Paard trainen voor het ontbijt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:37

Het valt me op dat krachtvoer onder een noemer wordt weggeschreven door sommigen.
Het ene krachtvoer is echter het andere niet.
Je hebt krachtvoer wat langzaam energie afgeeft en krachtvoer wat snelle energie geeft.
Maar dat terzijde .
Als je paard de hele nacht zo’n beetje ruwvoer tot zijn beschikk8ng heeft gehad kun je rustig rijden voor zijn ontbijt.
Liever geen krachtvoer in een flinke hoeveelheid vlak voor het werk.


Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:41

mirim schreef:
Het valt me op dat krachtvoer onder een noemer wordt weggeschreven door sommigen.
Het ene krachtvoer is echter het andere niet.
Je hebt krachtvoer wat langzaam energie afgeeft en krachtvoer wat snelle energie geeft.
Maar dat terzijde .
Als je paard de hele nacht zo’n beetje ruwvoer tot zijn beschikk8ng heeft gehad kun je rustig rijden voor zijn ontbijt.
Liever geen krachtvoer in een flinke hoeveelheid vlak voor het werk.



Denk dat het meerendeel doelt op de maagvulling en maagzuur. Een maag vol met ruwvoer kan wel maar een maag met brok (langzaam of snelle energie afgevend) werkt slecht voor de maagsappen waardoor kans op maagzweren groot is.

Mama van mijn lieve meisjes

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:53

mijn paarden staan op onbeperkt hooi(heb veestallen, krijgens s'ochtends grote berg en s'avonds ook,+wei) en als ik ze er van weghaal om te rijden hebben ze hier nooit last van. integendeel, ze lijken juist opmerkzamer dan wanneer ik dat niet doe. maakt niet uit dus, maar waarom zou je zo vroeg willen rijden?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:17

Knert schreef:
mirim schreef:
Het valt me op dat krachtvoer onder een noemer wordt weggeschreven door sommigen.
Het ene krachtvoer is echter het andere niet.
Je hebt krachtvoer wat langzaam energie afgeeft en krachtvoer wat snelle energie geeft.
Maar dat terzijde .
Als je paard de hele nacht zo’n beetje ruwvoer tot zijn beschikk8ng heeft gehad kun je rustig rijden voor zijn ontbijt.
Liever geen krachtvoer in een flinke hoeveelheid vlak voor het werk.



Denk dat het meerendeel doelt op de maagvulling en maagzuur. Een maag vol met ruwvoer kan wel maar een maag met brok (langzaam of snelle energie afgevend) werkt slecht voor de maagsappen waardoor kans op maagzweren groot is.

Ik ben benieuwd wat je hier mee bedoelt. Wat gebeurt er met de maagsappen met brok?

Sprakeloos

mandy_toy
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:43

ik rijd zo vaak voor het ruwvoer, nog nooit wat van gekregen en ook nog nooit over nagedacht dat het kwaad kan.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard trainen voor het ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:04

Ik ben verbaasd! Rijden voor het ruwvoer??
Een paard moet 24 uur de mogelijkheid hebben ruwvoer te eten wanneer hij daar behoefte aan heeft!
Je kan dan rijden wanneer je maar wil.
Krachtvoer kan daarna wel

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:35

mandy_toy schreef:
ik rijd zo vaak voor het ruwvoer, nog nooit wat van gekregen en ook nog nooit over nagedacht dat het kwaad kan.


Nog nooit wat van gekregen wil niet zeggen dat je paard dus geen kans loopt. Wil je dat risico lopen voor je paard? Doe je paard een lol, en geef hem wat ruwvoer voor het rijden :)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:03

Mona81 schreef:
mandy_toy schreef:
ik rijd zo vaak voor het ruwvoer, nog nooit wat van gekregen en ook nog nooit over nagedacht dat het kwaad kan.


Nog nooit wat van gekregen wil niet zeggen dat je paard dus geen kans loopt. Wil je dat risico lopen voor je paard? Doe je paard een lol, en geef hem wat ruwvoer voor het rijden :)

Wat gebeurt er dan?

Sprakeloos

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Paard trainen voor het ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:40

Hoe lang raden jullie aan om te wachten met rijden na krachtvoer? Ik kom soms ‘s ochtends toe op stal en zie de paarden nog eten of merk dat ze nog maar net hun krachtvoer hebben gekregen. Dan kan ik dus beter even wachten met rijden en eerst iets anders doen vermoed ik. Maar mag ik dan na bv 45 minuten gaan rijden?

De hemel op aarde ligt op de rug van een paard.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:26

Esther schreef:
Mona81 schreef:

Nog nooit wat van gekregen wil niet zeggen dat je paard dus geen kans loopt. Wil je dat risico lopen voor je paard? Doe je paard een lol, en geef hem wat ruwvoer voor het rijden :)

Wat gebeurt er dan?


Kans op maagzweren, zoals vermeldt in dit topic.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:30

Rani_ schreef:
Hoe lang raden jullie aan om te wachten met rijden na krachtvoer? Ik kom soms ‘s ochtends toe op stal en zie de paarden nog eten of merk dat ze nog maar net hun krachtvoer hebben gekregen. Dan kan ik dus beter even wachten met rijden en eerst iets anders doen vermoed ik. Maar mag ik dan na bv 45 minuten gaan rijden?


Ik heb altijd geleerd 1,5uur.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:49

Mona81 schreef:
Kans op maagzweren, zoals vermeldt in dit topic.

Als je paard 's nachts genoeg ruwvoer heeft dan hoef je voor het rijden niet te voeren.
Ook zonder rijden krijgt je paard een maagzweer van te weinig ruwvoer, ik zou dan zorgen dat ie sowieso meer krijgt.

Sprakeloos

mandy_toy
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:50

Mona81 schreef:
mandy_toy schreef:
ik rijd zo vaak voor het ruwvoer, nog nooit wat van gekregen en ook nog nooit over nagedacht dat het kwaad kan.


Nog nooit wat van gekregen wil niet zeggen dat je paard dus geen kans loopt. Wil je dat risico lopen voor je paard? Doe je paard een lol, en geef hem wat ruwvoer voor het rijden :)


Dat risico durf ik wel te nemen, hij eet 's nachts toch nog, die paar uurtjes zonder, geloof ik wel..

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard trainen voor het ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:37

Ik zou juist dan nog eventjes een half uurtje hooi geven. Die maag is dan echt niet meer zo vol.

Mama van mijn lieve meisjes


Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:35

mandy_toy schreef:
ik rijd zo vaak voor het ruwvoer, nog nooit wat van gekregen en ook nog nooit over nagedacht dat het kwaad kan.


Nog nooit wat van gekregen wil niet zeggen dat je paard dus geen kans loopt. Wil je dat risico lopen voor je paard? Doe je paard een lol, en geef hem wat ruwvoer voor het rijden :)[/quote]

Dat risico durf ik wel te nemen, hij eet 's nachts toch nog, die paar uurtjes zonder, geloof ik wel..[/quote]

Vanaf 2-4 uur zonder eten begint het schadelijk te worden, rijden geeft nog eens extra risico door het maagsap dat dan door beweging van het paard ook meer beweegt. Die paar uurtjes doen er zeker wel toe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ladynette_x en 40 bezoekers