Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:03

Hallo,
De titel stelt eigenlijk mijn vraag al, maar ik zal uiteraard wat achtergrond informatie geven!

Wel wil ik eerst even zeggen dat ik bij verdere twijfel of om volledig uitsluitsel te krijgen uiteraard een DA inschakel.
Maar omdat ik 0 ervaring heb met hoefbevangenheid zou ik graag ervaringen/informatie horen van mensen die dit wel hebben of die hier duidelijke overeenkomsten in zien of dat ik wellicht een verkeerd idee heb van hoefbevangenheid.

* Sorry lang verhaal, maar ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te geven *

Sindskort heb ik een paard die ik als ''projectje'' heb gekocht.
Naar mijn idee waren haar hoeven erg slecht en kort bekapt, ze liep ook wat gevoelig.
Afbeelding



We hebben hier ook geen bak, alleen wei/paddocks met behoorlijk harde ondergrond en ook veel stenen/kleine steentjes dus dat is uiteraard niet prettig met gevoelige voeten.


De afgelopen weken heb ik ook eigenlijk enkel grondwerk met haar gedaan, klein beetje longeerwerk en beetje hangen/zitten maar niets al te belastends omdat ze nog steeds gevoelig was en 0 conditie heeft.

Ik weet dat (te) korte hoevenen/ daar bij behorende gevoeligheid even kan duren, maar nu leek het vandaag toen ik haar uit de wei haalde ineens erger.
Haar hoeven zaten aardig vol met harde ondergrond dus na het uitkrabben liep ze een stuk beter, maar wel zag ik haar op een gegeven moment een beetje gestrekt staan op de poetsplaats.
In de wei staat ze verder niet raar of anders dan de meeste paarden dus het zou toeval kunnen zijn geweest op dat moment.
(vandaag in de wei:
Afbeelding


Overigens staat ze in een wei waar zo goed als geen gras staat, ze krijgt hooi en eigenlijk vanaf tenminste juli heeft ze geen krachtvoer gehad. Ik heb haar afentoe een handje muesli gegeven voor het idee, maar omdat ze fysiek niks doet, en qua gewicht niets te kort komt krijgt ze dus ook niet echt krachtvoer.


Even een overzichtje:

- De ''gevoeligheid'' valt het meest op met wegstappen en stukken waar de grond slecht(/hard) is.
- Ze is verder gewoon heel alert, aanhankelijk, sociaal etc. in haar gedragis niet echt ongemak te merken.
- Benen/hoeven zijn niet (te) warm of gezwollen.
- Hoeven uitkrabben vind ze niet prettig, maar lukt wel, hierbij is het ook moeilijk te beoordelen waardoor het komt omdat ze de afgelopen jaren weinig in handen is geweest.
- Ze loopt makkelijk achteruit.
Krappe bochten loopt ze wel heel erg ''op eieren'' al is het wel afhankelijk hoe erg hard de grond op die plek is.


----

Voor degene die ervaring hebben met een of meerdere van deze: gevoeligheid/ te korte hoeven/ hoefbevangenheid, wat is jullie idee hierbij, herkennen jullie hier iets in?

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:13

vroeger was er een paard op een stal waar ik gestaan heb die was ook te kort bekapt heeft daarvan 3 maanden kreupel geweest de eigenaresse had foto laten maken van de benen de hoef geen problemen daarmee was echt te kort bekapt uiteindelijk na 3 maanden heeft zij er ijzers laten onderzetten van voor tot de hoeven hersteld waren

pien_2010

Berichten: 43251
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:17

Abbycootje, lastig te zeggen. Kan ook omdat ze te kort bekapt is. Hoe voelt haar manenkam aan? Een manenkam van een paard moet in principe voelen als zachte vrouwenborsten. Als die zeer zrak staat kan dit wijzen op beginnende hoefbevangenheid. Ook niet altijd, want mijn merrie heeft al vanaf dat ik haar kreeg een kei harde nek. Zal volgens dierenarts ook nooit meer veranderen. Zij is zeer zeker niet hoefbevangen maar via de nek kan ik het bij haar dus helaas niet testen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:20

De hoefsmid kan zien of een paard te kort staat en ook of deze bevangen is. Zou deze eerst eens laten kijken.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:20

oly schreef:
vroeger was er een paard op een stal waar ik gestaan heb die was ook te kort bekapt heeft daarvan 3 maanden kreupel geweest de eigenaresse had foto laten maken van de benen de hoef geen problemen daarmee was echt te kort bekapt uiteindelijk na 3 maanden heeft zij er ijzers laten onderzetten van voor tot de hoeven hersteld waren


Bedankt voor je reactie!
Weet je wat zij die maanden met het paard gedaan heeft in die 3 maanden? Bijvoorbeeld wel iets beweging geven of juist volledig met rust laten ?

Zelf ben ik overigens geen voorstander van ijzers, zolang ze niet er dusdanig veel last van heeft geef ik de hoeven liever de kans zich natuurlijk te herstellen.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:22

tylando schreef:
De hoefsmid kan zien of een paard te kort staat en ook of deze bevangen is. Zou deze eerst eens laten kijken.


Ze is dus bij de vorige eigenaresse bekapt, ze liep toen daarna al gevoelig volgens haar (smid) was het gewoon gevoeligheid van het bekappen en zou het vanzelf weg moeten trekken.

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:23

Maar wanneer ze slecht of gevoelig loopt gaat ze misschien in het lichaam compenseren en word je projectje een groot project, haal er een hele goede smid bij en laat hem zeggen wat goed is.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:26

pien_2010 schreef:
Abbycootje, lastig te zeggen. Kan ook omdat ze te kort bekapt is. Hoe voelt haar manenkam aan? Een manenkam van een paard moet in principe voelen als zachte vrouwenborsten. Als die zeer zrak staat kan dit wijzen op beginnende hoefbevangenheid. Ook niet altijd, want mijn merrie heeft al vanaf dat ik haar kreeg een kei harde nek. Zal volgens dierenarts ook nooit meer veranderen. Zij is zeer zeker niet hoefbevangen maar via de nek kan ik het bij haar dus helaas niet testen.

Oh hier had ik niet over gehoord! Hrt lijkt me wel dat dit ook afhankelijk is welke oorzaak de hoefbevangenheid heeft veroorzaakt..
Haar manenkam voelt absoluut niet hard aan, is vrij ''beweeglijk'''.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:28

Ik vind haar niet direct een typische HB-er. De hoef op je eerste foto is niet heel duidelijk, maar bij paarden die bevangen zijn, wipt de teen meestal los en dat zie je aan de buitenkant. Deze hoef lijkt nog mooi aan te sluiten aan het bot in de hoef.

Wel kun je de nek voelen en de hoefsmid laten kijken om hoefbevangenheid uit te sluiten, natuurlijk.

Is er verder nog veel veranderd qua voer? Dat kan ook gevoeligheid veroorzaken.

Wat misschien ook kan, is dat de steunsels te lang zijn of dat de zool te dun is. Heb je misschien foto's van de onderkant van de hoeven? :)

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:30

bigone schreef:
Maar wanneer ze slecht of gevoelig loopt gaat ze misschien in het lichaam compenseren en word je projectje een groot project, haal er een hele goede smid bij en laat hem zeggen wat goed is.


Het probleem is dat doordat haar hoeven kort zijn een smid weinig zou kunnen betekenen.
Enige opie zou zijn als ze daarvoor niet te kort zijn speciaal beslag maar daar zijn de meningen over verdeeld. Hier zou ik me ook verder in moeten verdiepen, indien ze het echt te veel gaat ontlasten.

Op dit moment is het dat ze wel wat korte passen maakt maar niet overduidelijk 1 kant meer of minder belast, en op een gek moment gaat ze ook wel eens stukje door de wei rennen/bokken.

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:31

Daarom ook een goede smid erbij, je hebt plakijzers, hoefschoenen, noem maar op, er is veel mogelijk om haar weer pijnvrij te krijgen. Andere optie is een half jaar het land op.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:35

Ook al denk je dat een smid weinig kan betekenen..het is wel zo . Smid kan een evt witte lijn zien of andere dingen wat op HB kan lijken.
Ook kan de smid je vertellen wat een eventuele oplossing ( tijdelijk) zou zijn .

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:36

Runa schreef:
Ik vind haar niet direct een typische HB-er. De hoef op je eerste foto is niet heel duidelijk, maar bij paarden die bevangen zijn, wipt de teen meestal los en dat zie je aan de buitenkant. Deze hoef lijkt nog mooi aan te sluiten aan het bot in de hoef.

Wel kun je de nek voelen en de hoefsmid laten kijken om hoefbevangenheid uit te sluiten, natuurlijk.

Is er verder nog veel veranderd qua voer? Dat kan ook gevoeligheid veroorzaken.

Wat misschien ook kan, is dat de steunsels te lang zijn of dat de zool te dun is. Heb je misschien foto's van de onderkant van de hoeven? :)


qua voer krijgt ze enkel hooi (staat 24/7 in een kale wei) uiteraard wel veel hooi, zoals sinds tenminste juli dit jaar. Enige wat ik haar geef is afentoe een handje muesli waar weinig in zit.

Ik ben stom genoeg vergeten duidelijke foto's/foto's van onderkant te maken deze kan ik morgen maken !

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 13:39

Bigone, tylando Uiteraard wil ik er ook een goede smid bij halen, zelf woon ik hier pas net (verhuisd naar buitenland) Ken hier dus weinig mensen dus het is niet zo simpel om even 1,2,3 een ''goede'' hoefsmid te vinden.

Overigens staat ze momenteel wel al 24/7 op de wei

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:37

Op eieren de bocht door. ALARM! Dat is al HB. Staat ze nu op gras? Een van onze paarden had een kleine aanval van HB door een nieuw stukje winterwei, terwijl de rest nergens last van had. Hij is jong, geen IR en wordt veel getraind en dan toch...

Bij paarden ouder dan 10 jaar is het verstandig te laten checken op PPID.

Kortom bel je veearts even. Met een advies als 'speciaal beslag' kun je altijd nog bekijken wat je ermee doet. Hoefschoenen kunnen ook.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 21:49

Arabesk schreef:
Op eieren de bocht door. ALARM! Dat is al HB. Staat ze nu op gras? Een van onze paarden had een kleine aanval van HB door een nieuw stukje winterwei, terwijl de rest nergens last van had. Hij is jong, geen IR en wordt veel getraind en dan toch...

Bij paarden ouder dan 10 jaar is het verstandig te laten checken op PPID.

Kortom bel je veearts even. Met een advies als 'speciaal beslag' kun je altijd nog bekijken wat je ermee doet. Hoefschoenen kunnen ook.


Ja door signalen als de bochten begon ik me uiteraard zorgen te maken omdat deze symptomen ook bij HB genoemd worden, alleen is het natuurlijk bij te korte hoeven ook logisch en blijft het vaak het langste zichtbaar in de bochten/harde ondergrond.

zoals al eerder gezegd, de wei is echt zo goed als kaal, misschien dat ze hier en daar een sprietje sprokkeld maar het is hier enorm droog geweest dus de weilanden zijn eerder paddocks.

Ze is overigens (net) 7.



----
Update: Ik heb bericht van vorige eigenaresse en tevels stalhoudster, zij heeft iniedergeval niks opvallends gezien de afgelopen tijd, en heeft ervaringen met HB, zelf zou ze vandaag ook even kijken/ in de gaten houden.

Ik ga vandaag even naar haar toe en denk dat ik daarna even contact op neem met een DA.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:47


abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 00:06

Arabesk schreef:
Ik zou haar zeker van het gras halen en kijken of het verbetering geeft. Help mijn paard is hoefbevangen


Zoals al gezegd staat er eigenlijk geen gras, de foto in de OP is haar wei, hier valt eigenlijk niet echt wat te grazen. Ze eet alleen haar hooi.

Echt beschikbaarheid tot een zandpaddock is er niet echt, enige wat er dan is komt het gras via de randen de paddock binnen dus daar zou ze dan meer uithalen dan in de wei.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 00:09

Morgen komt overigens de smid op stal dus die zal dan ook even een kijkje nemen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:18

Heb je al gedacht aan anderr klachten dan haar hoeven? Misschien zitten haar schouders vast, of is ze strak rondom de schoft. Je geeft aan dat ze een projectje is dus is ze lichamelijk al behandeld en losser dan ze voor de koop was? Misschien iets bij de heupen. Gevoelig bochten draaien hoeft toch niet per se aan de hoeven te liggen denk ik?

Ik hoop iig dat het geen hb is! Op zo’n kale wei kan ik me dat ook helemaal niet voorstellen?

Sterkte iig. Ik herken je verhaal. Ook ik kocht een 7 jaar oud project paard terwijl ik net naar het buitenland verhuisd was. Is best lastig!

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 00:45

woepsie90 schreef:
Heb je al gedacht aan anderr klachten dan haar hoeven? Misschien zitten haar schouders vast, of is ze strak rondom de schoft. Je geeft aan dat ze een projectje is dus is ze lichamelijk al behandeld en losser dan ze voor de koop was? Misschien iets bij de heupen. Gevoelig bochten draaien hoeft toch niet per se aan de hoeven te liggen denk ik?

Ik hoop iig dat het geen hb is! Op zo’n kale wei kan ik me dat ook helemaal niet voorstellen?

Sterkte iig. Ik herken je verhaal. Ook ik kocht een 7 jaar oud project paard terwijl ik net naar het buitenland verhuisd was. Is best lastig!


Reden dat ik haar als projectje heb is dat ze (wegens overlijden oude eigenaar) vanaf haar 3e (nadat ze zadelmak is gemaakt) alleen maar is stil komen te staan en dus 4 jaar zo goed als niks gedaan heeft.
Ze heeft daarom ook verder weinig bespiering etc. maar lijkt geen moeite te hebben qua beweging.
Oefeningen als bekken kantelen, links/rechtsom buigen, benen strekken doet ze allemaal prima.

Vandaar denk ik dat het toch echt de hoeven zijn.

Ik vermoed dat ze in de afgelopen jaren weinig en niet heel kundig bekapt is en dat haar hoeven erg lang waren wanneer ze de laatste keer bekapt werd en dat de smid gewoon een flink stuk eraf gehaald heeft en verwachtte dat dit niet zo'n probleem zou zijn omdat er niks mee gedaan werd.

HarmonieC
Berichten: 38
Geregistreerd: 05-05-14

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:10

Er zijn een aantal dingen die je kan bekijken. Zijn de hoeven warm (rond de kroonrand)? Voel je en pols/kloppen (lastiger te voelen als je niet precies weet waar je moet voelen)? Maar ook aan het beenwerk: als ze even heeft gestapt, word het been dan dikker en warmer? Dit zijn wel handige dingen om even op te letten. Zeker ook voor het overleg met een dierenarts of hoefsmid. Dan kan je goed aangeven wat je ziet en merkt aan je paard en of er dingen veranderen.
Ze zou ook een zoolkneuzing of iets dergelijks kunnen hebben. Een (goede) smid erbij halen is wel een goed idee.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:12

Fijn dat je smid morgen komt! Heb je toevallig al naar andere aanleidingen gekeken? En hoe loopt ze op het harde in stap en draf?
Mijn merrie had hko met ongeveer de beschrijving die je hier in je OP zet.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 03:39

Het is vrij lastig te testen hoe het op het harde is omdat praktisch alle grond kneiterhard is op het moment, of als het regent is het meteen modderig omdat het water niet snel genoeg opgenomen wordt.

Nadat ze een beetje gelopen heeft lijkt het wel beter te gaan, dit is dan in een paddock die het minst hard is, maar nog steeds niet in de buurt van een zachte bodem.
Maar als ze dan weer op het harde loopt is het wel weer gevoelig.

Er is geen warmte of zwelling te zien/voelen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:27

Je zegt dat ze bij de vorige eigenaar al te kort is bekapt! Dus ze loopt eigenlijk al sinds je haar hebt gevoelig/niet helemaal lekker Heb je het paard bij aankoop laten keuren? Er kan zoveel mis zijn namelijk de 1 ziet het als gevoelig lopen de ander ziet het als kreupel Ik zou ook eerst de smid laten kijken als die niets schokkends ziet zou ik zeker een kreupelheids onderzoek laten doen door de da Dan weet je iig waar in het lichaam het vandaan komt!