Hoefzweer, HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:04

Nog niet goed op het harde, op het zachte zie je er weinig van. Ze glimt nog als een spiegeltje dus voelt zich wel goed verder, dat is fijn! Maar voor nu blijf ik dr intapen en komende week heb ik weer contact met de hoefsmid.


Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:15

Rot zeg... wordt tijd dat het echt beter wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:22

Met de hoef ingetaped loopt ze aanzienlijk beter dan zonder, dus ik vermoed dat het toch de zool is die gevoelig is misschien wel in combinatie met de modder die in de gleuf van de hoefwand drukt.
Dus ik laat de hoef nu ingepakt en vervang dat regelmatig. Het probleem is wel dat dat wat vochtig wordt van de natte wei, en omdat ze ingepakt is/ blijft kan haar straal/ hoefballen ook niet echt droog worden. Als ik het een volledige dag laat luchten/ niet inpak loopt ze slechter. Zal ik het luchten blijven doen of de frequentie daarvan omlaag zetten zodat ze minder vaak slechter loopt maar de straal/ ballen wel langer vochtig blijven?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:37

Ik hoorde een keer van mijn vorige hoefsmid iets over Egyptische zalf/ créme die je onder de hoef moet smeren.Precies weet ik het niet meer,maar wel dat het ontzettend goed spul is.Dat zou dan i.p.v. de Hoefteer zijn.

FB Groep Second Chance.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:25

Ik heb dat wel eens bij de welkoop zien staan, ik ga me er eens in verdiepen! Thanks for the tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:17

Video-update;

We zijn er nog lange niet, maar op het zachte gaat ze de laatste tijd helemaal uit dr dak met rondrennen en bokken en vrolijk zijn! Op het harde loopt ze nog steeds slechter maar acceptabel.

Ze is wel weer aan de beterende hand nu, maar ik ga wel met de smid overleggen om wat langer tussen de bekapbeurten te laten. Steeds als ze net weer wat beter loopt komt de smid alweer en is ze daarna weer erg slecht. Ik denk dat de 5/6 weken echt te kort zijn, mijn gevoel zegt dat haar hoef net even wat langer moet kunnen groeien wil ze er niet zo slecht uit komen elke keer.


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:20

De hoefsmid kwam hier om de 4 weken de hoef Bij bekappen,dus niet helemaal bekappen. Weet niet of jou hoefsmid haar weer helemaal bekapt of alleen die ene hoef wat bijwerkt? dit heeft hij een jaar lang gedaan.

FB Groep Second Chance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:39

De hoef gaat nu toch weer erg snel slechter. Misschien door de bevroren ongelijke weide, dat er daardoor meer druk op de hoefwand komt? Maar het gat begint nu aan de onderkant helaas ook los te laten van de hoefwand.. Ik heb het idee dat het de ruimte is die door de zweer destijds veroorzaakt is. Morgen komt de smid er al bij. En ik ga haar toch maar box-rust geven..

Om toch positief te blijven, is de hoef al wel al een mooi eind gegroeid vanaf de kroonrand!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:42

Het gat 'zakt' naar beneden toe he,vanaf de kroonrand groeit het langzaam dicht.Pas als het gat helemaal beneden is, is het dicht. Reken op zeker 1 jaar voor het gat onderaan is.

FB Groep Second Chance.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:28

Jij hebt wel veel pech. Bij Beau zie je er bijna niks meer van. Het is dat de hoefsmid 3 wkn geleden nog wat wand heeft weggesneden, imdat de kwaliteit van get hoorn niet goed was. Anders heb ik straks van de zomer nog weer white line. Maar anders had he er echt niks meer van gezien. Maar bij Beau was er ook geen gat in de kroonrand. Ik vind die hoef van jouw paard er beroerd uit zien. Maar dat kan inderdaad een kwestie van tijd zijn. Goed in de gaten houden en de smid er naar laten kijken bij twijfel. Veel meer kun je niet doen.

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:12

Ze is nog steeds onder behandeling van de smid van de kliniek, en dat blijft ze ook.

De smid is geweest en was erg te spreken over haar hoef! Hij zegt dat het gewoon bij het proces hoort dat er inderdaad naarmate het gat meer beneden komt er meer druk op komt, en dus meer beweging in komt.

Ik moet dus doorgaan zoals ik doe want het zag er super uit, ook is de bacterie helemaal weg (was ik bang voor dat die er weer in zat), en ze mag gewoon naar buiten, ook op de bevroren ondergrond en in de modder.

Op een gegeven moment breekt de hoef aan de onderkant af, en dat is dus ook normaal.

Wel fijn dat ik mij blijkbaar zorgen maak om niks, en het gewoon normaal volgens het boekje verloopt! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:10

Goed dat die smid dat zegt. Uk zou me ok zorgen maken, maar soms is het inderdaad een kwestie van uitzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:05

Het stuk van de onderkant is er af gebroken! Ze loopt er niet beter of slechter door, maar wel fijn dat het dus inmiddels al zo ver omlaag gegroeid is dat het er af is! :D
Ik zal er vanmiddag even een foto van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:12

Bij deze voor en na de smid;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:41


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:13

Die loopt toch alweer heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:48

Vanmorgen belde mn moeder me, Bijke is weer kreupel..
Ik vrees weer een hoefzweer, de behandelend smid is al op de hoogte en die komt vandaag of morgen voor haar langs (afgelopen week heeft hij haar nog zien draven en was ze alweer behoorlijk goed in draf)..

-O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:11

Misschie schimmel in de hoef, . Had Beau ook na die hele zweer. De voet gaat versneld hoefwand aan maken en is van slechtere kwaliteit. En dat gat bij die van jou was natuurlijk enorm. En aangezien het nat en warm weer is, is schimmel niet ondenkbaar. Dus haal maar vast honing in huis. Bij voirkeur vande imker. Daar zitten geen conserveringsmiddelen in. Hs snijdt dat het slechte deel weg en dan wordt t elke dag smeren.

Ik ben daar met Beau alweer voorbij en nu heeft hij last van verkalkte hoefkraakbeenderen in diezelfde voet. Dus hij loopt ook weer kreupel. Sommige paarden kun je beter in laten slapen, denk ik wel eens. Maar goed, we gaan vrolijk verder met prutsen.... :')
Laatst bijgewerkt door Coby op 18-01-21 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:27

Ik heb al propolis extract in huis (standaard). 4 mei is de smid nog geweest en was er nog niks van schimmel te zien/ bekennen. Maar ze heeft inderdaad een verleden met White Line Disease, al liep ze daar nooit zo kreupel van. Ik vermoed zelf een hoefzweer, en gezien de narigheid van de vorige zweer houdt ik mn hart vast.. :=

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:15

Ach jeetje.. het houdt maar niet op heh.. -O- :( Hopelijk gaat dit goed en snel voorbij

Spoiler:
Patience is key

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:52

Still meelezer hier, ik duim voor je :(!

Nikita :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:17

Bijke voor de hoefsmid;


Bijke na de hoefsmid;


Helaas is er geen zweer o.i.d. gevonden, dus de smid denkt aan een kneuzing. Het wordt weer goed in de gaten houden, temperaturen, en dagelijks weken in de soda..

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:50

Bijke vandaag, gelukkig al wel beter dan gisteren!


Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:21

Pfff oliebol zeg...
Ik duim voor je...

Situatie doet me denken aan mijn paard :(

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:30

Hoe is het met jouw paard afgelopen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gigixponys en 21 bezoekers