nu meer voor volgende keer. Beterschap met je knolletje!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:44

Maflinger_S schreef:
Ik heb al jaren dezelfde smid, waar ik tevreden over ben. Ik ben echter ook een voorzichtig tiepje dus ik ga eigenlijk nooit dezelfde dag nog rijden (na het bekappen). Wat aan de hand stappen in de bak/piste is wat ik doe, zodat ponybeest weer even kan wennen aan de "nieuwe" pootjes.

Je vragen zijn volgens mij beantwoord en je weet nu meer voor volgende keer. Beterschap met je knolletje!

Het is ook het beste om de tijd tussen 2 bekapbeurten niet te lang te laten zijn,zodat de stand van de voeten niet veel veranderd wordt.Want anders kunnen er inderdaad wel aapassingsproblemen van de pezen etc.ontstaan. Maar dat ligt er dan niet aan dat de hoef te kort gemaakt zou zijn.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:50

Als de smid er flink af heeft moeten halen, is de zool langere tijd minder in contact geweest met de ondergrond.

Door het bekappen is dat contact er ineens weer en steentjes en andere oneffenheden in de weg, die voor de bekapping de zool niet raakten, doen dat nu wel.

Dat kan inderdaad kneuzingen geven en een kneuzing kan inderdaad een zweer worden.

De zool van het paard moet 'eelt' kweken, want behoort wel degelijk ook mee te dragen, niet alleen de hoefwand.
Maar in de praktijk zien we dat paarden toch voornamelijk op de hoefwand dragen.

Je kunt 'eelt' kweken op de zool door regelmatiger te laten bekappen, zodat de zool meer in contact komt met de ondergrond.

Andere optie is om de dagen na het bekappen alleen op vlakke of zachte ondergrond te rijden, 1 rottige steen kan al een lelijke kneuzing geven.

Of je smid moet hem langer laten, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:52

Ik snap niet waarom de smid er veel zou moeten hebben afgehaald, de vorige kapbeurt was slecht 8 weken geleden, en hij stond totaal niet lang. Ik zal een foto plaatsen van een paar dagen voor de bekapbeurt en nu, wanneer ik wifi heb!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:10

nanoukkie schreef:
Ik snap niet waarom de smid er veel zou moeten hebben afgehaald, de vorige kapbeurt was slecht 8 weken geleden, en hij stond totaal niet lang. Ik zal een foto plaatsen van een paar dagen voor de bekapbeurt en nu, wanneer ik wifi heb!

Dan kun je de volgende keer beter wat langer wachten,als ze toch nog niet lang zijn.Of vragen alleen een beetje bij te werken.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:45

Dat is nou net het probleem: een goede smid haalt er niet "gewoon een stukje af" omdat ie er weer is, na 8 of 10 weken of weet ik veel hoe lang. Een goede smid kijkt, en overlegt indien nodig met de eigenaar, over wat eraf zou kunnen.

Edit: ik heb mijn smid een paar jaar niet face to face gesproken, terwijl hij regelmatig mijn ponybeest komt bekappen. Daar heeft hij mij niet bij nodig, omdat hij weet wat hij doet en mijn ponybeest goed kent. De een na laatste keer had ik wel een verzoek om nog iets aan een van de hoeven te doen. Ook dat is hij komen doen zonder dat ik er bij was. Kwestie van een goede smid en duidelijk communiceren.