Hoeven slijten snel en schuin af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:56

Beste bokkers,

Mijn merrie heeft de afgelopen tijd van veel buitenritjes in het bos mogen genieten. Hierbij rijden we soms noodgedwongen een stukje op het asfalt, verder berm en bospaden.

Nu zijn haar hoeven erg snel gesleten en niet genoeg gegroeid om dit op te vangen. Ook slijt ze haar hoeven schuin af, er komt namelijk een soort hoek in haar voorhoeven.

De hoefsmid geeft aan dat er zsm ijzers onder moeten, dit is alleen het laatste wat ik zou willen. Ook vraag ik me af in hoeverre haar hoeven echt te kort zijn.

Heeft er iemand een afbeelding of voorbeeld van wanneer de hoeven echt te kort zijn? Ik heb namelijk al veel gezocht en gegoogled, maar kan helaas geen duidelijke afbeeldingen vinden.

Ook vraag ik me af hoe het kan dat ze opeens haar hoeven anders afslijt, ik twijfel daarbij erg of het aan de hoefsmid ligt aangezien we wel zijn veranderd van smid.

Heeft er iemand advies?

Alvast enorm bedankt


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:58

Ik zou goede hoefschoenn laten aanmeten, hier net zo’n pony :)

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 23:07

Ah dankjewel voor je tip, ik was er alleen bij vergeten te zeggen dat ik geen fan ben van hoefschoenen, dus nog liever een andere oplossing zou vinden.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:17

Afbeeldingen van te korte hoeven zijn lastig, het verschilt enorm per paard en beenstand wat een goede hoefstand is. Over het algemeen kun je zeggen dat als een paard gevoelig gaat lopen, hij te kort is. Nu moet je daar niet perse op wachten natuurlijk. Maar het is wel een graadmeter dat hij dan echt te kort is. Dat scheef afslijten kan aan de smid liggen. Dat je paard toch niet goed bekapt wordt. Kán, maar hoeft niet. Kan ook net zo goed een onderliggende blessure zijn bijv. Paarden compenseren heel goed en soms merk je als eigenaar weinig terwijl een paard wel anders belast. Ook veranderingen in voer en het feit dat het nu winter is en de hoeven minder hard groeien kan meespelen. Lastig dus om vanaf een verhaal een oordeel te geven. Wat je kunt doen is eventueel je oude smid nog eens laten kijken als je toen wel tevreden was. Desnoods even met trailer als jullie verhuisd zijn oid. Dan heb je gelijk een betrouwbaar oordeel en iemand die de voeten kent toen je nog wel tevreden was.
Als de voeten te kort zijn raad ik een rondje ijzers aan. Grote kans dat ze dan weer even kunnen aangroeien en dat je het voorjaar weer zonder kunt. Hoefschoenen kan, maar ik ben er niet kapot van. Maar als een paard gevoelig loopt is het beter dan niets ;). Of je geeft de hoeven even de kans om te groeien. Dus dan even 2 maanden geen bosritjes meer doen. Als hij nu niet gevoelig is, kan dit ook. Enige nadeel is dat als hij nu echt scheef afgesleten is, dit dan nu niet gecorrigeerd kan worden en met ijzer wel. Maar dit kan met hoefschoen ook niet gecorrigeerd worden. En nog een nadeel van schoenen op dit moment is, dat dit blijkbaar niet de goede hoefstand is nu. Dus schoenen die nu mooi passen, zullen dat waarschijnlijk niet doen als de hoef weer in zijn oude doen is. En hoefijzers worden elke keer mooi aangepast aan de hoef zoals hij op dat moment is en hoe je paard op dat moment het best ondersteund kan worden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:26

Zonder foto's is er helemaal niets over te zeggen.

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:43

Heb je fotos van de hoeven?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:49

Deze hoef is NIET te kort. Dus ik kan me niet voorstellen dat de hoeven van jouw paard te kort zijn maar scheve hoeven is natuurlijk wel een probleem wat opgelost moet worden
Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 00:25

Bedankt voor alle reacties. Ik zou zsm even foto's maken!

Ze loopt nog helemaal prima gelukkig, maar ik wil het inderdaad voor zijn. Goede tip om mijn oude smid nog eens te laten komen! Hopelijk slijten ze daarna weer gewoon af zoals ze normaal doen.
Hoefschoenen wil ik ook eigenlijk niet aan beginnen, vooral ook omdat ik het idee dat de schoenen niet helemaal goed zitten (of gaan zitten) erg onprettig vind.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 00:26

Maartje1990 schreef:
Deze hoef is NIET te kort. Dus ik kan me niet voorstellen dat de hoeven van jouw paard te kort zijn maar scheve hoeven is natuurlijk wel een probleem wat opgelost moet worden
[ [url=m/hDPG3z.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inderdaad lastig te beoordelen. Opzich lijken haar hoeven niet veel korter, maar ze hebben wel een heel andere vorm.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:28

Dit is wel Een achterhoef, voorhoeven zijn ronder

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:58

Ik denk dat de smid niet zomaar zegt dat de hoeven te kort zijn. Beetje eigenwijs om dat in twijfel te trekken aan de ene kant, aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat je blijkbaar denkt dat je hoefsmid totaal geen verstand van zaken heeft en in dat geval kun je beter terug naar je oude hoefsmid of een andere smid zoeken die naar jouw idee wél in staat is om te beoordelen of een hoef te kort is.
Samenvattend lees ik dat je:
- wél buitenritten wilt maken waarbij je stukken over het asfalt moet rijden
- niét de middelen wilt gebruiken die voorkomen dat het paard daar schade van ondervindt
Slechte combinatie van wensen lijkt me?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:25

Ik blijf het bijzonder vinden dat veel mensen klakkeloos het advies aannemen van iemand die spullen verkoopt :) Natúúrlijk ziet een hoefsmid in een ijzer dé oplossing voor alle problemen: "wij van wc-eend adviseren wc-eend".

Hoeven groeien in balans: meer slijtage geeft meer groei. Mits je paard gezond is uiteraard. Als je een ijzer gaat gebruiken, wordt de hoef alleen maar minder sterk en zal dus nog sneller slijten zodra het ijzer eronderuit is. In dit natte seizoen zijn hoeven ook zachter - en slijten ze sneller - dan in een droge periode met droge, harde ondergrond.

Ik ben wel benieuwd of de huisvesting of training van je paard veranderd is, nu haar hoeven ineens scheef afslijten. Anders zou je dat toch bij je nieuwe smid moeten zoeken. Vraag het eens aan hem of haar!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:26

Overigens, ik rij al jaren regelmatig over asfalt. Ook in draf. Mijn paard loopt in dit seizoen zo'n 23 uur per dag op betonplaten als ondergrond. Haar hoeven groeien als een malle!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 02:01

Nou Chubby een hoefsmid is geen vertegenwoordiger die provisie opstrijkt als hij zoveel mogelijk ijzers verkoopt. Maar als het goed is, een goed opgeleid persoon met veel verstand van verschillende hoefstanden, beenstanden, gangen en alle mogelijke afwijkingen daarin.
Je bewering is net zo krom als beweren dat een dierenarts enkel zijn dure medicijnen verkoopt ipv een juiste en passende oplossing voor een bepaald probleem. En nu zullen er best dierenartsen en smeden zijn die mensen iets aansmeren wat totaal niet nodig is hoor, maar om hier nu bij voorbaat van uit te gaan vind ik eigenlijk een grove belediging voor iedere smid die elke dag in weer in wind wel voor onze paarden klaar staat!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 02:32

Veel mensen hebben een bepaald beeld van de juiste lengte van de hoef - en naar mijn mening is dat vaak een beeld van een 'lange of hoge hoef'. Maar even kort door de bocht: de hoef is pas echt te kort, als het paard gevoelig blijft lopen daardoor. Vaak is de hoef dan wel al te kort om nog makkelijk een ijzer eronder te tikken. Ik denk dat daardoor het verschil in idee over lengte komt.
Het zou dus best zo kunnen zijn, dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 02:47

En even niet vergeten dat raar slijten lengte vergt om te corrigeren.
Dan is het wel fijn dat voor er ijzers onder gaan daarin genoeg speling is.
Ik laat als ik scheve slijtage verwacht de hoeven wat langer, zodat ik het scheve dan kan corrigeren zonder erg korte hoeven over te houden.
Toen ik mijn pony net pas zelf bekapte was dat mede zodat er ten alle tijden direct weer een ijzer onder kon.
Hij moest medisch ijzerloos, maar dat was even spannend en hij sleet zó beroerd.
Dan hadden ze hem met bijna té korte hoeven nooit optimaal kunnen beslaan.
Dan had de stand niet eens redelijk gecorrigeerd kunnen worden denk ik.
Als je zo twijfelt zou ik een andere smid als second opinion advies vragen.
Zegt hij/zij hetzelfde zou ik laten beslaan, óf hoefschoenen voor buiten.
Maar niks doen gaat niet.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 02:55

Als je lengte laat om te corrigeren, slijt je paard dus nog schever?
Ik zou dan juist liever heel regelmatig kleine beetje bekappen (bv elke week), zodat er nooit een groot verschil is.
Nog los van checken, waar dat vandaag komt, uiteraard. :)
Vergeet niet dat de scheve belasting er met een ijzer ook is, maar het minder zichtbaar is.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:12

Sorry maar ben je nou zo kippig?
Stel, hoef is 15 cm. -zeg ff wat stoms-
Je gaat die week veel de weg op, en je paard slijt scheef dat weet je.
Dan bekap ik ná die week, zodat ik de gespaarde lengte kan gebruiken om mijn pony weer optimaal op zijn voeten te zetten.
Mijn pony staat frans, als ik die lekker scheef laat worden denk ik dat het gauw klaar is met hem hoor.
Hij gaat dan zo scheef staan dat dat echt niet gezond is voor zijn benen.
Bekap ik elke 2-3 weken en corrigeer ik dat staat hij keurig.
Tuurlijk ziet elke smid dat hij frans staat, botten doe je niks aan, maar hij staat dan wel keurig op zijn voeten.
En voor zijn lichaam optimaal, niet extra buitenom gezet ofzo, niks.
Het schiet allemaal een beetje door soms met ijzerloos en het advies van smeden negeren.
De smeden die ik heb gehad zouden nooit zomaar zonder reden beslaan als ik voorkeur aangeef voor ijzerloos.
En deze mensen staan ook open voor schoenen, mijn pony kon niet op ijzers en dus werden het schoenen.
Hij had er geen ervaring mee, maar hij vond het een goed idee mits het goed zat.
Hij heeft zelfs later de schoenen nog bekeken terwijl mijn pony ze aan had.
Lopende ook, nou zegt deze man beslaan dan doe ik dat, geen discussie.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:34

Ik ben niet kippig, ik kan toch een andere mening hebben dan jij?

Citaat:
Het schiet allemaal een beetje door soms met ijzerloos en het advies van smeden negeren.

Ik kies, met de voordelen en nadelen van ijzers in mijn hoofd, nooit meer voor ijzers.
Daarmee zeg ik niet dat hoefsmeden zonder reden beslaan of dat hoefsmeden niet open zouden staan voor hoefschoenen. ;)

En scheefstand niet negeren, daar zijn we het wel over eens. ;)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:37

Ts, zou je een foto van de onderkant van de hoef kunnen plaatsen?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:42

TS, ik denk dat het lastig om exact aan te geven wanneer een hoef te kort is.
Ik vond de voeten van mijn merrie er best goed uitzien, maar toch was haar hoef linksachter te kort en ging ze daar gevoelig op lopen. Samen met de dierenarts en hoefsmid besproken wat er mogelijk was en een ijzer was het 'makkelijkst'.
Merrie maakt met linksachter een draaiende beweging naar buiten, rechts doet ze dat niet. Vandaar dat ze links slecht ging lopen, daar was de slijtage meer dan de groei van haar hoef.
Het is en was ook niet mijn keus, maar ze doet het prima op ijzers en als ze van de zomer het land op gaat, dan gaan de ijzers er weer af.

Toos Onderschriftloos :D

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:50

Mijn smid is van ijzerloos, maar soms kan het niet anders.
Hij zei ook altijd, die van jouw moet je niet op ijzers zetten. Heeft echt super harde goede hoeven.
Afhankelijk van het seizoen, maar ze stond sws een dag of nacht in de paddock met bestraat stuk (zomer overdag weide en nacht paddock, winter overdag paddock nacht op stal). Af en toe reden we een ritje over de weg.

Nu zijn de paddocks verandert en liggen er steltonplaten. En helaas het soort wat behoorlijk ruw is, te vergelijken met asfalt met steentjes erop zeg maar.

Nu werden haar hoeven rap korter hierdoor, maar iedere keer kon het net nog. Maar helaas werd ze uiteindelijk voor toch gevoelig en moest ze toch op een ijzer voor, achter had nog genoeg lengte.
Maar nu 6 weken later, ook helaas achter op een ijzer.
Mijn voorkeur? Nee zeker niet, maar soms is het niet anders en moet het gewoon. Hopelijk als ze straks weer de weide opgaan kunnen ze er weer onderuit.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:59

Biljarderen heeft altijd een lichamelijke oorzaak; bijvoorbeeld onvoldoende kracht achterhand, scheefheid etc die met een passende training vaak verbeteren kan. Een ijzer zonder de scheefheid/vastzitten etc op te lossen is symtoombestrijding.

Ben benieuwd naar de foto's van TS. Zonder dat valt er weinig te beoordelen.

@kiki; jammer, in de winter kan zulk 'schuurpapier' extra slijtage geven, terwijl de hoefgroei dan juist minder is. Misschien was een laag zand ook een oplossing geweest? IJzers en stelconplaten of betonplaten vind ik nooit zo'n fijne combi in de winter. Misschien dat het natte weer ook mede de gevoeligheid veroorzaakte. Dat verweekt alles.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 18:00

Dorine92 schreef:
Ik denk dat de smid niet zomaar zegt dat de hoeven te kort zijn. Beetje eigenwijs om dat in twijfel te trekken aan de ene kant, aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat je blijkbaar denkt dat je hoefsmid totaal geen verstand van zaken heeft en in dat geval kun je beter terug naar je oude hoefsmid of een andere smid zoeken die naar jouw idee wél in staat is om te beoordelen of een hoef te kort is.
Samenvattend lees ik dat je:
- wél buitenritten wilt maken waarbij je stukken over het asfalt moet rijden
- niét de middelen wilt gebruiken die voorkomen dat het paard daar schade van ondervindt
Slechte combinatie van wensen lijkt me?


Dankjewel voor je reactie. De reden dat we buitenritten willen maken heeft een andere medische reden, we zijn bezig met haar te laten afvallen en ze vindt in de bak rijden gewoon absoluut niet leuk.
Met tussen over het afvalt bedoel ik geen meters trouwens, ik bedoel de weg oversteken of kleine stukjes als de berm niet oké is.

En nee, vertouwen in hoefsmeden is sowieso laag. Omdat er zo veel verschillende meningen zijn en ik daar steeds in verdwaal, plus al te veel smeden heb gezien die niet weten waar ze het over hebben... En ik kan nu een nieuwe smid zoeken, ben ik overigens ook van plan, maar daarbij zou ik het zelfde probleem houden en hun advies altijd zelf nog onderzoeken.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 18:04

moonfish13 schreef:
Sorry maar ben je nou zo kippig?
Stel, hoef is 15 cm. -zeg ff wat stoms-
Je gaat die week veel de weg op, en je paard slijt scheef dat weet je.
Dan bekap ik ná die week, zodat ik de gespaarde lengte kan gebruiken om mijn pony weer optimaal op zijn voeten te zetten.
Mijn pony staat frans, als ik die lekker scheef laat worden denk ik dat het gauw klaar is met hem hoor.
Hij gaat dan zo scheef staan dat dat echt niet gezond is voor zijn benen.
Bekap ik elke 2-3 weken en corrigeer ik dat staat hij keurig.
Tuurlijk ziet elke smid dat hij frans staat, botten doe je niks aan, maar hij staat dan wel keurig op zijn voeten.
En voor zijn lichaam optimaal, niet extra buitenom gezet ofzo, niks.
Het schiet allemaal een beetje door soms met ijzerloos en het advies van smeden negeren.
De smeden die ik heb gehad zouden nooit zomaar zonder reden beslaan als ik voorkeur aangeef voor ijzerloos.
En deze mensen staan ook open voor schoenen, mijn pony kon niet op ijzers en dus werden het schoenen.
Hij had er geen ervaring mee, maar hij vond het een goed idee mits het goed zat.
Hij heeft zelfs later de schoenen nog bekeken terwijl mijn pony ze aan had.
Lopende ook, nou zegt deze man beslaan dan doe ik dat, geen discussie.


Je laat elke 2-3 weken een smid komen? Of doe je het zelf? Dat laatste durf ik namelijk absoluut niet.

Overigens moet ik mijn bedoeling bij het woord schreef misschien beter uitleggen; ze heeft een punt aan de binnen voorkant, de hoeven zijn niet rond, maar vanaf de onderkant wel vlak.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mariska_vD, Miran, Nef1985, Yentaah en 37 bezoekers