1 hoefijzer kwijt, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ramboketjeke
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-10-07

1 hoefijzer kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 15:23

Mijn paard heeft 1 ijzer kwijt vooraan de hoefsmid kan pas binnen 3 dagen komen maar ik heb bijna wedstrijd dus moet in die drie dagen nog kunnen springen. Mijn paard liep vroeger wel zonder ijzers en heeft daar normaal geen last van. Natuurlijk is ongelijk lopen niet fijn en er mee springen zeker niet!! Nu vroeg ik me af of ik dan beter het andere ijzer vooraan er ook zou afhalen (ik weet hoe dit moet) of alle 3 eraf halen? Of niks doen en wachten tot vrijdag


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: 1 hoefijzer kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:26

Als mijn paard een hoefijzer kwijt is en verder wel goed loopt wil ik mits de bak goed is nog wel eens een lichte dressuurtraining mee pikken (gewoon even stretchen en loswerken) maar meer dan dat absoluut niet. Ik zou er persoonlijk nooit mee gaan springen / buiten rijden / intensief dressuurmatig trainen

ramboketjeke
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-10-07

Re: 1 hoefijzer kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 15:30

Ook niet als het andere ijzer er ook af is? Zoals hij gewoon zou gekapt zijn en niet beslegen?

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:31

Andere hoefsmid bellen.
Je moet niet zelf dat andere ijzer en nu af gaan zitten prutsen.

ElCamino

Berichten: 8927
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 1 hoefijzer kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:40

hmmm, als je paard klaar is voor een parcours dan hoef je toch niet binnen die paar dagen nog te springen ? Als hij vrijdag een ijzer krijgt kun je toch even een sprongetje daarna oefenen en daarna je wedstrijd rijden ?
En komt er niet een andere smid op stal die hem er even onder kan tikken, of ben je je ijzer helemaal kwijt?

tip: ik bewaar altijd een compleet oude set ijzers van het laatste beslag, mocht ik er eentje kwijtraken kan er altijd tijdelijk een oude onder, ze zijn op maat dus dan kan iedere smid er eentje onder slaan voor me.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:41

Gewoon wachten en wat dressuur en longeerwerk doen.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:44

kohtje schreef:
Gewoon wachten en wat dressuur en longeerwerk doen.


Eens, het zal hem echt geen kwaad doen. Perse moeten springen slaat natuurlijk nergens op en zelf ijzers er onder vandaan halen ook

S <3

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: 1 hoefijzer kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:47

Mijn paard loopt niet lekker als ze een ijzer kwijt is. Dus ik ga dan ook niet rijden.
Gelukkig kan mijn hoefsmid meestal dezelfde dag nog komen.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: 1 hoefijzer kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:50

Niet zelf gaan prutsen en de andere er af halen en dan gaan rijden/springen.

Hoef is toch anders bekapt als die zonder ijzer blijft dan met ijzer. Ik zou dat risico nooit willen lopen.

In een zachte bak wat longeer of licht dressuurwerk ok, zolang je goed in de gaten houdt dat het dier er geen last van heeft. Maar persoonlijk zou ik hem laten staan tot het ijzer er onder zit.

Life is short....SMILE while you still have teeth!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers