4 uur loslopen per dag genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gilles
Berichten: 65
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Bergen ( NH )

4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 14:24

Hoeveel uur vinden jullie dat paarden per dag uit hun box moeten zijn?

En dan hoeveel uur daarvan loslopen
en hoeveel uur uit de stal ( inclusief rijden, poetsen, stapmolen)?

In de manege checklist van Dier &Recht staat 4 uur per dag loslopen? Maar dat lijkt me een beetje weinig. Dat betekent nog 20 uur in een stal staan.

wat vinden jullie?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:25

Is die 4 uur niet bepaald door de wet? Ik zou voor m'n eigen paard niet tevreden zijn met 4u, maar voor een gemiddeld manegepaard zou dat al héél wat zijn :j . In vergelijking met de huidige situatie hè

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:28

freetorun schreef:
Is die 4 uur niet bepaald door de wet? Ik zou voor m'n eigen paard niet tevreden zijn met 4u, maar voor een gemiddeld manegepaard zou dat al héél wat zijn :j . In vergelijking met de huidige situatie hè

Er is niks bepaald in de wet. Was het maar zo.

Mijn paarden staan 24/7 in een paddock paradise; voor hen vind ik dat het minimale.
Ik kan me echter goed voorstellen dat dit niet overal haalbaar is. Nachten op stal (bijv van 22u tot 6u) lijkt mij aardig. In de zomer met hele warme temperaturen kun je dat natuurlijk omdraaien (11u naar binnen, 19-20u naar buiten).

Edit: loslopen is leuk, maar zonder ruwvoer en vriendjes (al dan niet in een naastgelegen paddock/wei) is natuurlijk ook geen klap aan.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:32

Mijn paard staat s'winters ongeveer 6-7 uur buiten, plus zo'n 4-5 keer per week rijden, verzorgen en longeren. Van mij zou dit langer mogen zijn, maar ik heb tig maneges/stallen bezocht en dit was nergens aan de orde. Nu in de Lente, komt hij ongeveer 10 uur per dag buiten. In de zomer wordt dit 24/7. (Vorig week ook al s'nachts buiten door het goede weer). Nu, heeft mijn paardje niet zo graag regen, bij heftige regenbuien wil hij écht graag naar binnen. De tijd op stal los ik op door voldoende ruwvoer (en hij kan gewoon neuzen met vriendjes). Buiten staat hij ook met een vriendje!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:44

Ik vind 12 uur vrije beweging eigenlijk minimaal, en dat dan niet in een paddockje van 10x10 maar in een ruimte waar ze eens sprintje kunnen trekken. Bij die 12 uur verwacht ik dan ook dat ze niet alleen of zonder ruwvoer staan.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:58

Een halve dag vind ik wel minimaal, ´s winters alle uren dat er daglicht is

edit: minimaal uit de stal, onder het zadel of anders in training mag wat mij betreft wel meegeteld worden
Laatst bijgewerkt door Sintara op 25-04-18 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:18

Was het maar waar dat ALLE paarden minstens 4 uur lekker buiten konden lopen......

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:36

Liefst de hele dag maar ik kan leven met s'nachts op stal. Paard moet wel paard kunnen zijn. Spelen met vriendjes, lekker kunnen rennen.

Vind ook dat training te vaak een excuus is om je paard niet lang genoeg naar buiten te laten. 'Ik rijd/longeer toch (...) uur in de week, hij krijgt beweging zat.' Dat is niet hetzelfde als buiten zijn en kunnen doen waar je paard zin in heeft.

4 uur is trouwens echt bizar weinig, ik zou als paard zijnde die hele box klein hebben getrapt... :\
Laatst bijgewerkt door Calixae op 25-04-18 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:38

Calixae schreef:
Liefst de hele dag maar ik kan leven met s'nachts op stal. Paard moet wel paard kunnen zijn. Spelen met vriendjes, lekker kunnen rennen.

Vind ook dat training te vaak een excuus is. 'Ik rijd/longeer toch (...) uur in de week, hij krijgt beweging zat.' Dat is niet hetzelfde als buiten zijn en kunnen doen waar je paard zin in heeft.

4 uur is trouwens echt bizar weinig, ik zou als paard zijnde die hele box klein hebben getrapt... :\

Ja precies! En een paard slaapt ook nog amper dus een dag duurt wel erg lang dan..

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:45

Ik vind een halve dag vrije beweging met vriendjes en ruwvoer (gras/hooi) echt het minimale. Ik vind het altijd zo sneu als paarden maar een paar uurtjes per dag buiten komen. Dat klinkt misschien veel, maar dat betekent ook dat hij de overige 22 uur (!!) op stal staat. Mijn paard staat 24/7 buiten. In de zomer op het land, en in de winter in een grote paddock met hooi. Altijd met vriendjes.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:48

4u vindt ik nog steeds bizar weinig, maar het is al beter dan niets natuurlijk...

Wat dan wel ideaal is, hangt imo heel erg af van de situatie en manier waarop een paard gestald staat. Is er op stal contact met soortgenootjes mogelijk? Hoe groot is de stal? Maar evengoed omgekeerd, is er buiten voldoende ruwvoer ter beschikking, hoe is de 'conditie' van het weiland/paddock?

Mijnes staan in de winter minimaal 10 per dag buiten. Momenteel staan ze zo'n 14u per dag buiten (van 7u tot 21u) in de zomer vanaf het licht is tot het donker ongeveer 15à16 u dus. 's nachts staan ze samen in één ruime stal (5mx10m) de stal waar ze in staan is ook lekker licht en open, waardoor een veel frisse lucht is, ook belangrijk!
In de toekomst hoop ik ze 24/7 buiten te kunnen hebben met een PP systeem, maar zoals het nu gaat, hebben ze het ook prima. Ze kunnen hun ei goed kwijt doorheen de dag en hebben 's nachts nog gezellig gezelschap van elkaar :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:51

Voor mij was 5 uur vrije beweging buiten het MINIMUM (we zitten er nu ver boven), maar kom ook midden uit [plaats] dus was al blij met een stal waar ze er überhaupt extra uitkomen...
Maar minder dan 5 uur zou ik niet meer willen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:03

4h buiten is 20h op stal... kan écht niet meer in deze tijd.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:14

4 uur buiten betekent 20 uur per dag in de stal...
Ik vind dat veel te veel uren stilstaan.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:17

Reden voor mij om bij de manege weg te gaan waar ik les had. Daar staan de paarden de hele dag in een box en mogen ze 1 ochtend in de week met zijn allen tegelijk een uur in de bak als de stallen worden uitgemest. :n Het is echt in en in triest hoe sommige dieren moeten leven.

Overigens merk ik dat hier in de regio door pensionstallen wordt geadverteerd met "super luxe paardvriendelijke stalling: wel 3 a 4 uur per dag buiten!". Erg triest dat dat hier in de regio dus als luxe wordt gezien. 8)7

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:18

Persoonlijk wil ik mijn paard 24/7 met schuilstal buiten hebben. Dat is mijn allerbelangrijkste eis als ik een andere stal zou zoeken en met minder zou ik nooit genoegen nemen.
4 uur vind ik echt veel te weinig.
Ik vind dat een paard minimaal 10 uur per dag buiten moet kunnen staan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:22

Het enige geschikte uren buiten met vrije beweging (dus geen rijden, longeren, poetsen enz) is natuurlijk dat wat bij het paard past. Een dooddoener, maar geen paard is nou eenmaal het zelfde. Mijn ruin is groot voorstander van 0 uur per etmaal op stal. Mijn merrie vindt het geen probleem om binnen te staan, en in de winter bij rotweer en in de zomer bij veel warmte en/of mugjes staat ze liever binnen. Toen ik 'r net had rende ze bij de eerste de beste regendruppel naar binnen.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:24

In de winter was het hier altijd 6 tot 8 uur buiten. En dan niet het trainen meegeteld. Vind het zelf dan altijd alsnog weinig maarja soms kan je niet anders. In de zomer zijn ze hier 24-7 buiten.

4 uur buiten vind ik zelf te weinig.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:26

Minimaal 12u vrije buitengang voor mij :o.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:29

Ik wil een grote paddock met schuilstal of stal met zeer ruime uitloop zodat hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten (minimaal 2). 's nachts op stal is bij mij alleen bespreekbaar als mijn pony verder minimaal 12 uur per dag buiten staat in een kudde met schuilmogelijkheid en de box zeer ruim is en een lage deur heeft waar hij overheen kan kijken (pony is 1 meter hoog). Ik ben blijkbaar nogal veeleisend. :o

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:31

Helaas is die 4 uur niet overal haalbaar. In onze regio is dat lastig te vinden in de winter, met kleigrond

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:33

In de winter toch minimaal 8 uur. Zomer nog langer.
4 uur is weinig ook al komt training daar apart bij. Dan staan ze nog 16 uur op een paar vierkante meters waar ze hun kont net kunnen draaien.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-04-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:33

4 uur buiten is hier het afgelopen jaar maar een dag of twee, drie voorgekomen; toen het nogal vroor en er die vreselijke wind stond. In onze paddock kunnen ze niet (voldoende) uit de wind staan en door de aanhoudende vorst was het zand zo droog dat alles wegwaaide (dus ook in de paardenogen). Toen stonden ze maar een uur of 3 a 4 buiten.
Verder is het hoe langer hoe beter en voor mijzelf en mijn paard zou ik vier uur te weinig vinden. Ze staan aan huis en in de winter zolang het licht is buiten, samen in de paddock met hooi, en in de zomer 12-14 uur per dag samen op de wei. :) ‘s nachts op stal en dat is voor mij ideaal.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:34

Hier ook lekker 12 uur buiten met schuilstal en onbeperkt hooi.
Vind 4 uur véél te weinig. En nee, ik tel rijden niet mee, hier kunnen ze niet even lekker gek bokken. Ook hier is er een ''beperking''. 8 uur zou écht het minimalen voor mij zijn. Paard hoort te bewegen niet in een hok van 3x3 te staan.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:00

enjoy86 schreef:
Helaas is die 4 uur niet overal haalbaar. In onze regio is dat lastig te vinden in de winter, met kleigrond

Waar een wil is, is een weg.
Op mijn stal is een stuk beton + stuk goed gedraineerd zand, dus daar staan ze ‘s winters op