Bokhoef/beervoet ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 17:27

Afbeelding

Afbeelding

Hai ik heb sinds enkele weken een paard staan die een bokhoef heeft, zijn er mensen met ervaring hiermee?
Hij is 8 jaar Bwp en staat voor op ijzers ik zal wat foto’s bijvoegen.
Laatst bijgewerkt door Dark7 op 24-01-18 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:53

Ik weet niet wat je bedoeling met dit paard is. Maar ik zou niet de springsport in gaan met dit dier.
Enkele lage sprongetjes af en toe zou misschien wel kunnen maar verder zou het te belastend voor dat been zijn denk ik.
Pas ook op voor peesblessures op dat been.
Ik had er zelf 1 met een bokvoet. Qua vermogen kon hij prima springen maar de pezen van de bokvoet konden dat niet aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:57

Op jonge leeftijd is dit soms nog enigzins goed te corrigeren, maar met een achtjarige lijkt me dat een stuk moeilijker.
Wat zijn je verwachtingen van dit dier en wat heeft de dierenarts tijdens de keuring hier over gezegd?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:59

Over die bokhoef zou ik mij nog de minste zorgen maken. Hoe de stand van de kogel is -lees de pezen- vind ik zorgwekkender. Bij een bokhoef hoeft een paard niet zo in de pezen te hangen. Denk dat hier iets meer aan de hand is.
Als een paard beervoetig is, is ie dat -als het zijn natuurlijke stand is- aan beide benen (voor of achter). Hier is het maar aan een voet. Lijkt me meer dat dit paard ooit een zeer ernstige peesblessure heeft aan het been met de hoge hoef.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn merrie had een bok hoefje. Ze is er 17 mee geworden. Heb er altijd alles mee gedaan: dressuur, bos, springen, cross, caroussel. Ze was daarvoor nooit kreupel.

Als ze eenmaal uitgegroeid zijn, kan je het niet meer corrigeren. Probeer je dat wel dan overbelast je de pezen. Die zijn zo'n oprekking niet gewend. Vergelijkbaar met kinderen die op jonge leeftijd op hakken lopen. Die hebben ook zwakke achillespezen.

Mijn merrie stond overigens niet zo doorgezakt als de jouwe. Ik vind het vreemd dat bij een been-/voetstand als dat je een bokhoef hebt.

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:27

leestmee schreef:
Ik weet niet wat je bedoeling met dit paard is. Maar ik zou niet de springsport in gaan met dit dier.
Enkele lage sprongetjes af en toe zou misschien wel kunnen maar verder zou het te belastend voor dat been zijn denk ik.
Pas ook op voor peesblessures op dat been.
Ik had er zelf 1 met een bokvoet. Qua vermogen kon hij prima springen maar de pezen van de bokvoet konden dat niet aan.



Puur recreatief af en toe een klein sprongetje maar meer ook niet vooral lekker buiten rijden en dressuurmatig achter sterker maken.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:34

Laurenbooh schreef:
leestmee schreef:
Ik weet niet wat je bedoeling met dit paard is. Maar ik zou niet de springsport in gaan met dit dier.
Enkele lage sprongetjes af en toe zou misschien wel kunnen maar verder zou het te belastend voor dat been zijn denk ik.
Pas ook op voor peesblessures op dat been.
Ik had er zelf 1 met een bokvoet. Qua vermogen kon hij prima springen maar de pezen van de bokvoet konden dat niet aan.



Puur recreatief af en toe een klein sprongetje maar meer ook niet vooral lekker buiten rijden en dressuurmatig achter sterker maken.



Ik zou zeker niet hoger dan 60 tot 80 cm springen met dit paard. En dan echt maar heel af en toe. Dus niet wekelijks of zo. Maar enkele sprongetjes per jaar als je dan toch wilt springen.
En ik zou m op de foto laten zetten met dat been.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:37

Ik kan mij niet voorstellen dat dit paard goed loopt! Die witte haren die je ziet op dat been zijn van een wond! Dit paard heeft hoogstwaarschijnlijk een ernstig trauma opgelopen gezien de stand van het been!

Het been lijkt ook dikker op de eerste foto maar is zo klein dat is niet heel duidelijk kun je de foto nog eens groter plaatsen?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:40

Die hoef is niet zon groot probleem, maar de stand van de kogel is wel zorgwekkend. Lijkt ook of het paard iets van een litteken heeft op de voorkant van de kogel, of is dat vertekend op de foto? Lijkt haast of het paard ooit een ongeluk gehad heeft en dat door die rare beenstand er een bokhoef is ontstaan.
Ik zou hier zelf niet mee durven springen eerlijk gezegd.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:49

Jeetje wat staat die er raar bij.
Ik zou hier absoluut niet mee springen, ook niet heel af en toe. En ook ik zou me ernstig zorgen maken om de pezen en de kogel. Ik vind het been er op de eerste foto ook niet goed uit zien, is het dik?
Is het dier van jou?

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:50

Het is niet de bedoeling dat ik wekelijks of twee wekelijks met hem ga springen,
Het litteken had ik inderdaad zelf al opgemerkt en heb zojuist de dierenarts gebeld om hem op de foto te zetten met dat been, let wel het been staat niet dikker als de andere.

Het dier is inderdaad van mij , sinds enkele weken , vandaar dat hij nu ook op de foto gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:51

Ik zou het uberhaupt niet doen. Ook niet een keer in de maand of minder
Zoals hierboven vermeld kunnen deze pezen, gewrichten en spieren er bijna niet goed uit zien.

Is dit paard gekeurd? Ik had hem eerst op de foto gezet en laten scannen voor ik hem kocht.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:52

Ik zie toch duidelijk vocht rond de kogel iets naar boven oplopend!

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:57

Het is duidelijk dat er inderdaad iets niet Juist is vandaar ook de foto’s die gemaakt gaan worden.

Na de uitslag van de foto’s zal bepaald worden of hij teruggaat of niet.

Ik vroeg geen commentaar vroeg alleen ervaringen,
Ik hè het beste voor met mijn paard en zal er dan ook alles aan doen Hey hem zo goed mogelijk te maken.
Dat wil zeggen dat hij nu al ruime tijd niet bereden word en niet belast word om verdere schade te beperken en eerst het een en ander uit te sluiten

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:04

Verstandig. Ik hoop dat het meevalt.
Ik zou zelf het risico nooit nemen/genomen hebben met dit dier, maar misschien valt het mee.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:40

Hier een paard met bokhoef (en daardoor inwendig ook wel wat problemen, vaak hoefzweren). Het is te managen en meestal gaat het ook gewoon goed, maar het is wel niet lekker ongecompliceerd paardje hebben. Ook heeft het even geduurd voordat we het management 100% goed hadden en die periode is best wel slopend geweest. En stiekem kruipt er dan toch telkens best veel geld in.
Nu gaat het gelukkig goed, maar in de toekomst bewust de keuze maken voor een paard met bokhoef, nee, dat niet.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:42

Op datzelfde been ook een litteken te zien lijkt wel? Wat is er gebeurd? Heb je er al een hoefsmid naar laten kijken?

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 23:13

tanjaatjuhh schreef:
Op datzelfde been ook een litteken te zien lijkt wel? Wat is er gebeurd? Heb je er al een hoefsmid naar laten kijken?



Smid is vandaag geweest want hij was een ijzer kwijt.
Heb inmiddels de fokker gehoord en hij schijnt het al sinds zn geboorte te hebben het litteken zou door een brace komen omdat het gips toen der tijd te intensief zou zijn geweest.

Het schijnt aangeboren te zijn geweest , hoe dan ook hij loopt niet kreupel de dierenarts is erbij geweest hij liep zuiver en leek geen pijn te hebben, foto’s zullen de rest uitwijzen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:25

Zeggen hoefsmid en dierenarts ook iets gezegd wat je met dit paard wel kan en welke problemen het zou kunnen geven?

Of is het gewoon groen licht voor rijden, springen etc?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:27

Poeh, dit is een behoorlijk afwijkende stand, hoor. Kan best zijn dat ie er nu nog geen last van heeft, maar dit is erg belastend voor het been. En daarnaast ook voor andere delen van z'n lijf.

Als je het mij vraagt is dit niet een paard wat echt belast kan worden. Daar gaat ie eerder vroeger dan later last van krijgen.

Edit: foto's van waarschijnlijk niet echt iets uitwijzen (tenzij er nu al artrose ontstaan is). De weke delen (pezen/banden) heb het veel zwaarder te verduren.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:23

Gini schreef:
Hier een paard met bokhoef (en daardoor inwendig ook wel wat problemen, vaak hoefzweren). Het is te managen en meestal gaat het ook gewoon goed, maar het is wel niet lekker ongecompliceerd paardje hebben. Ook heeft het even geduurd voordat we het management 100% goed hadden en die periode is best wel slopend geweest. En stiekem kruipt er dan toch telkens best veel geld in.
Nu gaat het gelukkig goed, maar in de toekomst bewust de keuze maken voor een paard met bokhoef, nee, dat niet.


Hoe oud is je paard nu en heb je foto's van hoe die hoef er nu uitziet?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:13

De bokhoef is misschien nog het minst erge... de weke stand baart me veel meer zorgen....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:22

Arabesk schreef:
De bokhoef is misschien nog het minst erge... de weke stand baart me veel meer zorgen....

Zijn we het toch nog eens een keer eens ;)

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:31

janderegelaa schreef:
Arabesk schreef:
De bokhoef is misschien nog het minst erge... de weke stand baart me veel meer zorgen....

Zijn we het toch nog eens een keer eens ;)


Hier moest ik stiekem een beetje om lachen.


Volgens mij heeft hij het aan beiden benen. De ander is van voren niet goed te zien. Zelf geen ervaring mee. Ik ben benieuwd wat de foto's zullen vertellen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Bokhoef/beervoet ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:08

Klopt, andere been is ook zo. Alleen de steile hoef linksvoor maakt het daar erger.

TS, weet je al meer?