Dierenbescherming bellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjez1965
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-09-16

Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:47

Afbeelding
Ik fiets wel eens langs een weilanden waar een haflingerpony in staat, ik ben wel eens van mijn fiets afgestapt om haar te aaien. Het valt me op dat haar hoeven niet helemaal goed zijn, en ik heb haar nog nooit met goede hoeven gezien, ze loopt ook heel vaak kreupel. Ik denk dat er geen hoefsmid langskomt. Vinden jullie dat ik de dierenbescherming moet bellen? Ik heb dr eigenaren al eens opgebeld maar die zeiden dat het prima met haar gaat. Dit zijn haar hoeven; de foto is ene tijdje geleden gemaakt maar er brokkelen nu stukjes af heb ik opgemerkt.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:51

Sorry maar ik zie geen verwaarloosde hoeven?

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:51

De hoeven zijn wel aan de lange kant ja maar denk toch dat DB bellen in dit stadium iets te voorbarig is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:55

Esmee1410 schreef:
Ik heb dr eigenaren al eens opgebeld maar die zeiden dat het prima met haar gaat.
Ze weten er dus van en geven aan dat verdere bemoeienis niet gewenst is. Lijkt mij duidelijk wat dan de bedoeling is.

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:55

Zo te zien aan de groeilijnen is die ooit hoefbevangen geweest, en zie ook wat vulling van de benen, waarschijnlijk dat ze daarom wat moeilijker loopt, beetje op eieren waarschijnlijk, en daardoor krijg je ook als je smid het niet goed corrigeert een beetje snaveltjes aan de voeten, maar verder heb ik veeeeel erger gezien hoor. Het ziet er niet uit alsof er nooit wat aan gedaan wordt, dus ik vind de dierenbescherming echt niet nodig.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:57

Vind de hoeven ook niet erg schokkend, maar als ik hoor dat hij niet zuiver loopt en ik wat hoefringen zie, zou hij best eens hoefbevangen kunnen zijn. Hoe is zijn gewicht TS? En staat hij op een vol land?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:57

Paard heeft gewoon platvoeten,ze lijken erg veel op mijn paard wat platvoeten had,die liepen ook zo uit naar voren.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:00

Ik hoop dat je niet bij het paard in de wei gegaan bent om die foto te maken :) maar de hoeven zien er niet schokkend slecht uit, al zeker niet voor de dierenbescherming

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:01

Hier zou ik mij niet mee bemoeien, ja de hoefsmid mag wel weer langkomen binnekort maar ik zie niks schokkends :)

Paardjez1965
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-09-16

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:02

Ik ben er gisteren nog geweest maar ze loopt op dit moment niet kreupel, 2 weken geleden wel, ik denk dat ze toen hoefbevangen is geweest. De pony is ietsjes aan de dikke kant en staat in een weilandje met kort gras, en soms word er ook wat hooi bijgevoerd zo te zien aan de restjes die aan de rand van de wei liggen

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:04

Gewoon lekker niet mee bemoeien. Met die hoeven is niets mis. Niet jouw paard, niet jouw probleem.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:06

sorry maar blijf asjeblieft bij het paardje vandaan..
de hoeven zien er prima uit.. ja kan beter maar zeker niet verwaarloost...en kreupel.. ja elk diertje kan wel eens kreupel lopen.
Voordat je gelijk een dierenbescherming lastig gaat vallen.. informeee bij de eigenaar..

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:15

Dan is er toch niets aan de hand?
Aan wat jij verder schrijft wordt de pony gewoon goed verzorgd.

Ik zou het gewoon loslaten en niet aldoor bij die pony gaan kijken.
Niet aaien, geen foto's maken, geen dierenbescherming bellen.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:01

Mischien met eigen zaakjes bemoeien??

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:15

Ts goed bedoelt en fijn dat je zo oplettend bent. Maar het lijkt erop dat deze pony in goede handen is.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:20

Is dit niet jouw verzorgpony van eerdere topics?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:48

ODonoghue schreef:
Is dit niet jouw verzorgpony van eerdere topics?


Ben niet de enige die dit dacht dus. Haha :)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:50

De dierenbescherming gaat hier niets aan doen. Pony kan wel weer een bekap beurtje gebruiken, maar verwaarlozing zie ik hier zeker niet en dat gaat de dierenbescherming ook niet vinden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:33

Tja als je de mijne op de wei ziet lopen op het moment zien en de hoeven er niet uit. Die zien er beroerder uit dan deze van de foto. Er zijn zelfs stukken uitgebroken, wat overigens niet zo gek is met het droge weer van het moment. En de ene loopt ook nog behoorlijk kreupel. Maare dr is echt niks aan de hand waarvoor iemand de dierenbescherming zou moeten bellen. De hoefsmid komt volgende week voor hun 9 weken beurt. En ja in 9 weken kan het zo hard gaan met de hoeven (droog weer na een regenperiode kan het heel snel gaan). En het kreupel lopen zal nooit meer over gaan vanwege spat en een extra probleempje in 1 spronggewricht. Ze heeft een klap op die sprong gehad van de andere. Zolang mijn ene niet teveel pijn heeft, en dat heeft ze ook echt niet zolang ze maar blijft stappen, mag die gewoon grasmaaier blijven spelen.

Wat ik ermee wil zeggen, niet elk paard wat wat langere hoeven heeft (en eerlijk ik vind deze er echt niet zo schrikbarend uitzien) en mss kreupel loopt hoeft de dierenbescherming voor gebeld worden. Dat doe je pas als er echt sprake is van verwaarlozing.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:46

Zolang er geen sprake van verwaarlozing is niet mee bemoeien. Paard krijgt regelmatig hooi (wat betekent dat er iemand komt kijken). Dus niet te druk om maken!