Paard loopt na training plots kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:25

Sclimpre schreef:
Heb je de zwaarste oefeningen in het midden van de training gedaan, of eerder naar het einde? Zou het kunnen dat de cooling-down onvoldoende was?


Ja tussen de 15 en 25 minuten. Toen nog 5 minuten gedraafd en wat basis werk als slangenvoltes. En daarna nog 10 minuten gestapt.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:27

Nog wat stijvig... lijkt het. Rustig aan en wat stappen. Maar goed... ben geen DA. Als dit mijn paard was zou ik er nu ook nog geen DA bijhalen even paar dagen afwachten en goed in de gaten houden. Zou wandelen, stappen, niet te veel rond maar gewoon rechtuit.
Als hij zelf nog niet zo vlot wil zit er toch iets nog niet goed...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:29

Citaat:
Ja tussen de 15 en 25 minuten. Toen nog 5 minuten gedraafd en wat basis werk als slangenvoltes. En daarna nog 10 minuten gestapt.

Dat lijkt me perfect qua opbouw. Daar zou het dan niet aan mogen liggen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 04-10-17 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:32

VanHuisUit schreef:
Nog wat stijvig... lijkt het. Rustig aan en wat stappen. Maar goed... ben geen DA. Als dit mijn paard was zou ik er nu ook nog geen DA bijhalen even paar dagen afwachten en goed in de gaten houden. Zou wandelen, stappen, niet te veel rond maar gewoon rechtuit.
Als hij zelf nog niet zo vlot wil zit er toch iets nog niet goed...


Moest even voor filmpjes op de volte. Verder idd rechtuit.

En vlot wil die nooit. Dat is niet iets van nu alleen :P

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:35

Zit hij niet vast in het kruis?

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:40

Citaat:
En vlot wil die nooit. Dat is niet iets van nu alleen
:))
Ik ben zelf van die enorme snelle grote stappers gewend dus qua kijken is dit ff wennen ja :+

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:59

suikermeisje schreef:
Iemand verder nog tips behalve de da bellen? Hij is namelijk gewoon vrolijk en valt niet om oid.
Ik hou hem goed in de gaten en mocht het niet verbeteren binnen enkele dagen laat ik hem wel checken.


Als ik een paard had in het ZZL en hij liep zo, dan zou ik subiet de veearts bellen.
Met deken natuurlijk niet goed te beoordelen, maar grote kans dat ie (spier)bevangen is. Tweede filmpje wel iets beter maar niet je dat. Dan zou ik dus wel een advies van de veearts willen hoe ik hem na rust weer moet optrainen. Misschien is er toch een andere oorzaak. Dat wil je dan toch weten, lijkt me.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:10

Twee weken op de wei, paard lekker paard laten. Niet iedere dag willen kijken hoe hij loopt. Na twee weken ga je weer langzaam aan de slag. Is ie dan nog niet goed, dan zou je evt. de DA kunnen laten kijken of geeft hem nog wat langer rust.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:18

Babootje schreef:
suikermeisje schreef:
Iemand verder nog tips behalve de da bellen? Hij is namelijk gewoon vrolijk en valt niet om oid.
Ik hou hem goed in de gaten en mocht het niet verbeteren binnen enkele dagen laat ik hem wel checken.


Als ik een paard had in het ZZL en hij liep zo, dan zou ik subiet de veearts bellen.
Met deken natuurlijk niet goed te beoordelen, maar grote kans dat ie (spier)bevangen is. Tweede filmpje wel iets beter maar niet je dat. Dan zou ik dus wel een advies van de veearts willen hoe ik hem na rust weer moet optrainen. Misschien is er toch een andere oorzaak. Dat wil je dan toch weten, lijkt me.


Ik ga liever eerst op m’n gevoel af omdat ik m’n paard door en door ken. Ik weet wat normaal is voor hem en wat niet. Hij is altijd traag aan de longe. Al vanaf dat ie 3 jaar is (daarvoor was ie niet van mij). Ik zie hem iedere dag meerdere malen dus weet heel goed hoe ie wel of niet verandert.

Ik wacht het even af. Spierbevangen heeft ie alleen het symptoom van dat ie achter kort stapte. Maar, met 1 been wat dan weer niet past bij wat ik gelezen heb. Hij trok zich niet bol etc. Al zn spieren waren gewoon zacht en niet gevoelig. Hij is ook niet raar gaan staan dus bevangen lijkt me ook sterk daarin.

Daarnaast heb ik na de eerdere blessure zelfs langzamer opgebouwd dan de DA adviseerde. Ik gebruik wel enigszins m’n hoofd. Mocht toen 2 maanden eerder beginnen dan ik heb gedaan en heb alles 2x zo lang over gedaan. Ik vond namelijk dat de dierenartsen hem te snel en weer te hard aan het werk wilden hebben. Hij hoeft niet over een week weer z’n appuyementen en pirouettes te lopen.

DA kan rommel geven, wat schiet ik daar mee op? Paard heeft geen pijn en ziet er gezond uit. Ik bel dus niet direct een DA om te horen dat ie spierpijn heeft en een week aan de hand rustig aan moet doen.. Ik ga niet m’n paard voor 2 dagen wat slechter bewegen binnenste buiten laten keren. Maar dat is mijn keus.
Sorry, je advies past niet bij mijn gevoel en ervaring.

Psydoxy schreef:
Twee weken op de wei, paard lekker paard laten. Niet iedere dag willen kijken hoe hij loopt. Na twee weken ga je weer langzaam aan de slag. Is ie dan nog niet goed, dan zou je evt. de DA kunnen laten kijken of geeft hem nog wat langer rust.


Hij komt overdag buiten als het droog is. Helaas kan die niet in blubber aangezien hij erg gevoelig is voor mok. Die problemen kunnen we er nu niet bij hebben.
Maar hij krijgt idd gewoon nog eventjes vrij en daarna zie ik het wel eventjes. Met een beetje stappen wordt het in ieder geval niet slechter.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:26

Nu ja, ik wilde eigenlijk niets schrijven, maar ik deel de mening van Babootje.
Ik zou met een paard dat zo ver is gekomen en zulk zwaar werk moet doen, geen risico nemen.
En stel nu dat het paard iets bevangen is geraakt, is dan "de wei " het juiste? Ik denk van niet. Zeker het gegeven dat het zo te zien was na training maakt gedachte dat het misschien spierbevangenheid is geweest plausibel. Als men dat weet of kan uitsluiten, weet men ook beter wat er gevoerd moet worden.

Paardensport is niet 'natuurlijk'. Bij een probleem het dier maar terug plaatsen in die 'natuur', zonder te weten wat er precies aan de hand is, lijkt mij niet de juiste beslissing op dat moment.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:27

Ik zou even een bloedje trekken, als het een overbelaste spier is dan komt dat doorgaans wel uit de spierwaarden en dan weet je tenminste hoeveel tijd je moet rekenen.
Mijn eerste paard heeft ooit een scheur in haar rugspier opgelopen en kon toen ook niet goed met het achterbeen naar voren komen als enig echt symptoom, liep ook niet duidelijk kreupel. Maar spierwaarden waren torenhoog.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:34

Is denk ik geen bevangenheid dan zouden meer spieren mee doen. EEn scheuring of verschoven si gewricht of iets dergelijks lijkt me eerder aannemelijk.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:36

Omdat je paard gelukkig zo snel vooruitgang laat zien is het zeer waarschijnlijk iets met de spieren. Afgaand op je verhaal zou ik ook denken dat je hem net ff te hard hebt aangepakt waardoor hij nu flinke spierpijn heeft.
Ik zou er nog geen DA bij halen maar ik zou dit paard wat beweging geven zonder te forceren. Zo te zien knap hij alleen maar op van een beetje stappen.

Je zou wel eens kunnen overwegen iets te gaan voeren voor stijve spieren. Misschien dat hij dan ook wat minder flegmatiek zal zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:37

Hoewel ik als B-ruitertje weinig in de pap te brokken heb :+ valt het me in het filmpje op dat hij geen van beide achterbenen plooit in de hak/spronggewricht. Niet in stap, niet in draf. Hij houdt beide achterbenen zo stijf mogelijk en lijkt ietwat op eieren te lopen. Daarmee duwt hij de achterhand subtiel omhoog, maakt korte passen en rolt de hoef niet af zoals zou moeten.

Omdat hij de achterbenen niet correct gebruikt en onderzet kan hij in de rest van zijn lijf ook niet loslaten. Ik kan mis zijn, verder lijkt hij zijn staart niet 100% te dragen tijdens het draven. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik dacht altijd dat een paard in activiteit zijn staart zodanig draagt dat er een arm onder de staart kan aan de aanzet. Nu heeft Dakar een lagere staartaanzet dan mijn paard, wellicht verkijk ik me er daarom op.

Ik zou het algemeen dus gaan zoeken tussen de hakken/spronggewrichten en de lendenen.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:51

Zo loopt ie ‘normaal’. Had toen wel 4 weken op de wei gestaan omdat mijn been gebroken was en ik dus een pin erin had gekregen.


Ik kijk het eerst even aan en kan altijd nog die DA laten komen voor controle of een bloedje. Mocht ie weer verslechteren dan komt die sowieso. Maar ik gun hem eerst even rust en bekijk het even kort steeds hoe t gaat met m.

Varekaj jij benoemt precies wat ik zie denk ik. Normaal doet ie dit meer. Niet erg veel maar wel meer dan dit. Hij houdt nu alles erg recht inderdaad.
Die staart draagt Dakar nooit meer dan dit tenzij die even moet showen voor zn vriendje of heel blij is :P.

Toch denk ik net als anderen dat het om spieren gaat zoals abacab ook zegt. Want met gewrichten zou die nooit zo snel herstellen hiervan.

Abacab schreef:
Omdat je paard gelukkig zo snel vooruitgang laat zien is het zeer waarschijnlijk iets met de spieren. Afgaand op je verhaal zou ik ook denken dat je hem net ff te hard hebt aangepakt waardoor hij nu flinke spierpijn heeft.
Ik zou er nog geen DA bij halen maar ik zou dit paard wat beweging geven zonder te forceren. Zo te zien knap hij alleen maar op van een beetje stappen.

Je zou wel eens kunnen overwegen iets te gaan voeren voor stijve spieren. Misschien dat hij dan ook wat minder flegmatiek zal zijn.


Heb je ook suggesties wat daarvoor zou kunnen helpen? Magnesium heb ik al een tijd gevoerd maar laat geen verandering zie bij hem.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:04

Ik denk ook te zien dat hij bij zijn spronggewricht niet (goed) buigt. Lijkt het het filmpje rechts achter meer dan links achter.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:08

Varekaj schreef:
Hoewel ik als B-ruitertje weinig in de pap te brokken heb :+ valt het me in het filmpje op dat hij geen van beide achterbenen plooit in de hak/spronggewricht. Niet in stap, niet in draf. Hij houdt beide achterbenen zo stijf mogelijk en lijkt ietwat op eieren te lopen. Daarmee duwt hij de achterhand subtiel omhoog, maakt korte passen en rolt de hoef niet af zoals zou moeten.


Dat heb je helemaal nog niet slecht gezien Varekaj (Als B ruitertje :D )
Ik heb dat als ik dit paard zie ook een beetje.
Het kan ook best zijn dat het paard door zijn bouw het niveau niet trekt. Als dat zo is, dan wil je dat ook weten natuurlijk. En dan is het een prima leerpaard voor een ander.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:12

Ook op je filmpje van net vind ik hem stijfjes en absoluut niet los in zijn achterhand/bekken. Poosje rustig aan en dan misschien een hele goede chiropracticer erbij voor heup/bekken/si ??

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 20:16

Babootje schreef:
Varekaj schreef:
Hoewel ik als B-ruitertje weinig in de pap te brokken heb :+ valt het me in het filmpje op dat hij geen van beide achterbenen plooit in de hak/spronggewricht. Niet in stap, niet in draf. Hij houdt beide achterbenen zo stijf mogelijk en lijkt ietwat op eieren te lopen. Daarmee duwt hij de achterhand subtiel omhoog, maakt korte passen en rolt de hoef niet af zoals zou moeten.


Dat heb je helemaal nog niet slecht gezien Varekaj (Als B ruitertje :D )
Ik heb dat als ik dit paard zie ook een beetje.
Het kan ook best zijn dat het paard door zijn bouw het niveau niet trekt. Als dat zo is, dan wil je dat ook weten natuurlijk. En dan is het een prima leerpaard voor een ander.


Dat is inderdaad iets wat door m’n hoofd heeft gespookt gister en vandaag.
Maar dat wil ik niet direct beslissen na 1 ‘incident’.

Eerst maar even rust en kijken hoe het straks weer gaat en of het verder opknapt.


bigone schreef:
Ook op je filmpje van net vind ik hem stijfjes en absoluut niet los in zijn achterhand/bekken. Poosje rustig aan en dan misschien een hele goede chiropracticer erbij voor heup/bekken/si ??


Dat filmpje is 2 jaar oud. Meer buiging heeft het paard nooit gehad in zn gewrichten en daarom ook besloten toen hem niet als springpaard te gebruiken waarvoor ik hem wel gekocht had.

Op het laatste filmpje had ie 4 weken stilgestaan om de reden die ik daar genoemd heb. Paard was daar gewoon helemaal in orde. Misschien wat stijver dan in training omdat ik toen niks kon.

En zoals ik eerder ook al heb gemeld komt er een hele goede 20 oktober. Bekken en SI worden dan weer behandeld.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:23

Als er in mijn rug wat vast zit loop ik ook zo stijf als een plank.

Het kan genoeg zijn dat hij in de rug iets geforceerd heeft of foute beweging, waardoor hij nu vasthoudt. Spiergerelateerd dus, uitend in het gangwerk. Om goed te kunnen zitten voor een arbeidspirouette moet hij flink kantelen, onderzetten en plooien in bekken. Dat is voor hem blijkbaar moeilijk. Zou prima kunnen dat het iets teveel van het goeie was.

Even bekijken met een osteo of je die spieren soepeler kan maken en meer stretchen? Zodat hij het alsnog aankan?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:58

Het bewegingspatroon wat je ziet op het tweede filmpje, is eigenlijk een vrij normaal bewegingspatroon bij vrijwel elk probleem in de achterhand. Hij loopt stijf en voorzichtig, buigt niet in de gewrichten van de beide achterbenen en houdt de onderrug stijf.
Stijfheid in de onderrug en rond het bekken kunnen natuurlijk op zichzelf staan, zoals de meeste mensen hier aangeven, maar ontstaan ook vrijwel altijd bij een blessure aan het onderbeen. Als ik alleen het tweede filmpje zou zien, zou ik me wel kunnen vinden in spierstijfheid etc.

Op het eerste filmpje is niet heel veel te zien (omdat de rest van het paard niet te zien is), maar het valt me op dat de kogel linksachter vrijwel niet doorzakt itt tot de rechterkogel. Bij het werken aan de pirouettes worden de structuren rondom de kogel (pezen en banden) stevig belast, dus een overbelasting op die plek is niet heel gek. Dit kan van alles zijn, van kleine verstapping tot allerlei blessures. Ik zou die kogel linksachter goed in de gaten houden.

oji

Berichten: 4247
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:11

suikermeisje schreef:
Ik ga liever eerst op m’n gevoel af omdat ik m’n paard door en door ken. Ik weet wat normaal is voor hem en wat niet. Hij is altijd traag aan de longe. Al vanaf dat ie 3 jaar is (daarvoor was ie niet van mij). Ik zie hem iedere dag meerdere malen dus weet heel goed hoe ie wel of niet verandert.

Dit is natuurlijk onzin. Als jij je paard zo goed kent dat je geen advies nodig hebt....waarom zet je het dan op Bokt...precies omdat je wel graag de mening van anderen wilt. Doe je paard een lol en haal er kundig advies bij van een DA. Bokkers kennen je paard zo mogelijk nog slechter als de eigen DA...

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:21

Kan ook een simpele kramp geweest zijn. Wij weten dat wij dan de spier moeten rekken, een paard niet.
Het trekt weg, maar blijft een dag of twee wat na zinderen.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:34

Sportarts is niet meer dan normaal in het team om je heen als je op wat hoger niveau de sport bedrijft. Is niet gelijk röntgen enz die ze maken, ze kijken naar ja paard evt buigproefje...en zo nodig behandelen. kun je veel blessures mee voorblijven

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:25

Als mijn paard zo zou lopen zou ik overleggen met mijn dierenarts en instructeur. Ik denk dat rustige gedoseerde beweging in veel gevallen de oplossing is. Afhankelijk van het weer en de temperatuur 1 of meerdere uitrijdekens opleggen. Verder zou ik in het vervolg veel meer aandacht gaan besteden aan de warming up.