Paarden met (vervroegd) pensioen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 17:39

Ik ga nog maar eens een poging wagen. Op de vorige topics die ik opende geen enkele reactie :+

Wat doen jullie met jullie paarden die niet meer gereden kunnen worden vanwege een blessure?

Wat is bij jullie de reden dat het paard niet meer gereden kan worden?

En wat en hoevaak doen jullie nog wat?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:45

Mijn merrie staat sinds juni geblesseerd. Op het moment staat ze als grasmaaier op de wei. Ik wandel een paar keer met week met haar en poets. Daar blijft het zo'n beetje bij..

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:01

Bij mij staan een aantal paarden met vervroegd pensioen.Er zijn eigenaren die iedere dag nog komen of 1x per week of sommige alleen als ik bel.Ze staan 24/7 buiten en worden bijgevoerd als het nodig is.
Ondanks dat ze niet meer geschikt als rijpaard zijn,hebben ze een prima leventje in de groep op de wei.Er zijn paarden bij die hier helemaal bekomen zijn.
Sommige hebben atrose een ander een peesblessure,maar als hij niet gereden word heeft hij geen last.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:14

felicity schreef:
Wat doen jullie met jullie paarden die niet meer gereden kunnen worden vanwege een blessure?


Die blijven bij mij thuis en genieten dan van hun pensioen.

felicity schreef:
Wat is bij jullie de reden dat het paard niet meer gereden kan worden?


Mijn beide zijn allebei kapot. De ene heeft in 2013 een operatie gehad die niet het gewenste effect had en is om die reden niet meer belastbaar. En die gaf eind 2016 de andere een klap op dr spronggewricht die toen knap zei ( ja dat is zoooooooon lief paard he :+ ).

felicity schreef:
En wat en hoevaak doen jullie nog wat?


Omdat de ene zo ongelovelijk lief is, madam heeft als bijnaam Draak en die maakt ze elke dag waar, doet die elke dag nog iets aan grondwerk. Anders is ze binnen no time niet meer te hanteren. Maar dat grondwerk zijn allemaal kleine oefeningetjes die niet teveel belasting geven op het been.

storm2004

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-16
Woonplaats: Essen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:15

Ja, mocht mijn paard niet meer bereden kunnen worden, dan zorg ik voor een heerlijke weide met open onderdak voor minder geld. Of hij blijft staan op de grote paddocks met zijn 60 vrienden (Two Lazy Seven Ranch). Hier woont mijn paard al praktisch zijn hele leven. Het spelen, groomen en lekker gras eten wil ik hem niet ontnemen.

storm2004

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-16
Woonplaats: Essen

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:17


xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:33

Mijn pony is 13 jaar en is met pensioen :+ Hij heeft Kissing spines, volgens de dierenarts niet erg maar helaas bokt hij me er elke keer af dus hij heeft er toch te veel last van. Nu is hij happy op het land. Ik huur een wei voor een niet zo'n hoog bedrag dus dat valt dan gelukkig mee :)
Ik doe er eigenlijk niets meer mee. Soms een longeren of vrijheidsdressur.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:39

Mijn 16-jarige ruin heeft astma. Ondanks dat hij er niet al teveel last van heeft, is hij nu echt een huistuinenkeukenknol geworden. Ik rijd minimaal, hooguit twee keer per week 20-30 minuten in de bak. En nog eens een buitenritje in het weekend. Als hij met losstappen al veel geluid maakt, weet ik dat zijn longen weer vol prut zitten en belast ik hem met heel licht werk. Gelukkig zijn die momenten niet vaak maar dat zal uiteindelijk wel erger worden. Dus hij is met vervroegd pensioen maar staat niet volledig stil qua werk. Alles in het kader van niet-omdat-het-moet-maar-omdat-het-nog-kan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:51

Gezien we momenteel in de luxe positie zijn meer land en hooi te hebben dan nodig kunnen we paarden vaak langer dan hun "gebruiksleven" laten rondlopen.
Maar het is voorgekomen dat dat niet het geval was, en dan gaan ze het hoekje om.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 23:15

Voor de mensen die hun paard alleen op de wei hebben lopen en er verder niet veel mee doen.

Hebben jullie paarden daar aan moeten wennen? Of merkten jullie geen verschil in gedrag?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:32

felicity schreef:
Voor de mensen die hun paard alleen op de wei hebben lopen en er verder niet veel mee doen.

Hebben jullie paarden daar aan moeten wennen? Of merkten jullie geen verschil in gedrag?


Hangt een beetje van het paard af. Mijn oudje (leeft ondertussen niet meer) kon er maar heel slecht aan wennen met pensioen te zijn. Die mocht daarom in de winter, had luchtwegproblemen, weer een beetje met mij spelen. Lees mij in de maling nemen bij het longeren, en ik lag dan altijd blauw van het lachen :') en een beetje door de bak hobbelen. Zonder zadel vond ze geweldig. Maar dat heeft echt wel een paar jaar geduurd voordat die er vrede mee had.

Madam Draak heeft er nog steeds moeite mee. Helemaal in de tijd dat de andere nog wel gereden werd en zij zich niet nr 1 voelde was die bijzonder lastig, maar zelfs nu daagt ze je uit of je nog wel de baas bent, of voor een spelletje. En als ze dan een keer aan de longe mag is het gelijk als een idioot rondspringen :roll:
Het zwartje wat als laatste kapot ging heeft er veel minder moeite mee. Die vind een krabbel op z'n tijd wel aardig, maar als je dr wekenlang zou negeren zou het ook goed zijn.
Mijn oudje en Draak waren en zijn dus echte karakterpaarden in tegenstelling tot de zwarte, en ik heb altijd het gevoel gehad dat karakterpaarden zich er slechter bij neerleggen dat ze weideornament zijn.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Paarden met (vervroegd) pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:39

Die van mij wil wel haar aandacht, dagelijks gepoetst en snoepjes en rollen. Verder vind ze het prima op de wei met haar vriend. Op de paddocks in de winter vind ze iets minder geslaagd. Dan wil ze graag meer bewegen dus lopen we toch meer of mag ze uitrazen in de ronde (uiteraard wordt ze niet opgejaagd), ondanks dat ze niet goed loopt.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 00:51

Mijn ruin is 18 en is al jaren niet meer echt belastbaar. Een hele tijd nog geprobeerd maar de blik in zijn ogen zei genoeg. Als ik reed, ook al was het 100 meter, was hij daarna een dag of twee onregelmatig.

Jáááren lopen zoeken wat het nou was en in elk geval een deel van het probleem blijkt vanuit de lever en nieren te komen. Dus eerst daar maar eens mee aan de slag en dan kijken wat dat voor resultaten/veranderingen geeft. Ik ben er pas sinds april/mei achter dat dit het is, het probleem speelt al veel langer. Hij knapt al wel wat op maar dat is wel een ongoing iets.

Het rijden mis ik niet. Het is een fantastisch lief, sensitief en intellectueel paard, zorgt goed voor mijn merrie, is gezellig en ik leer veel van 'm. Elke dag. Eigenlijk alleen maar meer sinds ik niet meer rijd. Helemaal niks doen kan met hem niet, dan gaat hij zich vervelen en zoekt zelf een uitweg voor zijn initiatief en intelligentie. Het is met hem zaak om zo nu en dan dat wat te kanaliseren zodat hij binnen mijn lijntjes blijft. Maar met eens in de zoveel weken een grondwerkje gaat dat prima.

En mijn merrie was al met pensioen toen ik haar kreeg. Ze is nooit ingereden geweest, in het verleden was ze productiedier.

We doen elke dag het zelfde. Elke dag tasten we van elkaar af hoe de energie is, wat we kunnen (ik ben zelf chronisch ziek) en meestal gaan we met z'n drieën even op pad. Daarnaast is mijn merrie gek op kriebelen. En het leukste om te doen vind ik gewoon kijken wat ze doen, hoe ze reageren op elkaar/omgeving/mij en hoe de groepsprocessen in de loop der tijd veranderen. Zo wordt mijn merrie steeds mondiger en mijn ruin is de afgelopen maanden een stuk minder boos geworden. Het is leuk om ze zo te zien veranderen en om daar een bijdrage aan te leveren.