Laag tempo door pijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Laag tempo door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 22:08

Ik ga het nu eindelijk maar hier plaatsen.
Sinds 1 augustus ben ik eigenaresse van mijn lieve paardje, Dancer. Ze is hiervoor manegepaard geweest en hier heb ik haar altijd gereden. Er was een wederzijdse klik dus toen de mogelijkheid zich voordeed, heb ik haar gekocht.

Sinds 1 augustus heb ik denk ik -al met al- 6 weken plezier van haar gehad.
Van de ene op de andere dag liep ze niet goed meer. Het is/was een paard dat graag gas geeft en graag werkt, been eraan en hup!
Nu houdt ze haar tempo heel erg in. Ik merk het in zowel stap, draf als galop. Daarnaast doet ze in de draf een gek ‘huppeltje’. Het lijkt op aangalloperen. Dit doet ze dan niet echt, maar als ik dan flink been geef, gallopeerd ze wel door.

In eerste instantie dacht ik aan ‘vast in de rug’. Ik had hiervoor al twee keer een osteopaat bij haar gehad (oud manegepaard = slecht passend zadel = rug zit vast). Zij gaf meteen aan dat de rug nog wel wat vast zit, maar dat het geen oorzaak is van wat er nu speelt. Ze is veel vaster geweest.
Gedacht over zadel, maar dat heb ik, vlak na aankoop, nieuw laten aanmeten en gekocht. Dit is later nog opgevuld, dit bij haar aangegeven en zij gaf nogmaals aan dat zadel goed ligt. Osteopaat beaamt dit.

Op advies van osteopaat dierenarts laten komen. Hij dacht aan schijnzwangerschap (dit zou het seizoen zijn, en ze is eerder ook een keer schijnzwanger geweest). Hiervoor een hormoonkuur gekregen, regumate. Het leek tijdens deze kuur wat minder, maar daarna kreeg mevrouw -stomme pech- een hoefzweer die drie weken aanhield, en toen ik na de hoefzweer weer opstapte, liep ze weer slecht.

Dus weer de dierenarts laten komen. Een week lang op 2x5 gram buut, om te kijken of er daarna verschil zou zijn, maar dit was helaas niet het geval. Liep hetzelfde als ervoor.

Inmiddels lijkt het steeds erger te worden.
Waar ze eerder in ontspanning nog redelijk liep, doet ze dit nu ook niet meer.
Rechtsom lijkt ze nu ook scheef te lopen: voorbenen op hoefslag, achterbenen een flink stuk ernaast. Linksom loopt ze wel recht.
In draf kan ik -bij wijze van spreken- zo hard stampen als ik wil, harder gaat ze echt niet.
Dierenarts gaf aan ‘ze wil, en ze kan niet lopen’, maar waarom...

Veel informatie, maar iemand die iets herkend? Tips heeft?


git
Berichten: 1956
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:17

Mijn paard kocht ik deze zomer. Ik wist dat ze kreupelde, al vijf jaar. Toen ik haar kocht had ik als doelstelling om dit paard nog een goed fijn jaar te geven door middel van pijn bestrijding, of indien mogelijk een pijnloos leven dmv een operatie. Toen ik het paard kocht stond het bekent als een paard zonder ziel. Er zat niks in. Ik heb haar op de foto laten zetten en een operatie is helaas niet mogelijk maar haar met een medicijn pijnvrij zetten wel. Dit paard is in een half jaar tijd veranderd van een zielloos dier naar een dier dat weer lol heeft in haar leven. Ze stond op haar oude plek de hele dag op dezelfde plek, nu is ze constant in beweging. Een paard met pijn kan dus wel degelijk niet willen lopen.
Op zoek naar de oorzaak zou ik zeggen.

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: Laag tempo door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:24

Hoe loopt ze aan de longe of wanneer ze vrij beweegt?
Soms kan je zo ook al dingen uitsluiten of vaststellen.

Lilly, Fientje, Shine

†Beauti, Tedje

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 22:32

git schreef:
Mijn paard kocht ik deze zomer. Ik wist dat ze kreupelde, al vijf jaar. Toen ik haar kocht had ik als doelstelling om dit paard nog een goed fijn jaar te geven door middel van pijn bestrijding, of indien mogelijk een pijnloos leven dmv een operatie. Toen ik het paard kocht stond het bekent als een paard zonder ziel. Er zat niks in. Ik heb haar op de foto laten zetten en een operatie is helaas niet mogelijk maar haar met een medicijn pijnvrij zetten wel. Dit paard is in een half jaar tijd veranderd van een zielloos dier naar een dier dat weer lol heeft in haar leven. Ze stond op haar oude plek de hele dag op dezelfde plek, nu is ze constant in beweging. Een paard met pijn kan dus wel degelijk niet willen lopen.
Op zoek naar de oorzaak zou ik zeggen.

Dit probeer ik ook. De dierenarts kan de oorzaak zo 123 niet aanwijzen en omdat we er al zo lang mee bezig zijn, dacht ik, plaats het hier. Er hoeft maar een iemand te zijn die het herkend en wellicht een mogelijke oorzaak oid kent.
Dierenarts komt komende week ook weer

Beafie schreef:
Hoe loopt ze aan de longe of wanneer ze vrij beweegt?
Soms kan je zo ook al dingen uitsluiten of vaststellen.

In het begin liep ze aan de longe goed en gaf ze gas. Ik heb het idee dat ze hier inmiddels ook inhoudt. Aan de longe doet ze het gekke ‘huppeltje’ (geen idee hoe ik het anders moet noemen) niet.
Ze staat verder veel buiten, dus echt wild, vrij bewegen zie ik haar nooit, want energie kan ze kwijt. Ze stapt lekker rustig door de wei, maar dat deed ze hiervoor ook.

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:34

Maagzweer? Kunnen ze echt last van hebben en traag van worden

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 22:38

Sim schreef:
Maagzweer? Kunnen ze echt last van hebben en traag van worden


Daar dacht ik zelf ook aan, maar DA zegt van niet. Eet verder ook prima, is een echte vreetzak zelfs. Verder ook geen symptomen die daarop zouden duiden, behalve het trage tempo.
Zou het dan toch de moeite waard zijn om te laten onderzoeken?

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Laag tempo door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:41

Is ze al op de foto geweest?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:41

Goed kreupelheidsonderzoek laten doen? Het klinkt een beetje alsof ze iets ontlast waardoor je van het ene in het andere probleem verzeild raakt. Dan kan je de symptomen blijven bestrijden maar ik denk dat je eerst de oorzaak moet vinden wil je daar succesvol in zijn...

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:42

Hoe heb je haar staan, staat ze veel stil?
Want misschien is het stijfheid?

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:43

Misschien is het een optie om foto's te laten nemen van de benen? Of denkt de dierenarts dat dit niet het geval is?

Ik dacht eventueel ook aan maagzweer...

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:45

Hoe gaat het tijdens de les? Heb je een goede instructeur? De overgang van manegepaard zijn met enkele uren per dag lopen t.o.v. minder uren als privepaard kan een hele overgang zijn. Kan het zijn dat daar iets in te vinden is. En wat is bijv. jouw niveau? Zit je haar misschien in de weg met je manier van rijden? Vraag je bijv. te veel? Het zijn maar wat ideeën... Daar het zo'n vaag verhaal is waar het 'em nou in zit. Niet vooruit willen is een lastig iets. Heeft ze een wintervacht inmiddels, zit die haar in de weg? Daar kunnen ze ook van 'stoppen' met lopen.

Heb je een filmpje?

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 22:51

isabel_94 schreef:
Is ze al op de foto geweest?


Loreke2 schreef:
Misschien is het een optie om foto's te laten nemen van de benen? Of denkt de dierenarts dat dit niet het geval is?

Ik dacht eventueel ook aan maagzweer...


Rug en hals gaan komende week op de foto, maar DA verwacht niks te kunnen vinden, omdat het plotseling ontstaan is. Ik zelf dacht bijvoorbeeld ook al aan kissing spines, maar dat kan het volgens hem ook niet zijn. Hoop zelf dat we wel iets vinden, dan weet ik het in ieder geval.
Benen waren het volgens hem in ieder geval niet. Zou echt in rug of nek moeten zitten.

0000 schreef:
Goed kreupelheidsonderzoek laten doen? Het klinkt een beetje alsof ze iets ontlast waardoor je van het ene in het andere probleem verzeild raakt. Dan kan je de symptomen blijven bestrijden maar ik denk dat je eerst de oorzaak moet vinden wil je daar succesvol in zijn...

Ze loopt niet kreupel en DA geeft dus aan dat er i benen niets zit. Bestrijden van symptomen was idd ook niet het doel, maar we hadden gehoopt zo ‘toevallig’ iets te vinden en dingen uit te kunnen sluiten.

MirandaFuego schreef:
Hoe heb je haar staan, staat ze veel stil?
Want misschien is het stijfheid?

Ze staat veel op wei in de kudde. Zo heeft ze altijd gestaan. Ze staat dan wel veel stil om te vreten, maar zo is ze en ze kan wel gewoon vrij bewegen. Ze staat nog gestald op de manege waar ik haar van gekocht heb, en gaat dus ook nog met de ‘oude’ kudde naar buiten. In principe is ze nu overdag buiten en snachts binnen. Bij echt slecht weer staat ze binnen en als het straks weer warmer wordt, gaat ze meer naar buiten.
Het enige verschil met eerder is dat ze eerst 2-3 uur per dag lessen liep, en nu met mij 1-1,5 uur per dag (inmiddels niet meer, nu wandelen en longeren we alleen nog maar, om haar zo weinig mogelijk te belasten). Zou dit zo’n impact op haar kunnen hebben?

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 23:03

stefje schreef:
Hoe gaat het tijdens de les? Heb je een goede instructeur? De overgang van manegepaard zijn met enkele uren per dag lopen t.o.v. minder uren als privepaard kan een hele overgang zijn. Kan het zijn dat daar iets in te vinden is. En wat is bijv. jouw niveau? Zit je haar misschien in de weg met je manier van rijden? Vraag je bijv. te veel? Het zijn maar wat ideeën... Daar het zo'n vaag verhaal is waar het 'em nou in zit. Niet vooruit willen is een lastig iets. Heeft ze een wintervacht inmiddels, zit die haar in de weg? Daar kunnen ze ook van 'stoppen' met lopen.

Heb je een filmpje?


Tijdens de les gaat ze hetzelfde. Instructrice kan er ook niks mee. Ik wil ook niet te veel in haar ‘stampen’ omdat zij duidelijk aangeeft niet te kunnen. Ik dacht aan uitproberen, dus heb een tijd geprobeerd er doorheen te rijden, maar gaat echt niet en daarna dus DA erbij gehaald die aangeeft echt pijn te zien.
Ik heb er ook aangedacht dat ik met mijn 80 kilo haar in de weg zou zitten. Dit ook aan DA aangegeven. Maaaar in de manege heeft ze gehandicaptenlessen meegelopen. Daar zaten dus veel zwaardere mensen erop, die dus echt hobbelen en niet altijd meegeven. En toen had ze er geen last van. DA denkt ook dat het dit niet is.
Ik ben geen top ruiter, gewoon recreatief, dus ook geen niveau ;) vraag ook echt niet veel van haar, gewoon lekker rijden, heeft in de lessen nooit geleerd om nageeflijk te lopen, dus daar waren we mee bezig, voordat dit begon.
Filmpje is bijgevoegd. Hier loopt ze nog redelijk. Sinds ze dit doet, merk ik dat ik zelf wel wat instabieler zit, omdat ze dus regelmatig een gek hupje maakt.
Zal ook een filmpje bijvoegen van zonder zadel.

Edit: filmpjes doen het niet, zal ze proberen apart te zetten.
Laatst bijgewerkt door SannePuck op 06-01-18 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:04

Wat mijn ervaring is, is dat manegepaarden vaak heel erg veranderen qua gedrag als ze verkocht worden.
Meestal worden ze heel erg druk en kunnen ze heel erg onhandelbaar worden.
Bij jouw paardje is het een ander probleem maar toch kan dat alleen al wel veel impact hebben denk ik.
Misschien kun je voorlopig even wat oefeningen aan de hand doen en kijken of het verbeterd, als de dierenarts het ook even wil afwachten.
Gewoon goed in de gaten houden, soms duurt het even voordat de oorzaak naar boven komt.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 23:24

MirandaFuego schreef:
Wat mijn ervaring is, is dat manegepaarden vaak heel erg veranderen qua gedrag als ze verkocht worden.
Meestal worden ze heel erg druk en kunnen ze heel erg onhandelbaar worden.
Bij jouw paardje is het een ander probleem maar toch kan dat alleen al wel veel impact hebben denk ik.
Misschien kun je voorlopig even wat oefeningen aan de hand doen en kijken of het verbeterd, als de dierenarts het ook even wil afwachten.
Gewoon goed in de gaten houden, soms duurt het even voordat de oorzaak naar boven komt.


Klopt, maar dit lijkt het bij haar niet te zijn. Ze zal niet ‘ineens’ pijn krijgen, omdat ze ipv 2-3 uur per dag door verschillende ruiters, 1-2 uur per dag door twee ruiters gereden wordt. Verder is er in gedrag ook niks veranderd.
Voorlopig doen we inderdaad ook alleen maar oefeningen aan de hand, wandelen etc.
Vorige week toevallig een kwartiertje erop gezeten, om te kijken of er verschil was na de pijnstillers, verder wordt ze nu sowieso niet gereden en staat ze dus al vrij lang ‘stil’

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 08:45

Het is niet ongewoon dat manege paarden kreupel raken als ze een beter leven krijgen helaas.
Ze lopen jaren lang op spaarstand met bepaalde verspanningen om dat vol te kunnen houden.
Neem je die verspanningen weg en vraag je dingen buiten de dagelijkse routine dan gaat het vaak mis.
Je zou er waarschijnlijk niet slecht aan doen om eerst eens een maandje pauze te geven, niet rijden en dan daarna eventueel een goed kreupelheidsonderzoek.

Een hupje bij het aandraven is hoe dan ook nooit goed en geeft zeker aan dat er nog ergens wat niet goed zit.

Staat ze op de wei?

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 10:57

Sizzle schreef:
Het is niet ongewoon dat manege paarden kreupel raken als ze een beter leven krijgen helaas.
Ze lopen jaren lang op spaarstand met bepaalde verspanningen om dat vol te kunnen houden.
Neem je die verspanningen weg en vraag je dingen buiten de dagelijkse routine dan gaat het vaak mis.
Je zou er waarschijnlijk niet slecht aan doen om eerst eens een maandje pauze te geven, niet rijden en dan daarna eventueel een goed kreupelheidsonderzoek.

Een hupje bij het aandraven is hoe dan ook nooit goed en geeft zeker aan dat er nog ergens wat niet goed zit.

Staat ze op de wei?


Ik heb daar ook over nagedacht: ze heeft altijd door de pijn heen moeten lopen en bij mij mag ze het aangeven, dus komt het er ook allemaal uit.

Ze loopt niet kreupel en staat al zeker twee maanden stil, op wat longeren en wandelen na.
Het hupje is niet tijdens het aandraven, maar tijdens het draven. Dus ze draaft bijvoorbeeld 5 minuten oké, wel onder tempo, en dan ineens komt het hupje. In het begin dacht ik ‘ manegepaard, wil tempo maken, wil zelf bepalen wanneer ze aangalloppeerd’, maar dat is het niet.

Ja, ze staat overdag op de wei en snachts binnen op het moment. Wel afhankelijk van het weer natuurlijk. Als het echt slecht weer is staat ze binnen en als het snachts minder koud is, gaat ze snachts ook weer naar buiten.
Dit is ze zo gewend vanuit de manege en ze kon daar ook in haar eigen kudde blijven staan, dus daar is verder niks in veranderd.

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:02

SannePuck schreef:
MirandaFuego schreef:
Wat mijn ervaring is, is dat manegepaarden vaak heel erg veranderen qua gedrag als ze verkocht worden.
Meestal worden ze heel erg druk en kunnen ze heel erg onhandelbaar worden.
Bij jouw paardje is het een ander probleem maar toch kan dat alleen al wel veel impact hebben denk ik.
Misschien kun je voorlopig even wat oefeningen aan de hand doen en kijken of het verbeterd, als de dierenarts het ook even wil afwachten.
Gewoon goed in de gaten houden, soms duurt het even voordat de oorzaak naar boven komt.


Klopt, maar dit lijkt het bij haar niet te zijn. Ze zal niet ‘ineens’ pijn krijgen, omdat ze ipv 2-3 uur per dag door verschillende ruiters, 1-2 uur per dag door twee ruiters gereden wordt. Verder is er in gedrag ook niks veranderd.
Voorlopig doen we inderdaad ook alleen maar oefeningen aan de hand, wandelen etc.
Vorige week toevallig een kwartiertje erop gezeten, om te kijken of er verschil was na de pijnstillers, verder wordt ze nu sowieso niet gereden en staat ze dus al vrij lang ‘stil’

Het lastige bij paarden is dat ze pijn pas laten zien als het heel erg is, dus het kan zeker wel al veel langer spelen.
Waar ik wel aan dacht is spierbevangenheid, omdat ze door de pijn aan haar hoef nog minder heeft bewogen.
Maar wat ik niet snap is dat pijnstilling geen verbetering geeft.
Hopelijk kom je er achter.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Laag tempo door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:34

Een dierenarts zal enorm moeite hebben iets te vinden als een paard niet specifiek op 1 plek wat heeft.
Zo te horen ben je goed bezig. Probeer zelf wat eenvoudige oefeningen en massage technieken te leren en leer het paard weer zijn lichaam te gebruiken door wandelen op ongelijke bodem, balkjes in stap, zigzaggen aan de hand etc.
Ook kan het nuttig zijn als hij af en toe even een rondje volluit gallopeerd en voldoende kan rollen maar dat zal hij op de wei vast wel doen.
Pas als hij geen blokkades meer heeft kan de dierenarts echt een goed onderzoek doen. In dit stadium zou ik voorlopig bij een fysio blijven.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Laag tempo door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:43

Het zou natuurlijk van alles kunnen zijn, maar toen mijn paard opeens heel erg sloom werd bleek uiteindelijk dat ze veel zand (zegmaar een aantal kilo) in haar darmen had zitten, dus ze had flink wat buikpijn.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Laag tempo door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:52

Heb je haar al een keer laten testen op cushing? dat kan soma ook vage kreupelheden geven

La vie est belle

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 16:41

MirandaFuego schreef:
Het lastige bij paarden is dat ze pijn pas laten zien als het heel erg is, dus het kan zeker wel al veel langer spelen.
Waar ik wel aan dacht is spierbevangenheid, omdat ze door de pijn aan haar hoef nog minder heeft bewogen.
Maar wat ik niet snap is dat pijnstilling geen verbetering geeft.
Hopelijk kom je er achter.


Heb ik ook al aan gedacht ja, maar in dat geval had pijnstilling toch verbetering moeten geven?
Dankje :)


lissisanne schreef:
Heb je haar al een keer laten testen op cushing? dat kan soma ook vage kreupelheden geven

Nog niet aan gedacht, kan ik wellicht nog laten checken, al loopt ze niet kreupel, maar inmiddels ben ik bijna wanhopig ;(


Sizzle schreef:
Een dierenarts zal enorm moeite hebben iets te vinden als een paard niet specifiek op 1 plek wat heeft.
Zo te horen ben je goed bezig. Probeer zelf wat eenvoudige oefeningen en massage technieken te leren en leer het paard weer zijn lichaam te gebruiken door wandelen op ongelijke bodem, balkjes in stap, zigzaggen aan de hand etc.
Ook kan het nuttig zijn als hij af en toe even een rondje volluit gallopeerd en voldoende kan rollen maar dat zal hij op de wei vast wel doen.
Pas als hij geen blokkades meer heeft kan de dierenarts echt een goed onderzoek doen. In dit stadium zou ik voorlopig bij een fysio blijven.

Onze ‘bijrijder’ (klinkt zo gemeen want ze is zovee meer dan dat) heeft net opleiding sportmassage gehaald, dus die leeft zich regelmatig op Dancer uit. Dus daar gaan we in ieder geval lekker mee door. Bedankt!

Janntjuh schreef:
Het zou natuurlijk van alles kunnen zijn, maar toen mijn paard opeens heel erg sloom werd bleek uiteindelijk dat ze veel zand (zegmaar een aantal kilo) in haar darmen had zitten, dus ze had flink wat buikpijn.

Zou ook nog kunnen, bedankt!

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:51

Hier iemand met ervaring met een ex manege paard ( mijn tweede inmiddels )
Ook dit paard ( 8 jaar manegewerk gedaan ) was totaal niet vooruit te branden in het werk , het leek alsof ik met de rem erop reed en continu zwiepen met staart en behoorlijk humeurig ( ik wist wel dat het paard beperkingen had , wist niet wat maar wilde haar perse hebben en heb dus ook niet laten keuren )
Ik heb haar op een gegeven moment op de foto laten zetten ( de bovenlijn ) en daar kwam helaas genoeg uit .. forse hals artrose en Kissing spines met sclerose op de plaats van het zadel .. over met rijden dus ...

Ook ik heb haar voordat er foto's gemaakt werden een aantal dagen op de metacam gehad om te kijken of ze pijn had , daar reageerde ze totaal niet op .. wél op de bute .

Welke pijnstilling heb jij gebruikt ?
Kan zomaar zijn dat ze op de ene pijnstilling niet reageren en op de andere wel ..

Ik wens je veel wijsheid toe :j

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:19

He bah, wat super vervelend TS. Voor jullie beide is dit niet leuk. Maar wat goed dat je er alles aan doet om achter de oorzaak te komen!

Ik zit aan meerdere dingen te denken en ik gooi ze er allemaal maar uit:
- jouw paard is behandeld door een osteopaat, als het iets van kissing spines zou zijn, dan zou de osteopaat dat ook al kunnen voelen. Is mijn ervaring. Foto’s van hals en rug vind ik geen gekke optie, maar het zou niet mijn eerst volgende stap zijn
- de buitenkant is helemaal gecheckt, maar het zou van de binnenkant kunnen komen. Voorbeeld van mijn eigen paard: blijkt een chronische blindedarmontsteking te hebben. Blinde darm zit rechtsachter, paard loopt daardoor met rechtsachter kort en overbelast linksvoor. Een vage kreupelheid lv die terug bleef komen, maar die je op de foto, met uitverdoven of pijnstilling nooit had kunnen vinden. Ik ben hier achter gekomen door een second opinion bij Laarakker op te vragen. Misschien is dat voor jou ook iets?
- die hoefzweer komt er ook niet zo maar. Zat die aan de onderkant of aan de kroonrand van de hoef? Een zweer kan van buitenaf komen: bijv in een steentje gestaan, vieze stal etc. Maar ook een signaal zijn dat het van binnen niet oke is. Bijv doordat ze afvalstoffen niet goed kwijt raken en het dan in de hoef gaat zitten

Heel veel succes en sterkte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Purkii en 4 bezoekers