hoe houden jullie de hoeven sterk en gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

hoe houden jullie de hoeven sterk en gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 10:03

hallo,

mijn paard heeft nog al redelijk moeilijke hoeven... hij had overtlaatst rotstraal en dat is nu behandeld en helemaal weg. hoe voorkom ik dit?
even ter informatie:
de weides liggen nu vol modder en ze gaan er om de dag op...
mijn paard staat op vlas, Hij is heel vuil in de stal...


misschien een domme vraag maar hoe houden jullie de hoeven sterk en gezond?
gebruiken jullie er middeltjes voor? ik heb gelezen dat bleekwater wonderen doet? hebben jullie nog goedkope middeltjes? en wat is jullie routine?

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:15

Stal zo droog mogelijk houden, elke dag keutels en de verzadigde plekken weg, bijstrooien waar nodig.

Hoeven elke dag uitkrabben en controleren, en de hoefsmid om de 8 weken stipt laten komen.

Meer wordt er hier niet gedaan, na wassen/afspoelen soms hoefolie op de goed. Voldoende beweging en weidegang en genoeg vitaminen/mineralen in de voeding.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hoe houden jullie de hoeven sterk en gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:17

24/7 buiten zetten werkt het beste. Zo staat mijn paard nooit in een zure (urine/mest) ondergrond en beweegt hij veel wat erg goed is voor de voeten.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 10:33

Thea_Ste schreef:
Stal zo droog mogelijk houden, elke dag keutels en de verzadigde plekken weg, bijstrooien waar nodig.

Hoeven elke dag uitkrabben en controleren, en de hoefsmid om de 8 weken stipt laten komen.

Meer wordt er hier niet gedaan, na wassen/afspoelen soms hoefolie op de goed. Voldoende beweging en weidegang en genoeg vitaminen/mineralen in de voeding.


elke dag word de mest en de natte plekken er uit gedaan en dan bijgestrooid.
we mogen de mest er ook uithalen maar we mogen zelf niet bijstrooien...

ik ga ni alle dagen maar 3-4 keer in de week en dan worden de hoeven natuurlijk altijd gedaan, de hoefsmid komt ook om de 8 weken :o

hoeveel keer olieeen jullie de hoeven in? en hoeveel keer spoelen/wassen jullie de hoeven?
want is water de oorzaak van rostraal, of is het echt door de modder en urine enz? :+

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 10:33

troi schreef:
24/7 buiten zetten werkt het beste. Zo staat mijn paard nooit in een zure (urine/mest) ondergrond en beweegt hij veel wat erg goed is voor de voeten.

24/7 op de wei gaat bij ons niet :(

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:41

Wij gebruiken Textura en af en toe Dry Feet. Beide paarden hebben mooie, sterke hoeven :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:44

Mijn paardje heeft weliswaar geen probleem hoefjes, maar ze zijn wel veel sterker geworden sinds ik het zelf bij hou. Wekelijks bij vijlen en de steunsels een beetjes weg snijden, klinkt heel spannend maar vast reuze mee. Sinds die tijd is zijn straal veel beter en de rest van zijn hoeven ook veel harder.
De hoeven invetten kan je beter niet al te vaak doen, het zorgt ervoor dat de opname en afname van water van de hoef minder goed verloopt, dus dat zorgt uiteindelijk voor uitdroging.

Tegen de rotstraal zou je sanogene kunnen gebruiken, werkt zeer effectief.
https://www.turbohoof-solutions.nl/c-34 ... -sanogene/

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: hoe houden jullie de hoeven sterk en gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:49

Buiten op zand en tegels, dus ze staan niet in hun eigen urine.
Zo nu en dan haal ik er een vijl overheen en verder lekker laten gaan.
De straal laat ik niet in snijden en ik rijd veel over de weg, kunnen ze prima tegen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:52

Ze gaan om de dag op de wei? Waar loopt/is hij dan de andere dag? Op stal?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:54

Propere droge stal en zo veel mogelijk buiten.
Een goeie vit en mineralenbrok en hooi. Houdt hun weerstand op peil.
En een goeie smid
Geen smeersels, zalfjes e.d.
3 paarden hier en alle 3 al jaren gezonde hoeven. :)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 02-04-18 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:56

Ik gebruik altijd dry feet om rotstraal te voorkomen. Het kost even wat, maar je doet er wel lang mee. En dan spuit ik de stralen hier ongeveer 1x per week mee in. Voor de rest doe ik niets aan de hoeven, ja uitkrabben voor en na het werk (als we buiten gereden hebben). Olie en/of vet op de hoeven doe ik alleen voor een wedstrijd. Uiteindelijk heeft de smid nog de meeste invloed op brokkelen of scheuren van de hoeven, al die middeltjes helpen niet zoveel. Waarom zou je nu de hoeven wassen? Als het erg droog weer is, kun je ze nat spuiten maar nu het vochtig is zou ik zo min mogelijk met water werken. Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie. On in de straal te kunnen dringen, moet de straal zacht zijn. Dit zacht worden kan komen door modder, een vieze stal en water, want dan verweekt de boel en kunnen bacterien makkelijker binnen dringen.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 10:59

Zammie schreef:
Ze gaan om de dag op de wei? Waar loopt/is hij dan de andere dag? Op stal?

meestal als ze niet op wei gaan ga ik hem beweging geven, als ik niet kan doet een stalgenoot het :)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:03

inderdaad zorgen dat ze schoon en droog staan op stal. dan maar ( veel) meer strooisel in de stal.
en zo veel mogelijk buiten. liefst de hele dag. genoeg beweging dus.
en goed hooi en een vit. brok waar van alles genoeg in zit, maar geen extra suikers/ zetmeel/ melasse.

en zeker geen olie en andere rare dingen op de hoeven smeren !!
en het beste is om de hoeven tussen de bekapbeurten door zelf bij te houden.
het kan ook nog zijn dat je hoefsmid de hoeven, ( teen) te lang laat en de hielen te hoog. of de hoefwand te lang laat.
ook dan heb je kans op scheurtjes, verkeerde of ongelijke belasting van de hoeven.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:06

Gezonde hoeven krijg je vooral door ze veel te laten bewegen op een goede ondergrond. Dus liefst 24/7 op droge bodem. Probeer dit zoveel mogelijk te bereiken.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:22

d4rkhorse je hebt zelf al het antwoord gegeven in je openingspost met
d4rkhorse schreef:
mijn paard staat op vlas, Hij is heel vuil in de stal...
. Ik denk dat het daar aan ligt.

Ons paard (nu 22 jaar) had altijd hele moeilijke hoeven. Echt verschrikkelijk. Sinds vier jaar zijn alle problemen over. Met name toen hij op zaagsel stond en in een potstal had hij er erg veel last van. Wat hier veranderd is sinds 5 jaar geleden:
1. Paard staat in Zuid Frankrijk altijd buiten (en kan kiezen voor zijn stal) en het gras is hier minder rijk als in Nederland en veel natuurlijker;
2. Hij staat regelmatig in de modder met zijn hoeven;
3. Hij heeft altijd een emmer vitamine en mineralen tot zijn beschikking waar hij uit kan likken;
4. Als er hooi nodig is dan is het ons eigen hooi en dan liefst 2 jaar oud (merens is erg sober ras);
5. Krijgt amper nog muesli bij of ander voer (hooguit klein handje);
6. Snoept nooit, ook niet door anderen.

Het paard is veranderd van project van de smid (hoeven groeiden niet, brokkelde af, waren erg verschrikkelijk en toen met zaagsel stal ook rotstraal) tot een paard met redelijk goede hoeven die ook fijn groeien. Rotstraal is heel lang helemaal verdwenen. Het ligt dus in mijn ogen niet aan de modder maar aan de bacteriƫn van de vuile stal, rijk gras en tekort aan vitamine/ mineralen..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:01

troi schreef:
24/7 buiten zetten werkt het beste. Zo staat mijn paard nooit in een zure (urine/mest) ondergrond en beweegt hij veel wat erg goed is voor de voeten.


Precies

En al de wei te nat is maak dan een paddock met verharding.

Op stal ga je de hoeven niet gezond krijgen tenzij je ze in beton giet.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe houden jullie de hoeven sterk en gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:31

Veel meer naar buiten. Liefst onbeperkt, of minimaal hele dagen.

Stro is ook veel beter voor de voeten dan vlas, dus daar valt nog winst te behalen als hij binnen staat.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:10

Dennis schreef:
Veel meer naar buiten. Liefst onbeperkt, of minimaal hele dagen.

Stro is ook veel beter voor de voeten dan vlas, dus daar valt nog winst te behalen als hij binnen staat.

Ik dacht juist dat het slechter was