Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 09:54

Een pony van een pensionklant is al een tijd kreupel. Er is overleg met en interventie door een dierenarts, maar ik heb daar toch wat vragen over.

De pony loopt kreupel en dat schijnt verschillende oorzaken te hebben:
- Hoefbevangenheid
- Zoolzweer
- Dunne zool

De pony staat inmiddels op speciaal beslag om de hoef te ontlasten. Er is een RX gemaakt waarop een zeer lichte mate van kanteling van het hoefbeen zichtbaar was. Inmiddels staat de pony al langer dan een maand op Novacam. Ze is gedoseerd op 500 kg, ik schat dat ze tussen de 400-450 kg weegt. In een maand tijd zou je zeggen dat een pony op pijnstilling beter zou moeten gaan lopen. Dat doet ze echter niet. Ze loopt ook met pijnstilling slecht. Ze gebruikt het voorbeen wel, maar gewicht er op zetten doet ze zo min mogelijk.

IJzers hoeven voor ons niet zo nodig, maar in dit geval was het de beste optie uit 2 kwaden.

Het is een 9-jarige Paint Horse en ze staat op een paddock paradise. We voeren arm, onbemest hooi, aangevuld met stro om te knabbelen en een goede liksteen. Ze komt momenteel niet op het land.

Wat ik me op dit moment het meeste afvraag is: waarom geven we pijnstilling en blijft ze zo slecht lopen. Wat doet die pijnstilling met haar maag?

Hebben jullie nog tips, aanvullingen andere gedachten?

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:56

Ik zou toch weer contact opnemen met de DA.
Wat zeggen de eigenaren ervan?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:12

Ik ben erg benieuwd naar foto's van de hoeven..
Krijgt het paard ook evt magnesium en vit E of een compleet supplement?En is er getest op IR en PPID?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:31

pleiada schreef:
En is er getest op IR en PPID?


Dat niet alleen. Is er ook getest op PSSM, HYPP enz?? Met name PSSM geeft een heel scala aan klachten, oa hoefbevangenheid.
Ik zou ook een andere DA erbij halen en eens goed kijken wat en waar nou het probleem zit. Na een maand pijnstilling zou het dier toch echt beter moeten lopen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:46

is niet jouw zaak, jij bent niet de eigenaar.
Niet echt fatsoenlijk om dat op bokt te zetten als de eigenaar het via de normale weg met de DA en hoefsmid probeert op te lossen.

Je kan alleen advies geven.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:51

De eigenaar is toch al bezig in samenwerking met de dierenarts.

Dus eerlijk gezegd vind ik dit ook niet kunnen, dat je hier om advies en tips vraagt om andermans paard.
Tenzij het in overleg is met de boktloze eigenaar.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 10:53

De eigenaresse is heel gek met het dier, maar is nog lerende over paarden houden. Zij vertrouwt daarbij op haar dierenarts.

Magnesium en Vit. E krijgt ze momenteel niet. Daar heb ik zelf ook al aan zitten denken, ik wil dat nog even uitvragen bij de eigenaresse. Kijken of ze het met haar dierenarts daar toevallig over gehad heeft.

Er zijn diverse testen gedaan, in ieder geval IR, PPID en PSSM, volgens mij ook EPSM. Allen negatief. HYPP weet ik niet zeker, gaat dat vaak samen met de test op PSSM?


@ BMHP: Stap nog even weer in bed en probeer er dan eens met het goede been uit te stappen. Misschien kun je je oordelen dan ook gelijk even op je nachtkastje laten liggen?

Eigenaresse en ik kiezen voor samenwerking. Samen de beste weg zoeken in het welzijn van de paarden in de kudde. Als we elkaar kunnen helpen doen we dat.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:15

fjordnina schreef:
BMHP: Stap nog even weer in bed en probeer er dan eens met het goede been uit te stappen. Misschien kun je je oordelen dan ook gelijk even op je nachtkastje laten liggen?

Eigenaresse en ik kiezen voor samenwerking. Samen de beste weg zoeken in het welzijn van de paarden in de kudde. Als we elkaar kunnen helpen doen we dat.


Het komt anders over op mij, vandaar dat ik het aanhaal. Als jullie goed met elkaar overweg kunnen, is het misschien handig dat je eerst met haar praat over jouw zorgen, ik blijf het niet sjiek vinden om dit te posten over andermans pony

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:22

Misschien andere pijnstilling proberen in overleg met de da?Hoor vaker dat Metacam/Novacam niet goed werkt bij hoefbevangenheid. Mijn paard kreeg Bute, Ascal en Tranquigel. Na 1,5 een paar dagen afgebouwd en toen kon hij gelukkig zonder. Als je na een maand nog geen verbetering ziet?

En wat is of wordt er gedaan aan de zoolzweer?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:25

Zou het eens ook hoger gaan zoeken, bv pezen en knieen, al is het maar om uit te sluiten dat het dat zeker niet is. Is deze ook western gereden? Pezen en knieƫn kunnen best overbelast zijn met de training voor bepaalde western figuren als spinnen en stoppen. Ontlasten van deze kan weer verderop overbelasting gaan geven en dan krijg je vertekend beeld. (hoeft eigenlijk niet eens van trainen zijn, mijn paard ging zonder ruiter ook stops maken en rollbacks in de wei)

Paardje tijdelijk zeker niet op de harde ondergrond houden en eventueel op hoefschoenen voor nog meer demping.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:33

BMHP schreef:
fjordnina schreef:
BMHP: Stap nog even weer in bed en probeer er dan eens met het goede been uit te stappen. Misschien kun je je oordelen dan ook gelijk even op je nachtkastje laten liggen?

Eigenaresse en ik kiezen voor samenwerking. Samen de beste weg zoeken in het welzijn van de paarden in de kudde. Als we elkaar kunnen helpen doen we dat.


Het komt anders over op mij, vandaar dat ik het aanhaal. Als jullie goed met elkaar overweg kunnen, is het misschien handig dat je eerst met haar praat over jouw zorgen, ik blijf het niet sjiek vinden om dit te posten over andermans pony

Gezien ze zegt dat ze kiezen voor samenwerking vermoed ik dat dat al gebeurt is. :+


Staat het dier nu eigenlijk op ijzers of niet? (dat werd me niet helemaal duidelijk :o Excuus als ik er over heen gelezen heb.)
Als het hoger zou zitten, zou de pijnstilling toch ook moeten werken?

Als het na een maand nog niet werkt dan zou ik net als flappie eens bespreken of hij wellicht gebaat zou zijn bij andere pijnstilling. Maar daarmee los je het probleem dat er kennelijk nog steeds zit niet op natuurlijk.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:37

Met hoefkreupel paard slechte ervaring met novacam. Andere vragen, maar ook een second opinion vragen bij een paarden kliniek. Dit klinkt niet alleen als hoef probleem.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:12

Second opinion bij andere arts of kliniek laten nemen. Je kan je wel blind staren op 1 been terwijl het wss heel ergens anders vandaan komt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 13:24

Dank jullie wel voor de reacties, ik ben weer wat wijzer en ga de mogelijkheden vanmiddag weer even met haar overleggen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:36

Ik heb diverse hoefbevangen paarden meegemaakt. En echt een maand hersteltijd is heel kort om al grote verbeteringen te verwachten.. Met een gekanteld hoefbeen lopen ze veel langer gevoelig, ondanks pijstilling. Zeker als ze op het harde moeten lopen. En door de andere paarden meer moeten lopen dan dat ze zelf zouden doen.
Afgaand op de praktijkervaring met mijn hoefbevangen paard, Ik zou beginnen met het dier apart van de groep te zetten op klein stuk (wel in zicht) maar dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel ze lopen. En alleen op nat zand, zodat het zand tegendruk geeft aan de zool. Niet op het harde.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:11

janouk schreef:
Ik heb diverse hoefbevangen paarden meegemaakt. En echt een maand hersteltijd is heel kort om al grote verbeteringen te verwachten.. Met een gekanteld hoefbeen lopen ze veel langer gevoelig, ondanks pijstilling. Zeker als ze op het harde moeten lopen. En door de andere paarden meer moeten lopen dan dat ze zelf zouden doen.
Afgaand op de praktijkervaring met mijn hoefbevangen paard, Ik zou beginnen met het dier apart van de groep te zetten op klein stuk (wel in zicht) maar dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel ze lopen. En alleen op nat zand, zodat het zand tegendruk geeft aan de zool. Niet op het harde.

Dit zou ook mijn advies zijn.

Zijn er foto's gemaakt of is de diagnose aan de hand van het klinische beeld gesteld? Bij foto's is natuurlijk duidelijk de mogelijke blijvende schade in de hoef te zien.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 14:48

Er zijn RX foto's van het hoefbeen gemaakt.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Paint horse kreupel, VA geweest, verbetert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:30

Bij mijn paard was een duidelijke kanteling te zien bij beide voorhoeven, ook oplossen van hoefbeen, toch kon er na 3 maanden weer mee gereden worden. Wel was het zo erg dat de zool er half af lag. Misschien dat dat zorgde voor een sneller herstel. Ik weet het niet artsen ook niet. Arts die hem al af wilde spuiten was erg verbaast dat hij zo snel weer goed was. Ik weet niet meer welke pijnstilling (2 weken gehad) hij kreeg, maar novacam werkte niet. Hij stond ook op halfronde ijzers oa voor goed afkunnen wikkelen. Maar het gaat per paard anders.