Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:07

Ik heb een pony van bijna 20 die zeer zware stofallergie heeft, nu staat ze sinds enkele weken heel minimaal kreupel, dierenarts is geweest maar dacht dat het binnen twee weken over zou zijn terwijl mijn gevoel zegt dat het echt gewoon slijtage is en het niet beter wordt dus dat ze gewoon op pensioen mag en niet meer gereden zou gaan worden. Vroeg me af wat ervaringen van andere mensen zijn als ze heel minimaal kreupel zijn. Mijn gevoel zegt zelf namelijk dat ze beter echt kreupel kunnen zijn, dat dan kans op herstel groter is omdat er dan waarschijnlijk sprake is van een verdraaiing of een andere acute blessure terwijl mijn gevoel zegt dat in dit geval het echt slijtage is en het daarom minimaal is. Wat zijn ervaringen van andere mensen in deze. Om heel uitgebreid te gaan onderzoeken zie ik wegens verleden van de pony niet zitten. Bij vorige eigenaar meerdere keren bekkenblessure gehad wegens vast rollen en liep dagelijks hele dag rechtsom rondjes in stal en had minimale artrose toen ze vier was op een beentje wat dus ook been is waar ze iets moeilijker mee loopt.

kerstmuts


Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:18

Ik moest eigenlijk direct aan artrose denken, meeste paarden/ pony's van die leeftijd hebben in meer of mindere mate last van artrose. Als zij al een voorgeschiedenis heeft er van en het hetzelfde been is dan zou het goed kunnen dat de artrose wat erger is geworden. Dat zie je ook juist vaak beter op de hardere ondergrond.

Wat je kunt doen is glucosamine voeren met MSM, dat werkt vaak goed en fijn voor artrose paarden. Of duivelsklauw..het is wel zo dat rust roest. Dus als je een artrose paard stil zit dan zal de artrose waarschijnlijk sneller erger worden. Lichte aangepaste beweging kan juist veel goed doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:38

Er staat op moment echt geen gras meer op weiland, krijgen onbeperkt hooi en lopen dag en nacht buiten met schuilstal, dus beweging heeft ze wel want ze spelen regelmatig al doet ze met dit weer natuurlijk niet mee.

kerstmuts

BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:59

Wanneer ze met vier al artrose had en nu aan dat been heel licht kreupelt dan heb je zelf het antwoord al gegeven, nog een wonder dat ze dit pas 16 jaar later laat zien.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 12:00

Tja daarom heb ik zoiets uitgebreide onderzoeken lijken me overbodig, dus gewoon met pensioen laten gaan, maar mijn dierenarts zegt juist als het van artrose is moet ze zwaarder kreupel lopen. Maar aangezien ze van mij gewoon mag blijven rond lopen tot het echt niet meer gaat vind ik een uitgebreide diagnose niet nodig vooral omdat ze bv niet op stalrust ofzo zou kunnen wegens haar longen.

kerstmuts

BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:11

Groot gelijk, wanneer de kreupelheid in één keer erger word kun je altijd nog besluiten er naar te laten kijken. Mooi rond laten lopen, vooral met deze koude is het moeilijk om geen pijn te voelen door artrose. Weet er alles van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:59

Waarom niet even het betreffende been op de foto laten zetten? Dan weet je gelijk of het artrose is of niet en kan je denk beter inschatten waar je goed aan doet qua beweging ;).

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Minimaal kreupel, op harde ondergrond erger. Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 07:44

Omdat ik zelf te zwaar ben om erop te rijden en verzorgster die haar reed gestopt is wegens studie en ze niet geschikt voor iedereen om op te rijden dus ik geen nieuwe verzorgster voor haar wil, dus situatie veranderd er weinig door in naar gevoel.

kerstmuts

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:46

Mss eventjes duivelsklauw geven (pijn- en ontstekingsremmer op natuurlijke basis), en zien wat dit doet? Maar hou het toch in de gaten, gevoeligheid eventueel checken om te zien of het geen (beginnende) hoefzweer is.


pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:26

Alshet artrose is dan is beweging (aan de hand bijvoorbeeld) juist wel goed. Rust roest namelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers