White line disease, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 21:17

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn paard white line disease heeft in zijn voorste hoeven. Hij had van voren twee scheurtjes al enkele maanden die redelijk stabiel bleven, vorige hoefsmid heeft hier weinig over gezegd en gewoon lijm in gespoten maar die bleef niet goed zitten. Volgende maand zullen de hoeven dan ook uitgesneden worden. Intussen heb ik aangeraden gekregen om hem te behandelen met dry-feet of pure honing en de voeten daarmee in te tapen tot de volgende afspraak. Na de ingreep zullen we hem op ijzers of hoefschoenen zetten. Voor mij is dit wel een redelijke schok, omdat ik ook niet goed weet welke gevolgen dit heeft. Heeft iemand ervaring met deze aandoening? Hoe lang kan je niet rijden na deze ingreep en wat voor effect heeft het op je paard?

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:39

Is er enig zicht op hoe diep en breed het zit? Mijn paard had het aan één voorvoet en uiteindelijk heb ik het zelf eruit gekregen door het iedere keer weg te vijlen/snijden zover dat ging, en verder er (supermarkt)honing in te smeren. Hij is er geen dag kreupel of buiten gebruik van geweest. Maar bij hem was het een relatief smal gebied (nergens breder dan 3cm) en was het in de bovenste 1/3e van de hoef maar net een streepje, die ik eerst een stukje liet uitgroeien voordat ik er weer aan ging vijlen.

Ik voerde wel biotine bij (0.1mg/kg lichaamsgewicht, ik gebruik er subli biotinemix voor) en ruim voldoende vitaminen en mineralen (door middel van een mineralenbrok, want hij kreeg niet genoeg krachtvoer om het daar uit te halen). Hierdoor kreeg hij zo'n 20% snellere hoefgroei en de nieuwe aangroei was van betere kwaliteit (en daardoor minder kwetsbaar)

Hij heeft niet op ijzers gestaan en een deel van zijn behandeling bestond juist uit het wekelijks tot iedere 2 weken een mm van zijn hiel afvijlen zodat hij heel geleidelijk iets minder steil kwam te staan. Daardoor werd de druk op zijn toon lager en scheurde de hoef niet verder uit en kreeg de schimmel minder kans om zich te verspreiden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 22:31

Mizora schreef:
Is er enig zicht op hoe diep en breed het zit? Mijn paard had het aan één voorvoet en uiteindelijk heb ik het zelf eruit gekregen door het iedere keer weg te vijlen/snijden zover dat ging, en verder er (supermarkt)honing in te smeren. Hij is er geen dag kreupel of buiten gebruik van geweest. Maar bij hem was het een relatief smal gebied (nergens breder dan 3cm) en was het in de bovenste 1/3e van de hoef maar net een streepje, die ik eerst een stukje liet uitgroeien voordat ik er weer aan ging vijlen.

Ik voerde wel biotine bij (0.1mg/kg lichaamsgewicht, ik gebruik er subli biotinemix voor) en ruim voldoende vitaminen en mineralen (door middel van een mineralenbrok, want hij kreeg niet genoeg krachtvoer om het daar uit te halen). Hierdoor kreeg hij zo'n 20% snellere hoefgroei en de nieuwe aangroei was van betere kwaliteit (en daardoor minder kwetsbaar)

Hij heeft niet op ijzers gestaan en een deel van zijn behandeling bestond juist uit het wekelijks tot iedere 2 weken een mm van zijn hiel afvijlen zodat hij heel geleidelijk iets minder steil kwam te staan. Daardoor werd de druk op zijn toon lager en scheurde de hoef niet verder uit en kreeg de schimmel minder kans om zich te verspreiden.

Zijn linkerhoef is erger dan de rechter, rechts is het iets van een 3cm en links ongeveer 5, hoefsmid zei wel dat hij het volledige deel uit zijn hoef moet snijden omdat het anders zou kunnen gaan verder barsten... Het komt waarschijnlijk omdat mijn paard niet recht is gekapt in het verleden en te veel druk op de binnenkant van zijn hoeven heeft...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:45

foto's?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:15

Bij ons op stal hadden ook bijna alle paarden daar last van. Je kan inderdaad pure honing gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb zelf afwisselend gebruik gemaakt van tea-tree olie en azijn. Daarvoor heb ik een fles blauw spray gebruikt. Gelukkig hebben de meeste paarden er nu geen last meer van.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:16

Ik gebruik Solution 4 feet. Eerst om te genezen 2 keer per week en de andere dagen rauwe honing. Nu gebruik ik nog steeds preventief omdat ze er erg gevoelig voor is. Middel is alleen moeilijk te verkrijgen ik bestel het bij Werkman hoefijzer fabriek in Groningen.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:22

PS. Is Solution 4 feet van Equilife. Staat niet op site van Werkman maar ik mail hun gewoon.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 10:50

Ik zal straks eens foto's nemen.
Maar heeft iemand het ook echt laten uitsnijden?

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:58

Ja zover weg laten snijden dat alle schimmelplekken weg zijn, over het algemeen kun je dat (goed) zien.
Daarna gewoon honing kopen die goed vloeibaar is en dagelijks insmeren met een kwast. En dan is het wachten tot het uitgroeid. Uiteraard je hoefsmid het goed in de gaten laten houden, soms moeten ze weer wat wegsnijden bij een nieuwe bekapbeurt, het is wel een lange adem hebben.......

Wie geen grote dingen kan doen, moet kleine dingen groots maken

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:06

CalipsoLover schreef:
Ik zal straks eens foto's nemen.
Maar heeft iemand het ook echt laten uitsnijden?

ja bij een ezel, bijna compleet ontschoend geweest een aantal jaar geleden. De WLD komt wel steeds terug, maar in mindere mate.

Ik heb overigens in heftige periodes dagelijks Badedas groen erop gesmeerd (gewoon van het Kruidvat) werkte als een trein! Daar zit iets in (google maar es waar het allemaal voor gebruikt wordt) waar de schimmel en bacterie van de WLD niet tegen kunnen.

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:11

Het kan best lang duren eer het volledig weg is. Ik heb een paardje gehad waar de wand van haar voor voet in een omgekeerde V tot bijna aan de kroonrand was weg gesneden. Zag er vreselijk uit. Deze kreeg ook een ijzertje om de boel bij elkaar te houden maar het is volledig goed gekomen en het is nooit meer terug gekeerd.
Ik smeerde er overigens niks op want er moet lucht bij. Dat was ook de rede waarom er zo veel weg gesneden moest worden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:42

Vraagje is: wat is de oorzaak: komt de scheur door de schimmel, door onbalans in de hoef waardoor schimmel de kans heeft gekregen, slechte hoornkwaliteit (voeding) etc. Probeer eerst na te gaan wat de oorzaak is en pak die aan.
Koop een startpakket Sanogene, ga daarmee aan de slag. Regelmatig vijlen en als je paard op houtkrullen staat, op een andere bedekking zetten. Goed droog want schimmel houdt van vocht en helemaal van hout.
IJzers als het niet nodig is niet doen, want de nagels gaan door de witte lijn die toch al verzwakt is... Liever goed behandelen, omstandigheden veranderen en uit laten groeien.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:29

Als hij niet kreupel is nu zou ik dat zo proberen te houden door geen grote stukken weg te laten snijden.Want dan gaan ze hem weer op ijzers zetten en dat pakt ook niet altijd goed uit.Het beste is de oorzaak opzoeken,bij de mijne was dat toch een voorstadium van hoefbevangenheid door te zwaar voeren en te weinig beweging. Dat heb ik aangepakt en toen is het probleem gewoon eruitgegroeid.Hij was er nooit kreupel van geweest,maar mijn hoefsmid wou inderdaad alles uitsnijden. Ik ben blij dat niet toegestaan te hebben.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:35

Je kan eens contact opnemen met Cardy, haar merrie had dit ook. :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:50

Helemaal uitsnijden en een paar x per dag insmeren met onverhitte honing.
Deze honing bevat propolis welke schimmeldodend werkt.
Het kan een tijdje duren maar als je zorgvuldig bent dan kom je er goed vanaf.
De schimmel moet goed weggesneden zijn wanneer er een ijzer onder moet want de hoefnagel neemt anders de schimmel weer mee naar boven.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:49

Iemand van mijn stal heeft ondertussen ook egyptische zalf gegeven, maar iemand anders zei dan weer dat ik dit er niet aan mocht smeren. Is nu gewoon geducktaped met honing.

De oorzaak is waarschijnlijk dat mijn paard niet recht is bepakt geweest (zie foto's) en dus veel gewicht op de binnenkant van zijn hoeven heeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:52

Ik verwacht hier geen grote drama mee. Met een V eruit vijlen is dit waarschijnlijk wel opgelost. Als de hoefsmid het een beetje beheerst doet (maximaal 2/3e van de hoef) verwacht ik niet eens dat er een ijzer onder hoeft.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 19:01

De mensen van mijn stalling die hetzelfde hebben meegemaakt hebben mij ook verzekerd dat het nog helemaal niet zo erg is. De hoefsmid heeft gezegd dat we pas na de ingreep zullen zien wat er nodig is en wat niet en hoe het geneest. Denk wel dat er iets nodig is als ik snel terug wil beginnen rijden. Maar het zal dan eerder een hoefschoen zijn dan een ijzer, ik ben niet zo voor nagels in een voet kloppen en mijn hoefsmid gaat hiermee akkoord.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:03

Nog een maand wachten? Dat vind ik schokkend! Hoe langer je wacht hoe erger het wordt en hoe lastiger en vervelender het is om uit te snijden.

Bij mijn merrie is er onlangs ook een uitgesneden, wij hadden de scheur meteen in de gaten en een week later kwam de smidt, het was al best erg. Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurt als we langer hadden gewacht...

Het is lastig te krijgen en écht troep, maar werkt heel goed, wij gebruiken het nu ook: Formaline.
Honing kan, maar werkt lang niet bij ieder paard.

Dit was de hoef van mijn merrie na het uitsnijden.
Afbeelding

Mijn merrie is een week kreupel geweest omdat het opengesneden stukje heel gevoelig was, maar het verschilt echt per paard hoe ze erop reageren.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:11

Mijn merrie heeft het ook, niet uitgesneden. Behandel het 2x per week met White Lightning, een goedje wat je moet mengen met azijn en dan komt er een gas vrij wat bacterieen en schimmels doodt. Verder doe ik er elke dag Durasole op, een paars goedje gemaakt van Formaline, iodine en nog wat spul...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 19:11

Change3x schreef:
Nog een maand wachten? Dat vind ik schokkend! Hoe langer je wacht hoe erger het wordt en hoe lastiger en vervelender het is om uit te snijden.

Bij mijn merrie is er onlangs ook een uitgesneden, wij hadden de scheur meteen in de gaten en een week later kwam de smidt, het was al best erg. Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurt als we langer hadden gewacht...

Het is lastig te krijgen en écht troep, maar werkt heel goed, wij gebruiken het nu ook: Formaline.
Honing kan, maar werkt lang niet bij ieder paard.

Dit was de hoef van mijn merrie na het uitsnijden.
[ [url=m/H4mQHD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn merrie is een week kreupel geweest omdat het opengesneden stukje heel gevoelig was, maar het verschilt echt per paard hoe ze erop reageren.


De hoefsmid wou het gisteren niet doen omdat de ingreep dan te schokkend ging zijn voor mijn paard zelf. Hij wou liever de hoeven nog de kans geven een beetje te groeien zodat hij minder moet wegsnijden. Zeker omdat het redelijk stabiel blijft, hoe dit komt, geen idee... Moest het nu plots erger worden binnen een week of 2 gaat het er wel met spoed uit.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:35

Ik heb het gevoel dat hij best hoog op de hielen staat (maar het is lastig inschatten vanaf deze hoek) en dat was bij mijn paard steeds de trigger tot scheuren, waar dan weer WLD in zou gaan zitten.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 20:40

Mizora schreef:
Ik heb het gevoel dat hij best hoog op de hielen staat (maar het is lastig inschatten vanaf deze hoek) en dat was bij mijn paard steeds de trigger tot scheuren, waar dan weer WLD in zou gaan zitten.

Dat valt best mee, hij heeft vooral zowat platvloeten

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:21

Bij jou paard ziet het er bijna het zelfde uit als hoe het bij die van mij begon. Dat moest wel blootgelegd worden helaas. Propolis-extract werkte ook niet helemaal fijn. Met blootleggen en kopersulfaat en nu betadine heb ik het weg gekregen en moet ik het weghouden, erg intensief probleem wel bij ons..

[BEH] Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 12:31

Shanna schreef:
Bij jou paard ziet het er bijna het zelfde uit als hoe het bij die van mij begon. Dat moest wel blootgelegd worden helaas. Propolis-extract werkte ook niet helemaal fijn. Met blootleggen en kopersulfaat en nu betadine heb ik het weg gekregen en moet ik het weghouden, erg intensief probleem wel bij ons..

[BEH] Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Wauw dat is een serieuze scheur... Had die van jou dan ook white line?

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers