Stampen met rechterachterbeen na galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jo_tje
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-08

Stampen met rechterachterbeen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 23:19

Hallo bokt-ers.
Ik heb een vraag. Afgelopen week reed ik mijn Tinker terug uit de galop naar de draf. Toen leek hij even iets door de achterhand te zakken en hij stopte abrupt. Daarna stampte hij een paar keer hard met zn achtereen. Daarna konden we weer verder rijden. Ik dacht dat het mogelijk een fout in mijn balans of in mijn ondersteuning van de overgang was en heb gewoon doorgereden zonder probleem. Maar vanmiddag bracht ik hem na het rijden naar het land. Zoals altijd vertrok hij in enthousiaste galop richting weidemaatjes maar na een paar meter stopte hij en maakte dezelfde stampbewegingen, weer met zijn rechterachterbeen. Daarna niets aan de hand, in draf verder naar zijn maatjes. Kent iemand dit stampen na galop en wat kan dit zijn? Hij heeft eerder last van mijten gehad maar heeft dat zeker nu niet.
Ik hou dat met Sebacil goed onder controle en hij stampt nu verder niet. Dank voor reacties!

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Stampen met rechterachterbeen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:28

ik heb ook een tinker en zou toch denken aan mijt of luizen. Die van mij heeft regelmatig luizen in zijn sokken en daar gaat ze van stampen. Ook tijdens het rijden als ik het niet op tijd herhaald heb. Het is bij haar ook erger bijv als ik onderweg door een beek ga. Als we er dan uitkomen en haar sokken zijn helemaal nat dan moet ze ook stampen, want dan kriebelt het kennelijk.

Ik moet het om de drie weken herhalen. Misschien moet je met sebacil ook regelmatig blijven herhalen? Ik ken het spul verder alleen van naam, dus ik weet niet of ik iets geks zeg.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 06:38

Heeft je paard geen mok?

Je kan ook geen andere wondjes ontdekken?

Je paard loopt verder zuiver?

jo_tje
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 10:00

Het stampen ziet er inderdaad uit zoals hij dat doet als hij last van mijten heeft. Hij stampt dan vooral als hij stilstaat op het land of bij het poetsen. Hij heeft dat nooit in beweging gedaan. Verder stampt hij niet. Ik moet hem 1 X per 4 weken met Sebacil wassen om de mijten weg te houden. Vandaag is het mooi weer dus voldoende tijd om te drogen na zn wasbeurt.
Ik zal hem dan grondig checken op mok, zou inderdaad kunnen maar heb niets van gezien tot nu toe.
Het ziet er eerlijk gezegd meer uit of er iets in zn been of rug vast zit wat hij met stampen of trappen 'los maakt'. Maar geen idee of dat ook kan.
Dank voor reageren! Nog andere ervaringen?

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Stampen met rechterachterbeen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:36

Alles kan.
Hij deed het zowel onder de 'man' als in vrijheid schrijf je, dus het kan niet iets met jou of rijden of zadel te maken hebben.
Als hij iets met een spier zou willen doen, dan zou hij eerder strekken zoals uitrekken wat ze wel eens doen met hun achterbeen na opstaan van slapen.
Hij loopt verder niet kreupel, dus ik zou zelf vooralsnog niet uitgaan van een inwendig lichamelijk defect, ik zou het op de huid zoeken.
Ligt hij wel eens te bijten in zijn achtersok de laatste tijd?
Hij heeft geen cpl?

jo_tje
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 11:34

Ha, ja zo heb ik ook gedacht: hij doet het ook in zijn eigen vrije beweging, dus niet met mijn rijden of zadel te maken.
CpL heb ik wel van gehoord- hij heeft wel een aantal knobbels in zijn sokken, die zeker niet meer worden op dit moment. De DA heeft ernaar gekeken en zei "(nog) geen CPL maar wel belangrijk om mijttvrij te houden en veel bewegen om lymfestelsel te ondersteunen". Hij loopt 7x24 buiten en is sinds een aantal weken nog actiever omdat hij een aantrekkelijk jong weidemaatje erbij heeft gekregen, waar hij veel mee speelt en flinke afstanden achteraan galoppeert. Fijn en erg goed voor hem, maar misschien daardoor ook last van een (eerder niet gezien) probleem met zijn rug of benen?
Of nu toch CPL? Hij loopt nu, op advies van DA, op een grote weide in een kudde. Toch te veel sappig gras met teveel suiker en opstekende CPL? Ik heb eerder gehoord dat CPL-paarden heel karig moeten eten, dus geen vers gras en geen appeltjes en wortels. Tja, weidegang met veel beweging was volgens DA noodzakelijk voor hem en COL zou niet komen door te rijk voer, maar gras toch niet goed voor hem? Lastig te weten waar hij last van heeft. Het lijkt hem zelf overigens niet te storen of pijn te doen-fijn een paar keer stampen en het lijkt weer "over". Eerder knaagde hij wel aan zijn sokken. Sinds de regelmatige Sebacil-behandelingen zie ik dat niet meer...
Lijkt toch meer uit zijn bewegingen voort te komen dan uit 'mijtenprobleem'.?
Laatst bijgewerkt door jo_tje op 15-10-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Stampen met rechterachterbeen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:56

Als er recentelijk zoveel veranderen hebben plaatsgevonden, dan zou ik het dan inderdaad daarbij zoeken.

Maar eerst zou ik hem toch voor de zekerheid met sebacil nog een keer doen. Als hij het dan blijft doen, dan heb je mijten uitgesloten. Doodt sebacil ook luizen? Anders zou je dat ook uit kunnen sluiten.

Als hij het erna nog steeds doet, dan zou het idd iets van bespiering kunnen zijn omdat hij misschien nu meer en anders beweegt met de jongere paarden? misschien zit er dan een spiertje niet lekker in zijn achterbeen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Stampen met rechterachterbeen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:07

Van mijt gaan ze niet ineens uit de galop stil staan.
Ik zou eerder denken aan een knie die dan niet lekker zit en hij wil laten knakken of iets in die richting.

jo_tje
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 12:20

Mmm, knie knakken klinkt ook wel logisch. Vergelijkbaar zoals je zelf kunt hebben in gewrichten? Is dit iets wat paarden vaker hebben? Ik heb even gegoogled en lees inderdaad veel over 'knie op slot' maar dan vooral dat paarden dat kunnen hebben als ze uit stal/uit stilstand komen en dan even achteruit moeten stappen om weer in beweging te kunnen. Over op slot tijdens het rijden kan ik niets vinden. Kent iemand dit als passend bij 'Knie op slot?