Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:10

Ach, arme pony, 20 minuten rennen met al der kwaaltjes... Maar voor het goede doel, hopelijk komen ze eruit waar ze last van heeft... :(:) Ik duim ontzettend voor jullie dat er nu duidelijk word wat er mis is met haar, ze achterlaten op de kliniek is nooit leuk..... :*

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:11

Heftig... veel sterkte en hopen op goed nieuws!
Overigens wil ik even zeggen dat ik het top vind dat je dit allemaal voor je pony doet. +:)+ Velen hebben dit (helaas!) niet over voor ‘maar’ een Shetlander.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:23

Veel sterkte.
Blijkbaar andere hal dan waar ik mijn paardje moest longeren. (Ik moest longeren in een vierkante hal).

Je pony is daar wel in goede handen :)

Leef en laat leven.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:50

Equitom is echt een super goede kliniek! Heel veel succes, ik hoop dat het meevalt

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 07:18

Gisteren avond laat nog bericht gehad over ppid test. Sylke test positief (47pg/ml) niet heel hoog aldus dierenarts. Voor nu niet behandele, zou klinisch niey merkbaar moeten zijn op dit moment en over paar maanden kijken hoe het er voor staat ( heb begrepen dat er in augustus/september pieken te meten zijn bij ppid paarden)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:58

Dat is 19 punten verhoogd (grens is nu 29). Ik vind dat wel flink. Ik heb 2 pony's die op ong 15 punten verhoogd echt flink ziek waren (in de piek maanden waar het 47 mocht zijn 61 en 64). Ik zou dit zeker nog niet aan de kant schuiven voor nu.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:01

Stille meelezer die zich even meldt :) Je hebt zo'n enorm leuke pony! Ik ben echt heel benieuwd wat er uit verder onderzoek komt. Succes!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 08:42

Dennis schreef:
Dat is 19 punten verhoogd (grens is nu 29). Ik vind dat wel flink. Ik heb 2 pony's die op ong 15 punten verhoogd echt flink ziek waren (in de piek maanden waar het 47 mocht zijn 61 en 64). Ik zou dit zeker nog niet aan de kant schuiven voor nu.



Goed om mee te nemen, tnx voor deze informatie. Komende dagen genoeg contact met dierenarts. Zal ook bij equitom een balletje op gooien

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:56

Zeker doen! Sterkte!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 13:58

Wat duurt wachten lang....om 12.30 gebeld met equitom, maar geen arts te bereiken ivm vele spoedgevallen. Weer wachten nu en wachten. Wil gewoon sylke het liefst vandaag weer thuis hebben en even met z'n twee bos in wandelen om alles te laten dalen.

Ze hebben wel al genoteerd dat ik ook vragen heb over ppid, dus kan daar los gaan op dit onderwerp

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 22:59

Sylke mocht niet naar huis vandaag, scintiegrafie was nog niet uitgelezen en vervolgonderzoek en moesten nog gedaan worden.
Ze was wel in de namiddag uit de bunker, dus km gevreten en op ziekenbezoek gegaan. Dat was echt even heerlijk

Later vanavond bericht gehad dat er botactiviteit in pijpbeen gevonden is, maar op röntgen foto's is niks te zien. Morgen gaan ze verder met onderzoeken en hopelijk morgen avond naar huis

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 15:46

Sylke mag vanavond naar huis
Bij uitdoven van pijpbeen liep ze niet meer mank, vanmiddag gaan ze echo's maken en proberen te achterhalen waarom nu precies. Ze verbaast iedereen met de plek van de pijn.

Na 18 uur mag ze haar haar luxe hotel verlaten en mee terug naar Nederland en is hopelijk haar internationale carriere voor een lange tijd voorbij :+

Afbeelding





PPID verhaal zit mij nog wel dwars, maar daar hoop ik nog meer over te gaan ontdekken.
Liefst zou ik haar volledig van weide afhalen, om de kans op hoefbevangenheid te verkleinen, echter hebben wij geen paddocks op stalling en is het of wei of stal en ondanks dat ze met grasmasker naar buiten gaat weet ik dat ze flink door hapt. Mijn droom zou zijn paddock met een maatje, maar ga dat maar eens vinden hier in de buurt. Mijn gevoel zegt de afgelopen dagen ook vaker wat doen wij onze shetters aan met ppid, chronisch dieet, terwijl ze al dik worden van lucht. en als ze dan ook nog eens op volledige rust staan, dan is het dweilen de kraan open.

Kortom ik krijg in deze week veel antwoorden op onderzoeksvragen die er waren rond om Sylke, maar wat ik met al die antwoorden moet is mij nog een raadsel. Voor nu maar even blij dat ze vanavond weer thuis is

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:27

Gelukkig dat de eerste onderzoeken nu achter de rug zijn. (Zelf vond ik het eerste onderzoek op de kliniek het ergst; nog helemaal niet weten waar we aan toe waren, zat er zo enorm van in spanning.)

Vanavond heb je haar gelukkig weer terug. Ik hoop dat de echo's goed uitpakken, dat het iets onschuldigs is.
Wat goed trouwens dat je dit allemaal voor je paardje kunt doen!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 13:47

Nou het werd een lange avond. Sylke heeft zowel een bot als pees blessure bij het pijpbeen. Dus behandeling op gestart. Verdeeld over 6 weken gaat ze 3x shockwave therspie krijgen en 2x tildren infuus. Ze wilde gisteren beide al 1x doen, maar met roesje en praam was sylke er na 2x prutsen helemaal klaar mee en in staat om iedereen het licht uit de ogen te trappen.

Om 22.00 stond ze weer lekker in haar eigen stal. Voor de komende 6 weken is het boxrust en 2x daags 10 minuten stappen. En een lange adem hebben in herstel.

Vanochtend stond ze al recht op in de stal toen de rest naar buiten ging. Dus als iemand nog tips heeft om haar rustig te houden. Ze heeft nu hooinetten in hooinetten om haar nog langer met voer te laten doen, maar meer ideeën zijn welkom

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:48

Och, arme kleine!! Wat een ellende zeg, wel heel fijn dat de oorzaak er is en dat er een behandelplan is. Mocht ze echt veel te druk worden kun je ze altijd muisjes geven, maar zelf hou ik daar niet zo van, alleen als het echt onhandelbaar word. Lick it erbij en een speelbal, stronk wilgentak aan een touw? :(:)

Een maatje erbij zodat ze niet in haar eentje achter blijft? Klein paddockje maken met zelfde afmeting ong als haar stal naast de rest zodat ze 'samen' blijven?

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:40

Arm ponyke.
In ieder geval fijn dat ze iets gevonden hebben. Wel gek dat jullie zelf dachten dat het hoger in het been zat en het toch het pijpbeen blijkt te zijn.

Spoedig herstel :(:)

Leef en laat leven.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:56

Fijn dat je een uitkomst hebt, maar moeder Theresa wat een geld pomp je er in! :wow:

Krijg nu vast een hoop commentaar maar let wel, ik bedoel het absoluut niet vervelend!
Integendeel; Vind het meer dan lovenswaardig dat je een Shetlander door zo'n hele molen sleept en ook nog eens shockwave wil gaan geven.
Echter vraag ik me wel af wat je er mee hoopt te bereiken uiteindelijk?

Pony rustig houden kan je doen door haar voer te geven als de rest naar buiten gaat. En verder niet teveel aandacht aan besteden, dan zijn ze het vlotste rustig.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:56

BarbaLala ik snap dat soort opmerkingen echt niet. Heb je er wel eens aan gedacht dat deze pony's voor ons net zo belangrijk zijn als jouw paard voor jou?

Dat wij onze vriendjes ook willen helpen en behandelen? Dat wij ook weer hopen na de blessures veel te kunnen doen met onze kleintjes?

Want ja, hier nog zo'n gek. In 3 jaar tijd 6.000 euro kwijt aan veeartsen. Ook door de MRI laten gaan en shockwave gegeven. En uiteindelijk een kapotte pony hebben. Maar dat geld kon me niet minder interesseren. Want ook ik had plannen met mijn jonkie met zoals jij waarschijnlijk hebt met jouw paard......

Je bedoelt het niet vervelend maar hey komt wel beetje vervelend over.
Maar dat kan ook mijn frustratie zijn.....

TS: sterkte met je pony! Als je behoefte hebt om ervaringen uit te wisselen over peesblessures bij shetjes staat mijn pb box open

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:01

BarbaLala ik vind je reactie ook wel wat ongepast.
TS vermelde duidelijk in de OP dat de shetlander géén grasmaaier is maar echte gebruikspony voor de sport. Zo een shet zou ik ook laten onderzoeken en behandelen.
Een grasmaaier zou ik dan wel eerst twee x over nadenken. Maar die zouden dan ook gelukkig zijn met gewoon grasmaaier zijn en belasten hun benen minder (in mijn ogen) dan de sportshetjes.

Leef en laat leven.

Anoniem

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:11

En zelfs al was het wel een grasmaaier, die hebben ook net zoveel recht op een goede, indien nodig diergeneeskundige behandeling als elk ander huisdier, of het nou een sportpaard is, een raskat of een hond...

@ TS: mijn paard heeft verschillende keren een peesblessure gehad en maakte zich elke keer veel te druk op de paddock waardoor het herstel steeds weer afgebroken werd. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee en ben ik in kruiden gedoken om te zien of ik iets kon vinden wat de scherpe stressrandjes er bij hem af kon halen. Zo kwam ik op kamille en valeriaan uit en toen ik die als gedroogde kruiden door zijn voer begon te mengen was hij binnen twee dagen compleet relaxed en was de peesblessure die al drie maanden aanmodderde omdat hij er steeds doorheen rende binnen een paar weken genezen, terwijl hij nog steeds op die paddock stond met de andere pony's erbij. Waar hij eerst steeds om zijn as draaide of sprintjes trok als een andere pony hem op een smal stuk wilde passeren (zo fijn voor een geblesseerd voorbeen... :x ) wandelde hij met de valeriaan en kamille gewoon rustig over de paden, ongeacht of hij nou anderen tegenkwam of niet. Jullie situatie is natuurlijk anders omdat ze nog op boxrust staat, maar misschien helpt dit haar ook wel om te ontspannen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:29

Art_Ificious schreef:
BarbaLala ik vind je reactie ook wel wat ongepast.
TS vermelde duidelijk in de OP dat de shetlander géén grasmaaier is maar echte gebruikspony voor de sport. .


Al was het wel een grasmaaier. Die hebben toch ook zorg nodig?
Waarom die niet en je hond wel bijvoorbeeld?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:39

IngridM schreef:
Al was het wel een grasmaaier. Die hebben toch ook zorg nodig?
Waarom die niet en je hond wel bijvoorbeeld?

Eeuwig vermoeiend die discussies daar over... Als we het aanschaffen moeten we er voor zorgen; groot of klein, grasmaaier of sportdier.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 20:46

Ik sta niet zo te kijken van de opmerking, snap wel dat niet iedereen dit doet en ik oordeel nooit wat een ander wel doet of niet doet. Je kunt in niemands portemonnee kijken en de emotionele waarde kan voor iedereen anders zijn.

Wij noemen haar nu ook gekscherend de duurste frikandel ever. Ze nou eenmaal haar gewicht in goud waard (en dat houdt ze graag op peil)

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:02

cobelens schreef:
Ik sta niet zo te kijken van de opmerking, snap wel dat niet iedereen dit doet en ik oordeel nooit wat een ander wel doet of niet doet. Je kunt in niemands portemonnee kijken en de emotionele waarde kan voor iedereen anders zijn.

Wij noemen haar nu ook gekscherend de duurste frikandel ever. Ze nou eenmaal haar gewicht in goud waard (en dat houdt ze graag op peil)

:D

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:07

Ik ben van mening dat het ras niet uit moet maken voor dingen als DA, tandarts enz. Helaas is het tegenovergestelde de realiteit, al komen er steeds meer sportpony's als Shetlanders en andere kleintjes. Die zoals in dit topic, wél de juiste zorg krijgen.

Uiteraard heeft iedereen een andere grens voor zichzelf, maar dingen zeggen als "wat wil je hiermee bereiken" vind ik een beetje ongepast.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers