Wond boven kogel, heelt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:02

Ik heb even getwijfeld waar ik het neer ging zetten. Maar denk dat het hier toch past. Het is een lang verhaal, bedankt vast voor het lezen.

De laatste week van oktober heeft mijn paard een klein ongelukje gehad op de wei. Ik weet niet helemaal precies wat er is gebeurd. Maar het vermoeden is dat ze langs een metalen rand (buiten de wei) is gegaan.
In eerste opzicht leek het een mooie wond. Heb het schoongemaakt, was oppervlakkig maar wel groot. Zo'n 10 cm lang en 2 cm breed. Volgende dag toch veearts laten kijken omdat ze met een enorm dik been stond, tot boven d'r knie. Vochtafdrijfers gedaan en advies om te koelen. Dat hielp, na een paar dagen was alleen het been van kogel tot ongeveer een halve hand boven de wond dik. Maar nog wel stijf en kreupel. Dus paard van het land gehaald en op het harde gezet. Land was glas en veearts leek dit een goede optie.

Tweede week van november is osteopaat geweest. Die heeft het been in tape gezet. Dat werkte goed, vocht was beperkt en na behandeling was ze niet meer kreupel. Dus konden we rustig stap (en later draf) werk doen.
Weer was slecht, dus paarden wel naar stal gedaan. Buiten was te glad. Been deed het weken goed, wel iets vocht na paar uur op stal. Maar als ze beweging had was het zo weg. Rijden was prima volgens veearts... Maar wond heelt niet, hij is inmiddels wel gehalveerd. Maar is nog wel duidelijk zichtbaar
Sinds maandag hebben we het werk weer naar 0 gezet. Been wilde weer niet dun worden.

Veearts zegt geduld hebben en niet te veel rommelen met de wond. Het is schoon en er zit steeds een net korstje op nu. Maar ik ben een beetje onrustig vind 6,5 week om het te laten helen gewoon heel lang.
Ze is fit en vrolijk genoeg. Speelt gewoon en reageert prima. Maar toch... Iemand nog tips, ideeën, bemoedigende woorden.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:18

Wonden op paardenbenen zijn lastig en genezen heel moeilijk. Je zou kunnen proberen om met honingzalf te smeren om de genezing te bevorderen. Pas wel op dat je geen vreter hebt. Die van mij heeft momenteel een drukwond op de kogel van verband na een operatie, ze heeft gepresteerd de wond 2x zo groot te maken door er aan te likken.

Dat het dik is, is niet zo raar gezien de wond dus nog actief is, ik heb hetzelfde probleem. Ik ben ondertussen 8 weken verder en het begint langzaam, heel langzaam te genezen.

Pas wel op met ontsteking, die van mij ging richting een einschuss en heeft dus behoorlijk op de antibiotica gestaan.

Ter indicatie dit was de beginsituatie:

Afbeelding

Dit is na 6 weken:

Afbeelding

Ik moet er wel bij zeggen dat het lastiger geneest omdat de operatie aan haar bovenbeen was en de drukking op haar kogel, waardoor het been erg veel te verduren heeft en ze daarom ook nog steeds op de kliniek staat.

Ook lasertherapie staat nog op het programma, kan de wondgenezing behoorlijk helpen. Ik zou dus echt nog niet wanhopen, op de benen duurt het gewoon langer dan op de rest van het lijf volgens mijn veearts.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:30

Oef dat is een heftig diepe grote wond. Dat mag ook wel even duren.

Maar mijn gevoel is een beetje dat zo'n oppervlakkige wond toch wel redelijk mag genezen. Honingzalf heb ik wel, maar dat vind ze lekker dus haalt ze dat er af. Ik smeer wel kamillezalf om de randjes zacht te houden.

Godzijdank blijft het schoon. Ook omdat ze er verder keurig afblijft en ze een hekel heeft aan vieze voeten.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:33

Hmmm je zou nog vulcatan kunnen proberen, dat smeren ze er nu op bij mijn paard. Blijft ze mooi af en gaat ook nog wildvlees vorming tegen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:01

Mijn haflinger had een heel klein sneetje net boven de kogel, heeft ook weken geduurd voordat het helemaal genezen was. Geduld. ;)

Zou beweging er wel in houden, wanneer je het niet vertrouwd desnoods gewoon stapwerk. Beweging stimuleert doorbloeding en lymfe, verdomd handig bij wondgenezing.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:08

Vrije beweging en Medihoney. Echt fantastisch spul. Even googlen. Succes!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:35

Lasertherapie schijnt heel goed te helpen.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:59

die van mij heeft hetzelfde. Liep alleen nooit kreupel. Hij kreeg de wond begin november en is ook nog steeds niet genezen, maar zolang er geen ontsteking komt zou ik me er geen zorgen over maken. :j

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 01:04

meiske1577 schreef:
Lasertherapie schijnt heel goed te helpen.


Vergeten te zeggen. We hebben zelf een low led laser en dat geeft geeft geen duidelijke verbetering.


Jetta schreef:
Vrije beweging en Medihoney. Echt fantastisch spul. Even googlen. Succes!


Vrije beweging krijgt ze. Ze speelt ook gewoon en is vrolijk.
Medihoney ga ik opzoeken net als vulcatan.

Hoewel ik als ik jullie goed volg waarschijnlijk gewoon heel ongeduldig ben. (Dit paard is sterk als een os en heeft nooit wat. Misschien dat ik er daarom ook zo mee zit.)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:07

Ik heb ook goede ervaring met Medihoney. Benader BeeMed hier op bokt even, zij brengt het spul aan de man :)

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:14

Beenwonden duren echt heel erg lang bij paarden helaas. Kan wel tot 9 weken duren voordat ze gehalveerd zijn qua grote.
Ik stuur je even een pb.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:42

Geduld hebben, had afgelopen zomer mijn pony ook met een wondje staan op binnenkant achterbeen.
die pas na 8 weken dicht ging.
Niet teveel aan frunniken en smeren, bij de mijne ging het pas echt mooi dicht toen ik er van af bleef :j

Heb je een foto van de wond?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:01

Wat jammer dat de laser niet echt helpt...

Verder kan ik als tip nog calendula of kamillezalf aanraden, maar dit gebruik ik vaak op schaafwonden.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:44

Die van mij heeft een diepe snee opgelopen tussen haar hoef en kogel (geen idee hoe, waarschijnlijk in de wei gebeurt). Dierenarts is geweest, moet het elke avond schoonmaken met betadine en een dikke laag groene leem overheen smeren.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:11

Ik ben een"kruidenvrouwtje" en bij wonden die slecht dicht gaan heb ik altijd iets staan wat ik zelf maak.Je mag me een pb sturen, ik verstuur het namelijk ook.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:26

Ik zou er toch ook echt honingzalf op smeren, en dan eventueel met vetwrap en een gaasje afbinden zodat het even kan intrekken. Na een half uurtje zal het wel zijn ingetrokken en dan open laten.

Heb een paard op stal gehad en die vond het ook heel erg lekker die zalf, hij had een wond op zijn hoofd van boven tot beneden. En iedere keer als ik hem insmeerde met zalf ging hij met zijn hoofd tegen de muur duwen, en dan vervolgens heel de muur aflikken :')

Heb trouwens met datzelfde paard goede ervaringen gehad met die laser therapie van de dierenarts.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:35

Dit kan maanden duren. Is een heel vervelende plaats met weinig doorbloeding. Insmeren met Vulketan Gel tegen de wildvleesvorming.

ImmeVanGorp
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-18

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 02:11

Ik heb wel eens wat gelezen over lasertherapie.. Misschien kun je je daar in verdiepen of dat wat is?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wond boven kogel, heelt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 00:30

We zijn inmiddels nog eens 6 weken verder.
Ze werd uiteindelijk de 2de week van december echt kreupel en zo heeft ze tot begin vorige week gestaan. Toen was het dikke d'r eindelijk af en heb ik gekeken of ze weer goed deed. Dat deed ze, dus nu zijn we weer voorzichtig aan het werk.

De vulcatan tip werkte goed. Het meeste van de wond is dicht. Een klein plekje in het midden van 3mm breed en 1 cm lang zit er nog. De wond verder zelf is nu kale huid zonder haar. Ze lijkt er geen last van te hebben, voorlopig smeer ik gewoon nog even door.